RZeemering's set

Started by RZeemering, August 6, 2014, 14:14:55

Previous topic - Next topic

Moony and 1 Guest are viewing this topic.

RZeemering

Aangezien ik sinds 2005 met enige regelmaat (en soms met grote tussenpozen) hier op het forum rondsnuffel en weer enkele nieuwe aankopen heb gedaan (via aanbieders via hier o.a.) vond ik het wel zo netjes om mij eens voor te stellen met behulp van mijn set. Heb ik overigens een record aantal laagteposts? Dit is de 7e post sinds 2005  :crazy:

Geschiedenis:
begin 2000 wat serieuzer begonnen met hifi na de aanschaf van een paar Ellipson speakers. Zeer goed stereo en dieptebeeld. Alleen miste ik na een aantal jaren en wat versterkers verder wel wat bas.
Ik ben in die tijd bij veel zaken in Groningen wezen kijken naar nieuwe speakers. En uiteindelijk uitgekomen op een paar oude Tannoy's die bij De Groef stonden. Die gaven me genoeg bas en tegelijkertijd een gedegen weergave, voor mijn budget toen. Pas daarna ben ik nog meer met geluid verder gegaan. Betere versterker (Myryad mi120) betere cd speler (Rotel) en ook uitproberen met andere kabels.
Daarna ben ik begonnen met een eigen video bedrijf en had ik minder tijd en budget om er serieus mee te verbeteren. Natuurlijk wel veel muziek geluisterd :) Belangrijkste uitbreiding was wel van stereo naar surround met 2 NAD versterkers.

Nu woon ik sinds anderhalf jaar samen met een erg leuke vrouw en kreeg ik een woonkamer waar ik altijd al van had gedroomd: een loft. Of is het een vrouw waarvan ik altijd al had gedroomd en een erg leuke loft? ;)
En daarmee kreeg ik ook opeens weer sterk de behoefte aan andere apparatuur. Die verandering kwam al snel in de vorm van een leuke aanbieding bij de jongens van De Groef:
Een set Focal 826v voor een zeer aantrekkelijk bedrag.
Grootste nadeel aan deze loft is helaas de akoestiek. Ik heb een paar staande golven (80/90 Hz) en de rest van het laag wordt nogal afgezwakt en een aantal hoge frequenties juist versterkt.
Ik had de keuze om of een subwoofer bij te plaatsen of een EQ te gaan gebruiken. Met mijn historie als geluidstechnicus (niet bijster lang gedaan hoor) en een leuke aanbieding van een forum genoot was ik opeens aan het pielen met een Behringer EQ. Dat zorgde gelukkig wel weer voor een mooi gefundeerd laag.

mijn huidige set:
De bron:
Cambridge Audio Stream magic 6, aangesloten op een NAS
voorversterker:
Primare P30
eindversterker:
Aaron no.3
surround eindversterker:
NAD 916
EQ:
Behringer DEQ 2496
speakers:
Focal 826V (front)
Tannoy mxc (center)
Tannoy d80 (back)

verder nog een dune (met blu ray) om films af te kunnen spelen. En een of ander ziggo apparaat en een PS4.

Als videomaker vind ik het belangrijk om een beetje goed geluid te hebben als ik film kijk maar de nadruk ligt heel erg op stereo. Want dan geniet ik echt op de bank. :music:
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

en nog wat plaatjes:
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

en nog wat meer plaatjes:
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

en als laatste:
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

frank2

Je hebt het leuk voor elkaar.
De berhinger zorgt wel voor een iets slechtere weergave van stereo, uit ervaring weet ik dat.
Probeer de stroomsnoeren zo dicht mogelijk bij de ingang te zetten,waar de stroom binnenkomt, vaak zijn de laatste inlets wat minder dan de eerste inlets.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

frank2

Dat je last hebt van veel hoog kan ik mij voorstellen. De speakers die je hebt staan daarom bekend en daarnaast is primaire een merk wat nogal helder en fris overkomt.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Fatalfelix

Gave ruimte en een hele mooie set! Die Aaron no. 3 past perfect tussen de rest  O0
Black & White by Rogér, We Can't Get Enough

tompj

Quote from: frank2 on August  6, 2014, 14:48:05
Probeer de stroomsnoeren zo dicht mogelijk bij de ingang te zetten,waar de stroom binnenkomt, vaak zijn de laatste inlets wat minder dan de eerste inlets.
Nog een handige tip: geloof niet alles wat je geadviseerd krijgt.... :tounge:

Hele leuke set en dito ruimte!
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

denoontje

#8
Quote from: tompj on August  6, 2014, 18:59:03
Nog een handige tip: geloof niet alles wat je geadviseerd krijgt.... :tounge:

Hele leuke set en dito ruimte!

waarom niet proberen.....geloven doe je pas nadat je iets zelf hebt geprobeerd  ;)

Verder mooie set hoor, wel even beetje kabelmanagement doen  :tongue2:

Spijkie

Mooie kat!

Mooie set ook hoor, interessant stekkerblok. Dat kende ik nog niet. Ik vind primare niet helder persoonlijk dus zo zie je maar weer. Het zal de combi zijn van alles en wellicht akoestiek.

Goede luisterstoel ook :smile:
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

tompj

Quote from: denoontje on August  6, 2014, 19:07:07
waarom niet proberen.....geloven doe je pas nadat je iets zelf hebt geprobeerd  ;)

Verder mooie set hoor, wel even beetje kabelmanagement doen  :tongue2:
Dat is zo.
Tip voor jou: als je een half uur op je kop gaat staan in de tuin, in de zeikende regen, met je voeten ingesmeerd met tandpasta en daarna je kop kaalscheert, dan klinkt je set beter. Ga maar proberen vanavond...of geloof je het niet?  ;)
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

denoontje

#11
werkt alleen als je een zwembroek aandoet :P

sorry voor topic vervuiling back on topic

twani

#12
Quote from: Spijkie on August  6, 2014, 19:10:26
Mooie kat!

Mooie set ook hoor, interessant stekkerblok. Dat kende ik nog niet. Ik vind primare niet helder persoonlijk dus zo zie je maar weer. Het zal de combi zijn van alles en wellicht akoestiek.

Goede luisterstoel ook :smile:
Dat blok wordt onder diverse namen verkocht. 4x gefilteerd, 4x óngefilterd.

Op marktplaats voor weinig te koop ;)

Hier van Dynavox... Zo zijn er vele merken met dit blok

twani

1 helft gefilterd

twani

.

Deleted User

Wat voor merk pussycat heb je?  :D

twani

Quote from: jazzman on August  6, 2014, 21:27:56
Wat voor merk pussycat heb je?  :D
Die is inderdaad erg fraai :clapping:

Deleted User

Bij ons lopen 6 ragdolls rond te banjeren, vandaar de eigen luisterruimte ::)

RZeemering

dank allemaal
en dank voor de tips
Sommige zal ik ter harte nemen en/of proberen en andere niet.

De Behringer ertussen scheelt ongetwijfeld iets in stereo. Maar het laag wat ik anders zou missen of het geld voor een goede sub maakt dat ik het er echt niet tussenuit wil hebben in deze ruimte.
Het hoog ligt zeer zeker niet aan de combi Primare en Focal. Dit hoog en tekort aan laag had ik ook met mijn myryad en Tannoys en die staan zeer zeker niet bekend om hun schelle hoog. En in andere ruimtes waar ik een combi van Focal of Primare heb gehoord had ik daar ook geen last van.
Het is absoluut de ruimte. Vandaar dat ik al een paar maandjes wacht op een paar akoestische panelen, om wat flutterecho uit de ruimte te halen.
Als ik zou weten dat we hier lang zouden blijven wonen dan zou ik ook zeker een profi meting laten doen, maar voor een paar jaar vind ik dat wat zonde. Niet zozeer die meting maar wel wat je er daarna aan gaat veranderen.

Het stekkerblok is inderdaad voor de helft gefilterd, dus hier is niet simpelweg te zeggen dat je de beste sound krijgt dichter bij de stroomingang. Het is per apparaat proberen wat het beste klinkt. Voor zover er al verschil is te horen. Datzelfde geldt overigens voor mijn bekabeling. Dit is allemaal beter dan de dropveter maar niet je van het. Ik ben eigenlijk een half-believer :P
En ik geloof ook zeker niet zomaar alles wat hier voorbij komt. Zoals ik zei: Ik lees hier al vanaf 2005 mee. Ik ken mijn pappenheimers, haha
Heb me alleen nog nooit in enige discussie gemengd hier, that's all.

En kabelmanegement vind ik nogal lastig eigenlijk. Als je de 'regels' wilt volgen moeten bepaalde kabels niet parallel lopen, andere mogen dat weer wel. En als je alles netjes wilt hebben bind je ze met een tie-wrap aan elkaar en zet je ze achter een mooi plastic afschermdingetje. Die dingen matchen niet... ;)
En daarnaast ben ik de laatste tijd nogal aan het veranderen geweest en loopt het ene draadje nogal door het andere draadje.

Voorlopig luister ik als een koning  :headbanging: en komen andere zaken om het laatste milliprocentje goed te krijgen later wel weer.
Ik zal binnenkort mijn ervaringen hier eens opschrijven over mijn oude Audio & Techniek monoblokjes en mijn nieuwe Aaron no.3. Iets over letterlijk verschil en gevoelsmatig verschil en dat die twee nogal ver uit elkaar liggen...

De kat is, jawel, een britse korthaar. Alleen dan een foutje ;) Maar wel een mooi foutje.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Xander32

Welkom, veel lees- en postplezier hier :thumbs-up:.

Betreft de Focals; ik heb andere ervaringen dan jou betreft het hoog. Deze heb ik steevast als redelijk pittig ervaren. Dat hoog dient mogelijk de illusie te geven een grote transparantie/resolutie te bezitten. Echter heb ik die niet als iets bijzonders ervaren bij deze speakers, maar ook zeker niet als minderwaardig t.o.v. concurrenten. Mijn ervaring vanuit verschillende sets met Focal Chorus ls. is dat deze relatief veel hoog geven, welke soms ook een scherp randje kent. Dat alles zal waarschijnlijk de harde, metaldome tweeter toe te dichten zijn. Op de lange duur brachten ze mij steevast luistermoeheid.

Maar desondanks voor het geld zeker wel fraaie speakers, al is alleen al hun afwerking.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

tompj

'luisterenals een koning'.....dat is mooi!

Ik heb de focals, tijdens de korte gelegenheden dat ik ze heb beluisterd, nooit als scherp ervaren. Is denk ik ook sterek afhankelijk van de omstandigheden, vooral akoestiek. Geniet ervan!
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

RZeemering

Even voor alle helderheid:
als ik het heb over teveel hoog dan is dat, in dit geval, niet de voor velen typische scherpte van de chorus serie maar teveel hoog in het algemeen in combinatie met te weinig laag, door de akoestiek.
Wat velen als teveel scherpte ervaren vind ik juist prettig (mits niet teveel :P) Het puntje van een drumstick op een crashbekken geeft nou eenmaal een scherp geluid. Net als iemand laten zeggen:
"beschoten politie" Zeker bij de eerste s levert dit bij veel mensen een erg scherpe 's' op. Dit mag ik graag terug horen in een systeem.
Ik heb ook systemen gehoord waarbij alles zijdezacht uit de speakers komt. En op zich klinkt dat fantastisch, je kunt er heerlijk bij weg dromen. Maar dat heeft mijn inziens niets met realisme te maken. Hoe iets klinkt zoals het echt klinkt. En ik krijg het liefst kippenvel omdat ik, met mijn ogen dicht, ervaar dat de band of de zangeres echt voor me staat dan dat ik wegdroom bij zachte zwoele geluiden ;)

Maar ieder oor hoort anders en het zou goed kunnen dat sommigen het bij mij te schel zullen vinden klinken. Sterker nog... misschien vind ik dat ook wel over een jaar :P
We zullen het in dit topic lezen :coffee:
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

WickedGame

Mooie set! En ook mooi in beeld gebracht!

Qua akoestiek kan ik mij het wel voorstellen dat daar verbetering ligt, alleen moet het natuurlijk wel allemaal passen in de inrichting. Ik ken het probleem in iedergeval ook  ;D

felix01

mooie set en leuke ruimte!!
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

JeroenGRT

Mooie set met indrukwekkende componenten! Aaron gebruikt toch eigenlijk dezelfde componenten als het nl merk audyn? Was ik altijd al van onder de indruk. Welkom!
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)