Minder voelbaar laag naar modificatie speakerfilter

Started by Vhond, June 17, 2014, 12:17:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Vhond

Heb een aantal weken geleden mijn 3-weg luidsprekers laten modificeren door de bouwer (ander hard-wired filter, betere bedrading en andere aansluitingen achterop de kast).

Ben zeker te vreden over de verbeteringen (opener geluidsbeeld), maar ben ietwat minder tevreden met de achteruitgaang van het voelbare laag.

Niet dat ik voor een zwabberende woofer ga (strak laag gaat zeker voor rommelig laag) , maar de voelbare druk in het laag is sterk afgenomen (pulsen lijken minder weergegeven te worden)

inmiddels contact gehad met de bouwer, zijn antwoord was:

<<Ik kan 2 dingen proberen, het midden wat zachter zetten, dan hoor je weer wat meer laag.

Of, wat demping verwijderen achter de woofer, dan krijg je ook wat meer laag.>>

en

<<Ik wijzig de filtering voor het laag eigenlijk weinig bij een modificatie, maar door de verbeterde verbindingen en nieuwe condensatoren

wordt de weergave beter gecontroleerd.

Het meeste doe ik aan het mid/hoog en de binnenbekabeling, daar zit de meeste winst.>>

Maar ik vraag me af waarom hij veranderingen aan het midden wil doorvoeren ipv bij de componenten in de signaalweg naar de woofer (bv. de parallelcondensator)

Dit is overigens een foto van de componenten van het hardwired filter


En dit een foto van de midtoner waar al weerstanden op aangebracht zijn door de bouwer (los van mijn bevindingen, deze zaten er niet in originele toestand!)

Roksan

Om welke luidsprekers gaat het? Het lijken me namelijk fabrieksluidsprekers. Maar omdat je het hebt over aanpassingen in het filter door de bouwer?

Het zomaar aanpassen van een filter lijkt mij overigens ook niet de manier. Heeft hij alleen componenten vervangen voor andere (betere)? Of heeft hij verder het filter ook gemodificeerd? Indien dat laatste het geval is, zal hij zeker ook metingen moeten doen om te kijken wat het effect geweest is van de aanpassing.

Het kan inderdaad zou zijn dat het midden meer opgetrokken is, waardoor je het laag minder hoort, omdat je op een lager volume speelt.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Vhond

Het zijn inderdaad fabrieksluidsprekers en ze zijn door de bouwer zelf gemodificeerd.

Er is gebruik gemaakt van nieuwe componenten (andere condensatoren, weerstanden en spoelen) en dus nieuwe bekabeling en aansluitingen.

Hij zal niet zomaar aanpassingen gemaakt hebben, echter vraag ik me wel af in hoeverre dezelfde waardes gebruikt zijn bij de nieuw componenten (dat kan ik natuurlijk nog nagaan). Filter is volgens mij wel gewijzigd (maar ik heb geen schema's oid).

Begrijp je opmerking 'omdat je op een lager volume speelt' echter niet.

Plaatsing van de speakers, de rest van de keten en volume zijn ongewijzigd.

Roksan

Als er meer midden is, zal je het volume in totaliteit zachter zetten omdat je oren in het middengebied het gevoeligst zijn. Daardoor zou het kunnen zijn dat je minder laag ervaart.

Maar in dit geval geldt meten is weten.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Vhond


Interficior

Wat zou kunnen is dat de Rdc van de nieuwe spoel lager is dan van je vorige, waardoor je rond de eigenresonantie van je speaker wat minder output had dan voorheen. Om dit te testen zou je simpelweg een weerstand van het verschil tussen beide spoelen in serie kunnen zetten met je nieuwe spoel.
Take it or lease it

Vhond

Vond op een ander forum iets over RDC/gelijkstroomweerstand icm Klasse D.
QuoteBij klasse D wel rekening houden met de Rdc v/d uitgangsspoel, je DF/Dempingsfactor vermindert, en is zeer frequentieafhankelijk.

Ik heb mijn speakers op een Klasse D eindversterker aangesloten.

De uitgangsspoel waar over gepraat wordt gaat natuurlijk over een uitgangsspoel in de versterker maar ik kan me voorstellen dat spoelen in luidsprekers ook gevoelig zijn voor de aansturing vanuit de klasse D versterker.

2 extra foto's:




phy

het kan goed zijn dat 1 woofer uit fase staat
het zou niet de eerste keer zijn
als er echt veel verschil is zou ik hier eens naar kijken

Vhond

Ik  zal de batterijtest doen, maar denk niet dat er 1 uit fase staat.

Iemand suggesties over hoe meer punch/attack in het laag te krijgen?

Kan me haast niet voorstellen dat dat door het 'midden wat zachter te zetten', zoals de suggestie van de bouwer is, terugkomt.

Lijkt me niet iets alleen van frequentiegebied en klankbalans aanpassen.

jossie

Heb je het originele filter met bedrading nog? Dan zou ik een kast terug ombouwen en luisteren naar het verschil.

Als hij een compleet nieuw filter heeft gemaakt op basis van meetresultaten (dus niet een kopie van het origineel) is het goed mogelijk dat de kast heel anders klinkt.

Als het origineel is gekopieerd zou er eigenlijk nauwelijks verschil mogen zijn.
Omni !

Vhond

Helaas heb ik het originele filter niet meer, leek mij ook dat als alleen nieuwe componenten gebruikt zijn het geluidsbeeld niet heel sterk veranderd zou kunnen zijn...

maar hoe meer 'punch' in het laag te krijgen?

phy

Mijn vorige luidsprekers kwamen nieuw uit de doos met
1 woofer intern omgedraaid ik schrok me rot
Toen ik luisterde bijna 8000 euro waren die  :o

Vhond


dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Vhond


dre73

Oké,dan moet aan het filter gesleuteld gaan worden.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Vhond

@dre73: En waar zat je aan te denken bij sleutelen aan het filter?

phy

Zeg gewoon tegen de bouwer wat je wil en laat het hem oplossen desnoods het oude filter weer terug brengen
hij wil je er toch mee helpen?
dat is de beste oplossing
het is heel vaak zo dat een upgrade misschien meet technisch beter is of meer detail laat horen (ja dat is dan een upgrade)
maar de muziek beleving er niet beter op word.
zeg hem gewoon wat je wil en laat het doen.


dre73

Vaak zit het probleem rond 100hz,daar mag wel een beetje saus zitten is mijn ervaring.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Vhond

@dre73: Beetje saus?

Aanpassing van de condensator en spoel?

@phy: ik zal zeker de oude staat bevragen! (hoop dat hij het oude schema nog heeft)

phy

Quote from: Vhond on June 22, 2014, 14:10:25


@phy: ik zal zeker de oude staat bevragen! (hoop dat hij het oude schema nog heeft)
over welke speakers gaat het eigenlijk?
is het een fabrikant of een zelfbouwer?
Het lijkt me toch vanzelf sprekend dat hij het originele schema nog heeft of doet hij gewoon maar wat?

Vhond

Hepta CR-Lux

Schema zal nog wel ergens zijn en nee ik geloof niet dat er zomaar iets gedaan wordt (daarvoor worden er te lang speakers gebouwd door deze firma)

Maar geen idee of ik dat zomaar zou kunnen krijgen...

yorkie13

Gewoon even Hepta een email sturen.

Ze bestaan nog steeds.  www.hepta.nl

Vhond

Weet ik, want ik heb bij Hepta de modificatie laten uitvoeren  :laugh:

i2Paq

Quote from: Vhond on June 23, 2014, 19:55:59
Weet ik, want ik heb bij Hepta de modificatie laten uitvoeren  :laugh:

Cris weet echt wel wat hij doet, en zal zeker begrip hebben voor je wens aangaande het laag.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70