Cobaltjeh zijn HT (JVC N7 + Upgrade van gehele ruimte)

Started by cobaltjeh, August 17, 2014, 12:33:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fluissie

lekker bezig kerel!, hulde :worship:

mooi hoor

denoontje

goed bezig...

dat tijdje valt wel mee hoor....mijn epson was in een week op en neer.....

Marcel-E

Balen van je beamer! Maar wow! Goed bezig met je set zeg!

RZeemering

mooi alles in 1 stijl. Dat is dus blijkbaar ook een voordeel van zelfbouw ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

cobaltjeh

Thx heren  :worship:...

Quote from: denoontje on October 13, 2014, 22:21:30
dat tijdje valt wel mee hoor....mijn epson was in een week op en neer.....

Kijk dat is goed nieuws, al moet ik zeggen dat 1 week ook al wel lang is. Ik kijk toch over het algemeen wel iedere avond 1 tot 2 uur op de projector.

Maar ach 1 weekje op de 55inch samsung beneden moet ik ook wel overleven.

Aankomende zondag heb ik een Atmos demo van de Denon AVR-X5200W gepland staan, dit samen met de Home Cinema happening moet zeker een goed beeld geven of Atmos de moeite is om in te investeren.





cobaltjeh

En de center kast is klaar, eerst naar speakerland voor het filter ontwerp, en daarna afwerken.



Ook de kast voor de sub schiet al aardig op. :)



RobertVanWoerden

Mooie ruimte en mooie spullen heb je. Te gek dat je dit allemaal zelf kunt maken :)

cobaltjeh

En we hadden een deur....



En toen was ie weg  :devil:.....



Morgen de nieuwe deur en kozijn plaatsen, gezien de draairichting aangepast moest worden kon ik helaas de huidige deur en kozijn niet hergebruiken.
Maar dit gaat er wel voor zorgen dat ik flink wat extra ruimte heb in de HT dus het is het al met al wel waard.

De deur gaat straks naar buiten draaien richting de muur tegenover het trapgat. Op deze manier plek zit hij nooit in de weg wanneer hij open staat.

cobaltjeh

#58
De center speaker staat inmiddels bij speakerland, nu eerst verder met de sub want:

Speelgoed is binnen  :pompom:.

(Scanspeak 32W, en Hypex DS8.0)


cobaltjeh

En de subwoofer staat inmiddels een tijdje te spelen. Dit is een enorme vooruitgang t.o.v. iedere eerdere subwoofer die ik gehad heb.
Zelfs 2 verdiepingen lager, is het laag net zo strak en aanwezig.  :devil:

Gaat ongelooflijk diep, en blijft heerlijk zuiver en strak. In klank klinkt deze als een gesloten subwoofer, met de power van de bassreflex, zonder het nare 'hoempfff' geluid wat ik de meeste subs met poort vind hebben. De Hypex DS8.0 heeft een perfecte controle over de subwoofer. Deze sub kan rustig aan bij de muziek, en het resultaat wordt beter.
Dit is nieuw voor me want normaal stoor ik me altijd aan de sub bij stereo muziekweergave.

Het nieuwe kozijn is ook geplaatst, waardoor eindelijk de bank kan staat waar ik hem wil hebben. Ook met een dicht venster aan de bovenkant waardoor we hier ook geen vervelend strooilicht meer hebben.

De sub moet nog wel verder worden afgewerkt met een 4mm mdf toplaag, aan bovenkant, en zijkanten.
En natuurlijk krijgt deze dezelfde kleur als de rest.

De center is tijdelijk, want voor deze wordt momenteel een filter ontworpen. Hopelijk kan ik deze binnen 2 tot 3 weken ophalen.

En wat plaatjes:





RZeemering

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

morca

Word een mooie ruimte zo  :thumbs-up:
Sub doet het goed zo te horen,wat is de berekening,inhoud vd kist en lengte vd pijpen.
Tuning freq en de luchtsnelheid in de pijp?

cobaltjeh

Quote from: morca on November  6, 2014, 23:25:58
Word een mooie ruimte zo  :thumbs-up:
Sub doet het goed zo te horen,wat is de berekening,inhoud vd kist en lengte vd pijpen.
Tuning freq en de luchtsnelheid in de pijp?

Thx, ik ben erg tevreden met de sub. Deze stak met kop en staart bovenuit alle andere subwoofer modellen die Speakerland verkoopt.
Wegens veel mislukte zelfbouw subs, heb ik nu de keuze genomen om een kant en klaar ontwerp te bouwen.

De sub is een ontwerp van Speakerland, bouwtechnische details zou niet netjes zijn om hier te plaatsen.
Dus voor deze vragen moet ik je helaas doorverwijzen naar Speakerland.
Wat ik je wel kan zeggen is dat de kast 110 liter groot is, dit staat immers ook op de Facebook pagina van Speakerland.

cobaltjeh

Update:

Best veel dingen kunnen aanpakken afgelopen weken, en het resultaat mag er weer zijn.

- Subwoofer definitief afgewerkt.
- Nieuwe speakerkabels. (Zodat versterkers achter in het rack kunnen staan.)
- Nieuw audiorack, zelfbouw variant.
- Nieuwe processor Onkyo PR-SC886.
- Niet zichtbaar op foto's maar de beamer heeft een stopcontact aan het plafond gekregen.

De Doby Atmos plannen ga ik voorlopig even voorruit schuiven. Ik kon de Onkyo voor een dusdanig bedrag overnemen, dat dit voorlopig de meest interessante oplossing was.
Het is nog steeds wachten op de center speaker.

Verder ben ik goed aan het nadenken over hoe ik de ruimte verder wil aankleden. Het oorspronkelijke idee was om de ruimte zelf redelijk intact te laten. Zodat deze altijd nog inzetbaar is voor andere doeleinden. Het plan was om een gordijn te hangen, en zo de ruimte nog donkerder te krijgen, maar echt praktisch is dit niet.

Echter zie ik nu hier diverse projecten voorbij komen met pilaren en lambrisering aan de muur, waardoor het een en ander begint te kriebelen. Ik merk dat ik erg veel gebruik maak van de ruimte, waardoor dit eventueel een optie kan zijn. Er mist nu toch een soort van charme aan de ruimte.

Daarnaast wil ik ook nog kijken of ik de akoestiek van de ruimte kan verbeteren, wellicht kan ik dit goed combineren met de styling van de ruimte.
Ik gok dat het handigste is om de ruimte eerst te laten opmeten, en een plan te laten maken, alvorens ik ga nadenken over de aankleding van de ruimte.

Hoe denken jullie hier over?

En ten slotte nog wat plaatjes:




















yorkie13

je Onkyo staat wel erg ingebouwd aan de bovenkant, ivm warmte,

morca

Quote from: cobaltjeh on November  7, 2014, 08:52:27
Thx, ik ben erg tevreden met de sub. Deze stak met kop en staart bovenuit alle andere subwoofer modellen die Speakerland verkoopt.
Wegens veel mislukte zelfbouw subs, heb ik nu de keuze genomen om een kant en klaar ontwerp te bouwen.

De sub is een ontwerp van Speakerland, bouwtechnische details zou niet netjes zijn om hier te plaatsen.
Dus voor deze vragen moet ik je helaas doorverwijzen naar Speakerland.
Wat ik je wel kan zeggen is dat de kast 110 liter groot is, dit staat immers ook op de Facebook pagina van Speakerland.
Dat is geen ontwerp maar gewoon goed uitrekenen met WINisd,dat is niet zo moeilijk als je weet waarop te letten.
Niks geheim aan imo,maar goed als je het niet weet houd het op.

Hoe heb je die eerste sub,s dan gebouwd,ook gepoort en dan op de gok?
Dat kan idd niet.

Wel mooie sub geworden kerel !!  :thumbs-up: :thumbs-up:

Martijnst1990

Ziet er gaaf uit zeg! Lijkt me een heerlijke ruimte om een filmpje in te kijken  8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

cobaltjeh

#67
Quote from: RA SUBS on January  4, 2015, 12:20:52
je Onkyo staat wel erg ingebouwd aan de bovenkant, ivm warmte,

Klopt gelukkig wordt deze niet warm omdat het een pre/pro is. Maar inderdaad het zou netter staan als ik de plankjes wat verstel waardoor hij wat meer ruimte heeft.

Quote from: morca on January  4, 2015, 12:25:34
Dat is geen ontwerp maar gewoon goed uitrekenen met WINisd,dat is niet zo moeilijk als je weet waarop te letten.
Niks geheim aan imo,maar goed als je het niet weet houd het op.

Hoe heb je die eerste sub,s dan gebouwd,ook gepoort en dan op de gok?
Dat kan idd niet.

Wel mooie sub geworden kerel !!  :thumbs-up: :thumbs-up:

Thx, de eerste bouwwerken variëren van gewoon een kast timmeren tot berekenen in programma's echter was dit niet voor me weg gelegd.
Hiervoor erg veel met de xls10 gewerkt van peerless, en hoe ik de kast ook bouwde het ding klonk gewoon niet.
Ook vele jaren geleden veel subwoofers in de auto gehad, maar dat was ook veelal rommel.  :headbanging:

Wat je zegt klopt wel, iemand die weet wat hij doet zal de afstemming gewoon zelf berekenen.
Voor iemand die niet weet wat hij doet, ga gewoon luisteren bij Speakerland, en bestel het complete bouwpakket daar.
Ik wil speakerland niet benadelen, door te zorgen dat mensen de componenten gaan bestellen bij de goedkoopste webshop door het vrijgeven van details.
Daar heeft uiteindelijk niemand wat aan.

Quote from: Martijn90 on January  4, 2015, 12:36:09
Ziet er gaaf uit zeg! Lijkt me een heerlijke ruimte om een filmpje in te kijken  8)

Thx, ik vermaak me inderdaad prima in de ruimte.  :popcorn:


Maro

Quote from: cobaltjeh on January  4, 2015, 16:06:12
Klopt gelukkig wordt deze niet warm omdat het een pre/pro is. Maar inderdaad het zou netter staan als ik de plankjes wat verstel waardoor hij wat meer ruimte heeft.


Heb je dat wel eens gevoeld. Mijn pre/Pro wordt wel degelijk behoorlijk heet.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

cobaltjeh

Quote from: Maro on January 10, 2015, 11:01:17
Heb je dat wel eens gevoeld. Mijn pre/Pro wordt wel degelijk behoorlijk heet.

Hij wordt hier gematigd warm, de receiver ervoor werd een stuk warmer.
Maar zoals al aangegeven zal ik de plankjes stellen, geen risico lopen als je het simpel kan aanpassen. ;)

gonzales

Wat een mooie ht, kan me voorstellen dat je hier erg van geniet. Ga zo door kerel :worship:

cobaltjeh

Quote from: gonzales on January 13, 2015, 10:24:05
Wat een mooie ht, kan me voorstellen dat je hier erg van geniet. Ga zo door kerel :worship:

Thx, vermaak me prima daar.  :popcorn:

Echter wil ik meer gaan doen met akoestiek, laat binnenkort eerst een meting doen door een kennis.
Daarna ga ik kijken in hoeverre ik de ruimte daadwerkelijk ga aanpakken.

Daarna de keuze om heel de ruimte naar een bioscoopruimte te verbouwen. Ik mis een beetje de charme die ik hier bij veel uitgebreidere ruimtes zie.
Ik denk dan echt aan het grondig aanpakken van de ruimte, lambrisering, pilaren, muren schilderen etc..

In het begin was ik hier wat terughoudend in. Maar ik zit er tegenwoordig zo vaak, dat dit zeker de moeite waard is.
Want de ruimte is zo erg mooi en modern, maar gewoonweg niet donker genoeg voor een HT.

cobaltjeh

#72
Inmiddels is de ruimte akoestisch gemeten, en de resultaten vallen helemaal niet tegen.



Aan de RT60 is te zien dat de nagalm in het gebied tussen 150Hz en 2kHz al erg goed is, dit komt met name door het al aangebrachte plafond met akotherm.
Meer demping met minerale wollen is dus niet meer mogelijk, dan zouden we teveel aan dempen in het middengebied.

Het hoog kan nog wel wat verbetering gebruiken, hiervoor heb ik gekozen voor polyester schuim panelen van aixFoam.
http://www.aixfoam.nl/absorptieplaten-sh004-quader

Deze panelen zijn selectief in hun absorptie, en zullen niet veel invloed hebben op het midden en laag. Maar wel verbetering opleveren in het hoog.
Tevens hoop ik met deze panelen de flutter echo op te lossen, die in de ruimte nog aanwezig is.

Het laag kan ook nog wat verbetering gebruiken, echter zijn de gemeten waardes zeker nog niet slecht.
Gezien de flinke investering, en moeilijke opgave ga ik dit echter als laatste stap oppakken.
Daarnaast is er ook nog veel mogelijk met het inregelen en afstellen van de subwoofer, iets wat ook nog niet uitgebreid genoeg uitgevoerd is.

Ik hoop de panelen volgende week binnen te kijken, aankomend weekend ga ik verder met het plaatsen van een clickrail schilderij ophangsysteem.
Door middel van deze rail, kan ik de panelen eenvoudig stellen, en van plaats te kunnen veranderen. En dat alles zonder de muur en het behang te beschadigen.

Nog wat foto's van die rail:




Aan de bovenkant komt nog een afwerklijst op de rail, zodat deze straks weg valt achter een sierlijst.
Het zelfde idee als onderstaande foto:


Gijs82

Echt een mooie ruimte en idd leuke waardes. Waar ga je de nieuwe panelen plaatsen?
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

cobaltjeh

#74
Quote from: Gijs82 on March 10, 2015, 20:37:33
Echt een mooie ruimte en idd leuke waardes. Waar ga je de nieuwe panelen plaatsen?

Thx!

Ik heb in totaal 48 panelen van 50x50x2cm, goed voor 12m2.
Ik ga deze in stappen aanbrengen en kijken wanneer ik goede resultaten behaal.

Op de schermwand alleen boven het scherm, onder en zijkanten worden gereserveerd voor diffusie.

Aan 1 zijkant heb ik een bureau en ikea kastenwand, hier komen panelen op de besta deurtjes.
Ik hoop deze met dubbelzijdige plakband aan te brengen zonder de deurtjes te beschadigen.

De andere muren zijn voorzien van rails, en deze zullen dus gelijkmatig opgevuld worden totdat het gewenste resultaat bereikt is.
Door alles zo gelijkmatig te verspreiden hoop ik ook dat de flutter echo aangepakt wordt.