De beste elektronische muziek - Waar MOET je naar luisteren?

Started by Deleted member, August 16, 2014, 13:50:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted member

Ik ben helemaal gek van elektronische muziek. Groot voordeel van elektronische muziek is ook dat het relatief eenvoudig is op te nemen, hetgeen de geluidskwaliteit ten goede komt.

Maar niet alles is de moeite van het beluisteren waard (vind ik dan althans...). Ik heb m'n eigen favoriete CDs in dit genre, en ik ben benieuwd wat er zoal nog meer te krijgen is.

Elektronische muziek is -voor mij- op te delen in 3 genres:

- Synthesizer (Vangelis, Jean Michel Jarre, Michael Garisson, enz...)
- Lounge / Indie / Pop- achtig (Saint Germain, Deep Forest, Orchestral Manoeuvres in the Dark, enz)
- Elektro / Techno (Jon Hopkins, James Blake, Fever Ray, Nosaj Thing, enz...)

Waar ik benieuwd naar ben is wat er nog meer te krijgen is in deze genres. Focus ligt hoofdzakelijk op de laatste categorie: Elektro / Techno, hoewel het genre natuurlijk betwistbaar is. Jon Hopkins kan meer dan alleen beuken en rossen.

Het is de bedoeling dat dit een soort suggestie- en discussie topic wordt. Geef dus niet alleen een titel of artiest, maar probeer ook eens te beschrijven waarom je het waardeert en waarom anderen het ook zouden moeten beluisteren.

Als voorbeeld mijn 3 favoriete CDs van het moment:
1. Immunity van Jon Hopkins: De samenstelling en afwisseling van deze CD is uniek. Van dromerig melancholiek tot dreigend discotheek-rijp materiaal. Ook de combinatie van akoestische- en elektronische sounds spreekt zeer aan! Opnamekwaliteit is fantastisch, en met name de details en effecten in weergave halen het beste uit je set naar boven.

2. Overgrown - James Blake: Heerlijk melancholieke stem, ondersteund door heel ruimtelijke elektronische sounds. Spannend, ritmisch en diepgaand. Zitten ook een paar mooie tracks tussen om een set te beoordelen (Digital lion bijvoorbeeld). Super CD!

3. Fever Ray - Fever Ray: Een inmiddels bekende klassieker. Vervormde stemmen, duistere ambiance en niet altijd even makkelijk te beluisteren, maar als beleving zeer spannend en een waanzinnig goed opgenomen CD.

Ik ben benieuwd met welke suggesties jullie komen!  ;)
Stereo-fan for life!

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

N1v3K

Ik ben erg fan van Lulu Rouge - Bless You (2008)

Een mix van ambient en minimal techno. Variatie in nummers, veel laag, lekkere vocalen en veel subtiele tikjes en klikjes  ;D

paaj

Deze ga ik volgen, ben benieuwd welke ontdekkingen hier te halen vallen.

Mijn eerste pure elektronische liefde is Evan Marc - Dreamtime Submersibles.
Donker, hypnotiserend en rustig maar toch energiek ofzo... top in ieder geval.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

Deleted member

Quote from: N1v3K on August 16, 2014, 14:37:15
Ik ben erg fan van Lulu Rouge - Bless You (2008)

Een mix van ambient en minimal techno. Variatie in nummers, veel laag, lekkere vocalen en veel subtiele tikjes en klikjes  ;D

Klinkt als 'mijn ding'. Ga ik proberen!  ;)
Stereo-fan for life!

Sk

Quote from: N1v3K on August 16, 2014, 14:37:15
Ik ben erg fan van Lulu Rouge - Bless You (2008)

Een mix van ambient en minimal techno. Variatie in nummers, veel laag, lekkere vocalen en veel subtiele tikjes en klikjes  ;D

Zojuist van nieuwsgroepen gedownload en moet zeggen klinkt erg lekker! Ik zie alleen niet zo gauw waar ik hem kan bestellen.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

lynch1979

Quote from: Sk on August 16, 2014, 15:21:56
Zojuist van nieuwsgroepen gedownload en moet zeggen klinkt erg lekker! Ik zie alleen niet zo gauw waar ik hem kan bestellen.

http://www.discogs.com/marketplace?release_id=1337857&ev=rb

Sk

Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

lynch1979

Quote from: Sk on August 16, 2014, 15:27:51
Heb geen paypal, bestel normaal gesproken alleen in NL. Ik zal me er is in gaan verdiepen  :)

Paypal kan je ook aan je bank koppelen, zonder dat je een creditcard hebt  ;)

Sk

Quote from: lynch1979 on August 16, 2014, 15:35:24
Paypal kan je ook aan je bank koppelen, zonder dat je een creditcard hebt  ;)

Zojuist geregeld bedankt! Zo, nu weer ontopic.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

lynch1979


DofN

Bliss - No one built this moment + Quiet Letters + So Many of Us + They Made History
Glasser - Apply
Ladytron - destroy everything you touch
Adult. - anxiety always + resuscitation
Crystal Castles - Crystal Castles
Dot Allison - we're only science
Tipper - The Critical Path
Chromatics - Nightdrive + Kill for Love
Symmetry - Themes for an Imaginary Film
Glass Candy - alles
The Naked and Famous - Grow Old
Underworld – Best Mangu Ever
Boards of America Canada - alles
Telefon Tel Aviv - the birds


Ik heb nog honderden losse nummers met soortgelijke electro (geen stampwerk, geen lounge, geen ambient, geen muzak, geen ibizadance etc,) maar het is wat lastig om daar lijsten van te maken.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted member

Bedankt Abel! Bedoel je trouwens echt 'boards of america' of moet dit 'boards of canada' zijn?
Stereo-fan for life!

DofN

Quote from: technative on August 16, 2014, 15:51:05
Bedankt Abel! Bedoel je trouwens echt 'boards of america' of moet dit 'boards of canada' zijn?

Excuus,  Boards of Canada

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted member

Moet ik wel een beetje aan wennen, de sound van Boards... Soms wat te onsamenhangend en te veel brei van geluiden. Maar zitten ook mooie stukken tussenn inderdaad. Vooral Tomorrow's Harvest is een mooi album. Ik heb de oudere albums ook eens beluisterd maar die spraken me minder aan.
Stereo-fan for life!

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: technative on August 16, 2014, 16:03:08
Moet ik wel een beetje aan wennen, de sound van Boards... Soms wat te onsamenhangend en te veel brei van geluiden. Maar zitten ook mooie stukken tussenn inderdaad. Vooral Tomorrow's Harvest is een mooi album. Ik heb de oudere albums ook eens beluisterd maar die spraken me minder aan.

Dat is een mooie, "hi scores" vind ik ook een goed album. Maar eigenlijk kan ik alles van hun wel goed hebben.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Interficior

Take it or lease it

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

flakkees

Quote from: doorofnight on August 16, 2014, 16:54:36
Heb wel geluisterd maar is niet mijn ding.

HET IS BIJNA ONMOGELIJK DAT HET BESTAAT MAAR JA HET ZOU KUNNEN
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

abbcdcg

Quote from: technative on August 16, 2014, 13:50:11
Groot voordeel van elektronische muziek is ook dat het relatief eenvoudig is op te nemen, hetgeen de geluidskwaliteit ten goede komt.

Ben ik niet helemaal met je eens, maar is je vraag ook niet.



Quote from: technative on August 16, 2014, 13:50:11
Maar niet alles is de moeite van het beluisteren waard (vind ik dan althans...).


Kraftwerk al genoemd / gehoord? Een genre waar je ook weer van moet houden....




*leuke vraag / topic om ook eens bij te houden, eens kijken wat hier voor muziek uit komt.

Sk

Quote from: doorofnight on August 16, 2014, 15:43:31
Bliss - No one built this moment + Quiet Letters + So Many of Us + They Made History
Glasser - Apply
Ladytron - destroy everything you touch
Adult. - anxiety always + resuscitation
Crystal Castles - Crystal Castles
Dot Allison - we're only science
Tipper - The Critical Path
Chromatics - Nightdrive + Kill for Love
Symmetry - Themes for an Imaginary Film
Glass Candy - alles
The Naked and Famous - Grow Old
Underworld – Best Mangu Ever
Boards of America Canada - alles
Telefon Tel Aviv - the birds


Ik heb nog honderden losse nummers met soortgelijke electro (geen stampwerk, geen lounge, geen ambient, geen muzak, geen ibizadance etc,) maar het is wat lastig om daar lijsten van te maken.

Zojuist Bliss ontdekt wat gaaf zeg! Heb nu het album "No one built this moment" opstaan. De andere 3 die je noemt worden zo direct binnen gehaald. Maar het klinkt veel belovend.
Lavardin IT | Resolution Audio Cantata Music Center | Living Voice Auditorium II | Velodyne DD15+ | DnM | LG OLED77C9

Staaled

Wat minder serieus :
lemon jelly  "lost horizons"   


.......bleep. ;D
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)