Op welk volume draai jij?

Started by zoldar, July 16, 2014, 14:30:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoe luid staat het geluid doorgaans als je een avondje gaat zitten voor een film/muziekstuk?

65db - 70db
20 (17.7%)
70db - 75db
18 (15.9%)
75db - 80db
19 (16.8%)
80db - 85db
29 (25.7%)
85db-90db
14 (12.4%)
90db - 95db
7 (6.2%)
95db - 100db
4 (3.5%)
100db -105db
1 (0.9%)
meer dan 105db
1 (0.9%)

Total Members Voted: 113

zoldar

#25
toch is die nadruk op het 65-70db gebied opmerkelijk. ik heb dezelfde poll gedaan op het marantz forum en daar waren de resultaten vergelijkbaar maar toch een stuk minder mensen die zo zacht draaien.



http://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,11167.msg212836.html#msg212836


Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

RZeemering

Is hiermee ook te verklaren waarom sommige mensen geen verschil horen in apparatuur?
Ik hoor over het algemeen erg weinig verschil in apparatuur en ik draai tussen de 70 en 85 db. En vaker richting de 70db.
Vandaag even een stukje luider gedraaid en een andere speakerkabel ertussen gehad. Ik hoorde meer verschillen dan dat ik tot nu toe gehoord had. Met dezelfde 2 kabels dus.

Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

zoldar

ik heb het een keer uitgeprobeerd met 2 recievers en bij 75db hoorde ik geen verschillen. die kwamen pas boven de 85db naar voren.

dus ja ik denk wel dat dat meespeelt. 

aan de andere kant, iemand die op 100db zijn comfort zone heeft, zal eerder losse ev ed aanraden.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Kantuit

Toen ik nog met een buizenversterker draaide, kwam ik aan 75db gemiddeld.
Nu ik weer een transistoramp heb haal ik vlotjes 80 à 85 db.
Dynaudio Contour 20
Hegel H120
Vincent S6
Pro-ject tube box SE II / Pro-ject rpm 5.1 / Ortofon 2M red

Rudy1968

Mijn dB meter meet volgens de C-weging.
Als ik het goed heb, geeft dit een hogere waarde dan de meer gebruikelijke A-weging?

RZeemering

Ik ben geen expert maar volgens mij zorgt de c meting voor meer db's omdat bij deze meting de bas meer meetelt.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Dirkjanboon

de denon staat meestal op - 50 db als ik het hard heb staan , de sony staat dan vaak op 8 / 30(MAX)

Bass staat meestal op 2 van 5  :worship:
Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

PRJK

Heb mijn receiver vaak tussen -30 en -20db staan. Kan ik daar uit opmaken hoe hard ie dan staat?

jvanhambelgium

#33
Quote from: PRJK on April 11, 2015, 09:15:04
Heb mijn receiver vaak tussen -30 en -20db staan. Kan ik daar uit opmaken hoe hard ie dan staat?

Nope ;-)
Hangt af van : soort & hoeveelheid speakers (gevoeligheid) - afstand tussen speakers-luisterplek - opname-levels van de muziek - verdere invloed van de ruimte

Dus jij dus aan je oortjes krijgt hangt van bovenstaande parameters af.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)


jvanhambelgium

Quote from: morca on April 11, 2015, 11:10:58
Die variabelen kan je hier invoeren http://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html


Tja, en wat ga je invullen voor "Amplifier Power" ?  :D
De rest is wel te mappen ja, maar het feit dat er -20 of -30 op je receiver staat wil niet veel zeggen....

meten is weten zou ik hier aangeven  :D

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Quote from: jvanhambelgium on April 11, 2015, 11:22:33

Tja, en wat ga je invullen voor "Amplifier Power" ?  :D
De rest is wel te mappen ja, maar het feit dat er -20 of -30 op je receiver staat wil niet veel zeggen....

meten is weten zou ik hier aangeven  :D
Ze gaan ervan uit dat je gewoon RMS vermogen invult,dan zou het moeten kloppen.
Maar dat is wel met de volume op 0 db idd denk ik  ;D

jvanhambelgium

Quote from: morca on April 11, 2015, 11:25:12
Ze gaan ervan uit dat je gewoon RMS vermogen invult,dan zou het moeten kloppen.
Maar dat is wel met de volume op 0 db idd denk ik  ;D

Tja, op mijn Onkyo bijvoorbeeld loopt het van -80dB tot +18dB
Met een vb een eindbak met een vast aantal mogelijks RMS-watts kan dit mischien wel kloppen.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

morca

Quote from: jvanhambelgium on April 11, 2015, 11:29:50
Tja, op mijn Onkyo bijvoorbeeld loopt het van -80dB tot +18dB
Met een vb een eindbak met een vast aantal mogelijks RMS-watts kan dit mischien wel kloppen.
Nee nog niet, want de VV regelt de output net als bij jouw receiver.
Ze bedoelen max spl bij dat vermogen opengedraaid ,weet het wel haast zeker.

VTEC_genieter

Maximaal op 60, geeft m'n Denon AV-receiver aan.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

Mordante

#40
Meestal rond de 85-88dB. Maar als ik er echt zin in heb ga ik daarboven 90-94dB. Zal eens kijken of ik een redelijk SPL app kan downloaden.

flakkees

Quote from: morca on April 11, 2015, 11:25:12
Ze gaan ervan uit dat je gewoon RMS vermogen invult,dan zou het moeten kloppen.
Maar dat is wel met de volume op 0 db idd denk ik  ;D
dan kom ik op 119.3  :D :D :D
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
Ascendant Audio Havoc18'' Qsc-plx3002 miniDsp / Monolth 12'' Thx

Nico111

Ik probeer altijd rond/onder de 80dB te blijven om mijn oren te sparen.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

Loondijke

Ik heb m'n HT op zolder in een tussenwoning. De XXLS400 kan nogal lekker dreunen, dus als ik een filmpje kijk dan doe ik het ook goed ook. Hoewel ik 75-80 db wel voldoende vind in mijn kleine HT ruimte. Daarboven wordt echt niet leuk meer.

De ene buurman houdt ook geen rekening met ons. Overdag, vrijdag en zaterdagavond muziek hard aan. Dus met hem houdt ik sowieso geen rekening. De andere buren wel. Toen ik de set net had gekalibreerd, hebben we Malificent op standje *HEERLIJK* bekeken. Niet te hard, maar gewoon hoe ik mijn films heel graag zou willen zien. Daarna naar de buurvrouw gegaan en uitgelegd dat ik een nieuwe set had en net een film heb gekeken. "Hebben jullie iets gehoord?" vroeg ik....

"Ohhhh, was jij dat?".....  :coffee:. Toen ik aangaf dat ik niet wilde dat ze er last van hadden, dus dat ik het volume zachter zou zetten, antwoordde zij: "Nee  joh, je moet het geluid niet zachter zetten. Dan is de beleving weg toch?". Heerlijk toch? Zolang ik maar niet avonds laat (lees 23:00 uur) of 's ochtends vroeg (lees 08:00 uur) de boel vol aan zet, heeft ze er totaal geen moeite mee. Soms wat geluid wat je hoort...."tja, dan moeten we maar vrijstaand gaan wonen", zei ze.

Ons volgende huis wordt o.a. om de HT-wens OF vrijstaand, OF met de mogelijkheid om de HT in een aparte ruimte te bouwen (garage, tuinhuis, kelder etc.).
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Nico111

Zo dat is echt een fijne buurvrouw. Ik had in mijn vorige huis wel altijd gezeur met mijn buren aan 1 kant. Dit vaak rond etenstijd als ik aan het koken was met de muziek nog niet eens zo hard(afzuigkap niveau). Ben toen ook maar een keer bij de buren gaan luisteren en je hoorde op de achtergrond wel iets gebonk, maar echt niet noemenswaardig. Dit hou je toch met een rijtjeswoning.
Gelukkig woon ik nu vrijstaand en is deze irritatie gelukkig opgelost. Het blijft wennen dat ik nu om middernacht gewoon het volume open kan draaien.
Arendal 1723s: towers, centre, bookshelf en sub 1V, Marantz SR6010, Epson TW7300, Apple TV 4K, PS4, Pro-Ject RPM Carbon

Mr Doom

#45
als ik muziek luister zo als kygo stole the show geeft mijn Sr7009 aan 36DB en meet met sound meter app kom ik op -95db+-  van mijn bank of is 4 meter van speakers af.

als films kijk staat mijn Sr7009  99% van tijd op -25db en woonkamer zal ruim over 110db gaan

heb tot nu toe maar een keer buurman langs gehad met vraag of iets minder kan ik schrok echt ik had niet door hoe hard ik hem toen had staan toen ik ruim uur lang Bf4 aan doen was op PS4. veder in 4.5 jaar nu woon nooit klacht gehad of zo iets en wil zo ook houden
Apparatuur: Marantz SR7009  | Marantz UD7007 | LG 60PB560v | Monster MC400DCX2 | no name HDMI
Speakers: 4x Klipsch RF-62mk2| Klipsch: RP-250C  | Klipsch R-115SW | Supra Classic 6.0 | Monster M1000SW
game console: Playstation 4 + Astro A50 gen2
muziek: Tidal Hifi + bubbleupnp

Frederikus

Bij mij meestal 65-70 en tijdens echt luisteren wat luider.
Aan de ene kant woont een buurvrouw die echt doof is. Aan de andere kant heb ik oudere buren die ook wat doof zijn. Die hebben oa deurbel signalering etc.  ;D
Ik ben zuinig met mijn buren, wil ze niet kwijt.  :P Lol
Nu: Cambridge Azur 651r, Kef iq90, iq30. Rel, Sonos.
Wens: Lyngdorf 804d3

Squashball

Sr7005 meestal tussen de -15 db en - 20 db. Weet niet hoeveel dat is in absolute db's  :P

Dirkjanboon

meerkanaals -21db stereo -45db - -32 db (knoerd hard op Beest) al gaat ie tot 0 db maar dan kan de hele buurt mee genieten ..
zal wel ongeeer 80-85 db max zijn wat ik draai maar nooit gemeten
Denon pma 520A Hepta ace Sony mds-503
Pioneer pd-207 HT: Denon avr 1604
Jvc sp-w100 eec 2.0 speakers
Technics sl-d21Samsung BD1500

patsijb

mijn e600 staat meestal max op -60db heel soms -54db
met ongeijkte meting was t 67 db op luisterplaats
ik luister meestal ook smorgens vroeg als het doodstil is..zelfs mijn vrouw vindt dat t zacht staat..