Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Started by jaco, June 24, 2014, 15:47:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jaco

Dolby heeft aangekondigd dat er een huiskamer variant van Atmos gaat komen.
Er zijn nog niet heel veel specs te vinden, maar woensdag schijnt er meer te komen.

Zie de volgende links:

Hidef Digest Dolby Atmos for Home Theater

  blog by Dolby 

  AVS forum news item about pioneer supporting atmos 

Kjelt

Beetje laat van ze aangezien er al producten voor het hometheater zijn aangekondigd waar het in zit  :D

http://www.eu.onkyo.com/en/products/pr-sc5530-117878.html

Kjelt

#2
Ik zat alleen te denken hoe dan de speaker opstelling er uit komt te zien maar hier is een duidelijk voorbeeld te zien hoe het gaat worden,
er komen naast de bestaande 7.2 speakers nog eens twee paar (dus 4) speakers aan het plafond en dan wordt het een 7.2.4 systeem (volgens nieuwe code van Dolby)of een 9.1.4 of 9.1.2 etc. etc.

http://www.homecinemamagazine.nl/2014/06/onkyo-en-denon-brengen-dolby-atmos-naar-av-receivers/


jaco

#3
Ja daar staats zelfs al een implementatie: Dolby Atmos-ready 7.2.4-channel theater complete with in-ceiling speakers

Zal wel 7 main speakers, 2 subs en 4 height channels zijn. Dat moet ook nog te implmenteren zijn, als het height channel niet een full range kanaal is, kan het een relatief kleine mid/hoog speaker zijn.

-edit je plaatje nog niet gezien.. Maar dat lijkt me het basis systeem inderdaad.

nielvm

Toch wel benieuwd hoe men het een en ander gerealiseerd heeft.

Stelt je audyssey dan ook automatisch de height-kanalen in? Gaat dolby atmos ook dts-hd kanalen upscalen?
Hebben de versterkers dan 11 eindversterkers aan boord voor 7.1.4 opstelling?

Ik ben wel benieuwd naar de producten en reviews.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

jaco

#5
Je moet die youtube video van onkyo maar eens bekijken, daar zeggen ze dat ze traditioneel channel based audio ook weer gaan geven over de 7.2.4 mode.

En ik neem aan dat room optimizing techniken in versterkers ook over meer kanalen gaan werken.

Maro

Moet er, om 7.2.4 te horen, nu ook een Atmos track op je BR staan?
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

jaco

 :hmmm:
Quote from: Maro on June 24, 2014, 17:35:10
Moet er, om 7.2.4 te horen, nu ook een Atmos track op je BR staan?
Dan moet je een BD met atmos erop afspelen ja, anders zal 5.1 of 7.1 omgezet worden naar meer speakers neem ik aan als ik de video goed begrepen heb.

Maro

Dan komt Onkyo ook met een nieuwe player die deze soundtracks ondersteund mag ik aannemen. Wel UHD en Dolby Atmos ed maar geen enkele player/film die de UHD screens en Atmos prossesors maximaal voedt.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

jaco

Standaard blu ray player moet het af kunnen spelen blijkbaar..
Dus wellicht wordt atmos als truehd verpakt en door een flag als atmos herkend door een versterker die atmos ondersteund, maar dat is giswerk totdat ze het in een pers release uitleggen.

MaxxMark

Interessant; wat ik me af vraag is hoe de kwaliteit van de ceiling speakers zich kwalitatief moeten verhouden tot je main speakers om geen afbreuk te doen aan je gehele set. In een typical surround setup is het wenselijk om alles gelijk te houden, maar zou dat ook gelden voor je ceiling speakers?

Ook ben ik benieuwd hoe atmos in de consumer situatie precies werkt. Is het interpretatie? Zegmaar zoals dolby surround werkte (waarschijnlijk niet , want dat zou hetzelfde zijn als het 'upgraden van je huidige 5.1/7.1 track). Is het extra meta informatie mbt het geluid? Ofwel dat ze op basis van die meta informatie bepaalde aspecten over de andere speakers gooien? Of is/zijn het (bijna) discrete kanalen die embedded zijn (zoals dolby pro-logic)? Of misschien zelfs letterlijk extra kanalen embedded in de audio stream zoals DTS-HD een laag op DTS is?

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Duuc

Eindelijk gaat Dolby verder met hoogte kanalen, iets wat Yamaha en Lexicom al 20 jaar doen (dolby surround 70mm). Heeft naar mijn mening meer ruimtelijk gevoel dan extra speakers achter zoals met 6.1, mits de hoogtekanalen daadwerkelijk apart zijn opgenomen. Qua speakers is het effect het mooist met dezelfde drivers als de hoofdpeakers alleen zonder woofer voor het laag. Op het plaatje staan de staan de front effect lijkt mij verkeerd, deze geven mooiste effect door ze 1 meter achter de hoofdspeakers en dan zo hoog mogelijk zien te plaatsen.
Speakers: Martin logan: Main Prodigy, surround+back 4* SL3, effect+center 5* Logo's.  Processor Yamaha CX-A5000, amps 2* MX-1, 2* MX-2, Musical Fidelity HT600

jaco

Yamaha deed niets met discrete kanalen, alleen wat galm effecten toevoegen. Ook jaren gehad, het bracht wel wat extra's maar geen vergelijk met wat deze nieuwe systemen kunnen bieden.

Het werkt ook op een andere manier, kijk maar eens wat youtube videos met uitleg van deze nieuwe systemen. Meerdere speakers werken samen om een geluid ergens in de ruimte te plaatsen. Qua werking te vergelijken. Met 2 luidsprekers goed opgesteld en een stereo opname, dan hoor je ook geen 2 speakers meer. Dat moet je dan in 3 dimensies zien, met nog meer controle.

Kjelt

Quote from: jaco on June 24, 2014, 18:36:35
Standaard blu ray player moet het af kunnen spelen blijkbaar..
Dus wellicht wordt atmos als truehd verpakt en door een flag als atmos herkend door een versterker die atmos ondersteund, maar dat is giswerk totdat ze het in een pers release uitleggen.
Volgens mij is het zo dat de speler de audiotrack totaal niet interpreteerd (tenzij hij moet decoderen naar analoog) en deze 1:1 doorstuurt in de bitstream richting receiver.
De enigste beperking is de beschikbare datarate op het diskformaat.

Maro

Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Duuc

Ben benieuwd, kan dan mijn hoogtespeakers mooi blijven gebruiken (Martin Logan Logo`s) O0
Wat betreft Yamaha, dit kan wel degelijk apart gedecodeerd worden, mits het signaal aanwezig is zoals voorheen op Laserdisc 70mm.
De hoogtekanalen voor worden dan wel degelijk apart aangestuurd, los van de hoofdspeakers.
~The six-channel soundtracks found on 70 mm film produce precise sound field localization and rich, deep sound without using matrix
processing. This unit's MOVIE THEATER 70 mm Programs provide the same quality of sound and sound localization that six-channel
soundtracks do.~

Vind het wel apart dat de hoogtespeakers niet logisch staan opgesteld. (recht naar beneden en voor de hoofdspeakers). Het geluidsveld wordt zo niet groter en nog moeilijker te plaatsen. De plaatsing van Yamaha`s systeem ziet er veel logischer uit.


Speakers: Martin logan: Main Prodigy, surround+back 4* SL3, effect+center 5* Logo's.  Processor Yamaha CX-A5000, amps 2* MX-1, 2* MX-2, Musical Fidelity HT600

road rebel


Niet elk merk heeft weliswaar luidsprekers die aan het plafond bevestigd kunnen worden.
Als alternatief op height channels heb ik gelezen dat er geluidsprojectie gebruikt zou kunnen worden. Op een traditionele 7.1 setup zouden er units naar boven gericht worden om alsnog hoogte effect te verkrijgen.

Voor zover ik begrepen heb zal er een atmos-spoor op BRs toegevoegd worden, en zullen we de komende tijd de keuze hebben tussen 5.1.2-5.1.4-7.1.2-7.1.4 en misschien 9.1.2. Geen sprake van de 128kanalen en 64 luidsprekers zoals de oorspronkelijke atmos.
Er blijft dus "slechts" 1sw kanaal.
Naast onkyo komt ook D&M op korte termijn met atmostoestellen. Pioneer zou de laatste SC lijn updaten.

jaco

#17
Quote from: Duuc on June 24, 2014, 21:55:46
Ben benieuwd, kan dan mijn hoogtespeakers mooi blijven gebruiken (Martin Logan Logo`s) O0
Wat betreft Yamaha, dit kan wel degelijk apart gedecodeerd worden, mits het signaal aanwezig is zoals voorheen op Laserdisc 70mm.
De hoogtekanalen voor worden dan wel degelijk apart aangestuurd, los van de hoofdspeakers.
~The six-channel soundtracks found on 70 mm film produce precise sound field localization and rich, deep sound without using matrix
processing. This unit's MOVIE THEATER 70 mm Programs provide the same quality of sound and sound localization that six-channel
soundtracks do.~

Vind het wel apart dat de hoogtespeakers niet logisch staan opgesteld. (recht naar beneden en voor de hoofdspeakers). Het geluidsveld wordt zo niet groter en nog moeilijker te plaatsen. De plaatsing van Yamaha`s systeem ziet er veel logischer uit.
Lekker blijven geloven in de Yamaha marketing.

70mm laserdisc ? Laserdisc was een 11,81" /30cm disc met 2 analoge en 2 PCM sound tracks.
Later is er dolby digital en DTS  bijgekomen. DD was in plaats van analoge audio, en als het DTS was was dat in de plaats van het digitale audio gedeelte.
Er was nooit meer dan 5.1 geweest in discrete vorm via die smaak van DD / DTS voor zover ik weet. DD-EX en DTS-ES kwamen later met de dvd.

Dit is allemaal kanaal gebaseerde audio, al dan niet met dsp processing die er extra kanalen bij maakt. Atmos is object gebaseerd, dus elk punt in een 3D ruimte kan een geluid geplaatst worden.

Kjelt

Quote from: road rebel on June 25, 2014, 06:35:29
Voor zover ik begrepen heb zal er een atmos-spoor op BRs toegevoegd worden, en zullen we de komende tijd de keuze hebben tussen 5.1.2-5.1.4-7.1.2-7.1.4 en misschien 9.1.2. Geen sprake van de 128kanalen en 64 luidsprekers zoals de oorspronkelijke atmos.
Er blijft dus "slechts" 1sw kanaal.
Zou kunnen dat ze het beperken tot 1 sw kanaal, het formaat zou het an sich wel aankunnen, kwestie van wachten op de specificatie.
Sterker nog voor het pro Atmos specificatie is twee subwoofers zelfs een minimum om bassmanagement te doen.

jaco

Ik vindt het wel logische mogelijkheden.

Als je 5.1 hebt kun je naar 5.1.2 en 5.1.4 (2 of 4 hoogte speakers)
Als je 7.1 hebt kun je naar 7.1.2 en 7.1.4 (2 of 4 hoogte speakers)

Het lijkt me dat de kwaliteit van de afbeelding in de ruimte beter wordt met 4 dan met 2 hoogte speakers.

Als die hoogte kanalen net zo iets is als de achter speakers in de prologic tijd (niets onder de 120 Hz) dan hoeven de luidsprekers niet echt groot te zijn.
Er wordt ook gesproken over "in celing" maar dat is alleen voor mensen die niet in een betonnen huis wonen handig. Bij ons moet het een "on ceiling" worden.

Peerless Monster

Quote from: jaco on June 25, 2014, 09:13:29
Ik vindt het wel logische mogelijkheden.

Als je 5.1 hebt kun je naar 5.1.2 en 5.1.4 (2 of 4 hoogte speakers)
Als je 7.1 hebt kun je naar 7.1.2 en 7.1.4 (2 of 4 hoogte speakers)

Het lijkt me dat de kwaliteit van de afbeelding in de ruimte beter wordt met 4 dan met 2 hoogte speakers.

Als die hoogte kanalen net zo iets is als de achter speakers in de prologic tijd (niets onder de 120 Hz) dan hoeven de luidsprekers niet echt groot te zijn.
Er wordt ook gesproken over "in celing" maar dat is alleen voor mensen die niet in een betonnen huis wonen handig. Bij ons moet het een "on ceiling" worden.


Of toch een systeem of spanplafond...
Het zou er toch ooit van komen om nog meer speakers in de HT-ruimte te moeten plaatsen, dus ik moet nu wel op zoek naar identieke speakers ;D.
Die van mij zijn gelukkig niet al te groot. Waar draai jij mee tegenwoordig, Jaco?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

jaco

#21
Ik heb Meridian systeem met DSP speakers.

Voor mij is het meer de vraag of Meridian iets WIL ontwikkelen hiervoor.

Ik heb een dedicated ruimte, en kan zo 4 speakers aan het plafond hangen. Ik schroef gewoon flamco rails in het gips plafond en daar kun je alles aan monteren. Er moet dan een Cat-7 en een power kabel naar toe. Maar ik heb al wat loze buizen lopen, en kan er ook zo wat bijmaken.


road rebel

#22
Volgend jaar bouwen we en 4extra in ceiling erbij lijkt mij niet zo een ramp, alleen is het al lastig genoeg om een gelijkaardige respons te halen uit verschillende luidsprekers zoals center, surround etc. Ik heb dan ook twijfels over de homogeniteit met in ceiling LS van een ander merk :s.

Weet iemand of de dts-mda (uHD) ook een dergelijk systeem zou kunnen gebruiken?

Kjelt

Quote from: Peerless Monster on June 25, 2014, 09:17:39
Of toch een systeem of spanplafond...
Let wel op dat een spanplafond soms allerlei eisen stelt aan de spullen die er in gebouwd worden. Zo had een vriend van me voor 1000 euro ledspotjes gekocht kwam de plafondboer die ze afkeurde (dat werkt niet samen met dit plafond).

riwi

#24
Quote from: Kjelt on June 24, 2014, 20:53:04
Volgens mij is het zo dat de speler de audiotrack totaal niet interpreteerd (tenzij hij moet decoderen naar analoog) en deze 1:1 doorstuurt in de bitstream richting receiver.
De enigste beperking is de beschikbare datarate op het diskformaat.

Dat is niet waar volgens mij. De Bluray standaard dicteert exact welke audio en video tracks op een schijf mogen / moeten staan. Zoals jaco zegt zouden ze binnen de TrueHD track wel iets kunnen doen waardoor de informatie voor de extra hoogte en/of subwoofer kanalen backwards compatible toegevoegd wordt. Dus zodanig dat een 'oude' speler de extra info negeert en normaal TrueHD ziet en speelt. Kwa audiotrack bitrate is er wel voldoende ruimte.

Ik vraag me nog af waar de hoogte kanalen geplaatst moeten worden bij een x.x.2 systeem : beide voor, beide achter, of 1 voor en 1 achter?