M&G : Jan gaat chillen @ The Relax HT Room (Joske007)

Started by jvanhambelgium, June 22, 2014, 20:46:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Inleiding

Zaterdag 22/6 stond het op de planning ; een heuse M&G in de totaal getransformeerde "Relax" room van Rik, aka Joske007
Er is daar heel wat werkt verricht de laatste maanden, zowel op estetisch als akoestisch vlak en ik moest natuurlijk toch eens polshoogte gaan nemen...

Rik woont eigenlijk dicht bij mij, en ik ben daar al verschillende malen op de zolderkamer gaan luisteren en 1 van de "pijnpunten" was dan ook wel redelijk
duidelijk voor ons allebei ; als nummers wat druk worden en het volume gaat wat harder dan loopt het allemaal snel toe.

Met de plaatsing van zijn mooie T&A speakers was al héél wat gedaan in het verleden en die staan nu ongeveer wel goed. Het stereobeeld is in ieder geval dik in orde!

Voorafgaande deze transformatie van de ruimte werden de nodige metingen uitgevoerd door een partij die thuis is in akoestiek en hierna werd een plan-van-aanpak opgemaakt zodat Rik zelf aan de slag kon met het voorzien van de nodige absorptie/diffusie op de plekken waar dit nodig werd geacht.



De Ruimte
Na een drankje (ik was nog wat aan het na-zweten van het kleine tochtje op de fiets) trokken we naar boven en kon ik gelijk vaststellen dat het een geslaagde transformatie betrof! Visueel alvast meer als OK !

Akoestisch hoorde je dit al direct van het moment dat je in de ruimte komt ; deze een stuk minder levendiger als ervoor - rustiger. Zo'n beetje hetzelfde dat ik ervaar op mijn zolder.

Rik heeft het ontwerp uitgewerkt met absorptie/diffusie "rondomrond" in een "kuip" zeg maar eens je in de zetel zit. Dat is optisch alvast erg geslaagd.
Zoals je van Rik kan verwachten is de afwerkingsgraad absoluut perfectionistisch te noemen en zijn daar véél uurtjes in gekropen...

Ook tegen het plafond op de 1e reflectie zit het nodige absorptiemateriaal verwerkt.
In z'n HT-topic staat dit allemaal met de nodig schetsen mooi uitgewerkt.


Muziek
Tijd om de spulletjes in gang te zetten. Ik had een USB-stickje bij me met een aantal nummers die ik onlangs nog beluisterde EN die ietwat irritant
durven beginnen klinken in een galm/reflectierijke ruimte...
Maar ook enkele nummers met behoorlijk wat "laagweergave" erin en ik wilde gewoon horen of de detaillering & gelaagheid - die ik thuis ook kan ervaren -
hier ook aanwezig is.


Eva Cassidy : Bridge Over Troubled water (Editie : Live At Blues Alley)

Rustige intro tot op het moment dat de track wat begint op te pikken (0:38) zowel in het laag als de specifieke Eva Cassidy stem die keihard kan uithalen en 1/2 second erna terug zoet verder kan kabbelen.

Voor mij is het snel duidelijk, dit deuntje specifiek klinkt echt goed, dit klinkt zoals ik thuis hoor en al gewoon ben. Het luisterniveau was behoorlijk hard hoor.
Ik had Rik z'n dB-meter bij de hand en we speelden tussen 85-92dB. Dit bleef gewoon goed klinken!


Eva Cassidy : Oh Had I A Golden Thread (Editie : Live At Blues Alley)

Deze track is echter niet live opgenomen maar in de Studio.Gek genoeg staat deze mee op het "Live At Blues Alley" album als een compromis.
Eva was "niet tevreden" met haar performance in Blues Alley" zo doet het verhaal... go figure  :worship:
1 van de weinige tracks waar waarvan Eva zelf aangaf dat het een perfecte recording was...

Wat klinkt een B-3 Hammond toch lekker! Samen met de krachtige, loepzuivere stem die Eva kon ontplooien is dit voor mij een nummertje dat ik wel regelmatig eens opzet!



Enya : The Very Best : My!My! Time Flies


Dit nummer ontploft redelijk snel en ik ervaar in mijn ruimte dat het je plots naar de keel grijpt, mijn subwoofers doen hier vrolijk mee en laten de nodige autoriteit horen & voelen.
Enya, die dikwijls in haar muziek met verschillende vocal-lagen werkt (vb soms 100-500 layered vocal tracks die vervolgens gemixed-processed worden met een bizar spectrum tot gevolg) werkt blijft behoorlijk goed verstaanbaar ! Dit soort nummers speel je liever niet in een galmruimte want daar ga je na 5 minuten lopen of zet je héél wat stiller dan wij aan het spelen waren.
Op die moment dat de track in gang kicked een heuse trilling die door de zitbank ging (had ik al gezegd dat we iets harder speelden als "gemiddeld" ?    :headbanging:).
Iets is daar ook aan het resoneren geslagen. Rik merkt rustig op dat de voetbank (aka "poef") een holle bak vol lucht is die dus gewoon mee staat te doen. Niet *echt* storend tijdens film denk ik, maar precies soms toch wat teveel van het goede voor muziek...Daar moet nog iets mee gebeuren, dat is duidelijk ;-)


Daan : Simple

Heel kalme track, sterke uitgesproken vocals & rauwe stem, stereobeeld super! secundaire voice-laag duidelijk herkenbaar.Ik wachtte op de moment de piano plots mee aanslaat (+- 2:00), en deze slaat echt wel op de lagere keys met een erg stevig bas-fundament.
Thuis is dat genieten in mijn geval met 2 subwoofers die hier graag hun bijdrage doen...
Klinkt ook hier als een klok! Ook hier bij de onderste registers het trillen van bank en voetbank weer. Die holle ruimtes die erin zitten moet nog aangepast worden ;-)

...Verder zijn nog verschillende tracks gepasseerd van oa Yello (Album Touch) , Patricia Barber (Album Modern Cool) , Roger Waters (Amused To Death) en een vleugje Trentemoller ....heb me geen moment kunnen ergeren aan iets dat mij opviel eigenlijk, zo'n beetje zoals ik ondertussen "gewoon" ben op mijn eigen zoldertje.


...en vervolgens hing daar ook nog een projectortje dat ook smeekte om effe gebruikt te worden ;-)


Film
Een mooi VFS-240 Kingpin scherm hangt nu ook in de relax-room die meer een Relax-HT-Room geworden is.
Een mooie projector mocht dan ook niet ontbreken ... de Sony VPL-HW55ES is dan ook een héél mooi speeltje.

We hebben zowel 2D als 3D gekeken en ik kan alleen maar zeggen : PRACHTIG plaatje  :inlove: :inlove:  :D
Op 2D geeft dat ding uiterst scherpe beelden, bangelijke contrast-levels, zwartwaardes etc.
Duidelijk een stap hoger als m'n Epson TW9000 - die ondertussen al een ietwat "oudje" begint te worden in projector-land (2jaar oud)  :devil: :devil:

Qua geluid ook weeral dik in orde, de SB13 komt in deze ruimte beter tot z'n recht tov beneden in de véél grotere huiskamer die eigenlijk te groot om een SB13 om bij HT-geweld dezelfde impact te laten geven...beneden zou een "kaliber" PB13-Ultra beter z'n mannetje staan...




Mijn Conclusie
Al prachtig werk geleverd Rik! Ik vernam dat er nog wat "dingetjes" op de to-do lijst stonden, maar dat zal niet lang duren voor alles echt af is.
Het is gewoon genieten om muziek te luisteren in deze ruimte. De gekozen kleuren & verlichten helpen hier duidelijk met het "relax" sausje !
Duidelijk een flinke stap omhoog qua algemene belevening, nu kan je dus rustig aan de slag met de nodige tweaks, klankschaaltjes, houten onderleggertjes etc ;-) of mischien toch maar eerst even 3-channel nCore400 in elkaar steken dan ??  >:D
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Joske007

Dag Jan,

Alvast bedankt voor het mooie uitgebreide verslag en uiteraard de gezellige M&G van afgelopen zaterdag, de uurtjes vlogen zo voorbij  :popcorn:  :coffee:
Fijn om in je verslag te lezen dat het vele werk, wat hier verricht is toch wel de nodige vruchten heeft afgeworpen en zich dus verder zal vertalen in menig luister en filmplezier.

Het startschot van de nieuwe ruimte voor een 1ste M&G heeft hier dus alvast plaatsgevonden :)
Ik kijk alvast weer naar de volgende M&G uit, om zo andere hobby en forumgenoten te ontmoeten en hun HT/ luisterruimte te ontdekken.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

MLCinema

Leuk verslag om te lezen. Alle moeite en inspanning hebben tot het gewenste resultaat geleid. Gaaf!
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

katwax

Leuk om te lezen, maar zit er nu nog altijd geen echte eindversterker in je keten?  :P
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543


Joske007

Quote from: Kamidioblitz on June 23, 2014, 08:26:52
Leuk verslag om te lezen. Alle moeite en inspanning hebben tot het gewenste resultaat geleid. Gaaf!
Het resultaat is er zeker  ;D toch blijft er hier voor de hobby nog wel wat te verzetten  ;D
Quote from: katwax on June 23, 2014, 12:00:51
Leuk om te lezen, maar zit er nu nog altijd geen echte eindversterker in je keten?  :P
Ik weet het Bjorn en dit zelfs na je overtuigende eindversterker in mijn set eens te mogen horen, ik schaam me diep   :blush: 
Het wordt echt wel eens tijd om na de zomermaanden hiervan werk te maken en een mooie krachtige nCore400 eindbak samen te stellen  :P
Quote from: morca on June 23, 2014, 18:23:20
Alle het zaden begint ze vruchten af te werpen Rik,het verslag gelezen hebben.
Leuke dag gehad zo te horen heren,goed bezig !!
Het was inderdaad een zeer leuke dag :)
Tussen het genieten door, ga ik eerst de ruimte zelf nog verder afwerken, zodat we tijdens de wintermaanden voluit kunnen gaan en het grote deel van het klussen dan hopelijk achter de rug is  :popcorn:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

katwax

Quote from: Joske007 on June 23, 2014, 18:53:42
Ik weet het Bjorn en dit zelfs na je overtuigende eindversterker in mijn set eens te mogen horen, ik schaam me diep   :blush: 
Het wordt echt wel eens tijd om na de zomermaanden hiervan werk te maken en een mooie krachtige nCore400 eindbak samen te stellen  :PHet was inderdaad een zeer leuke dag :)

Soms moet je ook tijd nemen om gewoon te genieten van wat je hebt natuurlijk :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543