Visaton Conga eigen stijl

Started by alex k, July 15, 2014, 00:09:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

alex k

Hallo allemaal,

Even voorstellen. ik ben Alex en ik heb een aantal maanden geleden een paar 3-weg luidprekers afgerond.
De luidsprekers en de filtercomponenten zijn van het Visaton zelfbouwpakket de GONGA.
Op een ander forum heb ik hier een showcase van gemaakt.
Ik ben best trots op het eindresultaat en vandaar ook deze link naar de showcase.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=59&t=20636


mijkie

ff vlug een blik geworpen op het ZBA-forum maar, ziet er erg netjes uit !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Former member 78

Wauw, dat heb je serieus mooi gemaakt Alex! Chapeau!

frank2

Het is een waar kunstwerk geworden, ik doe je dat niet na.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

RonG

Gaaf hoor, complimenten en welkom op het HT-Forum :clapping:

Ejorne


thebest106


alexander2


Rusher

Sommigen onder ons hebben gouden handen; ik heb twee linker!

Prachtig ontwerp en uitvoering!

Former member 78

Quote from: Rusher on July 15, 2014, 12:32:55
Sommigen onder ons hebben gouden handen; ik heb twee linker!

Prachtig ontwerp en uitvoering!

Hoop niet dat je rechtshandig bent ;)

michel69

Echt schitterend gemaakt...meesterwerk :worship:
StereoKharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20-IsoAcoustics Gaia II  -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

chansig

x 100 wat iedereen al geschreven heeft. Echt heel erg knap gedaan.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Exxar

Waaw  :worship: :worship: :worship:

Prachtig gedaan!


En Visaton maakt nog altijd uitstekende luidsprekers.
Je hebt echt een pareltje in de woonkamer staan.

J.S.

Prachtig werk en erg leuk dat je het hele proces hebt vastgelegd  O0

alex k

Het model is toch weer even anders dan normaal, dus dan is het toch even afwachten hoe ze worden ontvangen.
Dank jullie wel voor al jullie complimenten. :bigsmile:

Ejorne

Niet iedereen zal het model mooi vinden. Maar we hebben hier met vakwerk te maken, dat zal denk ik niemand kunnen ontkennen. :thumbs-up:

remcor


alex k

voor de specificaties van de Visaton Conga , zie volgende link.
http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege/3_wege/conga/index.html

Aangezien de vorm van de speaker iets anders is dan die van het originele model, zal dit wel wat invloed hebben op de metingen die zijn gedaan. De basreflexbehuizing is van 80 liter naar ruim 70 liter gegaan.
De behuizing met de gebogen zijkanten en achterkant opgebouwd uit meerdere lagen 4mm mdf geeft ook een veel stijvere constructie. De wanden heb ik bekleed met loodbitumen en pritex, wat ook weer anders is dan de originele conga, die zijn basreflex ruimte van dempingsmatten voorziet. Al deze wijzigingen hebben in meer of mindere mate invloed op het geluid dat de luidspreker voortbrengt. Over al mijn wijzigingen heb ik natuurlijk nagedacht en ik denk dat ik met dit ontwerp het geluid in potentie niet verslechterd heb.

Persoonlijk vind ik ze heel goed klinken en vele die hebben geluisterd delen deze mening. Maar geen van allen zijn wij audiofielen. Aangezien ik het zelfbouw virus behoorlijk te pakken heb, wil ik mij nog wat meer in de stof verdiepen en zal ik daarnaast ook wat metingen willen verrichten aan mijn luidsprekers. Niet alleen om eventueel de luidsprekers nog beter te maken maar vooral om door er in de praktijk bezig te zijn, hier meer gevoel voor te krijgen.