Time Allignment (experimenteren met delay tijden)

Started by AcornAtom, February 10, 2004, 08:33:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AcornAtom

In mijn huissituatie is het niet mogelijk mijn achterluidsprekers echt "achter" mijn zitplaats te positioneren. :-[ Ze staan op een plank boven mijn bank (ongeveer 60 a 70 cm hoger) Mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk is om dmv het wijzigen van de delaytijden de luidsprekers 'virtueel' verder naar achteren te verplaatsen. (het kan natuurlijk ,maar wat zijn jullie ervaringen en welke voor/nadelen zitten er aan. ) Is dit een acceptabel alternatief wanneer je de luidsprekers niet optimaal kunt opstellen ?
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech

Jinsu

Hoi,

Voor zover ik weet werkt timedelay alleen vertragend t.a.v. de signalen die moeten worden weergegeven. Ik betwijfel dat je hierdoor het gevoel krijgt dat de luidspreker verder achter staat.

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

patrick_vdb

Hi AcornAtom,

De delay instellingen moeten er idd voor zorgen om de speakers 'virtueel' op dezelfde afstand te plaatsen. Aan de plaatsing zal het echter niets veranderen, een speaker welke naast de luisterpositie staat zal niet opeens 'virtueel' achter de luisterpositie komen te staan door de toegevoegde delay (bij direct stralers kun je een lijn denken in de afstraalrichting, hierop zal de speaker virtueel verplaats worden).

Misschien dat je een tekening of foto kunt plaatsen van de huidige situatie zodat we het eens beter kunnen bekijken?

Mvrgr

Patrick


jaco

Delay zal er in ieder geval voor zorgen dat het geluid van de achterspeaker niet eerder bij je oor aankomt dan dat de bedoeling is.

Maar inderdaad zoals Patrick als schreef zullen de speaker niet als stonden ze achter je gaan klinken.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

AcornAtom

Daar was ik al bang voor , alvast bedankt voor de info .

Mijn opstelling is als volgt :
Xsw
   XX         X        XX
   FL        CTR     FR


     
    {       bank      }
   XX               XX
[RL   Plank       RR]

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is , de plank is dus boven mijn bank gemonteerd. Vanwege de rugleuning staan de speakers dan iets achter mijn zitpositie.De kamer is niet heel groot dus om de bank verder naar voren te plaatsen is geen optie (er staan nog wat andere meubels in de kamer maar die heb ik niet meegenomen in de tekening)
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech

patrick_vdb

Hi AcornAtom,

In jouwn situatie verzorgen de surrounds eigenlijk een difuser geluidsbeeld en daarvoor is een direct straler eigenlijk niet direct de juiste oplossing.

Om de juiste verhouding in het tijdsdomein te behouden wat betreft de soundstage (geluiden gelijktijdig uit alle speakers moeten de luisteraar ook gelijktijdig benaderen) zou ik zeker de delay functie gaan gebruiken. Momenteel stralen de speakers 'over' je hoofd, wellicht heb je nog de mogelijkheid om ze wat meer riching luisterplek te richten om diverse alternatieven uit te proberen?

Mvrgr

Patrick

VlisChris

Persoonlijk zit ik een beetje met de zelfde situatie. Daarbij staan mijn surrounds ook maar een cm of 30 achter mijn bank. Hierbij heb ik zelf alleen mijn speakers op een meter hoogte hangen vanaf de grond, en dit bevalt prima. Gewoon time-allignment toepassen, en het werkt weer.
Je blijft overigens wel houden dat het geluid af en toe te direct is, maar echt storend is het niet voor mij persoonlijk :).
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

AcornAtom

Thnx , Ik ga inderdaad nog maar eens wat verder experimenteren. Daarnaast is het misschien interessant om in de toekomst te gaan luisteren naar de Totem Dipoles dat zou wellicht beter kunnen werken in mijn situatie. Ik heb deze helaas nog nergens kunnen beluisteren en ook de prijs is nog niet bekend  :(
Tag  Audiolab  Chord  Totem  REL  BenQ  NordOst  Siltech