2 subs om four pi speakers aan te vullen

Started by crashbandicoot, June 11, 2014, 17:31:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

wat plaatjes van de set , met subwoofer

yorkie13

overigens is de 3Pi subwoofer uitgerust met de Eminence Lab12 woofer.

Deze wordt ook in de BK Monolith + gebruikt

crashbandicoot

mja, die 2 lab12 drivers zijn nu natuurlijk wel onderweg, dus ik zou graag hiermee verder gaan.
Het moet geen perfecte clone zijn van die XXLS-400, het gaat eerder om het idee van een een 12-inch woofer in een 40*40*40 kast. :)
Het maken van de kastjes is geen probleem (zeg maar een plezier).

Linkwitz transform kan met mini-DSP neem ik aan?

Voor de aardigheid, hoeveel vraag je voor 2 XXLS-400 clones? :)

crashbandicoot

De monolith heb ik ook gezien en dat is de 'eindbestemming' van de lab12's, maar voorlopig heb ik nog niet de ruimte om 2 zulke kanjers te plaatsen. ;-)
Dus zou ik een kleinere tussenoplossing bouwen waarmee ik toch weer een aantal jaar weg kan.

yorkie13

Kijk eens naar de Zu Audio Undertone subwoofer

Gebruikt de Lab12 woofer in een gesloten kast van 38 x 38 x 62 cm

subwoofer versterker is een Hypex DS4.0

yorkie13

waarom niet gewoon gelijk 2 x 50 x 50 x50 cm kasten ?

crashbandicoot

Die Zu Audio Undertone subwoofer ziet er wel mooi uit, maar is te groot.
Ik zou 2 niet al te grote subs willen (liever 40*40*40 dan 50*50*50) omdat het anders te overheersend wordt in de woonkamer.
Aangezien de lab12 hier regelmatig gebruikt wordt, dacht ik dat dit hier de ideale plaats was om te vragen wie ervaring heeft met een lab12 in een kleinere gesloten of gepoorte kist.  :P



yorkie13


morca

40x40 x40 gaat best.
Plus ik zou eerst dsp toepassen ik kom zonder LT altijd al onder de 20 hz
Dit is beter voor je driver en voor je amp die word minder belast zonder LT.

Mijn tip eerst dsp toepasssen als je laag genoeg komt is je geluid zonder die LT beter.

crashbandicoot

Bedankt voor de tip!

Het is dus zo eenvoudig?
--> een MDF kist maken van 40 op 40 op 40,
--> de juiste diameter uitfrezen en de lab12 erin (versterking zou ik extern doen, ik heb hier nog een stevige amp staan)
--> en dan met mini-DSP de crossover instellen.
Klinkt bijna te gemakkelijk om waar te zijn.  ;D

Kan iemand mij een programma aanraden waarmee ik kan zien tot hoe laag ik kan geraken met een kist van 40*40*40?

morca

Doe je met Winisd ,maar ik denk dat het 35 hz is ong.
Maar kijk je daar niet blind op,hoe laag je komt komt daarna pas.
Hoe goed je sub werkt hangt af vd plaatsing in je ruimte tov je luisterplek.
Maar daar kunnen we wel even met je meekijken.

Het is niet helemaal zo simpel,als je de mini dsp ook als dsp gebruikt heb je een meetmic nodig en REW,zie me onderschrift mbt instellen van subwoofers.
Als je handig ben kan het simpel zijn ik heb het meer leden zien doen die er net mee gestart waren.
Het kost wel wat inzet en tijd en vooral inzicht hoe de meting om te zetten in een correctie.
Alhoewel ......doet de minidsp dit niet automatisch?
Kan wel denk ik

crashbandicoot

Momenteel zijn de mains met de mini-DSP relatief vlak getrokken. Dat ging behoorlijk gemakkelijk. De waarden van de filters kon ik via een .txt bestandje exporteren en daarna invoeren in de plugin van de mini-DSP. De filters werden meteen toegepast. Ik heb er achteraf nog een beetje mee zitten spelen naar eigen voorkeur (mijn mic was ook geen meetmic, maar een film-micro, dus echt perfect waren de metingen niet.)
Ja...Een goeie meetmic aanschaffen staat al een tijd mn todo-list nochtans....  :satisfied:

Winisd, bedankt voor de tip!
Maar WinIsd en Mac, dat klinkt dan wel weer niet zo compatibel :huh2:

yorkie13


crashbandicoot

De eminence LAB12 drivers zijn toegekomen. Wat een beesten. :)
Ik zou een test-box willen maken met wat bekistingshout dat ik hier nog liggen heb.

Als ik een gesloten kist zou maken van 40cm x 40cm x 40cm buitenmaat, dan kom ik op een netto boxinhoud van ongeveer 50liter (rekening houdend met binnenmaten en de 3liter die de lab12 zelf verplaatst).

Maar op de specificatie-PDF van de lab12 staat het volgende:

Recommended Enclosure Volume
Sealed: 22.70–28.30 liters, 0.80–1.00 cu.ft.
Vented: 45.30–101.90 liters, 1.60–3.60 cu.ft.


Zou het kwaad kunnen om een gesloten 50l box te maken met de lab12? Iemand een idee? Op WinISD gaf een gesloten box van 50l nochtans een mooie grafiek...


DofN

Mooie monitoren heb je, maar wat is het precies?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Quote from: crashbandicoot on March 20, 2015, 17:23:43
De eminence LAB12 drivers zijn toegekomen. Wat een beesten. :)
Ik zou een test-box willen maken met wat bekistingshout dat ik hier nog liggen heb.

Als ik een gesloten kist zou maken van 40cm x 40cm x 40cm buitenmaat, dan kom ik op een netto boxinhoud van ongeveer 50liter (rekening houdend met binnenmaten en de 3liter die de lab12 zelf verplaatst).

Maar op de specificatie-PDF van de lab12 staat het volgende:

Recommended Enclosure Volume
Sealed: 22.70–28.30 liters, 0.80–1.00 cu.ft.
Vented: 45.30–101.90 liters, 1.60–3.60 cu.ft.


Zou het kwaad kunnen om een gesloten 50l box te maken met de lab12? Iemand een idee? Op WinISD gaf een gesloten box van 50l nochtans een mooie grafiek...
Bij 28 liter blijft alles binnen de perken bij nominaar rms vermogen.
Zelf zou ik die drivers in een 35 liter kistje steken,spelen ze strakker.

crashbandicoot

#41
Quote from: doorofnight on March 20, 2015, 17:39:24
Mooie monitoren heb je, maar wat is het precies?

Dankjewel! Het zijn zelfbouw speakers volgens de "four pi speaker" plannen van Wayne Parham.
Hier vind je er alles over: http://www.pispeakers.com/contents.html

De woofer is een JBL pro 2226H
De compression driver is de B&C DE250

Het lijkt op het eerste zicht goed 'pa-materiaal', maar ik kan je vertellen dat de 4pi's menig hi-fi (en zelfs high-end) speakers naar huis spelen!

Ze dienen hoofdzakelijk voor film (projectie op witte muur) maar ook voor muziek (vooral 's avonds dan met een whisky  ;))

crashbandicoot

Quote from: morca on March 20, 2015, 18:08:09
Zelf zou ik die drivers in een 35 liter kistje steken,spelen ze strakker.

Maar dan gaan ze wel niet zo laag.... De bedoeling is toch dat ze lager gaan dan de 4pi's die ook al redelijk diep gaan. Zou een 50 liter kwaad kunnen, denk je?

yorkie13


crashbandicoot

Onder het motto wie niet waagt... blijft maagd, toch maar 2 testboxen gebouwd van ongeveer 50liter.



De lab12 past er mooi in!



Morgen frontpaneel nog wat verstevigen met extra 18mm multiplex binnenin en dan aansluiten op mini-DSP en versterker. Ik ben benieuwd!
De versterker is een stevige MOSFET met een hoge dampingsfactor (een HH-VX300 uit een radiostudio). Levert 155W RMS/kanaal. Niet overdreven veel, maar voldoende voor onze huiskamer.  :P

yorkie13

Met de minidsp  moet het zeker gaan lukken.

Ga je de metingen ook posten ?

crashbandicoot

Deze avond uitgebreid de 2 subs getest naast de 4pi's. Heel wat CD's opgelegd en een filmpje gekeken.



instellingen voor de subs met de mini-DSP:
   cut-off frequency: 20hz, 48db/oct
   low-pass filter: 120hz, 12db/oct

De subs overlappen het midlaag van de mains om staande golven te verminderen (mains zijn getuned op ongeveer 40hz). Ik heb geen goeie mic ter beschikking op dit moment, maar ik kan wel zeggen dat het werkt. De "bas" nu misschien wat minder opvallend aanwezig, maar het laag is 'rustiger'.
Over het bereik van de subs: Omdat de testboxen maar 50liter zijn gaan de subs niet veel lager dan de mains heb ik de indruk.

Ik heb geprobeerd om het laag van de subs wat te boosten met de mini-dsp (zie foto) volgens het principe van een Linkwitz-transform, maar ik heb eigenlijk geen idee van wat ik doe. Alle hulp is welkom. :)


yorkie13

#47
in winISD kan je een LT invoeren.

En zien wat deze doet met het laag.

Om goed te meten zou je een Umik van MiniDSP kunnen aanschaffen, of een ECM8000 van Beringer.


morca

Het is aan te raden een meetset te kopen en eens te kijken wat er gebeurd.

Zelf gebruik ik die LT nooit maar zorg voor goeie dsp in grillige gebieden,dan pas kijk ik op er een lift in het laag moet komen.