RZeemering's set

Started by RZeemering, August 6, 2014, 14:14:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RZeemering

En hier dan de eerste foto's.
Staat nog niet zoals het moet, maar het speelt ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

patsijb


Alex Groningen

#102
Ziet er goed uit zeg. Mooi.

RZeemering

Ik vind het er voor een zelfbouw versterker ook erg goed uit zien.
Nu zie ik wel vaker erg mooie zelfbouw, maar dat is niet voor de prijs die ik er voor betaald heb. Nu heb ik het alleen over de buitenkant overigens. Binnenin heb ik nog niet gekeken (en heb daar ook niet zo veel verstand van)
Ik hoop binnenkort ook informatie te verkrijgen over de binnenkant te krijgen van de bouwer. Zou wel leuk zijn.

Ik heb begrepen dat er geen bias hoeft te worden ingesteld. Dat vind ik wel apart iig. Ben dan wel benieuwd wat voor methode daarvoor gebruikt is. 
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Nosferatu

Doe er 2 andere metalen draaiknopjes op en dan heb je net een 'echte' fabrieks versterker.  ;)

Autobias is iets wat meer merken doen, geen idee hoe het werkt maar staat misschien wel iets bij de Prima Luna websites (er zijn er meerdere) over vermeld.
Het lijkt trouwens dat de voorste 2 buisjes het niet doen, de achterste 2 gloeien. Gezichtsbedrog ?
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

RZeemering

De volumeknop gaat 'in stapjes' Dat is wel een beetje jammer.
Wellicht een upgrade inderdaad, metalen volumeknoppen.

Ik ga inderdaad even wat onderzoek doen naar autobias. Ik weet dat Prima Luna dat ook doet. Maar ik wist niet dat ik het met deze versterker ook in huis heb gehaald :P
De voorste gloeien minder hard. Hele kleine lichtpuntjes. Überhaupt gloeien de buizen niet heel erg veel eigenlijk.
Is dat een slecht teken?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Maikel_audionerd

Quote from: RZeemering on May 13, 2016, 19:13:25
De volumeknop gaat 'in stapjes' Dat is wel een beetje jammer.
Wellicht een upgrade inderdaad, metalen volumeknoppen.

Ik ga inderdaad even wat onderzoek doen naar autobias. Ik weet dat Prima Luna dat ook doet. Maar ik wist niet dat ik het met deze versterker ook in huis heb gehaald :P
De voorste gloeien minder hard. Hele kleine lichtpuntjes. Überhaupt gloeien de buizen niet heel erg veel eigenlijk.
Is dat een slecht teken?
Er zijn vast een boel leden die t beter kunnen uitleggen, maar volgens mij werkt autobias als volgt:
Je buizen moeten worden ingesteld op een optimaal punt in de stroom- en spanning-instelling van de buis. Dit wordt de bios van de buis genoemd. Deze kan handmatig met een potmeter (regelaar) of automatisch met een klein meet en regelcircuit (autobias) ingesteld worden.

Afhankelijk van hoeveel stroom er loopt (hoezwaar de buis belast wordt) zie je de gloeidraad gloeien over het algemeen. Met name voorversterkerbuisjes zie je bijna niet gloeien, is volkomen normaal.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Leeuwarden

Bij KT120 eindbuizen ook bijna niets van romantisch licht te bespeuren tenzij het bijna donker is.

RZeemering

Dank voor de antwoorden!

En zit met de autobias er dan een klein circuitje die dat regelt? Of gaat dat op een andere manier?

En ik heb ondertussen via E-bay een paar NOS buisjes van Philips besteld. Vooral om te ervaren hoe de verschillen tussen buizen zijn.
De buizen die er nu inzitten zijn overigens niet de goedkoopste in hun soort. Ook wel weer leuk om te weten. Nu had ik dat ook niet verwacht bij zelfbouw, maar toch.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Maikel_audionerd

Quote from: RZeemering on May 16, 2016, 16:55:08
Dank voor de antwoorden!

En zit met de autobias er dan een klein circuitje die dat regelt? Of gaat dat op een andere manier?

En ik heb ondertussen via E-bay een paar NOS buisjes van Philips besteld. Vooral om te ervaren hoe de verschillen tussen buizen zijn.
De buizen die er nu inzitten zijn overigens niet de goedkoopste in hun soort. Ook wel weer leuk om te weten. Nu had ik dat ook niet verwacht bij zelfbouw, maar toch.
Ik verwacht dat dat inderdaad een klein printje zal zijn, aangezien je toch al snel een IC of transistor nodig hebt als comparator (vergelijker) met wat aanverwante electronica eromheen. Belangrijk echter is dat deze volgens mij niet in de signaalweg zit, omdat dit circuit alleen gebruikt wordt om de gloei-stroom/spanning van de buis te regelen.
NOS buizen van Philips heb ik ook, vooral de JAN exemplaren kunnen erg mooi zijn. Ben benieuwd wat je ervan vind, alvast veel luisterplezier gewenst.
Tip: reinig de buisvoet-contacten goed voordat je de buizen monteert, zodat je het risico minimaliseert op een slecht contact. Kun je met zuivere alcohol doen bijvoorbeeld.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

RZeemering

Ik hoop dat ik nog een schema krijg van de verkoper. Dan laat ik die hier wel zien.
Ik heb inderdaad JAN Philips buisjes gekocht. Naar men zegt vanuit het Amerikaanse leger.
Dank voor de tip van het schoonmaken. Dat spul ligt natuurlijk jaren te verstoffen op de plank :)

Mag je buizen ook met je vingers aanraken trouwens? Of is het aan te bevelen het met een doekje er in te zetten?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Kingpin

Quote from: RZeemering on May 16, 2016, 17:49:50
Ik hoop dat ik nog een schema krijg van de verkoper. Dan laat ik die hier wel zien.
Ik heb inderdaad JAN Philips buisjes gekocht. Naar men zegt vanuit het Amerikaanse leger.
Dank voor de tip van het schoonmaken. Dat spul ligt natuurlijk jaren te verstoffen op de plank :)

Mag je buizen ook met je vingers aanraken trouwens? Of is het aan te bevelen het met een doekje er in te zetten?
Niet aanraken met de handen, beter is om idd met een doekje te werken of anders zoals ik doe met speciale handschoentjes.

Contacten schoonmaken kan, maar zo af en toe even wisselen is al voldoende.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RZeemering

Quote from: Kingpin on May 16, 2016, 19:15:00
Niet aanraken met de handen, beter is om idd met een doekje te werken of anders zoals ik doe met speciale handschoentjes.

Contacten schoonmaken kan, maar zo af en toe even wisselen is al voldoende.

thnx!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Dit kwam ik overigens tegen op upscaleaudio.com


As for the glass itself, despite what some people might tell you, the oil on your fingers will NOT damage the glass or leech through it. Tubes are not halogen bulbs. Tubes may get hot to the touch, but your finger oil will not cause the tube to break when heated up, nor will it affect tube life or sonics. It will not go through the glass.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Kingpin

Klopt, maar zonder handschoentjes willen de labels nogal eens snel slijten.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RZeemering

ah!
Dat is een goede reden om ze niet met de blote handen beet te pakken.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Kingpin

De pootjes zouden eventueel op den duur kunnen oxideren wanneer je er met de handen aan zit.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RZeemering

Zo... Dat was weer eens heerlijk genieten. Een avond door allerlei stijlen heen.
Van tjaichovski naar arvo part en alt-j maar Bløf. Heerlijk!

Overigens dit weekend camerawerk gedaan bij het, jawel, Linda festival.
Blijft toch altijd bijzonder om bij een aantal erg goede bands op het podium te staan.
Chef's special was wederom erg gaaf. Zij knallen ook altijd allerlei genres door hun set heen.
Jett rebel ook fantastisch, Herman brood meets the black crowes on speed :) wat een energie en wat een goede band!
En Miss Montréal heeft ook een paar toffe nummers erbij.
Ali B deed het ook weer erg goed. Fantastisch hoe hij altijd het publiek, zijn band en ons aan het lachen kan krijgen. Imca marina deed overigens ook een nummertje mee. Heb ik die ook eens live gefilmd :)
En een dame die ik al sinds de jaren 70 op tv zag was er ook. Anita Meyer :) kan ik die ook weer afvinken ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Als onze vakantie begint gaat mijn luisterkamer verloren en gaat de set, waarschijnlijk, naar de woonkamer. Voordeel daarvan is dat ik niet mezelf hoef af te zonderen en we zo meteen samen muziek kunnen luisteren. Nadeel is dat ik de boel nu wel aardig heb spelen en dat ik dus weer van voren af aan moet gaan schuiven en luisteren hoe en waar het in die ruimte optimaal is. Is ook wel weer leuk trouwens.
Bij het scrollen door mijn muziekbibliotheek kwam ik Gotye tegen. Dit had ik niet meer gedraaid sinds ons oude huis. Daar waren twee nummers nogal ergerlijk in het hoog: My hearts a mess en somebody that i used to know. Het hoog in zijn stem op een aantal plekken in die nummers was zo snerpend dat we er allebei pijn van in de oren kregen.
Met een nieuwe streamer en vooral een nieuwe voorversterker was ik erg benieuwd hoe het nu met het hoog gesteld was.
Ik heb als een malle genoten van beide nummers. Geen spoortje scherp meer aanwezig. De echo's in zijn stem sterven erg mooi weg. Ontzettend veel diepte in de soundstage. En instrumenten die opeens als een echt instrument klinken. Zoals een akoestische gitaar en een contrabas (denk ik:p)

Erg blij dus! Wederom weer eens met een grote glimlach muziek geluisterd.
En blijkbaar ook twee nummers om op de luisterlijst te zetten om samen met Alex-Groningen en Nosferatu te luisteren :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

chansig

Quote from: RZeemering on June 28, 2016, 22:00:49
En instrumenten die opeens als een echt instrument klinken. Zoals een akoestische gitaar en een contrabas (denk ik:p)


:D :D :D

In ieder geval veel plezier en nu maar hopen dat het geluid, na verhuizing, blijft zoals het nu is. Anders wel weer een goede reden om en andere streamer en andere VV te kopen.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

RZeemering

Het geluid zal zeker weten weer anders gaan worden.
En ik denk niet zo goed als nu. Maar wie weet wat de mysterie van de akoestiek voor mij in petto heeft.
In ieder geval kan ik weer een tijdje lekker pielen ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Vanavond dan echt officieel afscheid genomen van mijn tijdelijke luisterkamer. En dat afscheid viel me best zwaar. Ik heb in die paar maanden het geluid best aardig voor elkaar gekregen daar.
Morgen alles uit de kamer halen om dan overmorgen de muur er uit te slopen en de boel klaar te maken voor een slaapkamer.
Vanavond veel van mijn beste recentelijke hits gedraaid. Opvallend dat ik niet 1 keer geluisterd heb naar apparatuur of ruimte. Alleen me maar ondergedompeld in muziek. Dat moet ik de komende tijd missen en maar hopen dat in de nieuwe ruimte alles weer op zijn pootjes terecht komt. Welke ruimte weet ik nog niet. Ofwel de woonkamer ofwel de ruimte voor de slaapkamer.
Laatste nummer van Eefje de Visser - Scheef, was echt kippenvel....!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Alex Groningen

Nu maar hopen dat je er geen spijt van krijgt. Je had in je luisterkamer de boel erg mooi voor elkaar.
Toen ik zo'n 2 week geleden bij je was vond ik het geluid wat je set weergeeft verassend lekker klinken. Ben dan ook erg nieuwsgierig hoe het zal klinken in de woonkamer of waar dan ook.

RZeemering

Ik ben het momenteel aan het verplaatsen.
Nu naar de woonkamer, zodat ik in ieder geval nog muziek kan luisteren totdat de slaapkamer klaar is. Het zou zo maar kunnen dat de set dan in de ruimte voor de slaapkamer terecht komt.
Die kan ik denk ik wel zo maken dat het daar ook goed gaat klinken.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Quote from: Alex Groningen on August  7, 2016, 09:06:20
Toen ik zo'n 2 week geleden bij je was vond ik het geluid wat je set weergeeft verassend lekker klinken.

dank :)
Verrassend zelfs. Hoezo dat?
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.