Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

zoldar

Goed nieuws. Marantz houd wel vast aan audyssey 32xt :thumbs-up:
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

jaco

Al die onkyo, marantz en yamaha dingen zijn gelimiteerd..

Lees de dolby blog

QuoteIf you have the space and budget, you can build a Dolby Atmos system with as many as 24 speakers on the floor and 10 overhead speakers.

Dat is niet erg praktisch, en waarschijnlijk alleen zinvol als je een erg grote ruimte hebt..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

zoldar

Quote from: jaco on June 28, 2014, 11:02:56
Al die onkyo, marantz en yamaha dingen zijn gelimiteerd..

Lees de dolby blog

Dat is niet erg praktisch, en waarschijnlijk alleen zinvol als je een erg grote ruimte hebt..

De beperkene factor zou bij mij niet die av zijnmaar de waf
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

CinemaDream

Dit is nog maar het begin.

If Dolby Atmos allows me to add more speakers, why do I see A/V receivers with just 11 channels?

Many hardware partners are building or planning to build Dolby Atmos enabled A/V receivers and speakers. Those partners decide what product configurations make the most sense for their customers. But the Dolby Atmos system itself is almost unlimited. If you have the space and budget, you can build a Dolby Atmos system with as many as 24 speakers on the floor and 10 overhead speakers. One of our hardware partners is planning to release an A/V receiver with 32 channels.[/i]


danielo

Quote from: CinemaDream on June 28, 2014, 11:32:11
Dit is nog maar het begin.

If Dolby Atmos allows me to add more speakers, why do I see A/V receivers with just 11 channels?

Many hardware partners are building or planning to build Dolby Atmos enabled A/V receivers and speakers. Those partners decide what product configurations make the most sense for their customers. But the Dolby Atmos system itself is almost unlimited. If you have the space and budget, you can build a Dolby Atmos system with as many as 24 speakers on the floor and 10 overhead speakers. One of our hardware partners is planning to release an A/V receiver with 32 channels.[/i]

Jammer dat ze niet een soort van bus model hebben bedacht zodat je een processor+2 speakers zou kunnen toevoegen per keer of is dat wel mogelijk maar zie ik dat alleen niet in de avr's hier. Een systeem dat zo flexible om kan gaan met speakers verdient ook een slimmer model hiervan.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

road rebel

Bedoel je een modulair ontwerp met en soort van insteekkaarten die telkens 2 kanalen zouden toevoegen?

danielo

Quote from: road rebel on June 28, 2014, 13:54:01
Bedoel je een modulair ontwerp met en soort van insteekkaarten die telkens 2 kanalen zouden toevoegen?

Zou ook extern kunnen, denk als je het in de hoofd box eist je weer in een bestaande valkuil valt. Ik zou verwachten iets als een avr met zeg 7 of 9 channels en dan een aansluiting van de datastream naar een externe kleine toevoegingen (evt van zelfde merk) met input, output signaal (zodat je ze kan lussen) elk van de kasjes decodes 2 signalen en evt versterkeren naar de speakers.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jaco

Modulair is meteen weer duur.
Bij alle merken die een modulair systeem hebben kost het meer dan de all in one.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

danielo

#59
Quote from: jaco on June 28, 2014, 14:36:33
Modulair is meteen weer duur.
Bij alle merken die een modulair systeem hebben kost het meer dan de all in one.

Mee eens maar er moet een grens zijn, je kan ook niet verwachten dat iemand naar zeg een 32 speaker systeem groeit door elke keer zijn pre/pro te vervangen. Modulair doormiddel van een bus (lees kabeltjes) is dan iets heel haalbaar dat zouden ze in de standaard moeten opnemen. De kosten zouden dan bv 400 a 500 euro per 2 channels kunnen zijn en dan zit er nog flink winst op. Ik zie sneller iemand 400 a 500 euro uitgeven om 2 extra speakers te maken dan een hele nieuwe pre/pro die van zeg 11 naar 13 kanalen gaat.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

road rebel

Is dat niet zoiets dat storm audio wilt doen? Of zullen ze verschillende modellen op de markt brengen met telkens 8kanalen, 12, 16, 32?

danielo

Quote from: road rebel on June 28, 2014, 14:49:14
Is dat niet zoiets dat storm audio wilt doen? Of zullen ze verschillende modellen op de markt brengen met telkens 8kanalen, 12, 16, 32?

Punt is dat zoals Jaco al aangeeft als je dit per merk doet de prijs hoog zal zijn en je maar moet hopen dat ze doorzetten. We hebben al zo vaak gezien dat uitbreidbaarheid beloofd wordt maar niet gedaan. Dit hadden ze (vind ik) in de standaard moeten bedenken en duidelijk moeten uitdragen zodat chip makers aan de slag kunnen en hun waren aan de avr makers kunnen aanbieden.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jaco

#62
Ik heb een voorversterker die toen ik hem 12 jaar geleden kocht claimde een backplane te hebben voor 64 kanalen qua bandbreedte. Het zijn er nooit meer dan 8 geworden.
Analoge outputs gan per 4 op een kaart, en je kunt er wel 3 plaatsen, waarbij de 3e maar voor 2 aansluitingen gebruikt kan worden voor alternatieven voor kanaal 3+4 (center en sub) waar je dan 2+2+2 audio mee kunt doen (waarschijnlijk nooit van gehoord, zo goed is dat doorgebroken)
Digitaal heb je 8 kanalen op een kaart.

Dus atmos doen met dit systeem zou potentieel te doen moeten zijn. Echter denk ik dat ik lang moet wachten..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

danielo

Quote from: jaco on June 28, 2014, 15:01:43
Ik heb een voorversterker die toen ik hem 12 jaar geleden kocht claimde een backplane te hebben voor 64 kanalen qua bandbreedte. Het zijn er nooit meer dan 8 geworden.
Analoge outputs gan per 4 op een kaart, en je kunt er wel 3 plaatsen, waarbij de 3e maar voor 2 aansluitingen gebruikt kan worden voor alternatieven voor kanaal 3+4 (center en sub) waar je dan 2+2+2 audio mee kunt doen (waarschijnlijk nooit van gehoord, zo goed is dat doorgebroken)
Digitaal heb je 8 kanalen op een kaart.

Dus atmos doen met dit systeem zou potentieel te doen moeten zijn. Echter denk ik dat ik lang moet wachten..

Dat bedoelde ik met de bus niet in de pre/pro doen daarmee is de keuze (vind ik) teveel aan de maker van je pre/pro en of zij de markt zien om een kaart te maken. Even aangenomen dat het mogelijk is op je backplane want 12 jaar vooruit kijken is best lastig. Dit is waarom ik hoopte op een externe manier met een bus vergelijkbaar met iets als thunderbold (pcie over een kabel).

Maar we zullen zien of we deze distributed aanpak gaan zien ipv alles in 1 kast proberen te proppen wat zijn limiet wat mij betreft bereikt heeft.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

road rebel

Dat zou natuurlijk ideaal zijn.
Op zich is een deel daarvan nu al mogelijk maar de kostprijs ligt immens hoog;

losse hdmi switch met audio/ video scheiding
video processor (zoals bij lumagen)
audio decoder (zoals dolby cp850)
EQ-box (zoals trinnov mc)
multichannel DAC (die heb je nu al een tijdje in de pro wereld)
versterkers

Echter vrees ik dat dergelijk systeem voorlopig totaal niet aan de orde is, "iedereen" wilt zo min mogelijk doosjes (dan heb je mensen zoals degene die hun tijd doorbrengen op fora, maar dat is mss 0,01%).

danielo

Quote from: road rebel on June 28, 2014, 16:43:32

Echter vrees ik dat dergelijk systeem voorlopig totaal niet aan de orde is, "iedereen" wilt zo min mogelijk doosjes (dan heb je mensen zoals degene die hun tijd doorbrengen op fora, maar dat is mss 0,01%).

Je hebt gelijk maar de 'normale' man gaat toch niet verder dan heel misschien 7 speakers daarna zit je al ver in de 1% en juist die zie ik wel zeg 1000 euro neerleggen voor 2 extra speakers elke keer ipv een nieuwe pre/pro kopen. Normale mensen doen niets met atmos we hebben het hier over de happy few (of de crazy few).

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jaco

XMOS heeft een ethernet AVB  oplossing.
Blijkbaar 40 kanalen mogelijk op die doorlus manier.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

road rebel

Heeft Lyngdorf Steinway ook niet iets dergelijks?

danielo

Het is goed te zien dat een aantal merken iets proberen maar zoals ik het lees moet al het 'denkwerk' van decode gebeuren in de hoofd unit en tweede nadeel is dat het merk afhankelijk is. Was beter geweest als dit een gedeelte was geweest van de design van de encoding zelf (distributed decoding) en ze een draad-protocol hadden bedacht hiervoor zodat merken wisten waar ze aan vast zaten.

Klink misschien wat negatief hierover maar het is een gemiste kans, als ze nu eens al die tijd die ze stoppen in hdcp hierin besteden :(

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

jaco

De meeste versterkers zullen toch wel met PCM intern werken.
Dus A/D aan de input zijde, DSP chip(s) en weer D/A aan de uitgang (voor analoge bronnen)

Bij een digitale audio codec, al dan niet lossless wordt in een DSP chip die codec uitgepakt en verder als PCM kanalen verder gebruikt.
Voor atmos zal de decoder wel verteld moeten worden hoeveel weergave kanalen er zijn, en dan wordt dat uit de chip uitgegeven als PCM.
Dus een 7.1.4 systeem, wat de meeste maximaal lijken te zijn, zal 12 kanalen PCM intern zijn, en dan naar 6 paar stereo D/A converters moeten, en uitversterken of als pre-out uitgeven
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Ach dan hebben we nog de HDMI bottleneck die geen 32 kanalen ondersteund tenminste niet als je 4k video er bij stopt en dan hebben we nog de software (filmstudio) en de fysieke carrier zelf, geen een film die nu al zoveel discrete geluidskanalen heeft.

zoldar

interessante discussie maaruuhh, waarom zijn er geen mensen die een pro audio set neerzetten als de consumer av zo min zijn.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

danielo

Quote from: zoldar on June 29, 2014, 13:25:48
interessante discussie maaruuhh, waarom zijn er geen mensen die een pro audio set neerzetten als de consumer av zo min zijn.

te min ? denk niet dat het hier de discussie is. De vragen die we stellen (en waar Kjelt ook naar hint) is dat het niet handig in elkaar zit hoe je kan uitbreiden.

@jaco indien je toch 1 punt hebt waar alles van de 64 channels bitstream naar xx pcm signalen gaat loop je vast. Deze zal dan alles moeten decoderen (dus duur) en er ontstaat teveel data om te versturen. Vandaar dat ik het jammer vind dat ze niet iets bedacht hebben waarbij de bitstream distributed is en op de plekken en indien nodig gedecodeerd/gebruikt. Dit maakt volgens mij ook het syncen eenvoudiger omdat je dan toch een buffer moet aanhouden en je alle devices moet syncen. Zeker als wireless speakers doorzetten want in deze context nog niet zo vreemd zou zijn.

Anyway eens kijken wat de eerste producten doen en hoe ze ontvangen worden.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

MaxxMark

Quote from: danielo on June 29, 2014, 14:55:56
Dit maakt volgens mij ook het syncen eenvoudiger omdat je dan toch een buffer moet aanhouden en je alle devices moet syncen. Zeker als wireless speakers doorzetten want in deze context nog niet zo vreemd zou zijn.

Nou nou, dat is vrij kort door de bocht genomen :)

Een buffer is niet heiligmakend. In essentie heb je gelijk. Maar naast het feit dat je denk ik in jouw situatie een encoded stream gesynchroniseerd in de buffers bij de diverse apparaten hebt moet je vervolgens nog je tijd goed gesynchroniseerd hebben. En bij audio luistert dit extreem nauw.

Op dit moment zijn er al weinig apparaten die enigszins goed geluid kunnen syncrhoniseren. Sonos is er eentje waarvan ik weet dat ze het kunnen. Maar ook een sonos systeem laat wel eens een steekje vallen en introduceert soms een delay van een 10tal ms.

Daar komt bij kijken dat je eigenlijk niet de encoded stream wil bufferen, maar de decoded stream. Waarom? Je weet niet hoe lang de apparaten er over zullen doen om een stream te decoderen en dus is het onbekend hoeveel delay er daar in ontstaat. Kortom je kunt beter je raw (audio)stream bufferen en time-syncen. Ofwel voor ieder audio kanaal en op het display apparaat ook het video signaal.

Als Sonos al soms een steekje laat vallen, en daar gaat het waarschijnlijk over een raw stereosignaal en er dus een beperkte buffer zal zijn, dan wil ik niet weten wat er gebeurt als het gaat om 32 kanalen uncompressed audio :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

danielo

Quote from: MaxxMark on June 29, 2014, 15:32:43
Nou nou, dat is vrij kort door de bocht genomen :)

Een buffer is niet heiligmakend. In essentie heb je gelijk. Maar naast het feit dat je denk ik in jouw situatie een encoded stream gesynchroniseerd in de buffers bij de diverse apparaten hebt moet je vervolgens nog je tijd goed gesynchroniseerd hebben. En bij audio luistert dit extreem nauw.

Op dit moment zijn er al weinig apparaten die enigszins goed geluid kunnen syncrhoniseren. Sonos is er eentje waarvan ik weet dat ze het kunnen. Maar ook een sonos systeem laat wel eens een steekje vallen en introduceert soms een delay van een 10tal ms.

Daar komt bij kijken dat je eigenlijk niet de encoded stream wil bufferen, maar de decoded stream. Waarom? Je weet niet hoe lang de apparaten er over zullen doen om een stream te decoderen en dus is het onbekend hoeveel delay er daar in ontstaat. Kortom je kunt beter je raw (audio)stream bufferen en time-syncen. Ofwel voor ieder audio kanaal en op het display apparaat ook het video signaal.

Als Sonos al soms een steekje laat vallen, en daar gaat het waarschijnlijk over een raw stereosignaal en er dus een beperkte buffer zal zijn, dan wil ik niet weten wat er gebeurt als het gaat om 32 kanalen uncompressed audio :)

Ok dit heeft ook inderdaad een eigen set problemen maar als techneut los ik liever synchronisatie probleem op van 32 kanalen encoded op waarbij ik best 20 a 30sec kan bufferen dan 32 kanalen pcm 192khz/24bits waar bufferen veel lastiger is. En je weet redelijk hoelang decoden van een signaal duurt het is een redelijk realtime (voorspelbaar) process. Ik ga niet zeggen dat het allemaal eenvoudig is maar dat is geen van de oplossingen mijn punt is dat ik mij echt afvraag of ze niet meer vanaf het begin rekening hadden moeten houden met een oplossing die niet zo centraal beperkt lijkt te zijn dan het nu is.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.