Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Quote from: activ on April  7, 2018, 12:00:10
Het is maar net hoe je het bekijkt, ik zou persoonlijk liever zien dat ze de films goedkoper maken en de hele NL track niet maken. Kinderen kunnen veel jonger engels leren dan dat ze kunnen leren lezen.

Die is wel heel mooi, dus jij vind dat ik mijn kinderen een vreemde taal moet leren, zodat jij goedkopere films kan kopen?

Ik snap juist soms niet dat er geen Nederlandse ondertitels worden gemaakt. Pas een leuke franse serie zitten kijken, Candice Renoir, maar de blu rays zijn zonder NLse ondertitels. Mijn Frans is niet goed genoeg om dat te volgen. Toch jammer, je zou zeggen dat ze hun markt flink kunnen vergroten (ondertitelen kost 10 euro per minuut). Dus bij een film van 100 minuten heb je het over 1000 euro...
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

activ

Quote from: CineSmurf on April  8, 2018, 17:51:37
Die is wel heel mooi, dus jij vind dat ik mijn kinderen een vreemde taal moet leren, zodat jij goedkopere films kan kopen?
Nee, dan snap je mij niet. Het heeft niets met geld te maken, dat is dan een bijkomend voordeel. Ik vindt Engels geen vreemde taal en het is voor iedereen nuttig om het te leren. En aangezien kinderen op jonge leeftijd makkelijker leren is dat een mooi moment, ze gaan er vervolgens veel plezier aan beleven de rest van hun leven.

MaxxMark

#1677
Spaans is ook een wereldtaal, net als Chinees. Beiden ook heel nuttig om te leren :D ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

CineSmurf

#1678
En zo doet mijn dochter nu zes talen op school. Gisteren nog gecheckt, heerlijk om dan thuis even iets in het Nederlands op TV te zien...

Ik merk het zelf ook wel. De hele dag bijna in het Engels bezig. Beetje ondertiteling is dan helemaal niet vervelend.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Kjelt

Quote from: CineSmurf on April  9, 2018, 08:25:58
En zo doet mijn dochter nu zes talen op school.
:blink: zes ? Hoeveel vakken heeft ze dan, krijgt ze nog wel wis en natuurkunde bv ?

CineSmurf

Nederlands, Frans, Duits, Engels, Grieks, Latijn
2e klas, dus nog heel veel vakken. Wiskunde vindt ze 't leukst. Pas na volgend jaar mag ze drie talen laten vallen.

Maar on topic. Ik erger me ook blauw aan de slechte tracks op blu ray. kennelijk is de doelgroep op dit forum helemaal niet meer interessant. Veel mensen zitten met hun enorme 4k TV en (hooguit) een sonos soundbar. Hoorde pas nog een gesprek. Deze groep vindt het irritant dat het beeld niet gevuld wordt en snapt niet wat het verschil tussen dolby digital en DTS-X is... "alhoewel, digital klinkt wel beter, toch?"

Ik hoopte een beetje op wat meer internationale UHD schijfjes, met gewoon een hele lijst ondertitels. In de begintijd van HD-DVD en BluRay was dat ook. Als je die oude schijfjes pakt, dan staan de ondertitels van half Europa erop.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Kjelt

Quote from: CineSmurf on April  9, 2018, 10:59:09
Veel mensen zitten met hun enorme 4k TV en (hooguit) een sonos soundbar. Hoorde pas nog een gesprek. Deze groep vindt het irritant dat het beeld niet gevuld wordt 
Precies ze hebben betaald voor die 55 of 60 inch en dan hebben ze opeens boven en onder een zwarte streep en bij de meeste een licht grijze streep :D

Quoteen snapt niet wat het verschil tussen dolby digital en DTS-X is... "alhoewel, digital klinkt wel beter, toch?"
Je kunt het de doorsnee consument niet meer kwalijk nemen, ieder jaar weer een nieuwe bullshit term en technologie erbij die zeker tegenwoordig geen significant verschil meer maakt zeker niet met een standaard setje. Als ze een tv hebben met soundbar dan wordt die DD track misschien nog wel beter weergegeven dan een Atmos of DTS-X track die dat ding niet ondersteund.
De fabrikanten weten het ook niet meer, ze willen het liefst iedere 3 a 4 jaar een nieuwe tv aan dezelfde persoon verkopen, om dat te kunnen doen moet je of een hele slechte kwaliteit tv maken (niet de beste keuze), of iets verzinnen waardoor een consument het idee heeft dat hij gruwelijk achter loopt en iets mist. Eerst 3D, nu 4K, dan HDR en het verschil is bij de laatste twee nauwelijks te zien op kleinere tv's.
Laat ze het eerst maar beter maken allemaal en meer onderling standaardiseren voor ze iets uitbrengen voor we weer naar HDMI 3.x moeten met HDCP 3.x en HDR-10_v2 etc. etc.

denoontje

Gewoon een masking op de tv[emoji85]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

master30

die 21x9 tv van philips heeft het ook niet gered
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

maximus79

Stomme vraag, waar zetten jullie bij een DTS-X track de receiver op bij een atmos setup? "Dolby surround" of DTS-X gewoon?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

MaxxMark

DTS:X; hoe je het wendt of keert, die decoder decodeert de DTS:X informatie en dus de 'toegevoegde kwaliteit'.  Zet je hem op Dolby Surround, dan pakt hij het DTSHD-MA signaal en probeert daar wat van te maken. Ofwel ál je positional audio is kwijt.

Sowieso is DTS-X een vergevingsgezinder dan Atmos (aldus DTS),  dus je hebt het meeste baat bij het gebruiken van de DTS:X stand.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

maximus79

Quote from: MaxxMark on May  3, 2018, 20:14:23
DTS:X; hoe je het wendt of keert, die decoder decodeert de DTS:X informatie en dus de 'toegevoegde kwaliteit'.  Zet je hem op Dolby Surround, dan pakt hij het DTSHD-MA signaal en probeert daar wat van te maken. Ofwel ál je positional audio is kwijt.

Sowieso is DTS-X een vergevingsgezinder dan Atmos (aldus DTS),  dus je hebt het meeste baat bij het gebruiken van de DTS:X stand.
Thanx man.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79

Ik ga van 7.1.2 naar 7.1.4 uitbreiden, maar nu zie ik verschillende adviezen op de site van Dolby.....zie linkjes
Wat is het beste om aan te houden, mijn ruimte is 4.3x3.3 en zit 115cm van de achter wand. Thanx!!

https://www.dolby.com/us/en/guide/dolby-atmos-speaker-setup/7.1.4-overhead-speaker-setup-guide.pdf
https://www.dolby.com/us/en/guide/7.1.4-overhead-speaker-setup-guide.pdf
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

bmateijsen

Hou de graden boog aan op 45 en 135 graden, in lijn met de rears.

maximus79

Quote from: bmateijsen on June 15, 2018, 16:35:14
Hou de graden boog aan op 45 en 135 graden, in lijn met de rears.
Ok dus de afstand van af de luisterplek is het zelfde?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

bmateijsen


Kjelt

Als je in je eentje op de sweetspot zit wel  :D

Teejoo

Quote from: Kjelt on June 16, 2018, 00:27:36
Als je in je eentje op de sweetspot zit wel  :D
Dat zit je toch zeker altijd als echte HT-Nerd!

Lord Elrond

#1694
Hallo Allemaal

Inmiddels heb ik mijn setup aangepast van 7.1 naar 5.1.2 en moet zeggen dat de film beleving een stuk aangenamer is geworden  :bigsmile:.
Nu heb ik de TFL en TFR tijdelijk op Ikea Kallax kasten gezet om het zo even uit te proberen ,natuurlijk kan dit zo niet blijven staan  :crazy: .



Heb  :google: ,HTforum en Youtube al geraadpleegd maar blijf toch nog met een paar vragen zitten .

Als ik nu FHL-FHR-RHL-RHR ipv TFL-TFR-TRL-TRR zou plaatsen blijft dan de Atmos bubbel  dan ook nog in stand
zo ja dan scheelt het mij een hoop gedoe  :clapping: .

Nu heb ik hier en daar op het net zitten kijken voor luidsprekers voor de toplaag de eerste 2 hebben al een aangepaste hoek van afstraling
nummertje drie zou ik op speciale steunen moeten plaatsen .

Dali Alteco c-1
SVS Elevation ( Deze is best er pittig qua prijs hier in europa betaal je de hoofdprijs in vergelijk met USA) recensies zijn wel lovend 
Dali Zenzor 3

zou iemand mij een duwtje de goede richting op kunnen geven

Alvast bedankt
Atmos 5.1.4  setup Usher CP6311 > X-616 > 3 paar Usher S520 MkII
Marantz SR7011 en Marantz MM7025 , Sony BDP 800 MkI
Sub Yamaha

Erwin.VL

Weinig animo hier blijkbaar... soit:

Voor zover ik gelezen heb zou de "top" opstelling de voorkeur genieten tegenover "heights".

Ondertussen is zelfs a 11.1.8 door Dolby meegenomen in de guidelines. Die gebruikt een combinatie van FH+TF+TR+RH. Alle hoogtespeakers behalve Top Middle dus.

Zelf ben ik meer geneigd naar het weglaten van enkel Rear Height omdat anders een groot gat ontstaat tussen TF en TR.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

fluissie

#1696
Wellicht omdat er al genoeg over te vinden is hier op het forum en internet er vol mee staat ?

Voor atmos is het beste om daadwerkelijk plafond speakers te hebben ECHTER zijn er genoeg gebruikers die hoogte
speaker gebruiken (waaronder ikzelf) en dat gaat ook meer als prima 👍

Dts x werkt met alle opstellingen




Raymen

Ik zou gaan voor 4 plafondspeakers.

ik had er eerst 2,maar heb pas de overstap naar 4 gemaakt, en dat verschil is groot

eerst was er geen voor of achter met het plafond, het bleef eeen beetje boven je hangen

nu is er een veel grotere bubbel ontstaan, en atmos heeft enkele titels die daar echt goed gebruik van maken

ook vond ik het een flinke stap om van 1 sub naar 2 subs te gaan, is net dat beetje meer dat je in de film zuigt
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Kjelt

Meer dan vier plafondspeakers heeft mijn inziens alleen nut bij HTs met meer dan e'e'n rij stoelen.
Je hebt dan ook geen echte sweetspot meer en zullen meer kanalen dit tekort mogelijk wat kunnen compenseren.
Ik heb met een 7.2.4 opstelling erg weinig tot geen "gaten" in de bubble.
Voor zouden er nog twee bij mogen komen maar aangezien het aanbod en gebruik van deze kanalen zeer mager is vraag ik me serieus af of dit in de praktijk veel toegevoegde waarde biedt.

Tylerdurden76

Hallo allen,

Ik volg regelmatig in stilte het HTforum en ben net zo vaak onder de indruk van alle kennis en behulpzaamheid die hier rondgaat. Hopelijk kunnen jullie mij dit keer helpen:

Ik ben in volle gang om mijn kelder HT verder te verfijnen. Nu ben ik me de afgelopen dagen aan het verdiepen in (de kosten van) het toevoegen van Dolby Atmos via 2 of 4 hoogtekanalen in het plafond maar door mijn gebrek aan kennis weet ik op verschillende vragen het antwoord niet of twijfel ik.

Eerst wat background informatie over mijn kelder.

Dimensies: 4,3 meter bij 3,5 meter bij 2.05 meter (het plafond heeft om de 50 tot 80 centimeter balken die het plafond met 10 centimeter verlagen, dus laagste punt is 1.95m). Net voor en net achter mijn luisterpositie zitten echter de grootste delen (stroken van ruim 80 cm breed) plafond met 2.05 meter hoogte. In dit plafond is ruimte voor inbouw speakers van ongeveer 8,5 cm diepte. De rearspeakers bevinden zich schuin achter mijn luisterpositie (oren op 1.00 m vanaf de grond).


Op dit moment heb ik 2 relaxfauteuils naast elkaar. Mogelijk vervang ik deze nog een keer naar 4 Cinesliders in het zwart indien deze comfortabel blijken te zitten en echt redelijk ver reclinen. Maar het blijft bij 1 zitrij in mijn HT. Afstand tot aan beeldscherm is ongeveer 2.1 meter (niet ideaal voor geluid, maar wel goed voor 65" 4K).

Huidige equipment:

Sony 65A1 Oled
Q Acoustics 3000 5.1.
Sony STR DN860
Apple TV 4 K
HTPC (gewoon full HD)
Akoestische behandeling: Art Novion absorbers (eind februari) en DIY bass traps

Nu mijn atmos vragen:

1. Heeft Dolby Atmos toegevoegde waarde op 2.05 meter hoogte?

2. Zo ja, hebben 2 achterste speakers in het plafond extra toegevoegde waarde ook als ze ongeveer op dezelfde breedte positie komen te hangen als mijn rear surrounds? De rear surrounds en ceiling speakers achter mijn luisterpositie kunnen niet veel verder naar voren of achteren binnen mijn HT lay out. Of is 5.1.2 in mijn ruimte misschien het beste compromis qua return on investment?

3. Welke Dolby Atmos in ceiling speakers zouden jullie aanraden in  combinatie met mijn apparatuur? ( De nieuwe receiver wordt of de Denon AVR X4500h indien ik voor 5.1.4 ga of de Sony STR DN1080 indien de keuze uit zou vallen op 5.1.2). Zijn er specifieke q acoustic in ceiling speakers gemaakt voor Atmos? De Install Performance serie zie ik wel op de website van Q Acoustics maar ik heb te weinig verstand van Atmos vereisten om de verschillende types te beoordelen. Of zou een Bower & Wilkins CCM362 ook al de truc doen en goed samengaan met Q acoustics?

Verder is het voor mij van belang dat eventuele ceiling speakers in verhouding staan tot de rest van mijn set. Natuurlijk lijken de KEF CI160TR met 3,6 cm diepte mij geweldig maar of dit in verhouding staat tot mijn Q acoustics 3000(die gezien mijn ruimte en afwerking prima voldoet) set betwijfel ik.

Bedankt voor jullie aandacht voor deze lange introductie post. Indien er meer informatie nodig is, roept u maar :) En voor een ieder die mij kan helpen alvast enorm bedankt.