Zolder ombouwen?

Started by Michel8, August 14, 2014, 15:58:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Michel8


Dit kan wellicht een heel kort topic worden maar ik hoop het niet. Ik heb een zolder met lage nok, zo'n 2 meter. En daar doen we niets mee, behalve wat spullen wegzetten.

Eigenlijk zonde van de ruimte. Een beetje beter de spullen opbergen, en de ruimte zou gebruikt kunnen worden voor een HT.

Maar ik twijfel of het mogelijk is. Op onderstaande foto zie je naast rommel de wand waar ik het scherm zou willen hangen.

Alleen het scherm kom dan erg laag te hangen, door de balken. Daardoor is de maximale hoogte van de bovenkant van het scherm 1,40m. Een scherm van 1,10m hoog zorgt ervoor dat het scherm 30 cm boven de grond komt te hangen.

Heeft iemand ervaringen met een dergelijk laag hangend scherm?



Dirk

mijn 60" tv hangt 30cm vanaf de grond, dat gaat imo prima, maar 't hangt ook wel af van de hoogte van je luisterpositie (die is bij mij aan de lage kant met m'n vintage designzetel;D)

maar ook een groter (projectie)scherm kan zo laag, want toen ik hier een 200cm scherm met projector had hangen voor een tijdje, hing ook dat scherm exact zo laag met z'n onderkant.

persoonlijk heb ik er een hekel aan om naar boven te moeten kijken bij een film, dat vind ik gewoon vermoeiend  ;)

fwiw : volgens mij is de theoretische gulden regel dat je ogen op 1/3e vanaf de onderkant moeten zitten...dus 1/3e vh scherm bevindt zich onder ooghoogte en 2/3e er boven.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Michel8

Ja precies. Dus dan zou ik lage zittingen moeten hebben. Bij een gewone bank heb je als ooghoogte van 1 meter. Dan zit je eerder op 2/3 ipv 1/3 onder ooghoogte

Kingpin

Dat kan op zich best wel.
Heb hier een gescheiden zolder waarvan 1 deel 5m x 6m overblijft.
Hoogste punt ook iets over 2 meter waar je net door kunt lopen.
Ik had daar 3 bioscoopstoelen en een 55"plasma hangen.



Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Michel8

#4
Dat biedt perspectief!

Je hebt alleen wel een grotere zolder - waardoor het dak minder schuin afloopt

Michel8

Ik heb in Sketchup een schets van de zolder gemaakt - ik gebruik het overigens nooit dus het is geen toptekeningen.

Wellicht dat je op basis van deze tekening een beter beeld krijgt. De bank staat zo'n 3 meter van het scherm af. Verder naar achteren kan niet, want daar is de opening naar de vlizotrap.

Met zitzakken, bank zonder poten zou ik de kijkhoogte kunnen verminderen.

Nog tips/ suggesties?

quattronl

Vloerstaanders staan dan alweer te hoog als je zo laag zit (tweeter moet op oorhooghte zitten geloof ik). Monitoren zijn dan beter imho.

Damn, jullie hebben allemaal leuke zolders. Mijn bergzolder/vliering is op het hoogste punt maar 1.10m hoog dus een dedicated HT kan ik shaken :(
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

MLCinema

Waar een wil is is een weg. Lijkt mij ook wel mogelijk kijkend naar je tekening. Ik zou echter ook kiezen voor monitoren op een lage stand aangevuld met een passende sub. Volgens mij krijg je daarmee het beste resultaat. Heb je bepaalde componenten al? En nog belangrijker, heb je een budget?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

broodro0ster

Heb je al verdere plannen?
Je zou een 2.35 scherm kunnen hangen. Dan kan je het nog iets hoger van de grond krijgen.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Keerzijde

Ik denk dat het op jouw zolder prima te realiseren valt.
Misschien moet je hooguit wat concessies m.b.t. de breedte van je scherm,
omdat je een smaller scherm hoger op kunt hangen.

Je had het eerder al over zitzakken...
Is het misschien een idee om de kijkrichting een kwart slag te draaien
en je scherm tegen het schuine dak te hangen?
Misschien iets rechter op dan het dak, dat dan wel.
En zelf maak je (met zitzakken of matrassen) een mooie lounge plek
onder het andere dak.
Dus een beetje liggend film kijken.

Misschien wat meer werk, ook met de (schuine) plaatsing van speakers,
maar volgens mij wel werkbaar EN je kunt een groter scherm kwijt.

Misschien een stom idee, maar ik probeer gewoon mee te denken   :angel:
Epson EH-TW6100 EH-TW9400 - Onkyo TX-NR616 TX-NR686 - Jamo S608 HCS3 - BK XXLS400 FF - Cinemat 1.2 scherm (350x180) - Mede8er 600X3D - RB Pie 3 + OSMC/KODI - Logitech Smart Control - Synology DS209 / DS214 / DS218Play

gonzales


Michel8

Nee. En gaat vooralsnog niet gebeuren. Plan is om een beamer te plaatsen in de slaapkamer. Dus ik hou de markt in de gaten [emoji1]

Loondijke

Eentje die ik ga volgen!
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT