nas voor de router plaatsen?

Started by AceBaran, August 3, 2014, 15:40:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AceBaran

hallo,

ik heb een synology nas en een airport extreme router, ik vroeg me af of ik de nas in MIJN meterkast kan plaatsen, hier staat MIJN modem.. dus na de modem en voor de router?

werkt dit?

mvg

*Edit: Taal verbeterd
McIntosh MA8900 - Sonus Faber Olympica Nova III - Taga Harmony Platinum 18-16c -  Audio Quest Niagara 1200 - Silent Angel N8 Swich - Furutech Power - Furutech connect

Ron_Z

Gezien je vraag denk ik dat je modem niet over meerdere netwerkaansluitingen beschikt, correct? Want anders gebruik je er gewoon een voor de NAS en een andere voor de router.

Aangezien een NAS over het algemeen alleen een (of twee) inkomende netwerkaansluiting(en) heeft gaat doorlussen niet lukken en moet je NAS op de Airport aangesloten worden. Wanneer je de Airport niet in je meterkast wilt hebben heb je een switchje nodig in je meterkast waarop dan zowel je NAS als de kabel naar je Airport aangesloten wordt. De switch sluit je weer aan op je modem. Een 5 poorts 1Gigabit switch kost zo'n 15-20 euro.

AceBaran

Hoi Ron,

tnx voor de info..

ik heb nu.. upc modem ---> airport ----> switch ----> apple tv, marantz receiver, nas, tv

dus ik kan..  upc modem -----> switch ---> nas
                                                        ---> airport ----> swich ---> apple tv, marantz, tv etc..

dus met de 2e switch erbij kan ik gewoon mijn nas via me wifi toegankelijk maken?

McIntosh MA8900 - Sonus Faber Olympica Nova III - Taga Harmony Platinum 18-16c -  Audio Quest Niagara 1200 - Silent Angel N8 Swich - Furutech Power - Furutech connect

Ron_Z

En dat UPC modem heeft maar 1 netwerkuitgang? Mmm, da's antiek.

Ja, dat gaat werken. Tenzij je een andere IP-range hebt gedefinieerd in je Airport voor je netwerk. Dan kan je je NAS niet bereiken want die krijgt dan een IP adres van je UPC modem wat buiten je range van de Airport ligt. Je Airport moet dan geconfigureed zijn als een Access Point. Als dat kan, want ik ben niet van de appel om het zo maar eens uit te drukken ;-)

AceBaran

i see :clapping:

ik ga het binnenkort eens proberen, en laat het wel weten hier!

bedankt voor je hulp Ron
McIntosh MA8900 - Sonus Faber Olympica Nova III - Taga Harmony Platinum 18-16c -  Audio Quest Niagara 1200 - Silent Angel N8 Swich - Furutech Power - Furutech connect

CZ79

Een upc modem deelt een publiek ip adres uit en daar heb je niet zo heel veel aan in dit geval,
Normaliter sluit je het modem aan op een router en dan vervolgens de apparatuur (swicth, access point, nas, pc, etc.) weer op de router.
Gangbaar is het op de router een private ip range te definiëren, zodoende deelt de router ip adressen (geen publieke dus, maar private) uit aan alle apparatuur welke is aangesloten.

Ja het upc modem heeft maar een uitgang, het modem (cisco meestal) deel enkel het publieke ip adres uit, tenzij je een modem/router hebt gekregen van UPC
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

W.Otter

ik kan het niet laten
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Ron_Z

Quote from: cz79 on August  3, 2014, 17:18:10
Een upc modem deelt een publiek ip adres uit en daar heb je niet zo heel veel aan in dit geval,
Normaliter sluit je het modem aan op een router en dan vervolgens de apparatuur (swicth, access point, nas, pc, etc.) weer op de router.
Gangbaar is het op de router een private ip range te definiëren, zodoende deelt de router ip adressen (geen publieke dus, maar private) uit aan alle apparatuur welke is aangesloten.

Ja het upc modem heeft maar een uitgang, het modem (cisco meestal) deel enkel het publieke ip adres uit, tenzij je een modem/router hebt gekregen van UPC

Aha. Bedankt voor de aanvulling. Ik heb Ziggo en ben niet bekend met de (on)mogelijkheden van UPC. Ik gebruik hun modem/router in de meterkast voor oa IP uitgifte (heb wel een andere dan de de standaard range gedefinieerd), heb de wireless daarvan uitstaan en een eigen wifirouter op een centrale plaats in huis die als access point werkt voor het draadloze werk.

CZ79

dus je hebt een modem/router? Eén apparaat van de provider welke dus ook IP adressen uitdeelt?

Je schrijft zelf ieder keer UPC modem, dus ik dacht dat je UPC zou hebben
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

RPO

@ heer Otter: bedankt, "me" vingers jeukten  ;)
Classé SSP-800 + CA-5300, B&W 804S & HTM3S ,PV1 en Kef Q1-tjes. Pioneer LX-6090, Dune HD Max, QNAP 469L.

W.Otter

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

het lijkt er op alsof Amerikanen het your/you're & there/their/they're verhaal niet willen begrijpen en Nederlanders kampen met me/mij & na/naar. Heel irritant
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

Ron_Z

Quote from: cz79 on August  3, 2014, 20:01:27
dus je hebt een modem/router? Eén apparaat van de provider welke dus ook IP adressen uitdeelt?

Je schrijft zelf ieder keer UPC modem, dus ik dacht dat je UPC zou hebben

Ik heb idd een modem/router van Ziggo. Maar ik ben niet de TS.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika