Het grote Revel topic

Started by cardas49, July 17, 2014, 13:59:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lex1975

Revel is een zeer goed luidspreker merk!! Niet bekend bij het grote publiek die achter de marketing loopt van b&w, bose, B&O, etc.

Ze hebben de meest vooruitstrevende r&d afdeling en een enorm budget nu overgenomen door samsung.

Dit zijn echt de beste speakers die het meest getrouw het geluid weergeven,  misschien niet je smaak maar dit is zoals het is. Slechte opnames stellen telleur maar goede zoals een sade of direstraits knallen uit je speakers.

Je moet ze horen om het te begrijpen, maar dit is het probleem. Er zijn weinig dealers die ze aanbieden en het prijskaartje is niet voor iedereen weg gelegd.

Ik vind het jammer dat revel zo onderbelicht is in europa.

Mvg,
Alexander

road rebel

Revel heeft zeker een interessant gamma, ik ben gevallen voor hun inbouw luidsprekers.
Ik heb een paartje waterproof in mijn douche en binnenkort zal ik er nog wat rondplaatsen in de slaapkamers  :music:

naish123

#27
Volgende week Revel Concerta M19 beluisteren in Hilversum. Ben benieuwd.



Liber0

Ik heb van de week een hoogglans zwarte (prof overgespoten) Revel Performa B15a in Antwerpen 2e hands gekocht voor €800,-

Word ingezet ipv SVS PB12+ Dacht dat ik wat power onder 25 Hz zou gaan verliezen omdat ik van gepoort naar sealed Maar man wat een krachtpatser. Bas is voelbaar en zeer strak wat een topding. Het is mijn 7e woofer heb bijna alle bekende merken gehad Maar wou nu een kleine goeie Nou das gelukt!

Wel weinig Revel users nog maar dat maakt voor het genieten van dit merk niet uit.....

Timvg

Zo, sinds een tweetal weken de Revel M105 (wit) in huis.. Past net wat beter bij m'n eveneens hoogglans witte Arendal subs dan m'n industriële JBL 708i.
Om met de deur in huis te vallen: Wat een fijne speaker in een systeem aangevuld met subs! Heel nette, accurate weergave. Veel gelijkenissen met de JBLs, en toch ook wat verschillen.
De afstraling op de Revels is nog net wat breder waardoor er wat meer ruimteinvloeden aan te pas komen. Negatief zou je denken, maar aangezien de afstraling van de Revels zo net is  geeft dit net wat extra ruimtelijkheid - en geen kleuring.
Enorm knap is ook (en dit is louter subjectieve ervaring) de resolutie op gemiddelde tot lage luistervolumes. Gek dat dit merk niet meer aandacht geniet :-)

Hier nog de respons in de ruimte - ongecorrigeerd boven 300hz. Knap staaltje speakerontwerp dus.


M105_10ft" border="0

Staaled

Ook van mij een duim omhoog voor de Revels.
Ik heb ze meermalen gehoord in verschillende sets en ruimtes.
Je meting getuigt van de homogeni- en kwaliteit. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Koei

Een grote schop, maar hopelijk kan iemand wat zinnigs zeggen. Ik twijfel tussen een aantal luidsprekers: de 2 vloerstaanders uit de Concerte2 serie, of de Performa3 M106 en F206. De F206 is eigenlijk wat te prijzig, maar misschien dat ze ooit tweedehands langskomen. Heeft iemand deze modellen al eens vergeleken? Mijn luisterruimte is klein: de zithoek is 16m2 met een schuin dak aan 1 zijkant terwijl de andere zijkant helemaal open is en nog ~7 meter doorloopt. Ik kan de luidsprekers niet in de lengte richting plaatsen.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

cardas49

Ik post de laatste paar jaar nauwelijks meer op dit forum, maar hier wordt ik weer ff wakker van  8). Ik heb de M106 (nog steeds) en kan je zeggen dat ze aardig wat bas afgeven naar achteren toe vanaf de 40 a 50 hz. Ze hebben best wat ruimte nodig vanaf de muur en need air to breathe. De F206 heeft z'n baspoort aan de voorkant waardoor die mogelijk wat minder plaatsgevoelig zijn. Maar dat is een niks meer dan een aanname, ik heb de F206 en M106 zelf nooit in mijn ruimte kunnen vergelijken. Ik vermoed dat in jouw ruimte en opstelling je misschien wel het beste een M105 kan nemen. Liever laag wat minder ver door naar beneden gaat en beter gecontroleerd is dan roommodes met bonkende, overheersende bas. Ik luister muziek de laatste jaren vooral met een hoge klasse hoofdtelefoonset, en elke keer dat ik daarna stereo met m'n Revels luister, valt me weer op hoeveel mijn akoestiek de boel verprutst. Ik gebruik de Revels vooral voor surround nu, dan stoor ik me gek genoeg minder aan brakke akoestiek.   
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

Koei

Quote from: mark235 on March 11, 2020, 22:07:05
Ik post de laatste paar jaar nauwelijks meer op dit forum, maar hier wordt ik weer ff wakker van  8). Ik heb de M106 (nog steeds) en kan je zeggen dat ze aardig wat bas afgeven naar achteren toe vanaf de 40 a 50 hz. Ze hebben best wat ruimte nodig vanaf de muur en need air to breathe. De F206 heeft z'n baspoort aan de voorkant waardoor die mogelijk wat minder plaatsgevoelig zijn. Maar dat is een niks meer dan een aanname, ik heb de F206 en M106 zelf nooit in mijn ruimte kunnen vergelijken. Ik vermoed dat in jouw ruimte en opstelling je misschien wel het beste een M105 kan nemen. Liever laag wat minder ver door naar beneden gaat en beter gecontroleerd is dan roommodes met bonkende, overheersende bas. Ik luister muziek de laatste jaren vooral met een hoge klasse hoofdtelefoonset, en elke keer dat ik daarna stereo met m'n Revels luister, valt me weer op hoeveel mijn akoestiek de boel verprutst. Ik gebruik de Revels vooral voor surround nu, dan stoor ik me gek genoeg minder aan brakke akoestiek.
oe
Het laag maak ik mij ook wel enigszins zorgen over. Ik heb nu Scan Speak Reference Monitors en die zorgen in deze ruimte op bepaalde frequenties ook voor een lelijke resonantie. Hoewel dat vooral het geval is bij films, in muziek meestal niet. Echter kan ik natuurlijk wel redelijk wat corrigeren door met een minidsp aan de slag te gaan en het laag wat terug te schroeven. Ik kijk films in stereo, maar wel op een behoorlijk hoog volume. Vandaar dat ik ook de vloerstaanders meeneem, die zullen over het algemeen wat harder kunnen spelen.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

cardas49

De M105 trekt de 90,95db ook best ok dacht ik, sommige reviewers hebben daar in het verleden wel e.e.a. over gezegd online.

Een Minidsp kan je idd het laag mee gaan temmen, met Dirac schijn je hele nette resultaten te kunnen bereiken.
Bron: Nvidia Shield | DAC: Schiit Gungnir MB | Versterking: Arcam AVR-390
Speakers: Revel M106, C205, S206 & Klipsch R-115SW | Beeld: Epson TW9200W & Kingpin TAB270
Hoofdtelefoon: Gustard H10, Hifiman HE-500 | Showcase: Classé powered setup

N1v3K

#35
Ik had de F206 in mijn vorige woning (woonkamer van 30m2).
Werd ingezet voor film en muziek. Destijds heb ik ze vergeleken met de M105; het kleine broertje van de M106.
De vloerstaanders klonken rustiger en relaxter met muziek. Gewoon omdat ze makkelijker spelen door de 3-weg configuratie en de 2 drivers voor het laag. Bij film was het verschil veel kleiner.

Ik ben inmiddels verhuisd en besloten om muziek en film te scheiden. De Revels worden straks ingezet voor film. In een ruimte van krap 14m2. Een stuk kleiner dus. Ik heb daarom de F206 verkocht en ingeruild voor M106 (en een paar Atmos speakers).
Alles wordt op 80Hz in crossover ingesteld.

Ik ben het eens met Mark. Als je ze de ruimte kunt geven, zijn vloerstaanders erg prettig met muziek. Maar als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je in jouw ruimte beter af bent met monitoren (en eventueel een goede sub erbij).

Succes :)

EDIT: nog een toevoeging. Ik speel persoonlijk altijd met de portpluggen erin. Dus ik weet niet in hoeverre plaatsing nabij een achterwand dan nog aan de orde is. De M106 heeft ze zogezegd inderdaad aan de achterkant en de F206 aan de voorkant. Maar ook bij de vloerstaanders had ik ze erin zitten.

Koei

Een sub erbij is ook een optie, maar aangezien ik geen ruimte heb voor surround is heel mijn set op stereo gericht. Als ik fatsoenlijke sub integratie wil ben ik minimaal 1400 extra kwijt excl. het vervangen van m'n versterker.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

N1v3K

Ook in stereo voegt een sub iets toe (mits goed geplaatst en ingeregeld). En het verschil in prijs tussen de F206 en M106 kom je een heel end mee...

Koei

Quote from: N1v3K on March 12, 2020, 14:01:45
Ook in stereo voegt een sub iets toe (mits goed geplaatst en ingeregeld). En het verschil in prijs tussen de F206 en M106 kom je een heel end mee...

Ik geloof best dat een sub een toevoeging is, maar ik doel meer erop dat je geen high-pass filtering beschikbaar in een standaard stereo setup. Een groot voordeel van een sub is dat je de belasting op je mains verminderd door het lastige bereik door een subwoofer op te laten pakken.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

toetertje

Ik denk dat dat maar deels waar is.
Als de sub subtiel meedraait, heb je op lager volume al de impact,
die je normaal pas op een veel hoger volume hebt. En zo ontzie je
de mains ook. En dat hoeft echt geen peperdure sub te zijn.

chansig

Quote from: Koei on March 11, 2020, 22:27:17
oe
Het laag maak ik mij ook wel enigszins zorgen over. Ik heb nu Scan Speak Reference Monitors en die zorgen in deze ruimte op bepaalde frequenties ook voor een lelijke resonantie. Hoewel dat vooral het geval is bij films, in muziek meestal niet. Echter kan ik natuurlijk wel redelijk wat corrigeren door met een minidsp aan de slag te gaan en het laag wat terug te schroeven. Ik kijk films in stereo, maar wel op een behoorlijk hoog volume. Vandaar dat ik ook de vloerstaanders meeneem, die zullen over het algemeen wat harder kunnen spelen.

Mijn speakers zijn geen vloerstaanders....volgens mij 110 dB zonder problemen. Dus grote zegt niet over volume. Er zijn slimme koppen hier op het forum die aan de hand van je ruimte wel kunnen zeggen wat er eventueel gaat gebeuren met je laag. Maar als je een dsp gaat gebruiken...dan lijkt mij er weinig aan de hand. Het teveel aan laag laat je gewoon weg dsp'en.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Koei

Quote from: N1v3K on March 12, 2020, 14:01:45
Ook in stereo voegt een sub iets toe (mits goed geplaatst en ingeregeld). En het verschil in prijs tussen de F206 en M106 kom je een heel end mee...

Ik snap je punt, maar goed inregelen vergt ook een investering. De grootste winst behaal je als je de fronts ontlast, anders spelen ze gewoon mee en proberen ze met moeite <40hz weer te geven. Met een surround receiver/processor is dat elementair, maar voor stereo opstellingen is er maar bar weinig op de markt.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

eduard

#42
Topic is vrij stil, zijn hier nog mensen die ervaring hebben met de revel f208. Ik heb na wat goede reviews online gelezen te hebben deze op mijn shortlist gezet van speakers die ik wil gaan beluisteren als vervangingen van mijn huidige speakers (zie ook mijn eigen topic https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=44198.msg3502967#msg3502967

Deleted User

In je eigen topic had je het volgende gemeld:

Quote from: eduard on August 31, 2021, 00:02:17
Ik denk dat ik de revel F208 ook op mijn lijstje van speakers ga zetten die ik wil beluisteren. Deze zijn relatief gezien nog betaalbaar en volgens mij zit er hier in Almere een dealer/distributeur waar ik ze waarschijnlijk wel een keer kan gaan luisteren.

Reference Sounds heeft daadwerkelijk een verschrikkelijk mooi gebouw weg gezet waar je op afspraak allerlei luidsprekers kunt beluisteren. Je kunt hier een luister afspraak maken:

https://www.referencesounds.nl/experience-center/

Ik ben er in het voorjaar geweest ivm akoestiek vragen. Je zult daarna eventueel Revel wel bij een dealer aan moeten schaffen. Rick van HifiSolutions (Amsterdam) kan je daar alles over vertellen en laten horen. Ik wil volgend voorjaar mijn luisterruimte aan laten pakken en daarna naar serieuze vloerstaanders gaan kijken ter vervanging van mijn monitoren. Ik wil een stap omhoog maken. Ook Revel staat op mijn shortlist (BE serie)