Rear-speakers; hoog hangen of omhoog richten? Of....

Started by mikekiwi, June 13, 2014, 15:56:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

In mijn nogal kleine HT (3,3 x 3,3 meter) zit ik én nog al dicht op de surround-rear-luidsprekers én ik heb het probleem dat aan 1 kant altijd 'n surroundspeaker achter een stoel verborgen zit.

En dus zoek ik een oplossing hiervoor. Ik zie drie mogelijkheden:

-   Mijn surrounds op stands zetten en wat meer naar zijkanten verplaatsen, ze komen dan aan de zijkant iets voor de luisterplek te staan
-   De luidsprekers ophangen (ca, 2,2meter hoog) en wat schuin naar voren/beneden richten
-   De luidsprekers recht naar boven richten om zo een diffuus geluidsbeeld te krijgen. Kan vanaf de grond omhoog, of vanaf een stand omhoog

Ik heb nu Mission M30i's als achterluidsprekers, maar zelfbouw is zeker een optie, waarbij de derde mogelijkheid ook makkelijk te realiseren is. Omdat ik achter de luisterplek ramen heb, is iets hoger hangen van bijv. dipool-luidsprekers erg lastig.

Wat zouden jullie doen en heeft bijv. iemand ervaring met omhoog gerichte achterluidsprekers?

Raymond187

foto?

Omhoog richten??

Ik heb mijn rears 10CM hoger dan mijn fronts. En deze meer naar elkaar gedraaid dan naar de luisterplek.

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

mikekiwi

Quote from: Raymond187 on June 13, 2014, 16:01:47
foto?

Omhoog richten??

Ik heb mijn rears 10CM hoger dan mijn fronts. En deze meer naar elkaar gedraaid dan naar de luisterplek.
Foto komt vanavond, de rear hangen nu al hoger dan mijn fronts, maar niet hoog genoeg om over de stoel te komen

Quote from: Joske007 on June 13, 2014, 16:30:23
Optie 1 lijkt me prima haalbaar.

Haalbaar zeker, maar is het de beste oplossing? De afstand blijft erg klein... (<1m aan 1 kant)

Joske007

Kan in mijn ogen perfect, DSP regelt het verder voor je.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

mikekiwi

Bij deze even 2 foto's waarbij je aan de muur en in de kast de Mission surroundspeakers ziet. Voor het beeld heb ik even twee tijdelijke speakers op stands neergeplant om te laten zien hoe dicht je dan op de speakers komt te zitten. Let niet op de troep, ben de boel een beetje aan het reorganiseren op zolder...




Joske007

Op de foto's toont het net wat anders 😃
Als ik het zo zie heb je achteraan nog wat ruimte en lijkt me toch ook nog mogelijk?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

mikekiwi

Quote from: Joske007 on June 13, 2014, 18:09:12
Op de foto's toont het net wat anders 😃
Als ik het zo zie heb je achteraan nog wat ruimte en lijkt me toch ook nog mogelijk?
wat bedoel je precies?

Joske007

Quote from: mikekiwi on June 13, 2014, 15:56:09
ik heb het probleem dat aan 1 kant altijd 'n surroundspeaker achter een stoel verborgen zit.
Je kan die speaker net zoals de overige speakers op foto, toch ook op een staander plaatsen?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

mikekiwi

Maar waar dan plaatsen? Op dezelfde plek als waar de speaker nu hangt (en die ander in de kast hangt) (dan schiet ik er niet veel mee op) of iets naar voren? Of op een hogere staander?

rovinggecko

En 5.1 draaien met de zij speakers dan gericht op de zitplaats? Heb je dat al eens geprobeerd?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

mikekiwi

Quote from: rovinggecko on June 13, 2014, 19:02:01
En 5.1 draaien met de zij speakers dan gericht op de zitplaats? Heb je dat al eens geprobeerd?
Vanaf waar de speakers nu hangen/in de kast staan: doe ik al.  Nadeel is dat dan 1 speaker op ca 60cm staat en de ander achter een stoel verborgen zit.
Of vanaf waar de speakers voor de foto even op standaards zijn gezet?

rovinggecko

1 in de kast en de ander links van het keyboard?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

mikekiwi

Quote from: rovinggecko on June 13, 2014, 19:14:34
1 in de kast en de ander links van het keyboard?
Links van het keyboard is lastig, daar zit een klein beetje ruimte waarlangs ik moet om bij mijn cd-kastjes te komen. Dat gaat niet. Maar het keyboard staat te koop, dus als die weg is, is er wel iets meer ruimte.

Maar is direct op de luisterplaats vanaf de zijkant wel zo fijn voor het geluidsbeeld? Tot nu toe wilde ik de speakers juist wat van me wegrichten omdat op die kleine afstand (met de sterktes met de db-meter ingeregeld) ik het niet echt fijn vond als ze recht op me staan gericht. Vandaar dat ik zoek naar iets wat een meer indirecte "bubble" oplevert...

rovinggecko

Heb ze ook op me gericht. Kwestie van goed afstellen in de processor en dan heb je een hele goede bubbel.
Zou ik gewoon eens probeten. Kost niets....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer