Wat te doen om deze subwoofer te tunen tussen de 20 en 30hz?

Started by Frank, November 24, 2016, 22:47:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Frank

Dag HT Vrienden,
Ik heb een subje welke ik wil tunen tussen de 20 hz. ( het liefst zo laag mogelijk ). Mogelijk een bandpass systeem? Wie van jullie kan mij daarbij even helpen om de beste afmeting te berekenen van de kist? Zodat de 20hz er het hardste uitkomt?
Alvast bedankt voor de input
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

Henkjan_O

ik heb ff snel wat in t rekensheet van Tom Magchielse gezet. als je een niet al te grote kast wil, kan je bv 66.6 liter gesloten, 77.7 liter open, met een 15cm poort van 36cm lang doen.
dat geeft dan een bandbreedte van 24Hz - 71Hz. De response heeft een kleine rimpel van ~1dB, maar nog wel een acceptabele impulsresponse. Een grotere bandbreedte  is in de praktijk niet haalbaar, om dat te halen moet de open kamer kleiner worden wat tot idioot lange poorten zal leiden.

ander alternatief is een zgn GHP (gesloten hoog pas) kast, dat is een gesloten kast (Qb ~0.9) met een joekel van een condensator in serie met de driver. zal met deze jongen (lekker hoge Qt) zeker diep gaan.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

morca

De Xmax is niet superhoog,wil je hard draaien?
Ik zou zelf nog iets lagere VB1 willen,16 hz bv.
Maar weet zonder invoeren zo niet of dat kan.

Bandpass van Tom Magchielse ontwerp werkt wel erg goed weet ik maar al te goed.
Vd week nog goed van zitten genieten.
Wat heeft die man me goed geholpen 6/7 jaar geleden .
Ik heb aardbevingen in huis soms  :popcorn:

Henkjan_O

super laag zal met deze driver niet lukken, je krijgt een 4e orde BP niet onder de fs van de driver afgestemd

voor dat zou je een BRHP (bas reflex met serie condensator) kunnen proberen, dan haal je sub 20 met deze.  waarschijnlijk wel een wasmachine formaatje

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

morca

Je. Kan wel stuk onder de fs,bij mij is de fs 24 en de vb1 16 hz, 15 -3db zelfs.
Maar dat red je met deze driver niet denk ik.
Hogere fs.
Lagere xmax.
Kleinere driver....

LarsOnderstal

Hallo allemaal,

Dus als ik het goed begrijp, zou een JBL speaker met bassreflex behuizing van 77,7 liter met poort op de tom magchielse manier de 24hz moeten kunnen halen?

(ben nieuw hier :))

Groet,
Lars

Frank

Dag Morca en Henk Jan,
Bedankt voor de berekening, @Lars, ik denk dat de berekening idd. klopt.
Setup:Kv2 ESR215 , JTR Captivator S1, mytek 192 DSD Dac, Auralic mini

morca

Die info van henkjan zal zeker wel kloppen.
Tom heeft die sheet gemaakt net na helpen ontwerpen van mijn bandpass als ik het goed heb.
Man heeft er veel verstand van,ik heb percies gekregen waar ik hem om vroeg.

LarsOnderstal

Maar is het nou een bassreflex of bandpass? Als het geen bandpass is, hoeveel liter moet hij dan worden als bassreflex? En hoe groot de poort?

Michelp

Hoe veel liter wil je hem maximaal hebben? In een flinke tapped horn haalt die de 20hz ook makkelijk, zit je wel zo rond de 140 liter. Kan misschien iets kleiner, maar dit is na 2 minuten simuleren :P

Henkjan_O

Quote from: LarsOnderstal on November 25, 2016, 14:31:31

Dus als ik het goed begrijp, zou een JBL speaker met bassreflex behuizing van 77,7 liter met poort op de tom magchielse manier de 24hz moeten kunnen halen?

(ben nieuw hier :))

wat ik had gepost betreft een bandpass.  gewone BR gaat waarschijnlijk slecht lukken met deze driver

Quote from: Henkjan_O on November 24, 2016, 23:21:25
ik heb ff snel wat in t rekensheet van Tom Magchielse gezet. als je een niet al te grote kast wil, kan je bv 66.6 liter gesloten, 77.7 liter open, met een 15cm poort van 36cm lang doen.
dat geeft dan een bandbreedte van 24Hz - 71Hz. De response heeft een kleine rimpel van ~1dB, maar nog wel een acceptabele impulsresponse. Een grotere bandbreedte  is in de praktijk niet haalbaar, om dat te halen moet de open kamer kleiner worden wat tot idioot lange poorten zal leiden.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

LarsOnderstal

Quote from: Henkjan_O on November 27, 2016, 09:42:26
wat ik had gepost betreft een bandpass.  gewone BR gaat waarschijnlijk slecht lukken met deze driver


Oke, en wat zijn de verschillen qua respons tussen de gesloten kist en de bandpass?

Henkjan_O

Quote from: LarsOnderstal on November 28, 2016, 12:46:38
Oke, en wat zijn de verschillen qua respons tussen de gesloten kist en de bandpass?
bandpass gaat dieper, maar moet je wel vrij laag crossen naar de fronts.  gesloten zal wel "strakker" zijn
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Duck Twacy

Quote from: Henkjan_O on November 24, 2016, 23:21:25
ander alternatief is een zgn GHP (gesloten hoog pas) kast, dat is een gesloten kast (Qb ~0.9) met een joekel van een condensator in serie met de driver. zal met deze jongen (lekker hoge Qt) zeker diep gaan.
Bedoel je geen "hoog af" filter, om de roll off te compenseren?

Een beetje een poor man's ELF van Bag End
http://hometheaterhifi.com/volume_4_4/bagend18.html
http://bagend.com/wp-content/uploads/2014/09/ELFM2.pdf

Ik heb er geen ervaring mee, maar vind t wel een interessant concept.

NB voor het "hardst" de 20 hz eruit halen is dit geen goed optie  ::)

morca

Quote from: Henkjan_O on December  3, 2016, 23:06:19
bandpass gaat dieper, maar moet je wel vrij laag crossen naar de fronts.  gesloten zal wel "strakker" zijn
Veel meer voelbare energie vanaf vb1 idd.
Ik vind een bandpass super naast een gesloten sub om alleen onder de 35 hz in te zetten.

Henkjan_O

Quote from: Duck Twacy on December  5, 2016, 19:21:47
Bedoel je geen "hoog af" filter, om de roll off te compenseren?

Een beetje een poor man's ELF van Bag End
http://hometheaterhifi.com/volume_4_4/bagend18.html
http://bagend.com/wp-content/uploads/2014/09/ELFM2.pdf

nee, GHP is een puur passieve oplossing (een enkele condensator in serie met de driver) die werkt door de impedantie vlak onder de resonantie wat te verlagen waardoor de versterker daar wat meer levert (en vlak er boven vlakt die wat af), zie bijlage (rode en zwarte lijn) voor een voorbeeld
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)