Lens voor landschap, Canon EFS

Started by Miesepies, August 3, 2014, 19:16:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Miesepies

Wij gaan binnenkort een rondje bij o.a. zion, bryce canyon en grand canyon doen. Nou zitten er wel wat dieren, maar ik verwacht voornamelijk landschap foto's te maken. Nu heb ik een Tamron 18-270, en alhoewel het een leuke lens is, zie je z'n tekortkomingen vooral bij de groothoek. Achtergrond is korrelig en minder gedetailleerd.

Dus wil ik een extra lens welke wat betere landschapfoto's kan opleveren, maar wel voor een redelijke prijs. Ik zie lenzen zoals 10-30 al gauw voor €400+ en vind dat toch iets te veel voor iets wat ik alleen voor vakanties gebruik.

Iemand hier ideeen? Wat is een leuke betaalbare lens? 2e hands mag ook.

Bart_M

Canon 15-85, heerlijke allround lens

Nahpets

Zoek je een lens ipv de 18-270mm, of als aanvulling op de die lens?

Wat is de cropfactor van je camera?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Bart_M

Cropfactor zal 1,5 of 1,6 zijn aangezien het een EFS lens moet worden.

Ik heb de combi 15-85 en een 70-200 4.0 IS, werkt heel erg prettig.

Nahpets

Kan daar alleen EFS op? Of ook EF?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

BernHardN

Goede landschaps lens is vanaf 12mm of een 10mm maar zonder "fisheye" vervorming. Sigma heeft een mooie 12-24mm lens. deze ga ik zelf denk ik ook aanschaffen.

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

denoontje

Zoek een 2e hands 10-22 van canon.....

Miesepies

Quote from: Nahpets on August  3, 2014, 20:14:41Wat is de cropfactor van je camera?

Ik heb een Canon 500D, cropfactor 1,6.

Quote from: Nahpets on August  3, 2014, 20:14:41Zoek je een lens ipv de 18-270mm, of als aanvulling op de die lens?

Ik hoef geen vervanging van mijn 18-270, die voldoet als allrounder (Ik wil niet swappen met lenzen als ik ergens op een randje van een afgrond loop  ;)). Is een extra lens voor vakanties waar ik meer landschap dan dieren zal fotograferen. We hebben een kleine travel zoom camera voor de uitzonderingen.

Ik heb ook een 18-55 kit lens, maar iets meer richting de 10 is volgens mij wel fijn.

Quote from: Nahpets on August  3, 2014, 20:24:18Kan daar alleen EFS op? Of ook EF?

Ik lees dat de 500D ook EF lenzen aan kan.


Nahpets

Ik heb zelf een 17-40L (op full frame). Erg leuke lens.

Alleen met 1.6 crop blijft er niet zo veel van het echte groethoekbereik over. Als je hem een keertje wilt lenen voor een weekend om te zien wat het voor een verschil maakt met je Tamron dan kunnen we dat vast wel regelen (woon in Kudelstaart/Aalsmeer, werk meestal in Leiden).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Miesepies

Quote from: BernHardN on August  3, 2014, 20:45:29Sigma heeft een mooie 12-24mm lens. deze ga ik zelf denk ik ook aanschaffen.

Ehh... €700+ is mij toch iets te duur...  Poeh, en 2e hands is ook alles behalve goedkoop.

Had ik echt niet verwacht, dat dit zulke dure lenzen zouden zijn.  :wacko:

BernHardN

je kan ook kijken naar een Samyang, die zijn wel vast brandpunt en handmatig scherpstellen maar wel erug scherup!

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

denoontje

#11
http://link.marktplaats.nl/m832179805

Of check het belgische foto forum eens (belgium digitaal) Lijkt activer te zijn vs het canon eosforum in nederland.




Miesepies

Quote from: Nahpets on August  3, 2014, 21:32:00Als je hem een keertje wilt lenen voor een weekend...

Thx voor het aanbod.

Maar denk dat ik hier niet zoveel mee opschiet qua groothoek t.o.v. mijn Tamron. Hoogstens de scherpte (wat ik overigens direct geloof dat die beter zal zijn).

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

denoontje

#14
Dan snap ik je vraag denk ik niet...je wilt toch een groothoeklens?

Veel kleiner is er volgens mij niet.
Zelf heb ik ook een 24-105 ook op een crop.

Ik zou zeggen ga 'm anders eens proberen bij een winkel en vergelijk de 18 vs de10 beide natuurlijk niet op min mm gebruiken ivm vervorming.

Ik denk ook dat ie minder vervorming zal geven vs je grootbereik lens.

Miesepies

Ik heb een 18mm, hij een 17mm. Dus niet zo veel verschil, m.u.v. dat de lens van Naphets betere kwaliteit levert dan mijn Tamron.

17/18mm is overigens zeker niet slecht, maar wil net ietsje meer. Ik hoopte iets tussen 10-15 te vinden voor een redelijk prijsje... (maar kennelijk is een goede groothoek een moeilijkere lens, vandaar de hogere prijs - nooit over nagedacht).




R

Recent gekocht naast mijn 24-105L en 70-300L. Geen L kwaliteit, maar doet het prima voor 260 euro ;)

http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/EF-S/EF-S_10-18mm_f4.5-5.6_IS_STM/

eddy135

Tja, toch echt de Canon 10-22... 8)

Tweedehands aanschaffen en na je vakantie evt. weer van de hand doen?
Of huren?

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

denoontje

Of huren bij een speciaalzaak?
Als je er verder niets mee denkt te gaan doen....

Op vakantie zit bij mij de 10-22 meest vaak op de body als ik landschappen ga doen.
Icm een polarisatiefilter.

Je kunt hem bijv ook 2e hand kopen en weer verkopen.
De 10-22 schrijft eigenlijk niet meer af merk ik, wellicht zelfs met winst te verkopen :x
Je hebt wel de zonnenkap erbij nodig.

Het is een 3.5, dus lichtsterker dan de lens die R heeft gekocht.

Maar goed alles valt of staat met wensen en budget ;-)

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

R

Quote from: denoontje on August  4, 2014, 23:32:13
Of huren bij een speciaalzaak?
Als je er verder niets mee denkt te gaan doen....

Op vakantie zit bij mij de 10-22 meest vaak op de body als ik landschappen ga doen.
Icm een polarisatiefilter.

Je kunt hem bijv ook 2e hand kopen en weer verkopen.
De 10-22 schrijft eigenlijk niet meer af merk ik, wellicht zelfs met winst te verkopen :x
Je hebt wel de zonnenkap erbij nodig.

Het is een 3.5, dus lichtsterker dan de lens die R heeft gekocht.

Maar goed alles valt of staat met wensen en budget ;-)

Budget naar rato van gebruik ;)

HermanW.

Sigma 10-20mm of de Tokina 12-24mm. Beide 2e hands te koop vanaf zo'n 250 euro. Vooral de Tokina vind ik voor dat geld een aanrader.

Boontje

en heeft topicstarter al een keuze kunnen maken?

Voor landschap zou ik zeker de samyang 14mm 2.8 willen aanbevelen. Nu een leuke 30% korting actie waardoor de nieuwprijs nog leuker wordt :)

http://www.kamera-express.nl/product/12177440/samyang-14mm-f-2-8-canon/

Linn Majik DSM / Monitor Audio GS60

Miesepies

Ik heb nog geen lens gekocht, nee.

Maar of ik dat ga doen is ook nog de vraag. De prijzen staan me een beetje tegen, en omdat ik de lens alleen zal gebruiken tijdens een vakantie en zelden tot niet daarbuiten, vraag ik me af of het de investering waard is.

De prijs van deze lens is overigens wel aardig, vergeleken bij veel andere lenzen die ik heb langs zien komen.

Iig bedankt voor het meedenken.

eddy135

Toch snap ik dat niet;
Je gaat een reis van duizenden euro's maken, waarschijnlijk de enige keer daar naartoe, en dan mekkeren over een lens aanschaffen, die je na de reis weer verkoopt met misschien 50 euro verlies?
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN