Spatial Black Hole subwoofer voor stereo > eerste testopstelling draait

Started by yorkie13, July 29, 2012, 08:12:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Na me wat verder te hebben verdiept in de S(patial) B(lack) H(ole) subwoofer en diverse gebruikers ervaringen heb getest en
een aantal emails heb beantwoord gekregen van de ontwerper, ben ik zelf met een variant aan de slag gegaan.

Deze test op 6moons is zeker informatief http://www.6moons.com/audioreviews/blackhole/1.html

Een aantal uitgangspunten hiervan zijn :

-de SBH sub moet achter de luisteraar geplaatst worden

-voldoende conus om met de rest van de luidsprekers/subwoofer mee te kunnen.

-DSP en meetmicrofoon


Laat er nu de mogelijkheid bestaan om een losse versie in een alternatieve subwoofer te plaatsen.
Nu heb ik zelf de volgende testopstelling bedacht puur voor stereo:

Luidsprekers zijn een paar XTZ 99.26 monitors met MKII filter upgrade.

Onder de 60 hz speelt de SVS PB12nsd dsp en staat naast de linker front luidspreker.
deze is  recht getrokken dmv de Antimode 8033S.

De SBH subwoofer wordt door een XTZ passieve 99w12.18P en de DSP 1 amp gevormd, en staat
1/2 meter achter de bank.
Voor metingen gebruik ik de Roomanalyzer en software op de laptop.

Keuze op deze 2 subwoofers is simpel, ze hebben allebei nagenoeg zelfde xxls12 30 cm woofer van Peerless met
aluminium conus.

De bedoeling van de SBH is om als een soort van actieve bastrap te fungeren.

Om e.a. te tunen gebruik ik ook REW om te meten wat het doet met het laag.

Goedkoop is deze oplossing zeker niet, er staat voor ruim 2000 euro aan subwoofers en DSP te draaien.

Een SBH zou op $1500 komen.

Een ander voordeel zou de mogelijkheid zijn van een plug in voor Pure Music , welke ik gebruik om muziek af te spelen.

skyfox

Klinkt goed, ik ben erg benieued naar hoe de SBH het in de praktijk doet :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

yorkie13

Na wat eenvoudige metingen al een stuk meer dan die enorme Tube Trap(s), en dus zeker met de WAF  8)

Groot verschil is wel dat ik bij mijn variant de SBH subwoofer hetzelfde laag geef als de andere subwoofer, en
dus met de regelbare fase aan de slag ga.

Het is in dit geval een combinatie van plaatsing, DSP en multiple subwoofers (Geddes)

morca

Quote from: RA SUBS on July 29, 2012, 08:12:59


Goedkoop is deze oplossing zeker niet, er staat voor ruim 2000 euro aan subwoofers en DSP te draaien.

Dat valt toch best mee,er zijn leden die dit voor 1 kant en klaren neertellen.

Ik wilde eigenlijk ook wel eens wat testen met me ouwe 12 erbij achter.
Maar nou blijkt dat me frontwoofers nog niet spelen,eerst maar eens op zoek naar ampje,s ,liefste 2 hypexen........duuuuur.  :(

Succes  :thumbs-up:

yorkie13

Prijs is idd in deze niet de bepalende factor , maar meer opstelling aan de hand van metingen en de toegepaste DSP.

Deze is in iedere ruimte anders.

Wat zeker belangrijk is, is de opmerking die ik in een van de reviews las, dat de SBH subwoofer mee kan komen met de fronts
en andere subwoofer(s).

vandaar ook de keuze voor deze 2 subwoofers met gelijke xxls12 woofers.

Een andere test welke ik wil gaan doen is met de SBH clone , door deze volledig los te plaatsen van de andere componenten.

Dan de metingen uit te voeren op de plek waar deze staat, en de resultaten van correctie te programmeren in de DSP.

yorkie13

Eerste meting met de PB12nsd dsp en de XTZ/DSP 1 amp

Laag is er tot 18 hz (-3db) maar RTA kan veel beter


yorkie13

ik wil eerst dat mijn SVS PB12 NSD DSP het weer gaat doen  :devil:

geen geluid

test situatie op 75 db afgeregeld, en Gain op SVS  op 1/4 open

geen rare dingen verder en de level staat even hoog als op de Monolith +

kortom volgende even getest

-kijken of kabel goed is  >> ja dus

-zekering nagekeken   >>  is goed

andere subwoofer doet het wel

kortom de SVS Sledge Amp heeft de geest gegeven  :devil:
en dat na slechts 1 week inspelen

Morgen maar eens contact opnemen met de leverancier Hificorner.nl

morca

Gaan wel vaker stuk he ,die amp,s beetje vreemd.
Zou eens vaker een Hypex vd plank trekken bij hun,die dingen zijn beregoed,en NL product.

wel weer balen voor je als je er helemaal klaar voor zit,zo zat ik dus ook vrijdag,maar dat was ouwe meuk en niet van mij ,gelukkig .

yorkie13

Heb al antwoord van Ed Mullen van SVS, geeft in elk geval vertrouwen, al is het probleem er niet mee opgelost.

Hij geeft aan de woofer en amp los te testen, dus de SVS moet open.


yorkie13

Ben blij dat het een garantie betreft, maar baal wel.

Net de Sledge amp even los gehaald op advies van Ed Mullen van SVS
en er een andere Peerless xxls12 (8 ohm) woofer op getest  >> helaas dus de versterker die
defect is

morgen maar even bellen voor een andere amp

yorkie13

Kan gelukkig verder met testen, had nog een xxls400 in een doos staan  :D

Dan die maar ipv de SVS gebruiken als subwoofer voor bij muziek.

yorkie13

Net de woofer van de SVS verbonden met 300 watt amp van BK en de woofer doet het gewoon.

Even snel een valse wand gezaagd en een kroonsteen erop en de SVS speelt in elk geval weer.

Nu maar hopen dat ik snel de Slegde replacement amp ontvang.

yorkie13

toch even aan het gemeten geslagen met REW en de Hypex ds4.0 dus op de SVS xxls12 woofer

meting vanaf 17 hz tot 80 hz, geen enkele boost

hier met en zonder antimode 8033S

yorkie13

Sinds gisteren een proefopstelling met 3 subwoofers , en je hebt gewoon heel strak laag overal in de kamer.

Rechts voor de SVS PB12 met Hypex versterker met laag tot 17 hz (basreflex) nu achter de antimode.

Links voor de xxls400 FF ook op de antimode en achter de bank de XTZ met DSP 1 amp.

Ejorne

En de waterfall om het effect in nagalm te zien tussen 1,2 of 3 subs?

yorkie13

Waar ik steeds meer de nadruk op ga leggen is hoe het klinkt.

Metingen lijken leuk in deze,maar een antimode werkt de ergste pieken weg, en met meerdere tactisch opgestelde
subwoofers verdwijnt het (vaak) dreunende laag  van basreflex systemen.

Conclusie het ligt dus aan de ruimte.

Voorwaarde is wel dat je subwoofers gebruikt van dezelfde klasse en conus oppervlak en materiaal.

Mijn eigen ervaringen zijn erg goed met de Peerlss en Scanspeak 12 inch woofers met aluminium conus.

komende week komt er nog de 30Wmet PR bij, dan ga ik weer metingen doen.

Leuk om te vermelden is dat Linkwitz (en SVS) ook voor deze xxls12 alu woofers hebben gekozen in hun subwoofers.

morca

Quote from: RA SUBS on August  5, 2012, 11:14:10

Voorwaarde is wel dat je subwoofers gebruikt van dezelfde klasse en conus oppervlak en materiaal.

Dat ben ik niet met je eens ,aangezien een SVS en een BK dit ook perfect samen doen bij een ander forumlid.
Duidelijk te zien in ze meting,en te horen.

Het blijft wel een lapmiddel tegen alleen het laagprobleemwat je doet,dus als er meer mis is met de ruimte zou ik eerder een aan akoestiek verder gaan denken,

yorkie13

Daarom geef ik ook aan dat het mijn persoonlijke ervaring betreft.

Deze afstemming is puur op muziek en stereo afgesteld, en niet op HT.Dus enorme SPL niveau's hoeven er niet gehaald te worden.

Op dit moment heb ik ik mijn Seas L26 subs zelfs nauwelijks nog aan staan, mede daar die maar tot 25 hz lopen.

Met laag tot 17 hz en het gemak waar de XXLS12 alu units dit laag spelen is in elk geval helemaal naar wens.

Pieken bij 31 hz zijn weg ende dip bij 60 hz wordt prima opgelost door een x-over van 60 hz te kiezen op de Emo
pre/pro.


RCduck7

Hyperionsound speakers HPS-938 front, HPS-906 rear, 2 HWS-586 als center. versterking door Dussun V8i en een passive EVA II volume control voor de fronts en Dussun D9 voor surround en center. Surround processor Emotiva UMC-1. Bronnen MHZS CD88G CD player met Metrum Quad DAC. Entertainment PS3,XBOX360,Wii en retro consoles.

yorkie13

had er eentje besteld, maar niets meer vernomen uit de USA

dus zelf maar wat anders bedacht, 3 subs voor zelfde $1500

yorkie13

http://web.comhem.se/~u39600651/hifi/shadows/

Nelson Pass heft ook een variant eind jaren tachtig ontworpen


Werkt iets dergelijks in de praktijk ?

bert stoltenborg

Het zal wel iets doen, maar twee woofertjes gaan natuurlijk niet alle staande golven in een ruimte elimineren, dan moet je met substantiele hoeveelheden luidsprekers komen, naast de andere problemen die je moet oplossen.
Ik bazel maar wat.