advies: Sony RX100

Started by M:iNdO, June 25, 2014, 12:02:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

M:iNdO

Quote from: VTEC_genieter on June 26, 2014, 19:59:21
Denk dat een compact camera met 20 of 30x zoom toch mooi genoeg is voor de TS.
Want hij praat met nadruk over het formaat en de zoom.
Ik noemde boven 3 camera's.
De Sony Cybershot HX50 is ook een compacte camera met meer dan 30x optische zoom dacht ik. Maar ik heb deze expres niet genoemd omdat deze groot/dik begint te worden.

Ben bang dat je steeds meer camera's ga tegenkomen met:
compact met veel zoom meer geschikt voor bij daglicht
of
compact met heel weinig zoom maar ook goed geschikt voor bij indoor gebruik.

Let op: Met uitzondering van de Olympus Stylus 1, Fujifilm X20, Sony RX10, Canon Powershot G16.
Deze camera's hebben meer dan 4x optische zoom en hebben goede lichtsterkte over het hele zoombereik.
Maar........ ik denk dat de TS deze camera's niet ga meenemen.....vanwege deze grote formaten.

Bovengenoemde camera's vallen vanwege het grote formaat inderdaad af bij mij.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Kingpin

Zou ook overwegen of de RX100 wel lekker in de hand ligt. Vond 'm voor mij in de hand te klein en niet lekker in de hand liggen.
Vandaag nog foto's mee gemaakt (binnen), vond de kwaliteit niet echt super bij minder licht.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

M:iNdO

Quote from: VTEC_genieter on June 26, 2014, 20:13:58
En sommige mensen nemen 2 camera's.
Kost wat, maar je gaat je aanpassen op je dagprogramma: in de middag ga je naar Safari Beekse Bergen. Je gebruikt dan de DSLR of je Panasonic systeemcamera met een telelens.
En in de avond ga je met z'n allen eten en je gebruikt dan de Sony RX100 mk III ;)
Zoom is niet nodig voor binnenhuis.

De zoom van Sony RX100 is dus compleet onbruikbaar in bv. een dierentuin of bij een evenement begrijp ik? Technische specificaties/getalletjes zeggen mij niet zoveel  :blush: Kan ik bijvoorbeeld met de RX100 verder inzoomen dan met mijn Panasonic GH2 (met kitlens)?

Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

VTEC_genieter

De lens van de RX100 heeft iets minder zoom dan jouw Pana kitlens 14-45mm.
Mijn gevoel zegt dat je meer zoom wil......meeeeeer zoom.

Maar één ding begrijp ik niet gauw van je: Je vindt de 2 voorbeeldfoto's boven die Rielplayer heeft gepost niet mooi?
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

M:iNdO

Quote from: VTEC_genieter on June 26, 2014, 23:53:36
De lens van de RX100 heeft iets minder zoom dan jouw Pana kitlens 14-45mm.
Mijn gevoel zegt dat je meer zoom wil......meeeeeer zoom.

Maar één ding begrijp ik niet gauw van je: Je vindt de 2 voorbeeldfoto's boven die Rielplayer heeft gepost niet mooi?

Nee, eerlijk gezegd niet maar dat komt natuurlijk omdat het op originele grootte en onbewerkt is. Als ik de foto's bekijk via de flickr link die in dit topic gepost is vind ik die foto's er veel mooier uitzien. Uiteraard zijn die foto's waarschijnlijk verkleind en bewerkt.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Rielplayer

Het gaat ook niet om de compositie hier. Kijk eens naar het dynamisch bereik. Vind ik vrij indrukwekkend voor een compact. Ik denk gewoon dat je voor die paar honderd euro niet veel dichter tegen dslr aan kunt hangen.
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Rielplayer

Doe eens rechter muisknop en openen in nieuwe pagina. Krijg je ze op normaal formaat
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

VlisChris

Quote from: Rielplayer on June 27, 2014, 00:27:03
Het gaat ook niet om de compositie hier. Kijk eens naar het dynamisch bereik. Vind ik vrij indrukwekkend voor een compact. Ik denk gewoon dat je voor die paar honderd euro niet veel dichter tegen dslr aan kunt hangen.

Ik vind de foto's qua ruis, qua artifacten, scherpte!, contrast toch serieus echt niet indrukwekkend. Sterker nog: ik zit bij die van de koepel te zoeken waar je potentieel scherp hebt willen stellen.
Gelukkig is een foto meer dan specifiek 1 onderdeel.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

M:iNdO

Quote from: Rielplayer on June 27, 2014, 00:28:20
Doe eens rechter muisknop en openen in nieuwe pagina. Krijg je ze op normaal formaat

Nu inderdaad op normaal formaat. Is gelijk een ander gezicht :)
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Kingpin

#34
Quote from: Christiaan S on June 27, 2014, 00:34:17
Ik vind de foto's qua ruis, qua artifacten, scherpte!, contrast toch serieus echt niet indrukwekkend. Sterker nog: ik zit bij die van de koepel te zoeken waar je potentieel scherp hebt willen stellen.
Gelukkig is een foto meer dan specifiek 1 onderdeel.
Ik vond het ook veel ruis opleveren.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Erik

#35
Bij zulk slecht mag je al blij zijn met een compact die er nog wat van weet te maken

Heb in Maastricht ook aardig wat foto's gemaakt met de rx100 in schemer en zelfs donker en daar zelfs  mooie foto's weten te maken. Soms wel met wat nabewerking maar dat kan tegenwoordig ook prima met jpgs
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VTEC_genieter

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

M:iNdO

Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

VTEC_genieter

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

M:iNdO

mooi spul hoor die RX1..... Misschien als ik heel lief ben krijg ik er een van de kerstman  :xmas:
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

M:iNdO

Ik heb de knoop doorgehakt..... ik ga toch voor de Sony RX100 (mark 1). Mijn huidige Panasonic camera wil ik inruilen of verkopen.

Is er hier animo voor mijn camera + 14-42mm lens, incl. alle toebehoren + Hama UV filter? Of kan ik het beter gelijk op marktplaats of ebay zetten?
Het liefst verkoop ik alles aan een liefhebber.....

Gr. Marcel
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

RonG

Ben benieuwd :). Ik ga vrijwel zeker voor de nog uit te komen FZ1000.

VTEC_genieter

Check dpreview voor de sample shots die op hoog iso zijn geschoten ;)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

RonG

Quote from: VTEC_genieter on July 14, 2014, 12:57:38
Check dpreview voor de sample shots die op hoog iso zijn geschoten ;)

Van de FZ1000?
Heb ze gezien, zo slecht toch niet? Maar ik wacht nog ff de echte review af gezien de firmware nog niet dat is welke in de retail versie komt.
Reviewers zijn erg enthousiast over de camera in deze klasse.

Het is of de Sony RX10 of de FZ1000 en vooralsnog gaat mijn voorkeur naar de FZ1000 :)

M:iNdO

Quote from: RonG on July 14, 2014, 13:02:57
Van de FZ1000?
Heb ze gezien, zo slecht toch niet? Maar ik wacht nog ff de echte review af gezien de firmware nog niet dat is welke in de retail versie komt.
Reviewers zijn erg enthousiast over de camera in deze klasse.

Het is of de Sony RX10 of de FZ1000 en vooralsnog gaat mijn voorkeur naar de FZ1000 :)

Mooie specs van FZ1000 maar is geen optie voor mij omdat ik juist compact wil en de FZ1000 kun je niet echt compact noemen.
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

RonG

Quote from: M:iNdO on July 14, 2014, 14:16:44
Mooie specs van FZ1000 maar is geen optie voor mij omdat ik juist compact wil en de FZ1000 kun je niet echt compact noemen.

Klopt,
Voor mij maakt de grootte niet zoveel uit, had eerst een D90. Waar ik vanaf wilde is het gesleep van de lenzen en het verwisselen hiervan.

Waar ik ook benieuwd naar ben is wanneer er in UHD gefilmd is daar 8MP stills van te trekken. Een foto staat er op DPreview en ziet er echt niet verkeerd uit.

Wat ik vooralsnog niet kan vinden en dat geld denk voor alle camera's is dat wanneer ze WIFI hebben en op afstand te bedienen zijn dit ook kan wanneer men niet binnen je netwerk bent, bv op vakantie dan, soort van P2P ???

VTEC_genieter

#46
Ron, ik bedoel dat je op dpreview moet checken voor de samples als je meer wil zien en lezen over de FZ1000. Want ik heb die hybride camera nog niet gezien.

En wat betreft WIFI op een camera: Je hebt geen netwerk of een router nodig ;)
Het is peer to peer. Wel heb je een smartphone of een tablet nodig met de app van de fabrikant.
Check op de Apple store of op de Google store de Panasonic Lumix App.
Met die app op je mobiele apparaat kan je tetteren, de camera op afstand met liveview op je smartphone bedienen ;)
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

M:iNdO

Inmiddels een advertentie voor mijn camera geplaatst http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143991.0 

Any liefhebbers ;) ?
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

RonG

Quote from: VTEC_genieter on July 14, 2014, 18:54:32
Ron, ik bedoel dat je op dpreview moet checken voor de samples als je meer wil zien en lezen over de FZ1000. Want ik heb die hybride camera nog niet gezien.

Ah zo :). Kwam over alsof jij die al gezien had en de kwaliteit niet goed zou zijn.
Maar ik heb al veel gezien en gelezen en denk dat dit hem wordt. Wordt een leuk verjaardagscadeautje :D

Quote from: VTEC_genieter on July 14, 2014, 18:54:32
Het is peer to peer. Wel heb je een smartphone of een tablet nodig met de app van de fabrikant.
Check op de Apple store of op de Google store de Panasonic Lumix App.
Met die app op je mobiele apparaat kan je tetteren, de camera op afstand met liveview op je smartphone bedienen ;)
THnx, ik had al zo'n vermoeden, anders had je er niet zoveel aan natuurlijk ;D.
De App heb ik al gevonden.

Quote from: M:iNdO on July 14, 2014, 22:58:25
Inmiddels een advertentie voor mijn camera geplaatst http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143991.0 

Any liefhebbers ;) ?

Succes met de verkoop :)

M:iNdO

Quote from: RonG on July 15, 2014, 08:50:04
Ah zo :). Kwam over alsof jij die al gezien had en de kwaliteit niet goed zou zijn.
Maar ik heb al veel gezien en gelezen en denk dat dit hem wordt. Wordt een leuk verjaardagscadeautje :D
THnx, ik had al zo'n vermoeden, anders had je er niet zoveel aan natuurlijk ;D.
De App heb ik al gevonden.

Succes met de verkoop :)

Thx, hopelijk kan ik de camera snel verkopen
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610