Lens voor landschap, Canon EFS

Started by Miesepies, August 3, 2014, 19:16:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Quote from: eddy135 on August 24, 2014, 12:28:03
Toch snap ik dat niet;
Je gaat een reis van duizenden euro's maken, waarschijnlijk de enige keer daar naartoe, en dan mekkeren over een lens aanschaffen, die je na de reis weer verkoopt met misschien 50 euro verlies?
+1

Koop gewoon 2dehands efs 17-55/2.8, is tevens bijna mijn standaard lens geworden.
Ben er vrij zeker van eens je deze prachtige lens je hebt gebruikt, je de meerwaarde ervan zal zien en naar grote waarschijnlijkheid deze ook niet meer weg zal doen, succes  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Miesepies

#26
Quote from: eddy135 on August 24, 2014, 12:28:03
Toch snap ik dat niet; Je gaat een reis van duizenden euro's maken, waarschijnlijk de enige keer daar naartoe, en dan mekkeren over een lens aanschaffen, die je na de reis weer verkoopt met misschien 50 euro verlies?

Das waar, eigenlijk heb je wel gelijk :blush:   

Probleem ligt ook bij mij... kan slecht kiezen. Met hifi precies hetzelfde :P   

Maar zie ook een beetje op  tegen met meerdere lenzen slepen. Zo'n groothoek is ook al gauw een half pak suiker (ok, niet allemaal ;)) aan gewicht en omwisselen lijkt me erg onhandig. Dus ook dan moet er een keuze gemaakt worden welke lens ik meeneem (had ik natuurlijk ook al aan kunnen denken voordat ik deze vraag stelde...).

Ik waardeer alle adviezen. Mocht ik er nu niet uitkomen, dan kan ik het altijd gebruiken voor een volgende keer.

VlisChris

Welke lens je het "best" gebruikt voor landschappen is voor een ander niet te zeggen. Dat heeft zo'n persoonlijke voorkeur.
Zelf probeer ik landschappen nogal eens met mijn tele te schieten. Hou gewoon van dat soort plaatjes. Maar kan net zo goed met mijn WA landschappen maken.
Het is voor een ander niet te zeggen waarmee jij "het beste landschappen kunt schieten". Dat heeft meer met het oog er voor hebben te maken dan met apparatuur tekort.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nahpets

Als je maar 1 lens wilt meenemen dan zou ik het gewoon houden bij wat je hebt. Er alleen aan denken om bij groothoekopnames niet onde f8 te komen. Dan zou het mee moeten vallen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Miesepies

Zo zie je maar weer wat een foto n00b ik ben. Ik dacht altijd dat een groot diafragma beter was...  Maar na jouw opmerking ben ik nog eens wat gaan lezen en zie aanbevelingen van f11 en hoger, daar had ik echt nooit aan gedacht.

Mogelijk dat ik toch net wat betere resultaten uit de Tamron kan halen, dan tot nu toe.

Thx!

J.A.F._Doorhof

Ik zou sowieso geen EFS lens aanschaffen maar een full frame.
Vaak qua prijs niet heel veel duurder maar wel makkelijker om te verkopen en als je in de toekomst naar FF overstapt werkt hij nog.
Lenzen zijn toch vaak investeringen voor langere tijd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

denoontje

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 25, 2014, 11:20:32
Ik zou sowieso geen EFS lens aanschaffen maar een full frame.
Vaak qua prijs niet heel veel duurder maar wel makkelijker om te verkopen en als je in de toekomst naar FF overstapt werkt hij nog.
Lenzen zijn toch vaak investeringen voor langere tijd.

wat zou je dan voor FF op een crop zetten om toch WA te krijgen?

eddy135

Canon 8-15 mm F4! :D

2e hands 10-22mm is al te duur voor TS geloof ik, dus geen relevante optie, vrees ik... ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

Hootie

Sigma 12-24mm.
Ik kan je uit ervaring vertellen dat die lens (II) een enorm groothoek geeft op FF.

Hootie
Music Hall A70.2, Marantz CD 5003,  Audio Physic Tempo 3 JE, PanasonicBD65 Blu Ray speler, Med8er Med500X

J.A.F._Doorhof

Sigma 12-24 inderdaad.

En wat je nodig hebt voor landschappen is sowieso erg persoonlijk.
Ik schiet het meerendeel van de landschappen rond de 24-35 dus zou de 12-24 ideaal zijn.
Maar ik schiet ook regelmatig landschappen op 50-400.
Net waar je bent en wat je wilt.

Langs de pacific coast high-way heb ik veel met lange lenzen gewerkt, in Engeland en Denemarken weer meer met een 35mm prime.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Boontje

Quote from: Christiaan S on August 24, 2014, 16:21:21
Welke lens je het "best" gebruikt voor landschappen is voor een ander niet te zeggen. Dat heeft zo'n persoonlijke voorkeur.
Zelf probeer ik landschappen nogal eens met mijn tele te schieten. Hou gewoon van dat soort plaatjes. Maar kan net zo goed met mijn WA landschappen maken.
Het is voor een ander niet te zeggen waarmee jij "het beste landschappen kunt schieten". Dat heeft meer met het oog er voor hebben te maken dan met apparatuur tekort.

Ik kan mij hierbij volledig aansluiten. Ik gebruik regelmatig vaak mijn Zeiss lenzen (55, 85 en zeker ook de 135mm) voor landschapfoto's. Het landschap moet zich er natuurlijk wel voor lenen.

Misschien moet je geen lens kopen als je niet overtuigd ben. Dan kan je op vakantie zelf merken of je onder de 18mm nodig hebt. Zo ja, dan weet je in de toekomst dan je echt zo'n lens nodig hebt (als die foto's het dan waard zijn om zo'n lens te kopen) of dat je met de tamron prima uitkomt.

succes!
Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

denoontje

heb veel op de crop canon 7d geschoten op 12 mm (niet helemaal naar 10 zetten 10-22 lens) waardoor je geweldig wolkenpartijen kunt fotograferen...krijgt veel diepte in de foto hierdoor.

Miesepies

Mijn foto acties beperken zich eigenlijk tot vakanties, daarbuiten heb ik de camera zelden in mijn handen. Daarnaast ben ik een foto n00b, waardoor ik waarschijnlijk lang niet alles uit mijn huidige combi heb gehaald. Een extra lens kopen zou zonde zijn, is het eigenlijk niet waard.  Denk dat ik beter wat aan mijn techniek kan doen :P

Met een groothoek kan je vast erg mooie foto's maken maar als ik de techniek al niet eens door hebt, worden de foto's waarschijnlijk niet eens beter dan wat ik nu doe.

Dus had al besloten om bij mijn Tamron te blijven, maar ga wel beter mijn best doen om de landschappen er goed op te krijgen.


Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

VlisChris

Quote from: Miesepies on August 29, 2014, 21:35:36
Mijn foto acties beperken zich eigenlijk tot vakanties, daarbuiten heb ik de camera zelden in mijn handen. Daarnaast ben ik een foto n00b, waardoor ik waarschijnlijk lang niet alles uit mijn huidige combi heb gehaald. Een extra lens kopen zou zonde zijn, is het eigenlijk niet waard.  Denk dat ik beter wat aan mijn techniek kan doen :P

Met een groothoek kan je vast erg mooie foto's maken maar als ik de techniek al niet eens door hebt, worden de foto's waarschijnlijk niet eens beter dan wat ik nu doe.

Dus had al besloten om bij mijn Tamron te blijven, maar ga wel beter mijn best doen om de landschappen er goed op te krijgen.


^^
:clapping:
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Miesepies


J.A.F._Doorhof

Onthoud altijd dat het niet de lens/camera is maar de fotograaf die uiteindelijk de foto maakt :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Joske007

Toen ik destijds voor de aankoop van een groothoek landschaplens, het budget niet voorhanden had.
Heb ik als alternatief vele mooie landschapsfoto's genomen met mijn compactcamera, die gelukkig voorzien was van een groothoek.

Liever een slechte foto, dan helemaal geen  ;D

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Nahpets

Quote from: J.A.F._Doorhof on August 30, 2014, 12:23:24
Onthoud altijd dat het niet de lens/camera is maar de fotograaf die uiteindelijk de foto maakt :D

Wat ook weer heel erg duidelijk wordt in dit clipje

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Miesepies

En weer terug van een bloedje heet Colorado plateau... :D

Ben blij dat ik geen andere lens heb gekocht. De landschap foto's zien er heel wat beter uit met wat simpele technieken, maar heb ook - meer dan verwacht - mijn zoom bereik nodig gehad. Wisselen van lenzen had ik echt geen zin in, en als ik nu zo door mijn foto's heen blader denk ik dat mijn Tamron toch zo slecht nog niet is.

Alsnog bedankt voor alle adviezen!

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Henrie

Quote from: Miesepies on October  2, 2014, 22:53:35
En weer terug van een bloedje heet Colorado plateau... :D
Waar ben je allemaal geweest? Ik ben vorig jaar o.a. in dat gebied geweest. Vond het erg mooi daar. Ik ben in Antilope Canyon, Arches, Bryce Canyon, Grand Canyon, Petrified Forest en Zion geweest (en ook nog buiten dit gebied trouwens). Alleen in Antilope Canyon en Petrified Forest was het bloedheet. Voor de rest viel het erg mee. Nou ja, Zion was ook nog vrij warm (30+), maar niet zo heet als die andere twee. In de andere gebieden was het rond de 20 graden. Was in de eerste 3 weken van september...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Miesepies

Even kijken, ons rondje was Las Vegas, Zion, Bryce, Capitol Reef, Arches, Canyonlands, Dead Horse Point, Bridges, Monument Valley, Grand Canyon, Las Vegas.

Beneden was het 35 graden, boven op het plateau tussen de 25 en 27. Maar omdat veel wandelingen weer de canyon in gingen werd de temperatuur al weer hoger, weinig wind en een zon op haast top sterkte (voor de tijd van het jaar). Maar mag niet klagen :)

Henrie

#48
Enig idee of het normale temperaturen waren, of dat het uitzonderlijk heet was voor de tijd van het jaar? Of wellicht heb ik vorig jaar gewoon geluk gehad (ik hou niet van heet weer)...

Ons rondje was iets langer (qua afstand) trouwens: Las Vegas, Zion, Grand Canyon, Bryce Canyon, Antilope Canyon, Antilope Island, Grand Teton, Yellowstone, Bighorn National Forest, Devils Tower, Custer State Park, Mount Rushmore, Carhenge :D Rocky Mountains, Denver, Garden of the Gods, Pikes Peak, Indepedence Pass, Rifle Falls, Black Canyon, Colorado National Monument, Arches, Four Corners, Monument Valley, Canyon the Chelly, Petrified Forest, Meteor Crater, Historic Route 66, Hoover Dam, Valley of Fire, Lake Mead, Las Vegas...

Ik heb met zeer vermaakt... :D Maar met name in Utah heb ik nog wel wat gemist, zoals Canyonlands, Capitol Reef, Grand Staircase-Escalante. Gelukkig zijn er al weer plannen voor volgend jaar... :)
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

denoontje