advies IPS monitor

Started by RonG, August 13, 2014, 15:12:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonG

Welk IPS monitor adviseren jullie voor fotobewerking?

Ik ben lightroom aan het ontdekken en merk dat wanneer ik bewerking doe ik het anders ervaar dan wanneer de foto's elders bekeken worden.

Ik denk dat het ligt aan mijn monitor welke een standaard LCD scherm is. Nu zie ik dat 16:10 IPS panels erg duur zijn, 16:9 daarentegen redelijk geprijsd. Ik heb nu een samsung 24" 16:10
Tevens lees ik ook dat deze gekalibreerd moeten worden, is dit zelf te doen?

Ben zelfs het denken om mijn pc weg te doen en een Imac (27") hiervoor aan te schaffen maar dat is een beetje toekomst muziek  ;D.

RZeemering

Er zijn een aantal opties (natuurlijk!)
Belangrijkste voor fotografie is dat je van begin tot eind de boel gekalibreerd hebt. Dus camera, afkijkmonitor en printer.

Je kunt zaken laten kalibreren (uit eigen ervaring kan dat goed door Frank Doorhof (hier van het forum))
Je kunt ook eigen apparatuur kopen (datacolor en X-rite zijn wellicht de bekendere)
Je kunt ook zelf 'op het oog' via allerlei tooltjes je monitor zelf instellen. Bij Apple heb je ergens zo'n kalibratietool.

e.e.a is vooral afhankelijk wie je klanten zijn en hoeveel geld je er voor over hebt om het zo nauwkeurig mogelijk te krijgen.
Bovenstaande is trouwens naar mijn idee van best naar minder best.

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

mikekiwi

Quote from: RonG on August 13, 2014, 15:12:10Ik ben lightroom aan het ontdekken en merk dat wanneer ik bewerking doe ik het anders ervaar dan wanneer de foto's elders bekeken worden.
Een betere monitor is altijd fijn, maar daar ga je bovenstaand probleem niet mee oplossen. Jij kunt het allemaal goed voor elkaar hebben, maar op andere setups kan er net zo veel of misschien wel een groter verschil zitten dan dat je nu ervaart.

Of ervaar je nu dat het bij anderen vooral beter is?

RonG

Quote from: RZeemering on August 13, 2014, 15:30:06
Er zijn een aantal opties (natuurlijk!)
Belangrijkste voor fotografie is dat je van begin tot eind de boel gekalibreerd hebt. Dus camera, afkijkmonitor en printer.

Je kunt zaken laten kalibreren (uit eigen ervaring kan dat goed door Frank Doorhof (hier van het forum))
Je kunt ook eigen apparatuur kopen (datacolor en X-rite zijn wellicht de bekendere)
Je kunt ook zelf 'op het oog' via allerlei tooltjes je monitor zelf instellen. Bij Apple heb je ergens zo'n kalibratietool.

e.e.a is vooral afhankelijk wie je klanten zijn en hoeveel geld je er voor over hebt om het zo nauwkeurig mogelijk te krijgen.
Bovenstaande is trouwens naar mijn idee van best naar minder best.

Thnx voor je antwoord, ik fotografeer altijd voor mezelf en deel foto's wel graag, Flickr, 500px en soms hier :)
Ik heb geen klanten oid.

Quote from: mikekiwi on August 13, 2014, 15:39:08
Of ervaar je nu dat het bij anderen vooral beter is?

Bv, deze
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=91309.msg2662410#msg2662410
Sommige vinden deze "TE" en niet meer natuurlijk. Ik vind het wel meevallen.

mikekiwi

Quote from: RonG on August 13, 2014, 15:45:53
Bv, deze
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=91309.msg2662410#msg2662410
Sommige vinden deze "TE" en niet meer natuurlijk. Ik vind het wel meevallen.
Maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn en niet alleen calibratie dan wel monitorkwaliteit... Er zijn mensen die nadrukkelijke HDR-bewerkingen mooi vinden, maar op welke monitor ik het ook bekijk, ik blijft het vreselijk vinden...

Fijne camera overigens die FZ1000? Kijk er zelf ook met een schuin ook naar (al vind ik het lastig om mijn OM-D er voor op te geven...), maar dat even off-topic...

RZeemering

Als het alleen om online bekijken gaat dan zou ik me er niet heeeel erg druk over maken :P
Er is zelfs al verschil in kleur tussen de diverse browsers... En als ik 's avonds kijk of overdag op dezelfde monitor is er verschil.
Vandaar dat kleuraanpassingen in video en foto over het algemeen in een donkere ruimte gedaan worden.
Het is wat anders als opeens mensen geler of paarser worden op een foto als je het op je pc bewerkt hebt en daarna op je laptop kijkt. Dan is het zaak om beide apparaten te kalibreren.
En voor jouw doeleinden zou ik dat met de beschikbare software doen. Overstap naar hardware of Frank D. kan altijd nog immers.
Voor dat geld kun je wellicht beter een mooie tas kopen om je fotospullen in kwijt te kunnen ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Quote from: RonG on August 13, 2014, 15:45:53

Bv, deze
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=91309.msg2662410#msg2662410
Sommige vinden deze "TE" en niet meer natuurlijk. Ik vind het wel meevallen.

Ze zijn wellicht wat scherper maar qua kleur zijn ze niet raar. Tenzij je in de bewerking richting geel bent gegaan en ze nu wat meer neutraler/blauw hebben.
Maar ze zien er verder prima uit hier op mijn scherm. Geen gekkigheid iig.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RonG

Quote from: mikekiwi on August 13, 2014, 15:57:54
Maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn en niet alleen calibratie dan wel monitorkwaliteit... Er zijn mensen die nadrukkelijke HDR-bewerkingen mooi vinden, maar op welke monitor ik het ook bekijk, ik blijft het vreselijk vinden...

Fijne camera overigens die FZ1000? Kijk er zelf ook met een schuin ook naar (al vind ik het lastig om mijn OM-D er voor op te geven...), maar dat even off-topic...

Zijn geen HDR shots btw ;) Ben er ook geen fan van.
Ik vind de FZ1000 helemaal geweldig, heb er mijn D90 voor "ingeruild" en heb er tot nog toe geen spijt van.
Over 3 weken ga ik voor 2 weekjes naar Griekenland en dan kan ik echt los gaan.

Quote from: RZeemering on August 13, 2014, 16:03:49
Als het alleen om online bekijken gaat dan zou ik me er niet heeeel erg druk over maken :P
Klopt ook wel natuurlijk :).

RonG

Maar als ik dan toch een IPS scherm zou aanschaffen, zijn er voorkeuren? Moet ik bv van de 16:9 schermen wegblijven?

die 16:10 zijn erg prijzig en kan ik bijna een 2de hands 27" Imac aanschaffen :)

mikekiwi

Ik vind zelf de Dell Ultrasharps IPS-schermen erg fijn....

skyfox

Natuurlijk zijn er voorkeuren qua IPS scherm, maar je blijft natuurlijk gebonden aan wat je ervoor uit wilt geven. Zelf zou ik naar een Dell Ultrasharp scherm kijken. Maar let op! Niet elke Ultrasharp heeft dezelfde hoge kwaliteit. Ter illustratie: er is een U2713H en U2713HM. De laatste heeft een kwalitatief minder goed paneel. Maar daar is de prijs ook naar. Nogmaals, het is maar wat je zelf zoekt. Sowieso zou ik je scherm zelf kalibreren met een Spider of Colormunki. Dan weet je altijd dat de kleuren bij een goede drukker (niet de Hema :p) voor 98% hetzelfde moeten zijn.
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

RZeemering

Natuurlijk kun je een nieuw duur scherm aanschaffen. Maar is dit noodzakelijk bij een hobby?
Als je zorgt dat je huidige scherm met een spider of colormunki (deze gebruik ik zelf ook) zo dicht mogelijk bij de standaard ligt ben je klaar en kun je inderdaad een nieuwe (2dehands) iMac aan schaffen :P. Zo lang je je werk alleen maar online vertoond heb je, naar mijn idee, niet meer nodig.
En daarbij is het aardig droevig gesteld met allerhande drukkers/printers en vooral de designers die zaken aanleveren voor de drukkers/printers. Dus dan heb jij alles prima voor elkaar maar dan zijn er nog een aantal andere partijen die het roet in het eten gooien en alsnog jouw foto op je dure gekalibreerd scherm gemaakt, fout afdrukken. Dat ken ik maar al te goed :P

my 2 cnts...
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Kingpin

Je zou ook eens naar de Eizo CS230 kunnen kijken, betaalbaar en geeft een erg mooi beeld.
Deze heeft ook een ingebouwd calibratieoog.

http://www.eizo.com/global/products/coloredge/cs230/index.html#tab02
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RonG

Thnks voor de input, ik zal ze eens checken!