RZeemering's set

Started by RZeemering, August 6, 2014, 14:14:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Goed dat je gaat onderzoeken inhoeverre je met ingrepen in de akoestek, de tonaliteit v.d. ls. kan beïnvloeden.

Maar zoals aangegeven herken ik de door jouw omschreven "verbeterpunten" v.d. ls. als zijnde hun karakteristiek, met hun metaldome tweeters (alu-magnesium legering) als oorzaak. Ben benieuwd.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RZeemering

Quote from: Xander32 on October 12, 2014, 06:37:40
Goed dat je gaat onderzoeken inhoeverre je met ingrepen in de akoestek, de tonaliteit v.d. ls. kan beïnvloeden.

Maar zoals aangegeven herken ik de door jouw omschreven "verbeterpunten" v.d. ls. als zijnde hun karakteristiek, met hun metaldome tweeters (alu-magnesium legering) als oorzaak. Ben benieuwd.

door alle veranderingen in de afgelopen tijd, met wat spontane extra bas, denk ik dat ik de luidsprekers nu meer hoor zoals ze bedoeld zijn. En heb ik van vervelende hoge tonen bijna geen last meer.
Alleen nog in enkele opnames. Waarvan een aantal iig op een lage bitrate afgespeeld worden. Ik vermoed dat de hele irritante digitale s klank daar nu vooral mee te maken heeft. Bij andere nummers is die nu verdwenen iig! Graceland van Paul Simon had een hele vervelende 's' welke met een soort digitale ruis via de rechter tweeter verdween. Nu hoor ik, weliswaar een scherpe 's' maar wel eentje die met een echo via beide tweeters tegelijk uitsterft. En dat klinkt heel wat natuurlijker  :music:
Binnenkort krijg ik wat tweedehands cd's binnen van de Nits en kan ik lage bitrate mp3 vergelijk doen met de geripte cd's.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mr.M

Welkom en  veel plezier hier...

Mooie fotos en een hele mooie ruimte en uitrusting....


Geniet ervan..
**UNDER CONSTRUCTION**

RZeemering

thnx!

Net met de oogjes dicht heerlijk genoten van Talk Talk - The colour of spring. Studiomaster edition.
Het is al even geleden dat ik dit album heb beluisterd. Een jaartje of 15 gok ik. Maar man-o-man wat een heerlijk album!
De plaatsing van de instrumenten is zo heerlijk met een heerlijke basgitaar erbij en de dromerige zang erboven. Smullen!

Daarna nog even in stijl door met een paar nummers van de Talking Heads.

daarna moest ik mijn meisje toch echt even t.v. laten kijken, helaas... haha
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Xander32

Vooral ook je meisje tevree houden, dat doe je goed ;).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RZeemering

Net de Shiit Gungnir DAC van Gerzom over genomen. Dus die komt binnenkort mijn kant op. Daar kan ik me erg op verheugen! Dat word een paar nachtjes niet slapen  :turn:

En ondertussen zit ik op de bank een aantal cd's te rippen die ik van hier via het forum tweedehands heb gekocht met Angus & Julia Stone op de stereo.  :music:

Het weekend is begonnen!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Cylon

#57
Quote from: RZeemering on October 17, 2014, 13:51:19
Net de Shiit Gungnir DAC van Gerzom over genomen. Dus die komt binnenkort mijn kant op. Daar kan ik me erg op verheugen! Dat word een paar nachtjes niet slapen  :turn:

En ondertussen zit ik op de bank een aantal cd's te rippen die ik van hier via het forum tweedehands heb gekocht met Angus & Julia Stone op de stereo.  :music:

Het weekend is begonnen!

Kan alleen maar beamen wat hiervoor al gepost is. Bij deze nog even bedankt voor de luistersessie van vandaag!
Studeren is niet heel erg veel meer van terecht gekomen. Heerlijk aan t genieten geweest van de kabels én muziek van Melanie de Biasio.  O0

Ben benieuwd naar IRL plaatjes van de DAC!
Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

RZeemering

Yes, was leuk en gezellig!
Ik hoop dat de kabels je goed zullen bevallen!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Zo... al weer even geleden dat er een update was.
Ondertussen luister ik al weer enige tijd met de DAC van Gerzom. En met veel plezier!
Ik gebruik nu de Cambridge Audio Stream magic 6 (v1) als afspeel apparaat. Ik ben wel benieuwd wat die tweedehands nog op kan leveren zodat ik met wat centjes bij leggen een aparte streamer kan kopen. Wellicht dat me dat nog een kleine stap voorwaarts kan zetten qua geluid en in ieder geval is er dan iemand anders die kan genieten van de nu werkloze DAC's in de stream magic.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Naar aanleiding van een aantal posts hier op het forum een andere stap gezet dan ik dacht.
Ik was van plan een andere Streamer te kopen ipv mijn Cambridge Audio maar ik speel vanavond met een Synology 214play NAS via USB gekoppeld aan mijn Shiit Gungnir DAC.
Eerste indrukken zijn vooral van positieve aard. Geluidstechnisch kan ik nog niets over zeggen, de NAS moet eerst nog even inspelen  :tongue2:
Mijn vriendin ligt op bed dus ik kan simpelweg nog geen lawaai maken.
Over gebruiksgemak kan ik wel wat vertellen:
super! Bevalt me nu al beter dan de Stream Magic app van Cambridge audio. Snel en ik kan zoeken! ;)

Er is nog 1 ding waar ik niet achter kan komen:
of de NAS de audiobestanden nu wel of niet converteert. Ik heb de optie speel in HD af aangevinkt. Maar elders staat ook de optie:
transcoder, ofwel naar WAV ofwel naar mp3. Geen andere opties.

Betekent dit dat de NAS altijd transodeert naar ofwel wav ofwel mp3 of betekent dit dat ALS de NAS transcodeert dit in WAV of MP3 is...?
Helaas kan ik niet op mijn DAC zien wat voor signaal het ontvangt.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Nog niet heel veel wijzer geworden over wat de Synology nu wel en niet uitstuurt. Ik dacht dat alles wel te vinden was op het www, maar blijkbaar valt dit er niet onder ;)

Gisteren en vandaag flink aan het luisteren geweest naar het verschil tussen mijn oude opstelling en de Synology rechtstreeks aan de Shiit Gungnir.
En dat viel nog niet mee. Ik kon via 2 verschillende apps op de ipad en de iphone dezelfde nummers laten spelen (1 vanaf de readynas in e oude setting en de andere vanaf de synology in de nieuwe setting)
Helaas bevat de DAC geen afstandsbediening en moest ik wel steeds van mijn plek af om het vergelijk te kunnen doen. Ik vond er opvallend weinig verschil in. Toch dacht ik dat de Synology via de DAC iets meer informatie gaf in het hoog en iets rustiger was in het hoog. En dat het laag een klein tikkie meer 'rommeliger' was dan via de Cambridge audio Stream Magic 6v1 naar de DAC.

Later is mijn vriendin op een krukje bij de DAC gaan zitten en gaan schakelen. Oef! Daar leek nog minder verschil in te zitten dan ik in mijn hoofd had bedacht. Na vele malen heen en weer schakelen en ik geen idee meer had welke opstelling nu aan het spelen was, kon ik een aantal keer juist vertellen welke de Synology opstelling was. En dan alleen aan het hoog. De bassen bleken niet zoals ik eerst dacht 'rommeliger' te zijn maar exact gelijk te zijn.
Ook mijn vriendin heeft een aantal nummers zo beluisterd en zei aan het begin geen verschil te kunnen horen maar dat het enige wat ze "wellicht heel misschien anders zou kunnen horen" het verschil in ruimtelijkheid zou kunnen zijn.

Dit is ook wat ik uiteindelijk ervaar. hoog en laag en stereo verschilt niet. Wat wel verschilt is dat er iets meer informatie in het hoog lijkt te zijn waardoor er een betere plaatsing is van de instrumenten en er (jaja) meer lucht lijkt te zijn. En daardoor wellicht ook wat meer diepte. Maar nogmaals dit verschil is zo minimaal dat het niet opvalt als je lekker muziek luistert.
Ik vermoed overigens dat de aansluiting met USB op de DAC zorgt voor iets minder jitter en dat kan het minieme verschil verklaren, of simpelweg de hele weg door een extra apparaat. Beide is een optie.

Doel was om te kijken of de Synology in huis kan blijven en ik de Stream Magic kan verkopen. Na de 'moeilijke' luistersessie was dit besluit nogal makkelijk.
De Synology app en het feit dat ik opeens DSD af kan spelen via de NAS en ik een apparaat uit de keten kan halen maakt de keuze reuze gemakkelijk. Synology erin en de Stream Magic mag zich opmaken om een nieuwe eigenaar te verblijden. Dan heeft de ingebouwde DAC in dat apparaat ook nog nut ;)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Ik ben een paar dagen aan het luisteren geweest naar de Shiit Wyrd. Tussen de USB uit van mijn NAS en de Shiit Gungnir.
Dit apparaat moet voor een schoner USB signaal zorgen volgens de makers (ook al schijnt je printer er niet beter van te gaan printen....)
Wederom lastig om verschil te horen. Zeker omdat er niet een directe A/B vergelijk was.
Wat ik meen te horen is een iets softer hoog. Maar niet in de hele hoge frequenties. En er lijkt meer diepte te zitten (wat ik wel prettig vindt)
Morgen gaat het apparaat weer terug. Verschil is zo klein te noemen dat ik voor nu nog niet de upgrade ga doen. Ook als kost de Wyrd weinig. Ik heb andere plannen nml....;) Daarna nog maar eens kijken of dit apparaat er alsnog gaat komen.
Nu eerst nog maar een paar nummers van Paul Simon luisteren  :music:
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

gerzom

Hoi,  ik zie dat de Gungnir nog steeds prima bevalt en je weer een beetje verder aan het kijken bent in de Schiit familie  ;D

Blijven leuke producten voor een mooie prijs.
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


RZeemering

hoi ;)
Ja bevalt nog steeds uitstekend!
Ik kreeg de aanbieding van een audiozaak waar ik regelmatig kom om het eens uit te proberen.
Voor in de (nabije) toekomst zeker een apparaatje om nog eens te gaan testen!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Gisteren is de Stream Magic 6 verkocht. Via Marktplaats aan een Duitser die er 2 uur heen voor heeft moeten rijden. Het lijkt Maz wel :P
In ieder geval wel leuk om even te kletsen met een mede hifi enthousiast. Mijn oude streamer komt in ieder geval in goed gezelschap te staan: hij speelt met electrostaten een Wadia cd loopwerk en hij gaat een vergelijk doen tussen een zelfbouw DAC en de 2 Wolffson DAC's in de stream Magic. Ik ben benieuwd wat de uitkomst daarvan zal gaan worden.

Dus vanaf nu heb ik geen backup meer mocht het rechtstreeks vanaf de NAS naar de DAC me toch niet bevallen. Hoewel ik er nog geen moment spijt van heb gehad :D
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

van de week contact gehad met de koper van de Stream Magic.
In combinatie met zijn zelfbouw DAC klonk de Stream Magic net zo goed als zijn oude Wadia cd speler. Dus met het gebruiksgemak van de Stream Magic was hij een zeer tevreden mens. Prima dus!

Deze week video opnames gemaakt voor een nummer ingezongen door een aantal Groningse zangers (en zangeressen) in studio Spitsbergen. De eigenaar had daar als monitoren een paar Focal's staan, de Focal Twin6 Be.
In de middag waren er opnames van het Noord Nederlands Orkest. Blazers, strijkers en een paukenist. Ik stond tijdens de opnames naast de instrumenten en na die tijd in de control room. Die speakers lieten echt horen wat ik in de studio ook had gehoord. Een enorme snelheid, directheid en fantastische timing. Ik hoorde het hout, de snaren en het gevoel van de muzikanten weer terug zoals ik dat eerder ook live had gehoord. Die avond had ik hetzelfde met het opnemen van het 'koor' en de solo zangers en zangeressen.
Ik kreeg zojuist (in WAV) formaat de tijdelijke mix. En dat klinkt hier dan weer niet zoals daar. Veel platter, uitgesmeerd, onrustig in het hoog en tja... niet het kippenvel wat ik daar wel had!
Zit natuurlijk ook een prijsverschil in. Deze monitoren kosten per stuk nu nieuw wat ik er er voor 2 speakers voor betaald heb, maar toch ;)
Mooi om te horen dat het nog beter kan (en moet) en ik weet steeds beter waar ik op moet letten bij aanschaf van nieuwe speakers.
en oh ja: alles was met standaard XLR kabels aangesloten in de studio :P
En wat ik zeker nog ga vragen is de afmix van alleen de strijkers en blazers en pauken in goed formaat. Altijd handig om af te spelen bij het beluisteren van nieuwe speakers :D
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Update!
nieuwe speakers: Magnepan 1.7

Dankzij het forum ben ik me meer in gaan lezen over Magnepan speakers. Ik had wat audio spullen verkocht en mijn oude speakers stonden te koop. Zodat ik op het moment van verkoop op zoek kon gaan naar nieuwe. Op mijn lijstje stonden de nieuwe broers van mijn vocalen: de 926 wellicht een 2dehands Avalon of de nieuwe .7 Magnepan's.
Nu had ik nog nooit Magnepan speakers beluisterd en ik zag een setje 2dehands staan voor 300 euro. Het leek me wel een leuk idee om deze aan te schaffen en thuis eens te gaan beluisteren hoe dit zou klinken. Een afspraak gemaakt en van tevoren had de verkoper al verteld dat hij ook nog 2 andere had staan. 2 jaar oude 1.7 en een paar oudere ik geloof 3.5.
Toen ik binnenkwam stonden de 3.5 speakers opgesteld. Ik had mijn eigen versterker ook meegenomen om eens te beluisteren of die de Magnepan's aan zou kunnen. Dit bleek het geval en nog beter: het klonk fantastisch! Daarna hebben we de 1.7's aangesloten en dit klonk ook fantastisch! Iets anders en ook zeer mooi. Een ontzettend mooi stereobeeld met precieze plaatsing heerlijk hoog en een fijne diepte. Het verschil tussen beide speakers was nadat we een paar keer hadden gewisseld en met zeer uiteenlopende muziek hebben gedraaid was dat de 3.5 speakers iets meer laid-back klonken en dat ze meer bas hadden. In eerste instantie klonken deze beter in mijn oren. In mijn ogen waren ze nogal te groot (wat ook eigenlijk geldt voor de 1.7's)
Maar uiteindelijk klonken de 1.7 speakers realistischer. Aanslagen van bekkens en snares klonken snel en direct, zoals ik het ken van echte drumstellen.
Ik was zo onder de indruk dat ik ze gelijk maar achter in de auto heb gelegd :)
Ik speel er nu een aantal dagen mee thuis en heb ze op een aantal posities verschoven, en het klinkt fantastisch  :wub:
Dit is echt van muziek genieten ipv muziek luisteren.
Alle recensie benamingen voor goede speakers zou ik hier ook op kunnen noemen. Maar 2 zaken zijn het belangrijkst: ze klinken echt en vol emotie.
Ben ik nu klaar? Qua speakers voorlopig wel. Eerst alleen nog even mijn oude speakers kwijt... anyone? :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Alex Groningen

Gefeliciteerd met je mooie nieuwe aanwinsten.
Deze luidsprekers verdien natuurlijk wel een fotootje in je eigen topic. ;)
Oh ja, heel veel luisterplezier toegewenst.

RZeemering

Dat verdienen ze zeker! Hoewel ik ze niet de mooiste in de wereld vind... ;)
Ik zal binnenkort mijn startpost eens aanpassen. Maar daarvoor ga ik wel even goede foto's maken. Dus daarom eerst even met de iPhone:

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Ondanks dat ik met immens veel plezier luisterde naar mijn 1.7's miste ik ik af en toe toch wat in het het echte laag. De speakers gaan tot 45Hz. Beetje rondgesnuffeld online en offline en uiteindelijk via MP een REL Q150EmkII kunnen kopen. Sinds vrijdag draai ik daar mee en ik heb verschillende cross-overs geprobeerd met verschillende volumes.
de cross-over ligt nu op 47Hz en de sub staat een klein beetje aan. Op deze manier geniet ik van het volledige bereik van de 1.7's en gaat het laag ook onder de 45Hz lekker door op hetzelfde geluidsniveau. Ik ben blij :D

Nog voordat de subwoofer er stond had ik bezoek van 2 kennissen die elk al erg lang professioneel met muziek bezig zijn en ook elk hun eigen studio hebben.
Ze waren er elk op een andere avond. De eerste zijn reactie was:
"shit! hier was ik al bang voor... nu moet ik zelf ook deze speakers!"
en de ander zei:
"wow....."
Allebei waren ze erg onder de indruk van het realistische geluid.
nog een uitspraak:
"wauw... ik zie gewoon de violist weer voor me zitten in de studio!"

Niet dat ik het hiervoor doe, maar als dit soort gasten op deze manier reageren dan weet ik dat ik nogal wat sprongen vooruit heb gemaakt in mijn hifi avontuur!
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Vakantie en dus weer volop bezig met muziek luisteren en weer tijd om op het forum rond te snuffelen.
Ik kwam ergens een tip tegen om de magnepans wat voorover te tilten voor verbetering van het geluid.
Ik heb een paar dvd'tjes onder de pootjes gestoken en gaan luisteren. Niks geen verbetering... verslechtering! Hoog was te veel aanwezig.
Dus snel de dvdtjes er onder weg gehaald. Klonk weer meer zoals het hoorde :)
Toen dacht ik... misschien klinkt het wel beter/anders als ik ze achterover kantel. De dvdtjes er aan de voorkant onder en inderdaad. Er komt iets meer laag in het geheel. Ruimtelijkheid lijkt iets toegenomen.
Dus maar een paar dagen hier mee muziek luisteren en daarna er weer onderuit om het verschil echt te ervaren ;)
Blijft leuk deze hobby :D
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

gerzom

Hee, leuk, ik had onlangs dezelfde ervaring met mijn Sonus Fabers, iets naar voor gekanteld en het klinkt net weer wat beter.
Bij mij waarschijnlijk omdat mijn luister positie wat aan de lage kant is  ;D
Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.


RZeemering

#73
Leuk, die kleine veranderingen hè!?
Ik denk dat bij mij achterover kantelen beter werkt omdat dan wat meer hoge tonen eerder als het ware naar beneden gericht worden door de schuine wand achter de speakers
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

RZeemering

Vorige week een geweldige upgrade gedaan:
Door de dokter mijn oren uit laten spuiten...
Dat was wel nodig. 2 dikke proppen eruit gespoeld...

Nu hoor ik weer veel meer hoge tonen... fijn! En dat voor een upgrade van nog geen tientje :D
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.