Op welk volume draai jij?

Started by zoldar, July 16, 2014, 14:30:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hoe luid staat het geluid doorgaans als je een avondje gaat zitten voor een film/muziekstuk?

65db - 70db
20 (17.7%)
70db - 75db
18 (15.9%)
75db - 80db
19 (16.8%)
80db - 85db
29 (25.7%)
85db-90db
14 (12.4%)
90db - 95db
7 (6.2%)
95db - 100db
4 (3.5%)
100db -105db
1 (0.9%)
meer dan 105db
1 (0.9%)

Total Members Voted: 113

zoldar

Doelstelling is van elkaar te begrijpen hoe hard we spelen, waar praten we over, hoe hard staat het?

Het gaat hierbij om de gemiddelde waarde, niet de piek. Vandaar dat je een range kunt aanvinken en niet een exacte waarde.

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

quattronl

Geen idee eigenlijk. Zal vanavond eens meten (dB-meter op de tablet) als ik weer een film opzet.
Ik vermoed dat ik voor keuze 1 ofzo zal gaan. Beetje gehorig huis (al zeggen de buren tot nu toe niks te horen) en boven slaapt een klein mannetje.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

zoldar

Ik heb zit dan op de 80db met uitschieters naar 90db. Dan ga ik er echt voor zitten. Zo maar een muziekje op de achtergrond of een romcom met de vrouw kijken zit het eerder op 70-75 db.

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

thebest106

Ik zal een dezer dagen ook eens meten hoever we komen.
Maar moet in de poll de piek worden ingevuld of het gemiddelde?
Hier graag nog wat duidelijkheid in verschaffen zodat we ook allemaal over hetzelfde spreken.

VlisChris

#4
Dit is typisch zo'n vraag die regelmatig terugkomt, en waar ik de vorige topics nu nooit van terug kan vinden. Zo ook deze keer niet :P
Dus zal ik hier even een sticky van maken. Scheelt me volgende keer het nodige zoekwerk :angel:

edit: aanvullend meteen even de topictitel aangepast ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

zoldar

Quote from: thebest106 on July 16, 2014, 15:34:42
Ik zal een dezer dagen ook eens meten hoever we komen.
Maar moet in de poll de piek worden ingevuld of het gemiddelde?
Hier graag nog wat duidelijkheid in verschaffen zodat we ook allemaal over hetzelfde spreken.

Goede vraag. Ik zal het toevoegen in de opening.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

RubenV.

Quote from: zoldar on July 16, 2014, 15:29:15
Ik heb zit dan op de 80db met uitschieters naar 90db. Dan ga ik er echt voor zitten. Zo maar een muziekje op de achtergrond of een romcom met de vrouw kijken zit het eerder op 70-75 db.

Hier hetzelfde. Als ik veel harder dan 90db ga spelen dan kan je goed horen dat de ruimte daarvoor iets te klein is, het geluid loopt een beetje dicht zegmaar.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

zoldar

Quote from: Christiaan S on July 16, 2014, 15:52:02
Dit is typisch zo'n vraag die regelmatig terugkomt, en waar ik de vorige topics nu nooit van terug kan vinden. Zo ook deze keer niet :P
Dus zal ik hier even een sticky van maken. Scheelt me volgende keer het nodige zoekwerk :angel:

edit: aanvullend meteen even de topictitel aangepast ;)

Dank!

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

VlisChris

Ik heb ook nog even de poll bewerkt zodat je achteraf je stem kan aanpassen. Soms wisselt het nu eenmaal hoe hard je aan het luisteren bent ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

quattronl

#9
Quote from: Christiaan S on July 16, 2014, 16:09:42
Ik heb ook nog even de poll bewerkt zodat je achteraf je stem kan aanpassen. Soms wisselt het nu eenmaal hoe hard je aan het luisteren bent ;)
Iets met leeftijd?  :P  ;D
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

morca

#10
Normaal 80 a 90,met uitschieters dik de 100 db in als de muziek er naar is.
Of met film staat ie bijna altijd te brullen,plus 100 db.
ALs ik de calculator gebruik kom ik op 120-130 db uit.

Mischien goeie tip om de calculator toe te voegen aan de startpost:
http://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html
met dank aan Staaled  ;D

John Wx

#11
80 - 85 Db 
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - HP Elitedesk
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

zoldar

Zo op het eerste gezicht houden we het hier redelijk beschaafd. Een grote groep zit op 65-75db, terwijl een andere groete groep de zaak open draaid naar 80-90db.

Een aantal uitschieters naar 100db plus.

De SPL calculator vind ik wat te beperkt om uit te gaan zoeken welke speakers, welk wattage etc. Het geeft je alleen aan wat je maximaal zou kunnen draaien met de kraan volledig open. En onder die voorwaarden heb je meestal genoeg aan 20-30 watt.

De calculator geeft je geen inzicht in wat je dan hoort, of er vervoming optreed ed. Je kunt ook geen cross instellen waarmee je de amp ontlast.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Zaagstra

Aangezien ik geen SPL meter o.i.d. heb kan ik niet met cijfers aankomen. Ik kan wel zeggen dat ik bij audioshows het geluid over het algemeen (veel) te hard vind, en ook als ik bij anderen luister ik eerder het volume naar beneden wil hebben dan naar boven.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

zoldar

De meeste SPL meters zijn niet al te duur en wellicht kun je er een lenen. Ik heb weinig ervaring met apps maar hoor er niet al te goede geluiden (no pun intended) over  O0
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

zoldar

Quote from: morca on July 16, 2014, 17:46:24
Normaal 80 a 90,met uitschieters dik de 100 db in als de muziek er naar is.
Of met film staat ie bijna altijd te brullen,plus 100 db.
ALs ik de calculator gebruik kom ik op 120-130 db uit.

Mischien goeie tip om de calculator toe te voegen aan de startpost:
http://myhometheater.homestead.com/splcalculator.html
met dank aan Staaled  ;D

Kijk, dat zijn spl's. Maar doe nu eens het omgekeerde met die calculator. Ga het vermogen opzieken wat volgens die calculator nodig is om op plus 100db uit te komen. Als dat nu 10 watt is, gaan we dat uitproberen  ;D
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Zaagstra

#16
Quote from: zoldar on July 21, 2014, 11:45:54
De meeste SPL meters zijn niet al te duur en wellicht kun je er een lenen. Ik heb weinig ervaring met apps maar hoor er niet al te goede geluiden (no pun intended) over  O0

Zoveel moeite wil ik er niet voor doen ;-). Als ik naar de tabel in de link kijk, schat ik iets van 70-75dB.

Walter Zed
Mark & Daniel Sapphire LS, 2x Winsome Labs Mouse,Oppo BDP-105EU, Epson EH-TW7200, Nanotec #207 RCA i/c en Golden Strada #79 Special+SR l/s kabel, Elinex EL1000GW powerconditioner, ASI resonators/phase inverter, Akiko Audio Tuning Sticks, DSPeaker AntiMode 2.0

Witalik

Bij mij zal het ook zo rond de 75-90 dB schommelen. Met ruis is alles afgesteld op luister niveau standje 45 op receiver op 75dB maar dat zal met muziek en film niet echt iets zeggen.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

garmtz

Het is eigenlijk opmerkelijk dat er zoveel mensen zijn die zo vreselijk zacht draaien... Ik weet nog dat toen ik nog een behoorlijke home cinema had (en vrijgezel... :)), mijn gemiddelde niveau rond de 10-15 dB onder referentieniveau zat (dus zo'n 85-90 dB) en vaak ook wel iets harder.

Alle films zijn afgemixt om afgespeeld te worden op dusdanige niveaus. Zit je daar sterk onder, is het gebruik van Dolby Volume lijkt mij geen overbodige luxe.

Witalik

Ik heb eigenlijk niet echt met een drukke film op standje 45 de app aangezet op me iphone, ik ga eens kijken hoeveel dat is. Laatst zaten we een film te kijken met wat vrienden had hem op 45 staan, film was Robocop en een daarvan vond het toch wel erg hard staan  ::) misschien zijn de uitschieters toch wel iets hoger.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

garmtz

Al die aanduidingen zeggen geen ene **$^%#&#. De enige mogelijkheid om de niveaus te vergelijken is ze te meten. Tenzij je een THX apparaat hebt en alles met een geluidsdrukmeter hebt afgesteld, dan is de volumestand vrij absoluut.

morca

Quote from: zoldar on July 21, 2014, 12:28:55
Kijk, dat zijn spl's. Maar doe nu eens het omgekeerde met die calculator. Ga het vermogen opzieken wat volgens die calculator nodig is om op plus 100db uit te komen. Als dat nu 10 watt is, gaan we dat uitproberen  ;D
Ga je gang  ;)

Staaled

Quote from: garmtz on July 21, 2014, 22:21:43
Het is eigenlijk opmerkelijk dat er zoveel mensen zijn die zo vreselijk zacht draaien... Ik weet nog dat toen ik nog een behoorlijke home cinema had (en vrijgezel... :)), mijn gemiddelde niveau rond de 10-15 dB onder referentieniveau zat (dus zo'n 85-90 dB) en vaak ook wel iets harder.

Alle films zijn afgemixt om afgespeeld te worden op dusdanige niveaus. Zit je daar sterk onder, is het gebruik van Dolby Volume lijkt mij geen overbodige luxe.
Dat kan een gevolg zijn van de ruimtes ?
Indien de akoestiek matig is komt het al vrij snel als scherp ,versmeerd en druk over.
Goede akoestiek daarentegen nodigt uit tot stevig(er) spelen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Witalik

Quote from: garmtz on July 21, 2014, 22:27:59
Al die aanduidingen zeggen geen ene **$^%#&#. De enige mogelijkheid om de niveaus te vergelijken is ze te meten. Tenzij je een THX apparaat hebt en alles met een geluidsdrukmeter hebt afgesteld, dan is de volumestand vrij absoluut.

Naja dat gaf ik eigenlijk 2 posts erboven aan, ik heb het afgesteld met een dB meter...
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

zoldar

#24
Quote from: morca on July 21, 2014, 22:32:06
Ga je gang  ;)

nu zit ik op mp naar een pioneer a-207 te kijken voor een tientje. trafo van een wekkerradio en 35 watt  O0
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech