Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: Teejoo on April  2, 2018, 15:56:31
Eens. Er staat ook nooit een Atmos èn een trueHD track op een Blu-ray. Dat heeft geen zin.Dat klopt volgens mij niet. Het kan nooit zo zijn dat je een geluid mist. Die vuurpijl vliegt ook in de reguliere 7.1 track over, alleen verschuift het geluid dan over de beschikbare 7.1 speakers in de ruimte. Je kunt tenslotte met een goed opgestelde en ingeregelde 5.1/7.1 set prima een akoestische 3D afbeelding maken. Met een atmos setup kan dat echter nog beter omdat je daadwerkelijk in de 3D ruimte speakers toevoegd. Maar er wordt dus geen geluid weggegooid, het kan afhankelijk van de setup meer of minder opvallen.
Het is het een of het ander.
Als je op je weergever kunt instellen of je een atmos track kiest of niet zal de weergever bij "niet" de atmos metainformatie weglaten echter dat betekent dat die geluidsobjecten ook niet worden weergegeven.
Ook zo bij een niet Atmos processor die ziet die metadata niet dus kan niets met die informatie dus ook niet even er weer bijvoegen.
Of hoe had jij dan gedacht dat it werkte?

Teejoo

Weet iemand trouwens waarom er op Nederlandse discs geregeld de reguliere audio track staat terwijl op de uk versie de best beschikbare variant staat, al dan niet als atmos track.

Is dat een rechtenkwestie?

Kjelt

Quote from: Teejoo on April  2, 2018, 16:03:55
ik denk dat een upmixer veel geavanceerder werkt en analyseerd dan jij denkt. Zo kan een Trinnov system zelfs over veel meer kanalen directionele info halen uit een niet atmos of auro track. Ik heb altijd die straaljager of helicopter over me heen horen vliegen zonder hoogtekanalen. Dus die akoestische info zit er echt wel in, waarbij ze denk ik veel gebruik maken van fase verschillen naast de panning in het horizontale vlak. En dat haalt die upmixer er echt wel uit met z'n geavanceerde codec.
Ik zie het een beetje als motion flow bij beeld.
Ja kan wel maar of het zo hoort?
Zie die Grobi Auro YZt clip, de originele track heeft geen muziek in zijn hoogtekanalen zitten maar de Auro upmixer doet dit wel.
Hij vindt het geweldig maar waarom doen ze dat dan niet expliciet toevoegen in de Atmos track?
Sommige mensen vinden het fantastisch om stereo uziek over 13 kanalen weer te geven anderen walgen er van, kwestie van smaak.

MaxxMark

#1628
Quote from: Teejoo on April  2, 2018, 15:56:31
Dat klopt volgens mij niet. Het kan nooit zo zijn dat je een geluid mist. Die vuurpijl vliegt ook in de reguliere 7.1 track over, alleen verschuift het geluid dan over de beschikbare 7.1 speakers in de ruimte. Je kunt tenslotte met een goed opgestelde en ingeregelde 5.1/7.1 set prima een akoestische 3D afbeelding maken. Met een atmos setup kan dat echter nog beter omdat je daadwerkelijk in de 3D ruimte speakers toevoegd. Maar er wordt dus geen geluid weggegooid, het kan afhankelijk van de setup meer of minder opvallen.

En daar huist dus precies mijn 'twijfel' die ik al tijden heb.

Als die vuurpijl in de bed-audio zit (ofwel in de basis 7.1 track) dan betekent het dat geluid, als het van voor naar achter gaat:
- eerst in de center hoorbaar is
- dan aanzwelt in de front en left (en iets minder in de center)
- dan aanzwelt in de surrounds (en iets minder in de front+left, en veel minder in de center)
- dan aanzwelt in de rears (you get the point ;))

Die informatie is dus altijd aanwezig in de TrueHD track. Zou die er niet zijn, dan zou je op een non-atmos track dus géén pijl horen.

De Atmos informatie wordt middels meta-data toegevoegd aan de TrueHD track. Een atmos versterker kan die dus uitlezen, een andere versterker negeert die.
In die meta-inforamtie staat zoiets als:

Het geluid (de vuurpijl) begint met afspelen op 3D-positie 0(x),0(y),0(z) (middenvoor, op oorhoogt), verplaatst zich naar 0, 90, 90 (recht boven je), en vervolgens naar 0,0,180  (recht achter je).

Je versterker verwerkt die informatie tot iets werkbaar voor jouw setup (7.1.0, 5.1.0, 5.1.4, 7.1.4, <andere optie>). Dit kan hij door die 3 dimensionale positie te herberekenen naar volume sterktes voor jouw speakers. in een 5.1.2 opstelling zou het dus zijn dat ie eerst FL+C+FR aanstuurt, vervolgens Height Left, Height Right,  en vervolgens surround left en surround right.
In een 7.1.4 opstelling is dat dus eerst FL+C+FR, vervolgens FrontHeightLeft+FrontheightRight, daarna RearHeightLeft+RearHeightRight en dan SurroundBackLeft+SurroundBackRight.

De 2e variant (7.1.4) klinkt in dat geval 'natuurlijker' dan de 1e variant (5.1.2) zonder dat er meer (of minder) informatie in de Atmos informatie zit.

Zou je naar een 7.1.28 opstelling gaan, dan worden die overgangen nog veel subtieler, en dus wordt alles nog natuurlijker.

Maar het probleem zit hem dus in die 'bed-audio', de basis 7.1 TrueHD audio track. Die is namelijk altijd aanwezig. Dus gaan we naar mn eerste stukje, dan betekent het dat de alle speakers op oorhoogte het dit geluid laten horen. En dat het Atmos geluid daar 'bovenop' wordt afgespeeld.
Dat resulteert dus in een geluidsbeeld waarbij de pijl veel subtieler 'over je heen' gaat (omdat de sides meedoen) dan als alleen de height speakers gebruikt zouden worden.

Ofwel er zal dan altijd een afweging gemaakt moeten worden:
Hoe meer er dus in de meta-informatie gestopt wordt, hoe extremer het Atmos effect kan zijn (atmos eigenaren extra blij!)

Hoe meer er in de bed-channels gestopt wordt, hoe extremer de backwards compatibility is (non-atmos eigenaren kunnen de film kijken)

Quote from: Staaled on April  2, 2018, 12:34:57
Geen van beide. :) Ik vond in beds stoppen grappige taal in dit verband.

Daar twijfel ik dus aan.
Is het niet enkel de metadata die genegeerd wordt ?

Alle atmos informatie is metadata :)
Zoals ik het altijd heb begrepen is het zo dat in de meta-data bijvoorbeeld een audio-sample wordt opgeslagen van de vuurpijl. Dit kan prima een mono geluidsbestandje zijn die opgenomen is vanaf de kijkerspositie. Naast die audiosample wordt dus óók opgeslagen hoe dat geluid zich verplaatst door de 3D omgeving
De atmos chip doet vervolgens de rest (zorgen dat het goed klinkt).

sidenote; dit is dan ook de reden waarom altijd wordt gezegd dat het hebben van een Atmos versterker nog altijd beter klinkt dan alleen de TrueHD track. In dat geval wordt namelijk ook alles wat in de meta-data zit vertaalt naar je 7.1 of 5.1 (of .. of.. of 2.0) opstelling.

edit: ik had niet gezien dat er een pagina 66 was. Post aangepast voor wat meer context
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Teejoo

Quote from: Kjelt on April  2, 2018, 16:10:27
Het is het een of het ander.
Als je op je weergever kunt instellen of je een atmos track kiest of niet zal de weergever bij "niet" de atmos metainformatie weglaten echter dat betekent dat die geluidsobjecten ook niet worden weergegeven.
Ook zo bij een niet Atmos processor die ziet die metadata niet dus kan niets met die informatie dus ook niet even er weer bijvoegen.
Of hoe had jij dan gedacht dat it werkte?
Dat zijn denk ik 2 verschillende dingen. Metadata negeren is iets anders dan geluid weglaten. Als ik de Atmos metadata negeer maakt de processor gebruik van de reguliere geluidsmix waarbij de hoogtespeaker info gemixt is in de overige kanalen.
Als dat niet zo zou zijn zou die heel vreemd klinken omdat er letterlijk een gat zou vallen als dat vliegtuig over vliegt.

MaxxMark

#1630
Quote from: Teejoo on April  2, 2018, 16:18:07
Dat zijn denk ik 2 verschillende dingen. Metadata negeren is iets anders dan geluid weglaten. Als ik de Atmos metadata negeer maakt de processor gebruik van de reguliere geluidsmix waarbij de hoogtespeaker info gemixt is in de overige kanalen.
Als dat niet zo zou zijn zou die heel vreemd klinken omdat er letterlijk een gat zou vallen als dat vliegtuig over vliegt.

En vandaar dus mijn punt (en blijkbaar de realisatie van Atmos Mixers) :P

Ik heb de documentatie van "Atmos Authoring" van Dolby er op nageslagen en het volgende screenshot gemaakt:


bron: Authoring for Dolby Atmos® Cinema Sound Manual - Issue 3 - Software v1.4


Wat je ziet is dat de 7.1 track (waar, zie ik nu, ook een 'overhead track'  bij zit) gecombineerd worden met zowel de ObjectTrack 1 tm 54 en 55 t/m 118 en de 'metadata informatie' tot een uiteindelijk resultaat.

Ofwel; ja er wordt dus wél geluid weggelaten als je géén atmos hebt (want oude versterkers snappen de object tracks 1 tm 118 niet)


edit: nog even goed gekeken hoe het nou zat met de 'overhead-track' en 'object-tracks'. Het deed me namelijk even vermoeden dat al het geluid in de 'overhead-track' (ofwel OH-track) zat en de meta-data (ofwel positionering) in de object-tracks zat. Dat is echter niet het geval. De object-tracks kunnen ook gewoon geluid bevatten. Het werd me niet 100% duidelijk, maar als ik het goed interpreteer bevat een object-track één geluid en bijbehorende positional informatie. En wordt de 'OH-track' (mono of stereo) gebruikt om ambiant sound weer te geven die geen specifieke positional information hoeft te bevatten. Het is dus gewoon 'geluid van boven'. Reden is natuurlijk logisch, het scheelt een extra "object-track" :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

Super uitleg Maxx. Maar dan is het ook meteen duidelijk dat alle relevante geluiden in de basis 7.1 moeten zitten om geen probleem te krijgen bij mensen die geen Atmos hebben.

En is het dan wel zo dat een Atmos processor die objectgeluiden in de 7.1 downmixed al er geen gebruik wordt genaakt van atmos kanalen?

reza

Dat denk ik niet, ik hoor het anders nooit terug of ik moet het gaan forceren met een soort van ''simulatie'' achtige stand.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

HTip

Ik kijk tegenwoordig alle films met de Auromatic, ook die een native Atmos track hebben. Met de instellingen van Grobi (die overigens ook in de handleiding van mijn Denon receiver staan) is het geluidsbeeld heel mooi 3D. Zelf ook de test met de garagedeur in Need 4 Speed gedaan en wij ervaarden hetzelfde.

Ben erg benieuwd naar de scene uit Fast & Furious 8. Maar die heb ik nog niet op BD [emoji6]

Wij hebben verschillende testen gedaan en bijna iedere keer had de AuroMatic de voorkeur. Natuurlijk is dit een persoonlijke ervaring en hangt bovendien sterk af van set, ruimte en akoestiek.

En natuurlijk gekozen voor de Auro-opstelling van de speakers, omdat deze het eenvoudigste is te realiseren en ook voor DTS-X geldt. Alleen Atmos wijkt af, waarbij je zelfs de voorste plafondspeakers moet verplaatsen als je van x.x.2 naar x.x.4 gaat. Vind ik persoonlijk een groot nadeel van de Atmos opstelling.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Appels en Peren:

Als je een Auro setup hebt lijkt het me logisch dat de Auro upmixer de voorkeur heeft. Atmos kan hier niet goed mee omgaan omdat die setup niet gesupport wordt.
Echter realiseer je wel dat native Atmos tracks dan niet correct worden weergegeven. (leaf demo).

Als je een Atmos 7.x.4 setup hebt dan wil je gewoon de Atmos en Dolby upmixer gebruiken, tenminste dat lijkt mij.

vik

Misschien kan deze link je wel op weg helpen naar je keuze.

https://www.lifewire.com/auro-3d-audio-4100014




Quote from: Lord Elrond on April  1, 2018, 15:50:01
Het is dus ingewikkelder dan ik dacht  :o :o :o

Toch maar eens een paar bezoekjes brengen aan winkels die een auro of atmos opstelling hebben staan die voldoet aan de criteria die auro/atmos heeft
opgegeven.

Of een luisterbezoek bij een forum genoot die daar voor open staat :)

ondertussen zoek modus op volle toeren :)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Teejoo

Quote from: Kjelt on April  2, 2018, 22:38:00
Appels en Peren:

Als je een Auro setup hebt lijkt het me logisch dat de Auro upmixer de voorkeur heeft. Atmos kan hier niet goed mee omgaan omdat die setup niet gesupport wordt.
Echter realiseer je wel dat native Atmos tracks dan niet correct worden weergegeven. (leaf demo).

Als je een Atmos 7.x.4 setup hebt dan wil je gewoon de Atmos en Dolby upmixer gebruiken, tenminste dat lijkt mij.
Volgens mij zijn er toch ook maar erg weinig Auro blu-rays?

MaxxMark

Quote from: Teejoo on April  2, 2018, 17:02:09
Super uitleg Maxx. Maar dan is het ook meteen duidelijk dat alle relevante geluiden in de basis 7.1 moeten zitten om geen probleem te krijgen bij mensen die geen Atmos hebben.

En is het dan wel zo dat een Atmos processor die objectgeluiden in de 7.1 downmixed al er geen gebruik wordt genaakt van atmos kanalen?

Ja, als je versterker Atmos ondersteunt, maar je maakt geen gebruik van de hoogte-kanalen, dan zorgt de versterker er wel voor dat die informatie gebruikt wordt (Dolby gebruikt dit ook in hun marketing in de zin van "zelfs als je de speakers niet gebruikt wordt het beter!") .

Quote from: Kjelt on April  2, 2018, 22:38:00
Als je een Atmos 7.x.4 setup hebt dan wil je gewoon de Atmos en Dolby upmixer gebruiken, tenminste dat lijkt mij.

Persoonlijk vind ik de DTS:X upmixer op mijn Arcam net wat fijner dan de Dolby upmixer. Ik vind de Dolby upmixer iets te conservatief in wat hij doet. De DTS:X upmixer gaat misschien net weer ietsje te ver, dus ik gok dat het persoonlijke voorkeur is of je voor de een of de ander kiest.

Wat misschien wel een idee is, is om (zoals eerder in de thread werd aangeraden) de height misschien gewoon wat harder te zetten en vervolgens de Dolby Upmixer te gebruiken. Wat ik hier echter weer lastig aan vind is dat je dan afwijkt van wat men voorschrijft/adviseert. En dat gaat dan weer kriebelen :)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

bmateijsen

DTS:X gaat mij over het algemeen te ver en dan wordt het weer net zo'n ding waarbij met de ene film ik er wel voor kies, maar bij de meeste niet...

MaxxMark

Quote from: bmateijsen on April  3, 2018, 18:54:50
DTS:X gaat mij over het algemeen te ver en dan wordt het weer net zo'n ding waarbij met de ene film ik er wel voor kies, maar bij de meeste niet...

Ja, zeker mee eens! Ik heb hem meestal aanstaan voor series. Met films zet ik het meestal uit, of hoop ik op een Atmos variant.

Uitzondering is (gelukkig) "Dark" geweest want dat bleek een dd+ atmos track te zijn. Van mij mogen ze series vaker in Atmos afmixen!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

HTip

Quote from: vik on April  3, 2018, 07:41:28
Misschien kan deze link je wel op weg helpen naar je keuze.

https://www.lifewire.com/auro-3d-audio-4100014
Als je het artikel van Viktor bekijkt over Auro, dan zie je waarom de hoogte laag (niet de top laag) boven de de grondlaag wordt geplaatst. Het mooiste 3D-effect krijg je met een bol, net zoals een cirkel (gelijke afstand, gelijk volume) het beste surround effect geeft.

Ik kan daarom ook niet goed begrijpen waarom Atmos de speakers zo heeft gepositioneerd. En zeker niet dat je speakers moet verplaatsen als je van een x.1.2 naar x.1.4 wil. Ik heb Auro op een Atmos-opstelling gehoord en dat klonk niet bijzonder wegens de plaatsing. Atmos op een Auro-opstelling vond ik wel naar te luisteren.

De upmixer van zowel Dolby (DSU) als DTS (Neural-X) wordt ik niet enthousiast van. Maar ook dat zal wel met smaak te maken hebben.

In ieder geval ben ik heel erg tevreden met mijn 3D-bubble en daar gaat het toch om. Heerlijk gewoon om films van vroeger te kijken maar dan met hoogtespeakers. Krijgt letterlijk een extra dimensie.

En net zoals Dolby met de Leafs heeft Auro ook wel een aardige demo-disc. De scene met de tractor bijvoorbeeld is wel een leuke demo voor tijdens M&G's [emoji106][emoji41]
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

denoontje

#1643
Ik meen aantal maal  gelezen te hebben (kan het zo niet meer vinden) dat de speakeropstelling bij dts-x minder kritisch is.
Ik heb gekozen voor atmos en daarbij de speakers wat indraaien naar de luisterplek om de bubble te creëren.
Ik kan mijn speakers verplaatsen (kost wel wat tijd), maar heb nog geen behoefte gehad dat te doen....




denoontje

#1644
even wat gevonden op whathifi (maar stelling vaker tegengekomen)

https://rantingsofamadaudiophile.wordpress.com/2017/05/07/dtsx-vs-dolby-atmos-is-there-any-difference-part-i/ mbt dts-x

Unlike Dolby's rival format Atmos, DTS:X doesn't require a set number of speakers or specific configuration. Instead, DTS claims that its new technology is more adaptable and flexible with the DTS:X remapping engine able to support "any speaker configuration within a hemispherical layout".
ohn Kirchner, chairman and CEO of DTS saiys: "Until recently, sound in movie theatres and in our homes has been dictated to by a standardised speaker layout. Through the use of object-based audio, DTS:X is able to scale immersive soundtrack presentations across a wide range of playback systems... this approach delivers the most authentic three-dimensional audio experience ever, making the audience feel as if they are in the centre of the action."
Read more at https://www.whathifi.com/news/dtsx-delivers-new-surround-sound-tech-without-extra-speakers#OKtcw3xWcS2IFG38.99


Waarom dan kiezen niet kiezen voor atmosopstelling waarbij je 99% van de softwaretracks afdekt qua speaker layout (DTS-x en Atmos)

Read more at https://www.whathifi.com/news/dtsx-delivers-new-surround-sound-tech-without-extra-speakers#OKtcw3xWcS2IFG38.99

Kjelt

Quote from: HTip on April  3, 2018, 21:41:54
Het mooiste 3D-effect krijg je met een bol, net zoals een cirkel (gelijke afstand, gelijk volume) het beste surround effect geeft.
Ik kan daarom ook niet goed begrijpen waarom Atmos de speakers zo heeft gepositioneerd
1) voor een perfecte circel moet je woonkamer dus net zo hoog zijn als diep en breed. Misschien dat je in een origineel 17e eeuws huis nog plafonds van 5 meter hebt maar in moderne woonkamers kun je dat vergeten.
Daarom dienen de Atmos speakers ook subtieler afgesteld te worden ze hangen dichterbij.

Met Auro plaatsen ze de VOG ook binnen de circel en slechts 1 kanaal de rest komt van voor en achter niet van opzij hoog . Ja Auro heeft ook mooie demos maar precies voor waar de speakers hangen dus hoge geluiden komen van voor of achter, nooit van opzij rara  ;)

Quote from: Teejoo on April  3, 2018, 15:42:23
Volgens mij zijn er toch ook maar erg weinig Auro blu-rays?
Klopt er is weinig materiaal als dat niet verandert is dat dan ook het einde.

MaxxMark

Quote from: denoontje on April  3, 2018, 23:11:27
Ik meen aantal maal  gelezen te hebben (kan het zo niet meer vinden) dat de speakeropstelling bij dts-x minder kritisch is.

Klopt dat is vaak genoemd tijdens de introductie van DTS:X (ik gok persberichten die vaak zijn overgenomen). Dat is voor mij ook de reden geweest om de Atmos opstelling aan te houden ipv de DTS:X guidelines.
DTS had vrij expliciet genoemd dat mensen nou eenmaal geen "perfect huis hebben" en dus dat Dolby daar enigszins rekening mee houdt.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

darkrunner

#1647
Bij niet Atmos/hd audio materiaal kies ik altijd Dts Neural x vind ik het meest verfijnt klinken.
Maar die Auro 3d heeft me toch getriggerd vanwege zijn zeer gebruikvriendelijk opstelling toch sterk aan het nadenken om voor die opstelling te gaan volgend jaar als men HT in de living komt, Atmos lukt daar enkel met een hoop werk voor een vals plafond...

Ma sta er toch van te kijken dat 3d audio nog niet verder staat ik herinner me nog een demo van Die another day 16 jaar geleden in een winkel waar dat stukje met de helicopter je toch duidelijk deze hoorde over je hoofd vliegen via simulatie, heb zelfs 2.0 opstellingen gehoord die soort gelijke simulaties konden weergeven.

Was dan ook een beetje teleurgesteld bij de eerste Atmos/Dts-x luistersessies thuis, niet dat het slecht was maar ook niet echt bijzonder.

master30

Ruim een jr geleden, dacht met kerst 2016 heb ik een auro-3d upgrade gedaan en een vog speaker erbij opgehangen, ik had toch nog een bijpassende centerspeaker over.
Maar er is volgens mij al een jaar niet echt wat nieuws uitgenomen op auro-3d gebied.
vog klink heel mooi van de demodisk, maar goed net als hier al werd verteld, het is er ook speciaal voor gemaakt.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Teejoo

Quote from: Teejoo on April  2, 2018, 16:11:28
Weet iemand trouwens waarom er op Nederlandse discs geregeld de reguliere audio track staat terwijl op de uk versie de best beschikbare variant staat, al dan niet als atmos track.

Is dat een rechtenkwestie?
Even mezelf quoten: Vandaag weer een 2-tal vernaggelde NL discs retour discs retour gedaan die ik bij BOL had gekocht, oa the hitman's bodyguard.

Echt weer zo'n waardeloze DFW editie met verknipt beeldformaat en 5.1 audio ipv de Atmos track zoals hij in de VS en UK erop staat.

Ik koop zelden discs in NL, maar dit was een mooie aanbieding. Dat was dan meteen de laatste keer.

Ik dan vinden ze het vreemd dat mensen gaan downloaden.. Waardeloos.