advies: Sony RX100

Started by M:iNdO, June 25, 2014, 12:02:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

M:iNdO

Hallo allen,

Ik heb momenteel een Panasonic GH2 systeemcamera (die ik tot nu toe niet veel gebruik hebt). Nu ben ik erachter gekomen dat ik eigenlijk niet wil slepen met een (groot) toestel, lenzen e.d. (heb ook nog steeds de kitlens).

- wat wil ik dan?: Ik wil een compact all-round toestel (die ik bv. gewoon in mijn broekzak kan stoppen) waar ik gewoon zonder veel gedoe kwalitatief goede foto's mee kan maken en mee kan filmen;

- wat voor soort foto's wil ik maken (in willekeurige volgorde): foto's van evenementen (moet wel enigzins kunnen inzoomen), portretfoto's, automotive foto's, indoor foto's e.d. (vrij allround dus);

- beoogde kwaliteit: DSLR/systeemcamera niveau (of heel dicht in de buurt van);

Nu overweeg ik de volgende opties:

1. Sony RX100I 2e hands voor een leuke prijs kopen als extra camera
2. Sony RX100II 2e hands voor een leuke prijs kopen als extra camera (is een stuk duurder dan mark I)
3. huidige Panasonic GH-2 camera verkopen of inruilen op de SonyRX100III

Hopelijk kunnen jullie mij adviseren hierin. Dit zou ik zeer op prijs stellen :)

Alvast bedankt!
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

jon81

Panasonic gm1, dan kun je je micro 4/3 lens(zen) blijven gebruiken en heb je toch een (zeer) compacte camera.

LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

Erik

#2
Jon er staat:
Quote from: M:iNdO on June 25, 2014, 12:02:51
(die ik bv. gewoon in mijn broekzak kan stoppen)

Ik weet niet hoe groot jouw broekzak is maar ik haal dat niet tenzij ik ga splitsen en verdelen.



"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#3
De RX100 mk3 is wel iets beter dus met inruil en weinig bijbetalen heel fijn.
En anders zou ik persoonlijk voor de goedkoopste optie gaan als het om makkelijk meenemen gaat en leuke jpg foto's maken gaat.
De mk3 is weer paar jaar ouder dus kan net even betere foto's maken in RAW maar heb je zin in lightroomen elke keer om het uiterste eruit te persen...

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

jon81

Quote from: Erik on June 25, 2014, 12:43:03
Jon er staat:

Ik weet niet hoe groot jouw broekzak is maar ik haal dat niet tenzij ik ga splitsen en verdelen.

Sorry, niet goed gelezen  :blush:
LG Oled55B8  Denon X2500H  Kodi media pc  Phillips BP7500S1  B&W DM302  B&W CC3  Solid HCM2  BK Gemini II  Canare 4S8

VTEC_genieter

Klein, zonder gewissel van lenzen en nog veel zoom?

Alle camera's die hier genoemd worden, vallen buiten de boot.
[strenge modus]

Mijn advies:
Panasonic TZ60 of de TZ55,
Canon Powershot SX280,
Nikon Coolpix S9700.

Dit zijn ook camera's in klein formaat met meer zoom dan 3x of 4x optische zoom.
En ga bij een compactcamera met veel zoom ook geen eisen stellen in de lichtsterkte (voor indoor).
Want je gaat voor jezelf erg moeilijk maken met klein/veel zoom/lichtsterkte. Lees: je vindt geen perfecte camera.
[strenge modus uit]

:)

Succes!
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

roland p

Quote from: M:iNdO on June 25, 2014, 12:02:51
- wat wil ik dan?: Ik wil een compact all-round toestel (die ik bv. gewoon in mijn broekzak kan stoppen) waar ik gewoon zonder veel gedoe kwalitatief goede foto's mee kan maken en mee kan filmen;

Je zou ook de Panasonic LF1 kunnen overwegen. Die is weer wat platter en zal misschien beter in je broekzak passen: http://camerasize.com/compare/#456,332

Hij heeft een groter zoombereik (28-200mm eq.) maar wel een kleinere sensor.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Erik

Dan kun je net zo goed naar de zoom waar hij een kleiner deel van de sensor gebruik dan wordt 3 a 4 x ineens 14x zoom
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

roland p

Quote from: Erik on June 25, 2014, 18:55:19
Dan kun je net zo goed naar de zoom waar hij een kleiner deel van de sensor gebruik dan wordt 3 a 4 x ineens 14x zoom
Klopt, maar dat werkt dan niet in RAW...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Erik

Klopt vandaar mijn eerdere vraag wil je jpg of raw gebruiken
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

M:iNdO

ik wil ook RAW gebruiken
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Erik

#11
Dan zou ik de goedkoopste optie kiezen en daar eerst eens mee gaan experimenteren wat je wel en niet ligt hij biedt namelijk erg veel maar het moet wel je ding zijn. En aan de hand daarvan kijken wat je echt wilt hebben, nodig hebt en wat je ervoor over hebt bv qua moeite zoals slepen.
Inderdaad bij zoomen verlies je snel licht dat zal overdag geen probleem zijn 's avonds wel. En de perfecte camera in een jaszak formaat bestaat niet. Het is overal compromissen sluiten.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cage

#12
Wellicht dat de Olympus Stylus 1 iets voor je is. 28-300 zoom equivalent. F2.8 over het gehele bereik. Grotere sensor dan standaard compact camera. Ondersteund RAW. Is snel met opstarten en de lensdop opent automatisch dus je bent snel klaar om een foto te maken. Heeft een goede electronische zoeker. Wordt overall erg goed gereviewed. En past nog in een jaszak.

Ik ben ook aan het zoeken en deze staat bij mij nu op 1 vanwege boven genoemde redenen.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

M:iNdO

Quote from: Cage on June 26, 2014, 07:47:04
Wellicht dat de Olympus Stylus 1 iets voor je is. 28-300 zoom equivalent. F2.8 over het gehele bereik. Grotere sensor dan standaard compact camera. Ondersteund RAW. Is snel met opstarten en de lensdop opent automatisch dus je bent snel klaar om een foto te maken. Heeft een goede electronische zoeker. Wordt overall erg goed gereviewed. En past nog in een jaszak.

Ik ben ook aan het zoeken en deze staat bij mij nu op 1 vanwege boven genoemde redenen.

Thx voor de tip. Zo te zien een goed toestel maar ik vind het nog te groot/lomp. Ik wil toch graag een camera die ik in mijn broekzak kan stoppen.
Uiteraard bestaan er ook goede compacte systeemcamera's maar dan moet ik toch weer lenzen erbij kopen (kosten toch minimaal een paar honderd euro per stuk) en lopen sleuren met de lenzen etc. Ik ben bang dat ik zo'n camera dan toch vaak thuis laat liggen. Met name bij evenementen wil ik zelf toch ook van het evenement kunnen genieten en niet de hele tijd met apparatuur en accessoires lopen sleuren.


Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

M:iNdO

Heeft iemand trouwens in real life gezien hoe de image quality van de RX100 is ten opzichte van bv. mijn Panasonic GH2 of een (instap)DSLR.
Is die echt zo goed dat het in de buurt komt?
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Rielplayer

Quote from: M:iNdO on June 26, 2014, 12:23:54
Heeft iemand trouwens in real life gezien hoe de image quality van de RX100 is ten opzichte van bv. mijn Panasonic GH2 of een (instap)DSLR.
Is die echt zo goed dat het in de buurt komt?

ik zal wel een foto posten genomen met de rx100. is in JPG geschoten. even zoek op de nas. momentje...
Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

Rielplayer

twee foto's uit rome. Niets aan bewerkt dus rechtstreeks uit de camera op originele grootte.



Sony KD 65XH9505 - NAD M10 - Phonar Edma P3.5

RonG

op Dpreview kun je ook veel real life foto's vinden, of via Flickr, https://www.flickr.com/search/?q=rx100

Cage

Van de compacte compact camera's heeft de RX100 (I, II, III) wel de beste beeldkwaliteit. Hij heeft dan ook als enige een 1" sensor.
Echt DSLR is het niet maar beter is er ook niet als je de camera in je broekzak mee wilt kunnen nemen.
De zoom van de RX100 is wat beperkt, door gebruik van de grote sensor en om de kwaliteit goed te houden. Of de zoom voldoende voor je is kun je alleen zelf bepalen. Als je meer zoom wilt of betere kwaliteit kom je automatisch op grotere camera's en/of grotere lensen.
De body van een systeem camera past wel in je zak, maar met een lens er op wordt het al gauw lastig. Zeker als je ook nog wat wilt kunnen zoomen.
:shaun: Arcam avr300 | Oppo BDP-103 | Epson TW-7200 | SqueezeBox Reciever + BOTWS| QNAP TS-119 NAS | Phonar Veritas P6 Edma, C4 Edma, M4 Edma :shaun:

svmnb

De Canon EOS-M heeft een APS-C sensor en is met de uitstekende 22mm pancake een compacte camera.
Panasonic TX-55GZW2004::Denon AVR-X2600H::Panasonic DP-UB9004::Zidoo Z1000Pro::Sony BDPS7200::B&W601 S3::B&W LCR 600 S3::Subwoofer:MJ ref1 MKII::

Erik

22mm zo daar zal die flink mee kunnen zoomen :D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VTEC_genieter

#21
Denk dat een compact camera met 20 of 30x zoom toch mooi genoeg is voor de TS.
Want hij praat met nadruk over het formaat en de zoom.
Ik noemde boven 3 camera's.
De Sony Cybershot HX50 is ook een compacte camera met meer dan 30x optische zoom dacht ik. Maar ik heb deze expres niet genoemd omdat deze groot/dik begint te worden.

Ben bang dat je steeds meer camera's ga tegenkomen met:
compact met veel zoom meer geschikt voor bij daglicht
of
compact met heel weinig zoom maar ook goed geschikt voor bij indoor gebruik.

Let op: Met uitzondering van de Olympus Stylus 1, Fujifilm X20, Sony RX10, Canon Powershot G16.
Deze camera's hebben meer dan 4x optische zoom en hebben goede lichtsterkte over het hele zoombereik.
Maar........ ik denk dat de TS deze camera's niet ga meenemen.....vanwege deze grote formaten.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

VTEC_genieter

En sommige mensen nemen 2 camera's.
Kost wat, maar je gaat je aanpassen op je dagprogramma: in de middag ga je naar Safari Beekse Bergen. Je gebruikt dan de DSLR of je Panasonic systeemcamera met een telelens.
En in de avond ga je met z'n allen eten en je gebruikt dan de Sony RX100 mk III ;)
Zoom is niet nodig voor binnenhuis.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

M:iNdO

Quote from: Rielplayer on June 26, 2014, 13:24:29
twee foto's uit rome. Niets aan bewerkt dus rechtstreeks uit de camera op originele grootte.





Thx voor de genomen moeite. In deze vorm ben ik niet onder de indruk van de IQ maar zoals je aangaf rechtstreeks uit de camera op originele grootte. Hoe bevalt de camera verder?
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

M:iNdO

Quote from: RonG on June 26, 2014, 13:25:08
op Dpreview kun je ook veel real life foto's vinden, of via Flickr, https://www.flickr.com/search/?q=rx100

Hey, hier heb ik wat aan. Veel mooie foto's gezien waarvan sommige echt schitterend zijn. Zal waarschijnlijk ook liggen aan de fotonemer  ;)
Voor mij is de image quality mooi genoeg, ik denk dat het niet (veel) minder is dan mijn Panasonic GH2 camera.

Thx voor de link!
Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610