Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Staaled

Waar bestaat de rest van je set uit?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Egbert1965

De rest bestaat uit B&W 603S3, 604S3 en LCR 600.

Atmos receiver moet ik nog kopen. Zit te twijfelen tussen Marantz SR-7010 en de Yamaha 3050.
Marantz SR7010 - Sony UBP-X800 - PS4 - HiMedia media player - Epson TW9400W

Staaled

#1302
Ik vraag het omdat naar mijn (weliswaar nog korte) ervaring met Atmos er behoorlijk wat van de
plafondspeakers gevraagd kan worden.
Naarmate er meer titels verschijnen die er in gemixed zijn schat ik dat deze nog actiever ingezet worden.
Indien je toplaag wat al te ver uit pas loopt met de rest zal dat zeker opvallen.
De bewuste speakers heb ik nooit gehoord , maar ze lijken mij tov de rest wat aan de krappe kant.

Is het echter het hoogst haalbare , en dan denk ik aan WAF plaatsing/montage etc of ook budget,
kan ik wel melden dat 3D audio mij iig sterk heeft overtuigd.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Egbert1965

De gehele installatie staat in onze 'bioscoop' ruimte, dus niet in een woonkamer.
Vrouw vind in principe alles best, dus er zou best wel wat groters aan het plafond kunnen.
En wat betreft het budget, ik zeg niet dat de sky the limit is, maar het mag best wel wat meer kosten als het echt nodig mocht zijn.

Wat zou jij aanraden?
Marantz SR7010 - Sony UBP-X800 - PS4 - HiMedia media player - Epson TW9400W

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

euzzie

#1305
Quote from: Egbert1965 on March  4, 2016, 17:56:38
Hoi,

Heeft er iemand ervaring met de BOWERS & WILKINS AM-1 als Atmos plafond luidsprekers?
Zit al een beugel aan ik heb gehoord dat Stassen deze ook als Atmos luidsprekers gebruikt in 1 van hun luisterruimtes.

Ik heb zelf 4 stuks zwarte AM-1 aan het plafond gemonteerd in mijn voormalige garage (sinds 2007 mijn HT ruimte).
Ze matchen erg goed met de B&W 683, 686, HTM62 & AS2 die ik heb.
Door de toevoeging is mijn setup nu 5.1.4

Het zijn elegante, mooi vormgegeven speakers en leveren voldoende bas door de flexibele achterkant.

Montage van de AM-1 is erg simpel.
Let wel op dat montage van 2.5 mm speakerkabel wat moeizaam gaat en echt het uiterste maat is.
De kabels moeten namelijk door een gat van de voet van de beugel.
Bovendien zijn de speakers ook kantelbaar indien gewenst.

Bij BAX shop zijn ze momenteel in de aanbieding per set


Rens

Inmiddels ben ik ook voorzien van Atmos in mij HT kelder en moet zeggen dat het een hele mooie aanvulling is.
Draai zelf met 7.2.2 en ben er erg tevreden mee, vooral de overvliegende objecten, regen en dergelijke worden erg realistisch weergegeven.

Moet zeggen dat het vrij snel went en dat ik het nu mis als het geen atmos film is. Uiteraard zijn de plafondspeakers altijd aan te zetten echter komt dat niet in elke situatie tot zijn recht.
Bij niet Atmos content gaat het bijvoorbeeld met Saving Private Ryan super (vooral in het begin als ze op het strand aankomen) maar met live muziekconcerten vind ik het weer minder. Dan komt het applaus ook van boven omdat de Denon de achterkanalen upmixt naar boven.

Aangezien mijn kelder niet heel hoog is had ik wel een uitdaging met de plafondspeakers, daarom een 2e hands set Elac 203's gekocht en hier een nieuwe behuizing (uiteraard met de zelfde inhoud) voor gemaakt. De 203's zijn wel wat kleiner dan de rest van de speakers (Elac's uit de 600 serie) maar daar merk ik in de praktijk weinig van.

Eigenlijk was ik eerder altijd een Onkyo gebruiker met een pre-pro combinatie van de PR-SC5507 met een Integra 7-kanaals RDA7 eindversterker. Voor Atmos had ik twee opties, of een nieuwe voorversterker en een nieuwe eindversterker (omdat ik kanalen te kort kwam)  of een receiver met voorversterker uitgangen. Het is de laatste optie geworden en wel met een Denon X7200WA en heb daar geen spijt van.
De RDA gebruik ik voor de center en de vloerstaanders en de Denon voor de twee plafondspeakers. Aangezien ik nu nog een paar eindversterker van de Denon "over" heb kriebelt het nu wel om een paar front high speakers op te hangen.

Rens




Kjelt

Vind zelf ook dat de upmixewr inderdaad alleen voor meerkanaals moderne film soundtracks geschikt is niet voor mono oude films of concerten maar dat laatste ligt ook vaak aan de mix.
In veel concerten slaat het uiteindelijke mix-resultaat naar mijn mening nergens op.
Dan komen er instrumenten en zang opeens van opzij en achter alsof je midden in de band staat/zit maar het beeld geeft de view vanuit het publiek.
Als je dan de mix maakt zoals je in het publiek staat dan gaat het ook nergens meer over want dan heb je alleen de front kanalen muziek en de rest is publiek,
oftewel je kunt dit eigenlijk nooit goed voor elkaar krijgen, een van de redenen dat ik zelf ook geen concerten bekijk, erger me altijd wel ergens aan.  :D

knubbe

Heeft het zin om met 4 ceiling speakers te spelen indien je ze niet voor en achter je luisterpostitie kan plaatsen?

Bij mij staat de bank tegen de muur en kan dus alleen voor me (/boven me) speakers plaatsen. Heeft .4 dan nog meerwaarde t.o.v. een .2 setup?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Staaled

De kans dat het waarneembaar is acht ik klein.
Sterker , kans op cancellation acht ik vrij groot.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Dat lijkt me niet zinvol en ik vraag me ook af of een processor (en het algoritme) daar rekening mee kan houden, denk zelf van niet.

knubbe

Quote from: Staaled on March 14, 2016, 13:41:24
De kans dat het waarneembaar is acht ik klein.
Sterker , kans op cancellation acht ik vrij groot.

Bedoel je dat het plaatsen van meer speakers dan alleen maar nadelig gaat zijn?

Quote from: Kjelt on March 14, 2016, 13:47:48
Dat lijkt me niet zinvol en ik vraag me ook af of een processor (en het algoritme) daar rekening mee kan houden, denk zelf van niet.

2 zouden zeg maar boven de luisterpositie kunnen komen en 2 tussen de luisterpositie en de fronts ergens.

Kortom, niet doen dus?  :nopompom:
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Shoalinmonk

#1312
Graag wil ik ook advies van de kenners.....

Spoedig ga ik mijn plafond verlagen zodat mijn beamer scherm is weg gewerkt.
Direct de mogelijk voor Atmos daarmee gecreëerd en de nodige Hue spotjes.

Van achterkant bankstel tot de achtermuur meet 120 cm....De luisterpositie (oren) is op 150 cm van de achtermuur.
Bankstel zou eventueel nog 10-15 cm naar het scherm toe kunnen.

Inmiddels heb ik al 4 atmos speakers in mijn bezit..

Ben van plan om er twee op 110 cm van de achtermuur te plaatsen in het verlaagde plafond en de andere twee op ongeveer ter hoogte van de witte salon tafel.  Wanneer ik de zwarte bank dan als referentie neem zijn de achterste speakers geplaatst op circa 15 cm naar rechts vanaf de achterkant bank en de voorste speakers op circa 30cm naar links vanaf de voorkant van het bankstel.

(plafondspeakers in lijn met de fronts uiteraard)

Is dit een goed idee of moet ik ze anders plaatsen?
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Shoalinmonk

Dacht zo iets.....pfff zo niet handig met paint
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Staaled

#1314
Quote from: knubbe on March 14, 2016, 14:12:59
Bedoel je dat het plaatsen van meer speakers dan alleen maar nadelig gaat zijn?

2 zouden zeg maar boven de luisterpositie kunnen komen en 2 tussen de luisterpositie en de fronts ergens.

Kortom, niet doen dus?  :nopompom:
Klopt, maar ik ging er vanuit dat ze dicht op elkaar zouden komen.
Dan is er kans op interferentie.

Nu , als ze wat verder naar voren komen zal de meerwaarde klein zijn en als je ze niet kunt richten zullen ze zelfs uit de toon vallen met de rest.
Processing zou idd ook kunnen bemoeilijken.

Ik speel met één paar en de meerwaarde tov 2D audio is al zeer fors. O0
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Quote from: Shoalinmonk on March 14, 2016, 15:04:44
Dacht zo iets.....pfff zo niet handig met paint
Lijkt mij in orde.

Als de afstand li/re tussen je fronts veel groter is dan je bank zou ik echter plafondspeakers op bankbreedte monteren 
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Quote from: knubbe on March 14, 2016, 14:12:59
2 zouden zeg maar boven de luisterpositie kunnen komen en 2 tussen de luisterpositie en de fronts ergens.
Kortom, niet doen dus?  :nopompom:
Het zal niet verder bijdragen aan een geluidsbubble vermoed ik.
De bedoeling is dat je juist door de 4 speakers om de luisterpositie heen te positioneren je alle posities kunt weergeven die er tussenin liggen. Dat gaat nu niet althans voor de luisteraar zal er geen tot weinig verschil zijn denk ik.
Je krijgt meer een bubble van voren, het is natuurlijk je eigen keuze maar ik zou het zelf niet doen.
Als je het wel wilt dan zou ik echt de bank tijdens het filmkijken een meter naar voren schuiven en dat vergemakkelijken met vilt ofzo.


knubbe


Quote from: Staaled on March 14, 2016, 15:27:31
Klopt, maar ik ging er vanuit dat ze dicht op elkaar zouden komen.
Dan is er kans op interferentie.

Nu , als ze wat verder naar voren komen zal de meerwaarde klein zijn en als je ze niet kunt richten zullen ze zelfs uit de toon vallen met de rest.
Processing zou idd ook kunnen bemoeilijken.

Ik speel met één paar en de meerwaarde tov 2D audio is al zeer fors. O0

Ook mijn situatie nog even duidelijker gemaakt met een plaatje :) De rondjes zijn dus de ceiling speakers.

Tweeters zijn te richten van de ceiling speakers.

Ik kom van stereo dus verwacht dat de meerwaarde sowieso fors gaan zijn ;)

Ik heb ze al liggen dus tenzij het echt niks op gaat leveren of tegen gaat werken is het een kleine moeite ze toch te gaan gebruiken.

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

Shoalinmonk

Iets beter plaatje meer tijd ervoor genomen .... :coffee:

De afstand tussen mijn front Li/Re is nagenoeg even breed als mijn bankstel. (bank is 280cm breed)
Vandaar dat ik ze in lijn wil hangen met mijn fronts.

Volgens de atmos gids moet je ze monteren in een hoek tot het plafond gezien vanuit de luisterpositie tussen de 45 en 55 graden....mijn hoek zal steiler zijn..

We gaan het gewoon zo doen!
Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Kjelt

Quote from: Shoalinmonk on March 14, 2016, 14:58:53
Graag wil ik ook advies van de kenners.....
Inmiddels heb ik al 4 atmos speakers in mijn bezit..
Is dit een goed idee of moet ik ze anders plaatsen?
De hoek lijkt me op het oog van wat je getekend hebt te klein.
Kijk even naar de Dolby HT installation pdf en dan zie je dat optimaal 45 graden is tov luisterpositie en max 55 graden.
Dan telt alleen de hoogte van je oren en plafondspeakers en de afstand voor en achter je oren (speakers inderdaad in lijn met de fronts).

Dus stel je oren zitten op 1m10 van de grond en je plafond met speakers op 2m30 dan is de afstand tussen oren en plafond 1m20 en dat is bij 45 graden dan ook precies de horizontale afstand tussen de speakers en je oren. (tan(45o) = 1)
Bij 55 graden (kleinste hoek) is dit 84 cm.

Shoalinmonk

Quote from: Kjelt on March 14, 2016, 15:52:55
De hoek lijkt me op het oog van wat je getekend hebt te klein.
Kijk even naar de Dolby HT installation pdf en dan zie je dat optimaal 45 graden is tov luisterpositie en max 55 graden.
Dan telt alleen de hoogte van je oren en plafondspeakers en de afstand voor en achter je oren (speakers inderdaad in lijn met de fronts).

Dus stel je oren zitten op 1m10 van de grond en je plafond met speakers op 2m30 dan is de afstand tussen oren en plafond 1m20 en dat is bij 45 graden dan ook precies de horizontale afstand tussen de speakers en je oren. (tan(45o) = 1)
Bij 55 graden (kleinste hoek) is dit 84 cm.

Dat is lang geleden zeg wiskunde....

uhhhhh dus  :dozingoff:

Oorhoogte is circa 105 cm vanaf de grond....mijn plafond wordt 242cm hoog.  wat is dan de ideale afstand (hoek 45) van speakers?

Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80

Raymen

Toch denk ik dat bij veel mensen thuis de bank tegen de muur staat

Dus geld die regel van speakers achter en speakers voor je niet (in het plafond)

Dus ik vraag me ook af wat dan de optie zou kunnen zijn

Ook bij mij kan dat niet geen plek voor en kan zeker de bank geen meter naar voren zetten

Mvrg
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

Staaled

Quote from: Kjelt on March 14, 2016, 15:52:55
De hoek lijkt me op het oog van wat je getekend hebt te klein.
Kijk even naar de Dolby HT installation pdf en dan zie je dat optimaal 45 graden is tov luisterpositie en max 55 graden.
Dan telt alleen de hoogte van je oren en plafondspeakers en de afstand voor en achter je oren (speakers inderdaad in lijn met de fronts).

Dus stel je oren zitten op 1m10 van de grond en je plafond met speakers op 2m30 dan is de afstand tussen oren en plafond 1m20 en dat is bij 45 graden dan ook precies de horizontale afstand tussen de speakers en je oren. (tan(45o) = 1)
Bij 55 graden (kleinste hoek) is dit 84 cm.
Klopt dat Dolby anders spec'd.
Echter, kun je niet richten (inbouw) , mis je bij een te flauwe hoek al snel informatie in het hoog.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Kjelt

Quote from: Shoalinmonk on March 14, 2016, 16:22:47
Dat is lang geleden zeg wiskunde....
uhhhhh dus  :dozingoff:
Oorhoogte is circa 105 cm vanaf de grond....mijn plafond wordt 242cm hoog.  wat is dan de ideale afstand (hoek 45) van speakers? 
Je wilt de hoogte van de speaker nog even van de plafond hoogte aftrekken (want het geluid komt uit de speaker).
Dan kom je dus bij een speaker van 10cm hoogte op:

Plafond 242 - Speaker 10 - Oorhoogte 105 = 127 cm (dat is dus de afstand van je oor tot de speaker als die boven je zou hangen) dus de vertikale afstand.
En dat is bij een hoek van 45 graden dan ook precies de horizontale afstand (dus 127 cm vanaf je oor naar achteren en voren).
Bij een hoek van 55 graden moet je die afstand delen door de tan(55)=1,428 dus 127/1,428 = 89 cm (afgerond). Alles daartussen (127 tot 89 cm) horizontaal is binnen de spec.

Staaled

Quote from: knubbe on March 14, 2016, 15:35:26
Ook mijn situatie nog even duidelijker gemaakt met een plaatje :) De rondjes zijn dus de ceiling speakers.

Tweeters zijn te richten van de ceiling speakers.

Ik kom van stereo dus verwacht dat de meerwaarde sowieso fors gaan zijn ;)

Ik heb ze al liggen dus tenzij het echt niks op gaat leveren of tegen gaat werken is het een kleine moeite ze toch te gaan gebruiken.
Grote kans je zo een "gat" gaat krijgen bij overhead geluid.
Komt er iets over hoor je de PF (plafond front) waarschijnlijk slecht, de PR (plafond rear) volop.
PR ,die bij jou eigenlijk PT (plafond top) is.

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)