Cobaltjeh zijn HT (JVC N7 + Upgrade van gehele ruimte)

Started by cobaltjeh, August 17, 2014, 12:33:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Atmoz


Mooooi zeg!! :worship:

Wordt erg mooi.

Gr.,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Gijs82

Wauw! Strak werk hoor! Welke kleur gaan ze worden?
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

cobaltjeh

Quote from: Gijs82 on September 15, 2014, 19:33:24
Wauw! Strak werk hoor! Welke kleur gaan ze worden?

Ik heb net 2 stuks voorzien van een speciale extra matte verf in de kleur charcoal black. Dit is een soort krijt achtige verf.
Soort van schoolbordverf maar dan beter bestendig tegen vuil, tenminste dat hoop ik.
Ik had een tester gekocht van 100ml, en dit bleek gewoon genoeg te zijn voor 2 speakers. Niet slecht voor die 4 euro.  :headbanging:
Oorspronkelijk om te kijken hoe de kleur zou zijn, maar als ze zo netjes zijn doe ik er verder niets meer aan.

Reden voor deze kleur is dat ik echt iets wou wat niet zou reflecteren naast het scherm. Andere reden is dat matte verf wat vergeeflijk is met oneffenheden.
De vorige speakers hebben ongeveer 2 maanden gekost voordat ik deze in hoogglans had zitten. Telkens een laag aanbrengen een week laten drogen, schuren en nieuwe laag en uiteindelijk polijsten. Dit heeft me meerdere blikken verf gekost, en een flinke hoeveelheid polijst spullen.

Dit geld steek ik nu liever in een betere condensator etc, voor in het filter.

Ik weet dat ik zelf bouw, en zo netjes als een spuiter of fabrieksspeaker krijg ik het niet. Maar dat is de keuze voor zelfbouw.

Nog even snel een foto gemaakt, de verf is nog aan het drogen. Dus ik ga er van uit dat de kleine kleurverschillen nog weg trekken.
Eerste indruk van de kleur is goed, morgen nog even kijken hoe ze in het zonlicht er uit zien. Maar ach ze komen toch in een HT room.  :devil:


cobaltjeh

En het resultaat na het drogen met wat meer licht.

Erg tevreden over de kleur, maar waarschijnlijk moet er nog een 2e laag over om nog wat wat beter tot zijn recht te komen.




Keerzijde

Best een nette kleur zo.

En op de foto's ziet het er behoorlijk glad uit allemaal.
Mijn eigen ervaring met MDF is dat het na het grondverven niet meer
zo glad is als normaal.
Op een of andere manier lijken sommige vezels meer vocht op te nemen
dan anderen en daardoor zetten ze uit.
Mijn zuiltjes en de fronts voor mijn bass-traps heb ik zijdeglans zwart geschilderd.
Maar zelfs met tussentijds opschuren blijf je alle oneffenheden zien.  :nopompom:

Gelukkig lijkt het bij jou mooi glad.
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

cobaltjeh

Quote from: Keerzijde on September 16, 2014, 12:18:31
Best een nette kleur zo.

En op de foto's ziet het er behoorlijk glad uit allemaal.
Mijn eigen ervaring met MDF is dat het na het grondverven niet meer
zo glad is als normaal.
Op een of andere manier lijken sommige vezels meer vocht op te nemen
dan anderen en daardoor zetten ze uit.
Mijn zuiltjes en de fronts voor mijn bass-traps heb ik zijdeglans zwart geschilderd.
Maar zelfs met tussentijds opschuren blijf je alle oneffenheden zien.  :nopompom:

Gelukkig lijkt het bij jou mooi glad.

Hier hetzelfde probleem, echter heb ik de kasten na het gronden nog goed geschuurd.
Ga je de kasten goed in het licht zetten, en kijk je van dichtbij dan zie je hier ook alle oneffenheden.
Ik denk dat als je watervast mdf gebruikt je hier minder last van hebt.

In mijn geval moeten ze gewoon netjes afgewerkt zijn, maar ze hoeven niet perfect te zijn. Zoveel mensen komen er niet in de HT.
En als ze er al komen is het er erg donker.

Daarnaast ook de vraag hoe lang het duurt voordat ik weer iets nieuws ga bouwen, na een jaar is het meestal wel raak bij me.  :angel:
En uiteindelijk is de klank het belangrijkste.


Keerzijde

Quote from: cobaltjeh on September 16, 2014, 13:19:39
Hier hetzelfde probleem, echter heb ik de kasten na het gronden nog goed geschuurd.
Ga je de kasten goed in het licht zetten, en kijk je van dichtbij dan zie je hier ook alle oneffenheden.
In mijn geval moeten ze gewoon netjes afgewerkt zijn, maar ze hoeven niet perfect te zijn. Zoveel mensen komen er niet in de HT.
En als ze er al komen is het er erg donker.

Ja, dat was uiteindelijk ook mijn afweging om het zo te laten.
En hoewel niemand het waarschijnlijk opmerkt WEET ik gewoon dat de afwerking beter kon.
Ik ben gewoon te lui geweest door maar 1x te gronden, haha

Maar mooi om je vorderingen te volgen.
Ga zo door!   ;)
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

Marcel-E

Als ik nou half zo handig was.... Mooi hoor!

cobaltjeh

Quote from: Marcel-E on September 16, 2014, 15:34:25
Als ik nou half zo handig was.... Mooi hoor!

Thx alles is te leren, dit is al ongeveer de 10 keer dat ik speakers bouw. En ze worden steeds beter.  ;)

Marcel-E

Mooi hoor, extra genieten als je het zelf hebt gebouwd en het klinkt fantastisch!

cobaltjeh

De filters zitten inmiddels ook in elkaar, de draden zijn nog een zooitje op deze voorlopige testopstelling.
Ik moet zeggen dat de nieuwe filters echt heerlijk klinken. Veel meer detail, en alles is veel meer los van elkaar.

Aankomend weekend de kasten compleet aflakken, en dan hopelijk de speakers zondag in elkaar zetten.  :D


Marcel-E

 :worship: gaaf dat jij dit zelf kan hoor

cobaltjeh

En 2 stuks staan in elkaar, de andere 2 wachten nog op componenten.

De poort hangt nog los, vandaar dat deze wat uitsteekt. Dit komt doordat ik de exacte lengte nog moet bepalen.
Ook lig er nu een simpel zwart karpet om de reflecties op de vloer tegen te gaan.




Atmoz


Wow, prachtig mooi zeg :worship:

Ziet d'r echt zeer nice uit O0


Ben je ze al flink aan 't inspelen?
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

cobaltjeh

Quote from: Atmoz on September 21, 2014, 16:46:08
Ben je ze al flink aan 't inspelen?

Thx, resultaat is om tevreden over te zijn.

Inspelen is niet meer nodig, de drivers zijn al eerder gebruikt.  :devil:
Maar ze spelen lekker hoor!

Marcel-E

Om te vreden over te zijn? Klinkt als werk aan de winkel.... Zien wel top uit!

cobaltjeh

Quote from: Marcel-E on September 21, 2014, 23:41:36
Om te vreden over te zijn? Klinkt als werk aan de winkel.... Zien wel top uit!

Ow begrijp me niet verkeerd als ik tevreden ben, dan wil dat flink wat zeggen!
En het sloeg meer op de afwerking dan het geluid.
Ze klinken beter dan iets wat ik ooit gehad heb. En dat voor een ongeveer 250 aan materiaal per speaker.
Prijs kwaliteit is ongekend goed!

Natuurlijk heb ik vaak zelfbouw ontwerpen beluisterd van een flink hoger budget 800 tot 2500 per speaker.
Dat is natuurlijk andere koek, echter ook een totaal andere prijs. Gezien ik een 7.1 set aan het bouwen ben is dat gewoon geen optie momenteel.

Ongetwijfeld zal er ooit wel een upgrade komen, maar voorlopig is dit meer als goed genoeg.
Er valt nu meer te halen in akoestische optimalisering van de ruimte.
Echo en reflecties heb ik niet zo last van wegens het plafond, echter is het laag nog niet al te best.

Eerstvolgend op de planning staat het maken van een nieuwe center, en het afwerken van de andere 4 surround speakers.
Daarna de sub, akoestische aanpassingen en de ruimte verder aankleden.

Marcel-E

Ah juist, mooi dat dit het beste klinkt tot nu toe!

Ik houd het weer in de gaten tot de de rest klaar hebt om te showen!

mr.crash

Ze zijn super mooi :clapping:.
Ben jaloers op dat je dat kunt.
Wil het zelf ooit ook eens proberen.

Gr Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

Akoestiekwinkel

Beste Cobaltjeh,

Eindelijk even tijd om mijn complimenten te geven voor de mooie plafond eilanden!!  Ik ben benieuwd hoe je de Akotherm hebt verwerkt, heb je ook close-ups van o.a. je ophang methode? Ook de luidsprekers zien er top uit! Ik moet dit forum toch eens vaker bezoeken, er staan leuk zaken op!

Vriendelijke groeten,

Wicher Donga

Akoestiekwinkel.

cobaltjeh

#45
Quote from: Akoestiekwinkel on September 25, 2014, 15:24:27
Ik ben benieuwd hoe je de Akotherm hebt verwerkt, heb je ook close-ups van o.a. je ophang methode?

Thx! Ik zal eens kijken of ik wat foto's en informatie kan plaatsen.


Dan weer tijd voor flink wat nieuws.

Afgelopen zaterdag op bezoek geweest bij Speakerland in Oss, aller eerst gesproken over de mogelijkheid tot een custom ontwerp voor een bijpassende center voor de Vifa Korrekt XT.
Gezien dit een klus is die ik mezelf niet toevertrouw, en omdat het gewoon goed moet zijn gekozen om deze taak uit te besteden.
Kost wat meer, maar in mijn ogen een zeer schappelijke prijs, en natuurlijk zeker van een optimaal resultaat.

Daarna was het tijd om een geschikte subwoofer te beluisteren, want de HT heeft nu een zielig philips subje waar al zeker geen muziek uit komt. En eigenlijk niets toevoegt.
Ik was op zoek naar een kwalitatief hoogwaardige sub voor muziek, die ook zeker zijn mannetje zou staan voor HT gebruik.

Dus werd er een mooie 5.1 opstelling gemaakt de projector ging aan en het was tijd om de Sub 7 MK2 te beluisteren. Echter kon deze sub me niet tevreden stellen, het basgitaar in de opname klonk niet helemaal perfect. Volgens Ruud was dit een bijeffect van een sub met passieve radiator omdat deze net wat trager is dan een gepoort systeem. Daarnaast is het ook erg persoonlijk wat je prettig vind. Een andere optie zou de Sub7 MK3 zijn, echter had Ruud het al snel door dat het net een tandje meer moest gaan worden. Er klonk ok dan is het tijd voor de Bokito, ik dacht eerst dat ze een grapje maakte maar het sub ontwerp heet echt zo.

Er stond een grote imposante subwoofer voorin de ruimte gevuld met een 13inch Scanspeak 32W, aangestuurd met een Hypex DS8.0. Mijn eerste indruk was, oef dat is weer wel een beetje te extreem. Daarna wat filmfragmenten bekeken / beluisterd, en oef dat was genieten, dus voor het HT geweld was deze uitermate geschikt.
Toen kwam de muziek, tijdens het beluisteren van wat nummers viel het me op dat ik de subwoofer niet duidelijk kon onderscheiden van zuilen. Al het laag wat te horen en voelen was sloot naadloos aan bij het geluid van de front speakers. Normaal zou ik zeggen dat een sub niets toevoegt bij het beluisteren van muziek, echter ging dit totaal niet op voor deze sub die zowel erg muziekaal was als extreem veel vermogen had.

Ik was al een tijdje aan het luisteren met de Column mk2 speakers als front speakers, en ik was benieuwd hoe de Bokito zou spelen bij een iets hoogwaardigere set, dus toen werd de Scanspeak Reference Monitor SE voor me aangesloten. Het resultaat was nog veel beter, ook bij deze speakers kon de sub op hetzelfde niveau blijven.

Daarna nog de proef op de som genomen en in plaats van de Bokito de gepoorte versie van de Sub7 aangesloten, maar hier was al snel te horen dat wat detail weg viel. Ook kon ik weer duidelijk onderscheiden dat er een sub was toegevoegd aan de set monitoren.

Dus de subkeuze was simpel, zodra de spaarrekening het toe laat zal de HT en uitbreiding krijgen in de vorm van een Bokito!

Al met al vandaag weer een dag die me veel geld gaat kosten, maar toch uitermate tevreden met het inzicht dat ik vandaag gekregen heb.
En natuurlijk dank aan Speakerland voor de uitgebreide luister sessie en service vandaag!

cobaltjeh

Aankomend weekend kunnen we weer klussen :headbanging:.

Links het stapeltje voor de sub, en rechts het stapeltje voor de nieuwe center speaker.



Hieronder het ontwerp van de nieuwe center, een van de mids komt in een gesloten ruimte, de andere krijgt een poort.



Ook zijn de surround back speakers klaar voor hun laklaagje.





Marcel-E

Al eerder gezegd maar ik volg dit graag! Gaaf hoor!

cobaltjeh

En we zijn op de helft  :pompom:.

Nu alleen nog de subwoofer en center afmaken, daarna komen er waarschijnlijk 4 speakers voor aan het plafond.

Grote kans da ik voor de Marantz AV7702 processor ga kiezen, en met deze een 7.1.4 Dolby Atmos systeem ga bouwen.

Een minder puntje, de projector moet ik een tijdje gaan missen. Deze mag terug naar Epson wegens vlekken (stof) op de LCD panelen.