r3/u333 collectors gezocht.

Started by Lynxxx, May 23, 2002, 06:06:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lynxxx

Vooral de laatste paar jaar gaat mijn interesse steeds meer uit naar de asiatische film en dan met name naar het wat heftiger werk uit hong kong en japan. Eigenlijk ben ik voortdurend op zoek naar interessante films uit deze regios. Dus heb je nog suggesties of aanbevelingen (bij voorkeur inclusief de betere distributielabels zodat ik weet WELKE dvd ik moet bestellen) laat het dan even weten :)

Hier een aantal uit mijn eigen collectie die naar mijn idee de moeite waard zijn inclusief basic beschrijving. (bereid u voor op flinke post :) )


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Lynxxx

#1
John Woo: (ofcourse)

THE KILLER
waarschijnlijk de hoogste body count in de filmgeschiedenis, ongelooflijke bullet-ballets en een ultra coole Chow Yun Fat zetten John Woo voor eeuwig op de kaart als de GOD van alle hard-violence actie films. Bezit zelf de matige Winstar versie. Mensen die een criterion edition kwijtwillen graag nu melden :)
Er is geen twijfel mogelijk. John Woo = god. There is no other :)

HARD BOILED
Wederom keiharde actiefilm met klassieke scene in theehuis... very cool :)

BULLET IN THE HEAD
hard oorlogsdrama over drie vrienden die een dealtje zien mislopen en terechtkomen in een gevangenenkamp. De (erg dure) Media Asia (Universe Laser & Vide Co)variant is ok kwa beeld. geluid is (zoals altijd) gedubd en gedubd en nog eens gedubd.. het is even zoeken voordat je een audiospoor hebt gevonden dat enigszins op zijn plaats lijkt. Toch zeer de moeite waard

A BETTER TOMORROW I, II, III. Een lekker weg kijkende reeks met wederom een erg koele chow yun fat die op wonderbaarlijke wijze in elke film als een ander persoon terug lijkt te komen. Werd vervolgt door nog een hele reeks inferieure "better tomorrow" delen. ideaal voor een regenachtige middag :) Wederom Universe Laser & Video/ Media Asia.. wederom het bekende dub verhaal.. (naar een andere onbegrijpelijke chinees variant :) )
Er zijn diverse goedkopere releases beschikbaar.

TIGER ON BEAT
Beetje vreemde semi komische politiefilm waaruit de bekende shothgun on a rope scene schaamteloos werd gekopieerd in Exit Wounds.. geen flauw idee welk label.

PEACE HOTEL
Een erg vreemde combo (asiatische western??) over een man die een hotel runt waarin vluchtelingen veilig zijn ontaard in een waar bloedbad op het moment dat een dievegge wordt mishandeld. Ijzersterke cinematografie, leuke humor en super super super koele soundtrack maken dit een van mijn favoriete (en minder bekende) woo films..
Bezit zelf de Fitto Mobile Laser edition (in cddoosje met kartonnen hoes erom heen. Is goed te doen. Geen extras)


Regisseur Miike Takashi. Een van de meest favoriete regisseurs van het Rotterdams film festival. Bekend om zijn ZEER controversiele ZEER extreme films. Ben zelf trotse bezitter van een door hem gesigneerde versie van Audition en Fudoh.

dus..

AUDITION
Lief meisje is het niet :) niets vragen. niets lezen. gewoon disk in dvd speler stoppen. niet spoelen niet klagen.. gewoon uitzitten.. daarna praten we verder. Errug errug bruut.. Tartan versie verdient aanbeveling boven hong-kong (Universe Laser & Video U333) release ivm anamorphic transfer en ongetwijfeld betere ondertiteling. Deze film schopt kont. Niet kijken met vriendin als jullie ruzie hebben :)

FUDOH
Jonge gosah runt effe in zijn eentje zijn eigen variant op de Yakuza. Dames die pijltjes uit hun #*&! schieten, onthoofdingen met een samuraizwaard en een zeer zeer grove executie in een herentoilet zijn slechts enkele "hoogtepunten" in de eerste film die Miike Takashi op de kaart zette. Aanrader, maar niet voor de kleintjes uiteraard. Japan Shock/MO Asia NL release is goed te doen.

Hideo Nakata's RING
Tartan release is prima versie van deze ultra creepy horror film over een video band die de dood tot gevolg heeft. Doet soms denken aan het Videodrome gebeuren. Erg gave film. Een van de meest creepy soundtracks ooit (het menu alleen al). en de engste verschijning die je ooit uit een put zag kruipen :)
(werd vervolgd met Ring 2 en Ring 0: The Beginning, beide inferieur aan dit eerste deel)

Takeshi "Beat" Kitano.   Takeshi Kitano begon als een helft van ee komisch duo en was lange tijd uit beeld verdwenen ivm een zeer ernstig ongeluk waardoor hij invalide raakte. Is daardoor nu echter een zeer herkenbaar acteur door zijn vreemde zenuwtrek in het gezicht en manke pootje :). Eigenlijk zijn alle films met Kitano in hoofd of bijrol (en zeker die DOOR kitano zijn geregiseerd) stuk voor stuk filmjuweeltjes. Kitanos films worden gekenmerkt door een werkelijk wonderbaarlijke wisselwerking tussen serene prachtige scenes en plotselinge uitbarstingen van bruut geweld. Kitano levert redelijk toegankelijke cinema af op hoog niveau.

Aanraders: Violent Cop (oa op Winstar label) (whats in a name), Hana-Bi (prachtig), Kikujiro, het amerikaanse samenwerkingsverband Brother (Aniki) (zowel Tartan als Bandai) en de mega slachtvakantiefilm Battle Royale (oa op Tartan)

verder:

SHOGUN ASSASIN "Banned since 1983"
Een van de meest bloedige samurai films ever (bloed gutst werkelijk over het scherm) over Lone Wold, een masterless samurai die een spoor van dood en verderf achter zich laat als hij samen met zijn zoontje ten strijde trekt tegen de Shogun. Vipco (TCM anyone? :) ) Cult Classic release is van schandalige beeld en audio kwaliteit (uitgerekte trailer (hello aspect ratios?) ) is te verschikkelijk om aan te zien. Maar toch gegarandeerd kijkplezier met een werkelijk ongehoorde hoeveelheid hak en breek scenes.

TETSUO / TESTUO 2 The Body Hammer. Niet echt mega toegankelijk stukje cult cinema, uitgekomen op Manga video en dvd over een metaal deskundige die na de moord op zijn kind langzaam maar zeker muteert tot wandelend superkanon. contraptions die The Matrix niet zouden misstaan en een buitengewoon weirde storyline maken dit voor mij een absolute aanrader.. voor de liefhebbers..

GEMINI
Shinya Tsukamoto bracht ons al eerder het vreemde Tetsuo. Met Gemini gaat hij een volstrekt andere richting in. Deze film gaat over een man die op een dag tot de ontdekking komt dat een perfect evenbeeld (tweeling?) van hemzelf zijn leven, inclusief zijn vrouw heeft overgenomen en hem in een diepe put in de tuin heeft geflikkerd. Waanzinnige cinematografie (scene aan het water is erg mooi) en erg mooie aankleding  in combinatie met een zeer extreme soundtrack maken dit een mooi staaltje filmwerk. Toch zal die langzame verhaallijn niet iedereen aanspreken. Typisch japans dus niet voor iedereen weggelegd.

AKIRA KUROSAWA
Akira Kurosawa wordt gezien als een van de beste regisseurs ooit en als je eenmaal enkele van zijn werken hebt gezien (en de bijbehorende making ofs) dan weet je meteen waarom. Deze man is meester van het beeld. Niets wat je ziet is aan het toeval overgelaten. Maakt vaak films over ogenschijnlijk eenvoudige onderwerpen die bij nader inzien toch gedurende de hele film blijven boeien. George Lucas nam een groot voorbeeld aan Kurosawas "Hidden Fortress" voor zijn starwars reeks en vrijwel elke westerse "grote" regisseur is op een of andere manier door deze man beinvloedt.

Absolute must see: SEVEN SAMURAI (207 min balck & white). Werkelijk fantastische film die je meer gaat waarderen naarmate je 'm vaker ziet. Het absolute meesterwerk dat alleen recht wordt gedaan op de Criterion versie. Werd vele malen door de remake molen in hollywood gegooid (see if you can guess which film :) )

en verder:


UZUMAKI / Vortex / Spirals.. weirde horror film over een stadje dat in de ban is van spiraalvormen.. erg koele visuals.. vreemde storyline.. op zijn minst zeer origineel te noemen. sfeer doet beetje denken aan RING

Seijun Suzuki's PISTOL OPERA
Na een hele reeks klassiekers te hebben afgeleverd (Tkyo drifter en Branded too kill (Second Sight label)) was het ca 25 jaar stil.. en toen was daar plotseling Pistol Opera.. net uit op DVD in japan, helaas nog niets bekend over eventuele ondertitels. Ongelooflijk mooi vormgegeven film. (Kleuren zijn bijna trippy) over een stel huurmoordenaars die allemaal op de nummer 1 plaats van de top 100 moordenaars van hun clan willen komen. Waanzinnig mooie hoofdrolspelers (ik heb iets met chicks & guns), soms absoluut niet te volgen verhaallijn, vreemde uitstapjes in decors en scenes en een eeeeerg koele jazzy soundtrack maken dit een voor velen volstrekt onbegrijpelijke maar wel erg mooie film.


Tot zover mijn introductie in de asiatische film. Het blijft moeilijk om goede versies van de diverse films te vinden. naast een meestal crappy beeldkwaliteit (alhoewel de films zelfs meestal ook niet op het beste celluloid zijn geschoten) is vooral het vinden van uncut en niet of niet echt vreselijk cantonees gedubte versies erg moeilijk. Hou vooral Tartan (Asia Extreme) in de gaten. RoDisc is bezig met een aparte nieuwsbrief over asian cinema en beschikt inmiddels over een aardige collectie films (sommige ULV/Media Asia releases aan de hoge kant geprijsd). Chainsaw video utrecht beschikt regelmatig over de nieuwere releases van de wat extremere films uit asie.

Let op: Veel films uit asie worden IN asie uitgebracht als All Region _OF_ R3 discs, zijn NTSC en bevatten een ander "zwartniveau" dan europese discs.. het kan zijn dat je je tv , speler of projector moet bijstellen om overtollig grijs weg te werken..


Als ik weer wat tijd heb (en zin) volgen nog meer korte reviews.. voorlopig genoeg getypt in deze thread.


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

J.A.F._Doorhof

Wat ik kan aanraden van Japans etc.

Bio-zombie
Helemaal over the top horror comedy

Evil Dead Trap 1/2
Zeer goede film (deel 1) met een matig vervolg (2), inderdaad bizar hard gefilmed en niet voor mensen met een zwakke maag.

Ring 1 & 2
Beide immens goede horror/thriller.

Dat zijn mijn echte uitschieters.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

garmtz

#3
Het is IMMENS en niet INMENS. Wellicht zijn ze "onmenselijk"? :)

Robbo

#4
Hoi Lynxxx,

Dus ik zou Seven Samurai gewoon blind moeten bestellen ?  Ik ben idd wel geneigd om alles binnen de IMDB top 250 zo maar te bestellen.   Maar sinds ik Citizen Kane heb besteld & gezien, ben ik toch een beetje voorzichtiger geworden.  Na alle hype gelezen te hebben over deze film, is het mij toch een beetje tegengevallen.

Misschien moet ik hem nog een keer kijken of misschien omdat ik daar het hele 'echte' verhaal eromheen niet heb meegemaakt.  Wat ik toch vermoed wat de oorzaak is van de impact van deze film.

Grtz,
Rob

garmtz

#5
Persoonlijk zou ik Seven Samurai niet blind kopen, maar hem eerst kijken. Het is wel een zeer goede film vind ik, maar net als Citizen Kane een "aquired taste". Ondanks de lengte van de film wordt hij op geen moment langdradig vind ik.

Robbo

Het probleem is dat geen enkele videotheek hier in de buurt Seven Samurai heeft liggen.....

Grtz,
Rob