QNAP 4 schijven, elke apart benaderbaar?

Started by Kwabbernoot, August 1, 2014, 16:32:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kwabbernoot

Ik heb sinds gisteren twee schijven bij in mijn QNAP NAS gedrukt. Ik heb nu vier schijven erin: 3 x 3TB en 1 x 2TB. Hij ziet ze allemaal en ze zijn allemaal geformatteerd en gemound. Is het mogelijk om het zo te configureren dat ik de schijven allemaal apart kan benaderen. Dus als het ware alsof er vier externe harde schijven aan mijn netwerk hangen?

Groeten...


jvanhambelgium

#1
Quote from: Kwabbernoot on August  1, 2014, 16:32:03
Ik heb sinds gisteren twee schijven bij in mijn QNAP NAS gedrukt. Ik heb nu vier schijven erin: 3 x 3TB en 1 x 2TB. Hij ziet ze allemaal en ze zijn allemaal geformatteerd en gemound. Is het mogelijk om het zo te configureren dat ik de schijven allemaal apart kan benaderen. Dus als het ware alsof er vier externe harde schijven aan mijn netwerk hangen?

Groeten...

Dat hangt ervan af wat je QNAP zal ondersteunen. Maar ik begrijp het nut niet. Ik denk persoonlijk dat zoiets niet te configgen valt op z'n NAS'je.
Je kant toch evengoed 4 "shares" maken die allemaal op dezelfde hoop disken komen ? (vb "AUDIO" "VIDEO" "DOWNLOADS" en "DATA" of zoiets?"
een "share" zie jij als netwerk-disk dus...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Kwabbernoot

Het nut is dat ik wil weten op welke schijf wat staat. Zo wil ik mijn muziek collectie bv op twee verschillende schijven hebben staan. Als dan één disc crasht, heb ik de collectie nog op een andere disc.Nu kan ik wel in raid 5 gaan werken maar dan wordt alles twee keer opgeslagen en dat vind ik zonde van de ruimte.
Zoiets dus.
Ik heb de keuze uit 1 volume, jbod,  en verschillende raid instellingen. Maar de handleiding maakt niet geheel duidelijk wat nu precies wat is.

Groeten...

ian

Volgens mij moet je dan voor JBOD kiezen (just a bunch of disks), je krijgt dan 4 "onafhankelijke" schijven.

Groeten,
Ian
Home-Cinema: Pioneer SC-LX901, Nvidia Shield TV, Epson TW9400, Elite Screens -
Aeon edge free 100", Klipsch SW112, 11x JBL Control 1 Pro
Stereo: Sonos Amp, Focal JM Lab Electra 906

Kwabbernoot

Oké, dan zal ik dat eens proberen. Bedankt, hoop ik. :D

Groeten...

jvanhambelgium

JBOD of "Single Disk Volume" oid kan zoiets wel verwezelijken => denk eraan : 0,0 protectie

Maar je MUZIEK wil je dan wel nog in een "RAID-1" (mirror) groep zodat bij disk-crash er nog een copie van is ?

Ik begrijp je statement niet met RAID-5 alles "dubbel" want dat is helemaal niet zo.

Dus 2 x 3TB disken eventueel in RAID-1 config , dus met dataprotectie en daarop de MUZIEK, maximaal 3TB in hoeveelheid.
Vervolgens nog iets van JBOD/Single Disk Volumes op de overgebleven 2TB disk en de resterende 3TB disk ?

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Kwabbernoot

Als het nog niet duidelijk was is het dat nu dus wel. Ik ben een NOOB op dit gebied.  :-[  :D

JBOD is het dus niet. Die gooit alle schijven achter elkaar en maakt er één grote van. 4 keer een single volume zou het dus moeten zijn maar ik zie ze niet apart. Daar gaat dus ook nog iets niet goed of beter daar doe ik dus ook iets nog niet goed.

Ik ben bang dat ik inderdaad uit ga komen op RAID5 voor schijf 1 t/m 3 en dan schijf 4 als single volume erbij houd.

Groeten...

garmtz

Je verliest inderdaad met RAID5 1 schijf aan opslag. Maar dan ben je wel relatief veilig. Dit is echter schijnzekerheid: je moet altijd nog los een backup maken extern.

Kwabbernoot

Jawel maar één keer per maand een schijfje eraan hangen is natuurlijk niet zo'n probleem. Ik had liever zelf de regie gehad over wat op welke schijf terecht komt maar schijnbaar zit dat er niet in. Dat verbaast mij eigenlijk wel dus ik ga er vooralsnog vanuit dat ik iets fout doe.

Groeten...

donron

Je kunt meestal schijven aan volumes toekennen. Het ligt een beetje aan de NAS of dat 4 volumes van elk 1 schijf kunnen zijn.

donron

Maar veiligst is denk ik de 4-bay in RAID5 en een 1-bay QNAP ergens anders om automatisch naar te backuppen.

Kwabbernoot

Dat is ook nog een optie inderdaad. Ik heb mijn oude NAS hier nog liggen te verstoffen. Bedankt voor het idee.

Groeten...

garmtz

Zo doe ik het ook... En die 2e maakt een backup naar 'de zaak'... :)

Rainesh

Je hebt dus meerdere mogelijkheden.

Wat je ook kunt doen is gewoon een los schijfje aan hangen en daar automatisch een backup naar laten schrijven vna je belangrijkste bestanden. Raid5 is handig, maar een RAID is GEEN backup......zodra er 2 schijven uitvallen in een raid5 systeem dan ben je al je data kwijt.

Ik heb zelf een synology in raid5 maar laat wekelijks een backup maken naar een externe schijf en naar een andere locatie. Daarnaast doe ik minimaal 1x per maand een uitgebreide smart test om te kijken of mijn schijven goed zijn.

i2Paq

Quote from: donron on August  2, 2014, 18:24:26
Maar veiligst is denk ik de 4-bay in RAID5 en een 1-bay QNAP ergens anders om automatisch naar te backuppen.

yep, hier is dat ook de opzet.

Alleen heeft de 2de 2-disks  ;)

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70