Bestaat er een ideale hoogte voor een zwevend TV meubel (qua ophanghogte)?

Started by Tallguy, August 5, 2014, 12:43:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tallguy

De topictitel zegt het eigenlijk al :) Bestaat er een soortement ideale hoogte tussen de vloer en de onderkant van een TV meubel? De meeste woningen van tegenwordig worden gebouwd waarbij de aansluitingen van CAI en stroom op zo'n 30cm boven de dekvloer worden gemaakt.
Als je echter een zwevend TV meubel zou nemen en alles qua bekabeling erachter weg wil werken (CAI, stroom, UTL etc...), is die 30cm dan niet nét te laag? Oftewel: zouden de aansluitingen in zo'n geval dan bijv op 50cm hoog geplaatst moeten worden?

Welke ruimte hebben jullie bijv tussen de vloer en de onderkant van het zwevende meubel?
Denon AVR-X2000 | Dune HD Lite | Dune HD 303d | Panasonic Viera TX-P55VT50 (calibrated door Frank) |  Klipsch Sub-10 | 4x B&W DM560 | 2x B&W V201 | B&W HTM62

beetle99

Hoi,

Wij gaan precies hetzelfde doen, onderkant meubel komt bij ons op 23cm. Meubel wordt 50cm hoog.
Afgelopen weekend alle gaten en sleuven gefreesd zodat alle aansluitingen in het meubel vallen.

Harry HT

Hi,

Wat zijn de overige maten ? ivm de juiste kijkhoogte?

voorbeeld plaatje

Gegroet,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

neptune

Hangt inderdaad af van hoe hoog je zit- en kijkhoogte is.

Ik adviseer meestal 20-30 cm vanaf de grond, dat zijn meubels van 35 cm hoog.
30 cm is wel een goed gemiddelde, dan kom je op 65 cm vanaf de grond, tv er nog een stukje boven zoals het plaatje van HarryHT aangeeft.


zet hier iets neer

Tallguy

rewrite want ik had verkeerd gemeten  :blush:
Denk dat ik het meubel op 20cm laat beginnen. Meubel wil ik zo'n 45cm hoog. Dan kom ik op 65cm uit. TV hangt nu qua onderste rand op 90cm en dat vind ik een prettige hoogte. Net in Visio even snel wat geknutseld en ik kom op 37cm uit voor de aansluitpunten.

Bij deze een schets. Ik wil dan een 50mm PVS pijp achter de TV laten beginnen met een Y-stukje, dan ter hoogte van het meubel nog zo'n Y-stuk zodat alle kabels er makkelijk doorheen kunnen. Dan moet de pijp in de kruipruimte eindigen zodat ik alle audiokabels en de LFE kabel ondergronds kan laten lopen.

tx allen!
Denon AVR-X2000 | Dune HD Lite | Dune HD 303d | Panasonic Viera TX-P55VT50 (calibrated door Frank) |  Klipsch Sub-10 | 4x B&W DM560 | 2x B&W V201 | B&W HTM62

Rudy1968

Mooie ideeën allemaal. Bij het lezen ervan schoten een paar dingen door mijn hoofd die wellicht het overwegen waard zijn.

1. Heeft het zin 2 buizen te trekken, 1 voor stroom en 1 voor signaalkabels?
Bij mijn Panasonic plasma zit een 220V stekker met vergrendeling.
Ik kan de kabel niet verwisselen met een afgeschermde kabel met gewone IEC plug.

2. Is er wel voldoende ruimte voor het trekken van signaalkables met de pluggen erop?
Ik heb geen idee van digitale TV via kabel, ik heb TV via satelliet, twin HD op een receiver.
Minimaal 2x HDMI (van receiver en Blu Ray). Wellicht nog return HDMI.
Als je smart TV hebt, bij voorkeur met cat7 ethernet ipv wifi.
Of anders 2x 75 Ohm antennekabel voor de twin sat ontvanger als je die van de TV gebruikt.
En de spelcomputer moet misschien ook nog worden aangesloten?
Zo komen er veel kabels bijelkaar.
Wellicht handig te weten, Supra heeft HDMI kabels, waar je de plug kunt demonteren tbv het trekken van kabels, daarna klik je de stekker er weer op. (Ik heb geen verbinding met Supra of de AV business.)

Succes met het verbouwen/installeren/aansluiten!

WilcoL

Ik ben ook met wat dingetjes bezig, dus kan wellicht jog een zinvolle aanvulling geven.

- De genoemde Supra HDMI's hebben altijd nog een breedte van zo'n 19mm. Dat past dus niet door een standaard installatiebuis, pak dus minimaal 25mm buizen.
- Kabels nooit trekken aan de connector, maar aan de kabel. Altijd aftapen zodat je de druk nog enigszins verdeeld. Ik gebruik eigenlijk altijd een trekveer met daaraan een stukje solide koper om de te trekken. draad getwist. Dat wordt vervolgens afgetaped en ingesmeerd met vaseline of Dreft ofzo. Hoe minder weerstand, hoe beter natuurlijk!
- Cat 7 voor een Smart TV is écht overkill. Ik zou eerder iets shielded pakken ivm eventuele interferenties. Cat 6 is eigenlijk al overdreven voor thuisgebruik...

Succes!
@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear