Zelfbouw Sub, Dayton Um15-22 :D

Started by Sasje, July 13, 2014, 20:19:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sasje

#25


Heb het proberen te filmen, je hoort ook het plafon en de ladder aan de muur rammelen..
Met elke punch hoor je soort van plop, met de ene track is het erger dan de ander.

rho

Lijkt wel een beetje op het aanlopen van de spoel tegen het pole-piece.
"Bottoming out" lijkt me bij die excursies niet relevant.

Zit de spider goed vast?

morca

Klinkt raar idd net alsof er iets loszit.
Kan het op de laptop ook niet super horen,maar met dat vermogen en deze nog lang geen Xmax denk ik ook aan de ophanging.
klinkt niet als een amp die clipt,maar iets wat meerammelt of aanloopt.

Sasje

#28
Opgelost, betere versterker en het geratel is weg. Gewoon amateuristisch gedrag dus :o

Haha, heb nu een zwaardere amp (letterlijk en figuurlijk) van het werk geleend.
JBL 6260 20,2kg voor maar 300w  :devil: en het resultaat is behoorlijk verbeterd, geen geratel meer en wel klapperende ramen en deuren!

Nogmaals bedankt voor de reacties en het meedenken!

Sasje

#29
Héé guys weer even een update,

Ik ben van plan de kast straks te laten spuiten, waarschijnlijk iets van mat zwart. Hoogglans lijkt me met zulke grote vlaktes iets te kras gevoelig :nopompom:
Maar ben nu nog even aan het zoeken naar een geschikte versterker, na mijn ervaring met een PDA-B1000 (die toch redelijk gevuld is zou ik zo zeggen)

Het resultaat daarna met een JBL 6260 was al veel meer wat ik zocht! Ik ben toen op zoek gegaan op Google wat andere mensen gebruiken om hun subje aan te sturen. En kom veel mensen tegen die bijvoorbeeld een Bihringer Inuke gebruiken of een Crown XTi, zodoende een Xti4000 van het werk geleend met het idee om een Xti1000 zelf te kopen en die gebrugd te gaan gebruiken.

Dus als eerste maar één kantje van de XTi aangesloten en na wat gespeeld te hebben met de DSP toch maar voorzichtig de Xti gebrugd aan de Dayton gehangen. En na dat ik de amp zo ongeveer voor 80% los kon laten op de sub had ik pas het idee dat ik aan het einde van de Speaker zat ??? (volgens spec's is de XTi4000 3200w op 4ohm)

Als eerste DAMN wat een speaker!! Maar wtf over alle vermogens van de amp's die ik tot nu toe getest heb? :notify:
Ik vraag me dan toch af wat een Inuke doet...? Of een Hypex waar veel mensen toch lovend over spreken?

Maar ja, heb men ogen nu op een Crown Macrotech, JBL MPA of een C-audio SRX gericht. Gewoon iets zwaars met een goede voeding en "echte vermogen's" om het maar even zo te noemen  8)

morca

Je proamp mist 10 db idd,ik vind de Inuke ook geen geweldige aankoop.

Heb hier wel 2 keer Hypex DS4 ,de DS 4 en 8 hebben een ringkern trafo en zijn zeer stabiel.
Hypex meet ze vermogen bij 20 hz,dus voor een subamp erg reeel vermogen.
Crown Behringer enz meten vaak bij 1 kz,en bij 20 hz op 4 ohm is dat vermogen opeens half of stort zelfs helemaal in.

Ik adviseer je Hypex,made in holland,en echt beregoed !!! SQ SPL en stabiliteit.

rho

Een goeie geschakelde voeding hoeft zeker niet onder te doen voor een ringkern. Integendeel.

En ik ben nog steeds tevreden over het vermogen mijn Inuke levert voor het geld ik er voor heb moeten neertellen.

Ja, een Hypex is erg goed. Daar zeg ik niks van. Prima producten!
Maar ze zijn een heel stuk duurder en ik vind ze niet zo waanzinnig veel beter (voor het aansturen van een subwoofer).

morca

Heb je een DS4 naast je Inuke getest Rho,ik wel.
De schakelende voeding van een plate schijnt sneller kapot te gaan als een ringkern.(algemeen niet specifiek van hypex)
En de ringkern zou stabieler zijn,maar dat is van gelezen.
Al ik pas een PCS 2400 heb aangesloten,die deed het best goed.
Stuk beter als me Inuke,ik had spijt dat ik niet even iets meer betaald heb.
Dat maakt je sub een stuk beter imo,SQ SPL en levensduur.
Heb er met de ringkern DS 4 nog nooit iets mee gehad.
Alleen berg vermogen en controle.

Maar goed meningen verschillen  ;D

rho

Nee, ik heb een UcD2k getest met geschakelde voeding van Hypex.

Ik denk toch dat ik met een NU3000DSP de sub rapper stuk krijg dan met een DS4 hoor. Gewoon kwestie van het grote extra vermogen dat een NU3000 levert t.o.v. een DS4. Da's de enige manier om een sub stuk te krijgen als al de rest gelijk blijft: teveel power. Dat kan resulteren in een verbrande spoel of een spoel die uit de magnetische pool vliegt (of achteraan aanslaat).

Een UcD2k is een ander verhaal. Dan weet ik het zo nog niet.

morca

Ik zie ook dat je de amp in mono gebruikt.
Ik de Inuke in stereo,tov 2 keer een DS4.
Vind ik de Hypexen meer controle geven over 2 JL,s dan de Inuke in stereo.
4 dezelfde woofers dan ook natuurlijk,anders zou ik niet eerlijk vergelijken.

Sasje

Ik heb ook niks tegen geschakelde voedingen, maar ik doel meer op prijs prestatie verhouding.
En idd de vermogens van PA versterkers worden meestal gemeten op 1Khz, maar dat wil niet altijd iets zeggen want goede versterkers
zouden in principe een Flat response moeten hebben.

Het gaat mij ook niet om het stuk maken van de speaker maar wel over controle! Want met de 300W JBL amp die ik getest heb,
had ik bijna de zelfde output en controle als met 1 kantje (1400W) van de XTi4000. Nu zeggen die vermogens dus blijkbaar niks, maar het prijsverschil mij wel!
Die Hypex Ds4 of 8 zullen vast prima amp's zijn (al lijkt het op de foto's niet veel meer te zijn dan 1 kanaal van bijv. de PDA-B1000)

Maar een nieuwe DS4.0 of 8 kost al gouw 350/550 euro en daar kun je ook behoorlijk wat anders leuks voor krijgen!
Zoiets 2e hands bijvoorbeeld:

3000w 4ohm gebrugd  :popcorn:

Nu is dat misschien iets te overdreven maar die kun je wel voor 400/500 euro kopen. Ik ben wel opzoek naar een maatje kleiner meer zoiets rond de 200/300 euro en als ik dan bijvoorbeeld een Inuke3000DSP of Xti1000 of een JBL MPA400 of Crown macrotech 600 vergelijk. Gaat mijn gevoel eerder uit naar een oude JBL of Crown met een losse (mini)Dsp. En dat dus door mijn ervaring met de JBL 6260 vs de Xti4000.

Sasje

#36
Ik heb het afgelopen maand behoorlijk druk gehad op het werk, zo doende is de afwerking van de sub er een beetje bij in geschoten.
Maar vandaag en gister was ik vrij, dus eindelijk maar eens begonnen met het schuren van het geheel!

Nu was ik eerst van plan de subwoofer kast te laten spuiten. Maar na wat rond gebeld te hebben bij wat spuitenrijen in buurt, is mij verteld dat dit gouw 200 euro gaat kosten :crazy: En ik denken dat ik met 100 euro een heel eind kwam...Dus ben er nog niet helemaal uit, zelf doen of toch laten doen :dozingoff:


knubbe

Ziet er heel netjes uit! Goed bezig.

Hoe wil je hem afgewerkt hebben? 200euro voor pianolak zwart is een koopje :)
Je zegt dat je weinig tijd heb, zou ik het lekker laten doen!
Als je een beetje perfectionistisch bent gaat er behoorlijk wat tijd in zitten!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Sasje

Ik wilde hem mat zwart laten spuiten, voornamelijk omdat hij in de schuur staat en piano lak iets te kras gevoelig is met zulke grote oppervlaktes.
Heb er gisteravond nog over na gedacht maar hij hoeft niet morgen al af te zijn ofzo. Dus ik denk dat ik het toch tussen het werk zo een beetje door zelf ga proberen...
Heb alle spullen namelijk al zelf... het resultaat wordt misschien wel iets minder, maar het scheelt wel 200 euro op het totaal!
Quote from: knubbe on October 28, 2014, 20:19:33
Ziet er heel netjes uit! Goed bezig.
Bedank! :bigsmile: En begrijp me niet verkeerd, maar zo nu en dan op de centjes letten is nooit stom toch ?  :satisfied:

knubbe

Buiten het geld is het natuurlijk ook het leukst als je het zelf doet! Succes ermee!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Sasje

#40
UPDATE !! :happy:



rho

Hoe heb je dat gedaan? Ziet er niet slecht uit. :)

Sasje

#42
Quote from: rho on November 12, 2014, 15:35:38
Hoe heb je dat gedaan? Ziet er niet slecht uit. :)

Gewoon met de Roller  :satisfied:
Met Warnex structuur verf

mr.crash

Zit er erg gaaf uit..
Mooi gedaan :clapping:

Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

rho

Quote from: Sasje on November 12, 2014, 15:39:02
Gewoon met de Roller  :satisfied:
Met Warnex structuur verf

Schuim rolletje of eentje met haartjes?

Sasje

Quote from: rho on November 12, 2014, 16:50:30
Schuim rolletje of eentje met haartjes?
Schuimroller, en dan zoon grove variant (oranje )

rho

Thanks.

't Wordt een fraaie subwoofer!


Sasje

#48
Nog een update  :headbanging:
Nu met woofer op zen plek :smile:


rho