Stax

Started by martin778, June 12, 2014, 18:15:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

H&C Hifi

Quote from: garmtz on June 13, 2014, 18:34:02
Ik vind alle Beyers die ik gehoord heb zelf te scherp klinken, maar ik ben daar wel erg gevoelig voor... Zou jou wel eens prima kunnen bevallen.

AKG heeft openheid zonder die scherpte en bij de HD800 kun je met een mod deze ook wat minder scherp laten klinken. Voor 700-800 Euro zou ik echter zeker naar de AKG K-701/702 met een goede versterker luisteren, de HD700 of 2e hands Stax met jouw voorkeuren. Eigenlijk vallen Audeze en Hifiman af: te zwaar...

Martin luistert graag naar JBL hoorns, denk idd niet dat hij de beyer als scherp gaat ervaren hij heeft immers de DT990 gehad.
De Beyer T1 koop je ook voor een 750,00 Euro, als je zoveel zou willen gaan uitgeven moet je die ook eens gaan beluisteren.

AbZ

Daar heb je een punt, met die JBL hoorns  ;D

T1 schijnt ook vrij indrukwekkend te zijn...

martin778

De JBL's klinken terughoudend maar bijna niemand gelooft dat  ;D

Hoe is de T1 vergeleken met HD800?

AbZ

#28
Quote from: martin778 on June 13, 2014, 18:48:11
De JBL's klinken terughoudend maar bijna niemand gelooft dat  ;D
Nope  ;D

Quote from: martin778 on June 13, 2014, 18:48:11Hoe is de T1 vergeleken met HD800?
Soortgelijk niveau maar kwam wat later, toen Aud'eze all the rage was, dus minder bekend.
Er is een vergelijking op http://www.headfonia.com/hd800-t1/

H&C Hifi

Quote from: martin778 on June 13, 2014, 18:48:11
De JBL's klinken terughoudend maar bijna niemand gelooft dat  ;D

Hoe is de T1 vergeleken met HD800?

Ik heb ze niet vergeleken Martin. Maar die T1 is het mooiste wat ik kan leveren.
Aan de klanten aan wie ik hem verkocht heb krijg ik niets dan lovende reacties terug.. (mag ook wel voor deze prijs natuurlijk)

garmtz

#30
Quote from: AbZ on June 13, 2014, 18:36:39
Daar heb je bij de HifiMan geen last van?  ???

Met de HE-500 niet echt nee, mits goede bron en aansturing. De HE-5 en HE-6 zijn wel fel...

AbZ

Quote from: garmtz on June 13, 2014, 18:58:34
Met de HE-500 niet echt nee, mits goede bron en aansturing. De HE-5 en HE-6 zijn wel fel...
Aha, ook hier weer significante variatie binnen de huis-sound  :)

garmtz

Quote from: AbZ on June 13, 2014, 19:25:13
Aha, ook hier weer significante variatie binnen de huis-sound  :)

Best wel... De HE-500 was het eerste model dat echt in balans was. De HE-400 en 300 vind ik ook erg mooi, zeker voor wat ze kosten...

marcelvandekamp

ik kan Garmt zijn mening alleen maar onderschrijven. Twee jaar geleden getwijfeld tussen Stax en Audeze en Hifiman. Uiteindelijk is het de Hifiman He500 geworden. tot op heden veel plezier van. M.b.t. een opmerking die ik las over de bouwkwaliteit van hifiman, dat herken ik niet. Alleen de kabel bij de HE500 is wel erg contactgevoelig. Maar dat heb ik opgelost.

zie: http://marcelvandekamp.wordpress.com/2013/04/03/head-fi/

daar heb een stukje geschreven over mijn zoektocht. Zie ook deel 2 en 3 ervan.
met vriendelijke groet,

marcel

Interficior

#34
Quote from: marcelvandekamp on June 14, 2014, 21:25:16
ik kan Garmt zijn mening alleen maar onderschrijven. Twee jaar geleden getwijfeld tussen Stax en Audeze en Hifiman. Uiteindelijk is het de Hifiman He500 geworden. tot op heden veel plezier van. M.b.t. een opmerking die ik las over de bouwkwaliteit van hifiman, dat herken ik niet. Alleen de kabel bij de HE500 is wel erg contactgevoelig. Maar dat heb ik opgelost.

zie: http://marcelvandekamp.wordpress.com/2013/04/03/head-fi/

daar heb een stukje geschreven over mijn zoektocht. Zie ook deel 2 en 3 ervan.
Leuk stuk! Maar waarom heb je eigenlijk voor de Hifiman gekozen? Want in deel 2 lijkt het alsof de Stax al "in the pocket" is, maar dat je nog naar de Audeze wilde luisteren (die dan te duur bleek). Dus waarom uiteindelijk niet terug naar de Stax?

De kabel die meegeleverd is bij de Hifiman HE-500 is inderdaad ontwikkeld voor/door een bepaald slag mensen. In ieder geval voor mensen die niet bewegen tijdens luisteren. ;D Het ziet er hartstikke leuk uit, gevlochten zilver, maar een mooi soepel krulsnoer is veel handiger en comfortabeler. Je loopt dan natuurlijk wel het risico niet serieus genomen te worden door audiofielen. ;D

De connectorbusjes die je naar de koptelefoon brengt zijn van erg twijfelachtige kwaliteit en zo ontworpen dat je vingers van 2 mm dun moet hebben om ze fatsoenlijk aan te draaien. Ze werken dan ook nog eens niet mee (stroef) waardoor je met een sleutel de rest moet tegenhouden. Ook de beugels naar de oorschelpstukken zijn niet echt netjes bevestigd. Maarja, dat doet (hoop ik) niets af aan de klank, maar ik vind dat voor een hoofdtelefoon van ~700 euro nieuwprijs toch wel teleurstellend. Het voelt een beetje alsof je een Mercedes S klasse koopt die motorisch in orde is maar waarbij de deuren piepen en je de banden nog bij moet oppompen.

Bij mij pastte hij helaas niet goed op mijn (kleine) hoofd, waardoor samen met het gewicht het draagcomfort ernstig naar beneden wordt gehaald.
Take it or lease it

garmtz

Ik vind zelf zowel de kabel als connector van prima kwaliteit en zelfs van contactgeluid heb ik weinig last. Zal wel minder neurotisch zijn dan... :)

marcelvandekamp

Quote from: Interficior on June 14, 2014, 22:07:02
Leuk stuk! Maar waarom heb je eigenlijk voor de Hifiman gekozen? Want in deel 2 lijkt het alsof de Stax al "in the pocket" is, maar dat je nog naar de Audeze wilde luisteren (die dan te duur bleek). Dus waarom uiteindelijk niet terug naar de Stax?

Tja stax had (voor mij) een beetje steriel geluid, ik kende het het al qua klank, dus daar lag eerste de focus. Als je eerst een Stax hoort, en daarna een HD800 of T1, dan vallen die twee toch tegen. Maar na wat onderzoek via internet kwam Audeze in beeld. Via de audeze dealer kwam ik ook weer in aanraking met Hifiman. Daarom ben ik beide gaan beluisteren. Qua klank bevielen Audeze en Hifiman mij echt beter. Op mijn gekozen versterker kwam de meerwaarde van de audeze er niet uit. Ging ik vergelijken op een betere (en duurdere) amp, dan kwam die meerwaarde er wel duidelijk uit. Maar dat ging gewoon ruim (lees 50%) over mijn budget heen, Vandaar de keuze voor hifiman. Ben er tot op heden erg tevreden over, al gebruik ik deze op dit moment weinig.
met vriendelijke groet,

marcel

HDPHNS.com

Kan ik me voorstellen, Audeze en Hifiman hebben echt wat nieuws in huis waar de grote merken op dit moment nog weinig tegenin te brengen hebben. Je hebt er helaas wel wat meer power voor nodig, dus vaak is een vergelijkbare hoofdtelefoon uiteindelijk toch duurder omdat simpelweg niet iedere versterker volstaat  ::)

martin778

#38
Vanmiddag kreeg ik via een ander forum een onweerstaanbaar aanbod voor een setje SR Lambda Pro Classic incl. de basic SRM-Xh voeding.

Eind van de week is die binnen, ik ben benieuwd  O0

daanvanduif

Gaaf hoor, geniet er van.
Quote from: martin778 on June 23, 2014, 22:42:54
Vanmiddag kreeg ik via een ander forum een onweerstaanbaar aanbod voor een setje SR Lambda Pro Classic incl. de basic SRM-Xh voeding.

Eind van de week komt is die binnen, ik ben benieuwd  O0
Corazón

martin778

#40
Ze zijn binnen. Wat klinken die dingen raar zeg, zo gedetaileerd.

Nu al 1 ding geleerd over Stax koptelefoons: geen snelle bewegingen met je hoofd maken en langzaam opzetten anders hoor je een dikke krrrraaak uit de units oftewel de bekende Stax farts  :D

Geen  :headbanging:  dus  :(

AbZ

#41
Leuk he zo'n Stax  :)

al is hij misschien niet in topstaat als hij zo kraakt?

martin778

#42
Inderdaad, het is iets aparts.

Als ik op Head Fi over Staxen lees dan heeft zelfs de duurste Omega II daar last van dat ze kraken als je even je hoofd te snel beweegt of probeert te eten en je mond iets te ver opendoet.  :D

OK, yeah, I figured it had to do with pressure changes inside the cavity from moving the earcups while they have a seal to my head. I was just worried there might be arcing which I feared  would harm the diaphragms a little each time it happened.

On my Lambdas, if I fuss a little with the earcups while wearing them I'll get the same "Stax fart" sometimes, occasionally followed by kind of a modestly loud "click/pop" in one driver or the other, after which the farting stops on that side.  Kind of sounds like the driver is "popping itself out" all at once from being in a "sucked in" position due to a lowering of the air pressure in the earcup cavity caused by adjusting the 'phones position a little.

paaj

Nooit opgemerkt, maar ik ben dan ook een rustige luisteraar. Komt goed uit want bij mij is het plastic wat stroef: scharnieren kraken.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

scrutinizer

#44
Lambda + SRM T1

Tja....een ieder zijn ding...... maar geen warmte en/of resolutie!! ::)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Walhifi95

Hoi, ik heb zelf een Stax gehad. Een electred. Type weet ik niet precies. Was van mijn vader. Ik vind ze erg helder en transparant. Alleen vind ik ze ook vanwege best oplopend hoog icm met een gehoor dat ver boven de 30khz loopt echt too much. Ik heb het verkocht. Ik bezit nu een hoofdtelefoon die behoorlijk in de buurt komt van de stax, obv magnetostatische drivers. In principe vind ik deze een stuk prettiger. Draag comfort is veel beter. En heeft de beschikking over bluetooth, maar geen active noise canceling, be blessed. Ik doel op de edifier Stax spirit s3. Echt een topding, voor slechts 300€. Echt mijn best koop als het gaat om headfi. Ook ervaring met beyer, Sennheiser en audio Technica, maar niks komt in de buurt.