Ultra HD Televisie-Topic

Started by millon, May 24, 2014, 23:51:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

raMniv

Heeft er iemand een link naar de "beste" instellingen voor de Samsung hu7500. Hij gaat morgen aan de muur en zou het wel leuk vinden meteen op het goede spoor te zitten. Misschien zijn er andere bezitters die de instellingen willen delen?
"Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self"

Martinus

Quote from: raMniv on October 10, 2014, 11:00:23
Heeft er iemand een link naar de "beste" instellingen voor de Samsung hu7500. Hij gaat morgen aan de muur en zou het wel leuk vinden meteen op het goede spoor te zitten. Misschien zijn er andere bezitters die de instellingen willen delen?

niks cnet ?
............

TheM@x

#77
What about Panasonic 48AX630e 4K UltraHD Led Tv? Ook in 40 en 55 inch volgens mij. Iemand al ervaring mee?

TheM@x

Ben ook benieuwd naar de ervaringen met de 50AX800

emo72

Ik twijfel ook enorm tussen 4k en full hd. Ik heb nu samsung ue46D6500. Ben er tevreden mee maar wil eigenlijk een slagje groter gaan. 50 inch zou voor mij goed passen. 55 inch zou net weer iets te groot zijn. Ik zit op ca 2,7 mtr ervan af. Ik lees goede reviews over de Sony 50W800 serie. Kost ook maar ca. 850 euro. De pana tx50ax800 lijkt me ook goed. Kost 1700 euro. Momentaan is het aanbod in 4k heel weinig. Dus in hoevere is het handig om nu een 4k toestel te kopen. Heb sinds kort pas tv in 1080p. Dus voordat hier zuiden van het et land tv in 4k is moet er eerst eens glasvezel komen.

Als ik alles zo bij elkaar neem is denkelijk mijn beste keuze een Sony 50W800 ff doorsparen en wachten tot OLED echt gaat doorbreken en betaalbaar is in 4k op 55 inch.
Hegel H120, Anthem MRX520, Node N130, Pioneer BDP 180, front Wharfedale Elysian 1, center Wharfedale EVO4 cs, Surround Wharfedale EVO4.1, sub REL T7x (stereo), sub SVS SB2000 Pro (surround) Sony KDL65F9005,  Sony PS5, Kordz HDMI kabels. Tellurium Q Blue ll Ultra speaker kabel. En nog wat kabels en zo.

mollie 57

 wie weet  de beste beeldinstellingen samsung  UE65HU7500

TheAkroatis

Hier zijn we ook aan het uitkijken voor een nieuwe Ultra HD 4K scherm.
Wat me opvalt is dat we geen matte schermen meer tegenkomen. Ons huidig toestel, een LG 32LC25R waar we uitermate van tevreden zijn heeft een mat scherm (alsook een volledig mat kader, dit terzijde). We hebben dit toestel in de tijd ook zelf gekalibreerd.
Mijn angst is dan ook groot dat we ons zelf gaan zien zitten in de hedendaagse blinkende schermen. Maken ze geen matte schermen meer?
Voorlopig valt onze keuze op een Panasonic TX-48AX630E.

kriepingdetd

Iemand die wat advies kan geven? Ik ben aan het twijfelen tussen 55" of 65". Kijkafstand is 3m. Ben al gaan zien naar TV's en uiteraard met de demo-filmpjes is 65" doenbaar op 3m, maar vraag me af wat het gaat geven als ik TV via de digicorder (Telenet, 1080i) ga kijken. Iemand ervaring daarmee?

Fr@nk

Quote from: kriepingdetd on January 23, 2015, 08:26:05
Iemand die wat advies kan geven? Ik ben aan het twijfelen tussen 55" of 65". Kijkafstand is 3m. Ben al gaan zien naar TV's en uiteraard met de demo-filmpjes is 65" doenbaar op 3m, maar vraag me af wat het gaat geven als ik TV via de digicorder (Telenet, 1080i) ga kijken. Iemand ervaring daarmee?

Hier een kijkafstand van iets minder dan 3 meter met een Samsung 8000 55 inch & digicorder.  ;)
Rotel Michi P5 & S5 - Technics SL1210GR (Ortofon 2M Black) - Audiolab 6000CDT - Quadral Aurum Vulkan IX - Synology DS918+ - Bluesound Node 2I -  Qobuz - AQ - QED.
Headfi:  RME ADI-2 FS DAC - HiFiman HE 1000 V2 Stealth - Sennheiser HD 58X Jubilee - HD600 Avantgarde - HD650 - HD 660s -  Amiron Copper Wireless - Denon D7200.

Cobraatje

Quote from: kriepingdetd on January 23, 2015, 08:26:05
Iemand die wat advies kan geven? Ik ben aan het twijfelen tussen 55" of 65". Kijkafstand is 3m. Ben al gaan zien naar TV's en uiteraard met de demo-filmpjes is 65" doenbaar op 3m, maar vraag me af wat het gaat geven als ik TV via de digicorder (Telenet, 1080i) ga kijken. Iemand ervaring daarmee?

Ik zit op ruim 3 meter en dan is 65 inch prima te doen.
Telenet ken ik niet ik heb Ziggo, maar 65 inch is wel dermate groot dat slecht beeld er ook echt slecht uitziet.
Het verschilt ook nog per tv, op de Samsung 65F9000(4K) die ik heb gehad zag SD kwaliteit er minder uit als op mijn huidige tv de Panasonic 65ST60(1080p).
Gek genoeg ziet 4K er ook beter uit op de Pana dan op de Samsung, denk door het betere contrast en zwartwaarden.

M:iNdO

Quote from: Bama on May 25, 2014, 18:25:01
Vind persoonlijk de sony x900 serie erg mooi maar heb er alleen maar demo materieel op gezien en dat was indrukwekkend.

Hier iemand die ook gecharmeerd is van de Sony X9000 serie.

Ik had eerst een Samsung UE55HU8500 curved UHD televisie maar niet lang erna toch overgestapt naar mijn oorspronkelijke 1e keus: Sony KD-55X9005B. Hieronder mijn beweegredenen en verschillen tussen de televisies:

1. Kleuren
De Sony heeft veel mooiere kleuren (Triluminos techniek). Samsung heeft sowieso altijd harde(re) kleuren, ik kon hier echt niet aan wennen;

2. Beeldkwaliteit
Beide televisies bieden mooie beeldkwaliteit en doen niet heel veel onder voor elkaar qua scherpte. Zowel Samsung als Sony schaalt al het materiaal goed op naar UHD resolutie (vooral bij HD uitzendingen) maar toch vind ik dat de Sony het iets beter doet. Met name internet video zoals bijvoorbeeld sommige full hd videoclips op Youtube kun je instellen op "mastered in 4K". Dit werkt volgens mij alleen bij video die in 24fps zijn opgenomen. Maar echt....als de video wel aan de eisen voldoet dan ga je echt het verschil zien! Normaal gesproken ziet 1080p Youtube video er acceptabel goed uit op een UHD televisie maar als je eenmaal "mastered in 4K" op de Sony X9005B aanzet (mits de video aan de eisen voldoet) kan er echt UHD kwaliteit benaderd worden.

Een paar voorbeelden van full hd Youtube clips waar dit bij werkt en het verschil goed te zien is: Alicia Keys-Brand New Me, Chris Brown - Loyal (Explicit), Tyga - Hookah ft. Young Thug en ford focus rs jay leno. Echt knap hoe Sony dit voor elkaar krijgt. Soms pakt ie het niet meteen en moet je er even mee spelen. Ik heb nog nooit YouTube materiaal gezien wat er zo goed uitziet! Uiteraard geldt hier ook....hoe beter het bronmateriaal hoe beter de kwaliteit. Contrast/zwartwaarde vond ik ook beter bij de Sony.

3. Design
Ok, toegegeven...ook ik was aangetrokken door het curved design van de Samsung. Het is ook wel apart maar in de praktijk zie en merk je hier weinig van. Ik vond de tv eigenlijk best saai en ielig om te zien in mijn huiskamer. Met name de voet vond ik ook niet zo mooi. Het curved effect zie je eigenlijk alleen als je naast de televisie gaat staan en van de zijkant naar de tv kijkt. Uiteraard is design/uiterlijk persoonlijk maar ik vind de Sony  er stijlvoller/duurder uitzien dan de Samsung. Er staat echt wat als je de Sony ziet staan.

4. Geluid
Bonus van de Sony is het ingebouwde speakersysteem. Voor mij overigens geen factor die meespeelde in mijn beslissing om voor de Sony te gaan omdat ik al een goede losse surround installatie had. Toch was ik nieuwsgierig naar het geluid van de Sony en ik moet zeggen.... ik heb nog geen tv gehoord die zo goed klinkt als deze Sony. Ik was best wel verrast en ik ben echt wel kritisch en het gaat steeds beter/mooier klinken hoe langer het ingespeeld wordt. Uiteraard niet op het niveau van een goede losse geluidsinstallatie maar als je bijvoorbeeld de optioneel verkrijgbare Sony subwoofer toevoegt denk ik dat ie zich wel kan meten met een soundbar systeem of misschien zelfs wel beter. Ook op het gebied van geluid wint de Sony dus van Samsung.

5. Interface/Smart TV
Hier ben ik nog steeds een beetje mee aan het spelen maar ik kan nu al vertellen dat de interface/smart tv gedeelte van de Samsung veel gelikter/uitgebreider is dan de Sony. Hierin moet Sony echt wel een inhaalslag maken (volgens mij komt er een Sony tv uit met Android). Qua interface mag het bij Sony zeker wel wat spannender. Het Smart TV gedeelte is ook niet echt overzichtelijk en apps zoals bv. Plex is niet eens beschikbaar. Nee, op dit gebied wint Samsung het echt.

Conclusie:
Het is duidelijk dat de Sony mijn voorkeur heeft maar dat wil niet zeggen dat de Samsung een slechte tv is. De Samsung is ook een toptoestel.
Op een kijkafstand van +/- 3m in de woonkamer is 65" denk ik echt wel overkill en ga je denk ik schrikken als je uitzendingen bekijkt die van mindere kwaliteit zijn. Dat is mijn persoonlijke mening, sommige mensen zweren erbij om bijna letterlijk op het beeld te zitten.

Ik zit denk ik toch wel 4 meter of iets meer van mijn tv af en 55" vind ik zeker niet te klein maar 65" had ook nog wel gekund. Uit ervaring zou ik zeggen pak liever 1 maatje groter dan wat in jouw ogen de maximale ideale maat is. Doe echter wel eerst veel research en ga bv. in de winkel bekijken hoe het beeld vanaf een bepaalde afstand is.

Samsung Neo QLED QE65QN95A | Jamo S808 subwoofer | Dali Ikon 1 mk1 fronts | Bluesound Powernode N330 | Xbox Series S | Nvidia Shield | Intel NUC D34010WYK | Amino Aria 610

Mavel

Vraagje, heeft iemand hier ervaring met de Phillips 58PUK6809 van de mediamarkt (die van 899,-)? Ik ga binnenshuis verhuizen naar een kleinere ruimte, ik ga daarom mijn projector vervangen voor een tv van die grote. Wat ik me afvraag, als ik full hd kijk op een 4k tv, hou ik dan de zelfde kwaliteit als een full hd tv? Hiermee bedoel ik vooral de scherpte. Ik ga de tv verder gebruiken voor films en om een xbox one op aan te sluiten.

KillerbeeNL

Quote from: Mavel on June  1, 2015, 08:12:01
Wat ik me afvraag, als ik full hd kijk op een 4k tv, hou ik dan de zelfde kwaliteit als een full hd tv? Hiermee bedoel ik vooral de scherpte.

Als het goed is wordt fullhd "omgezet" naar 4k resolutie en elke tv en zijn techniek doet dat tenopzichte van een andere tv/merk goed of zelfs beter.

Als voorbeeld kan je stellen dat bij pc monitoren deze een "native" (vaste resolutie van het paneel/scherm) resolutie heeft,  ga je daar onder zitten dan wordt de scherpte fors minder.

Vandaar de (noodzakelijke) keuze van upscalen naar (native) 4k resolutie.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/Native_resolution


   
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Mavel

Dat was ook de reden waarom ik het vroeg, bij een monitor verlies je scherpte als je niet op de native resolutie zit. Ik weet dat bij mijn projector het wel automatisch geupscaled word, maar vroeg me af hoe het zit met een tv.

KillerbeeNL

Quote from: Mavel on June  1, 2015, 14:29:24
Dat was ook de reden waarom ik het vroeg, bij een monitor verlies je scherpte als je niet op de native resolutie zit. Ik weet dat bij mijn projector het wel automatisch geupscaled word, maar vroeg me af hoe het zit met een tv.

👍
Tools: i1pro en Chromapure Professional -- Audio: JBL SB400 soundbar+SUB -- TV: LG 47PW4500 LED -- Game: PS3 en een Wii voor de jeugd ;-)

Dday

Quote from: Mavel on June  1, 2015, 08:12:01
Vraagje, heeft iemand hier ervaring met de Phillips 58PUK6809 van de mediamarkt (die van 899,-)? Ik ga binnenshuis verhuizen naar een kleinere ruimte, ik ga daarom mijn projector vervangen voor een tv van die grote. Wat ik me afvraag, als ik full hd kijk op een 4k tv, hou ik dan de zelfde kwaliteit als een full hd tv? Hiermee bedoel ik vooral de scherpte. Ik ga de tv verder gebruiken voor films en om een xbox one op aan te sluiten.

Heb zelf ook gekeken naar deze TV, maar in die prijs klasse zou ik eens kijken naar de schermen van Panasonic Samsung etc. Vond deze toch net iets beter uit de verf komen kwa kleur en beeldkwaliteit. Zelf uiteindelijk gekozen voor de Samsung 48JS8500.



TheAkroatis

Nu las ik laatst in een artikel dat de bekende Super Bright IPS Panel's een beetje voorbij gestreefd waren en feitelijk moeten onder doen aan de nieuwere VA-schermen.
We hebben nog steeds geen beslissing genomen voor een Ultra 4K omdat we schrik hebben van de spiegelende schermen.

jbtje56

Gister avond bij een maat film zitten kijken op een 2015 model samsung maar daar was niks spiegelend aan....

Heb mezelf er ook 1 cadeau gedaan (nieuw model) en die krijg ik deze week binnen.

Zal het is in de gaten houden hoe t bij mij is

Gr jb
MARANTZ pm15s1 # B&W 683 # LOGITECH squeezebox touch # SAMSUNG uhd 55inch # SYNOLOGY ds nas #
AUDIOQUEST bekabeling

Dday

Hier met Samsung js8500 geen last van spiegeling etc. Niet meer en niet minder dan in vergelijking met mijn oude tv. Beeld kwaliteit is meer dan prima. Alleen gedoe gehad met de kabel naar de TV toe van Samsung die is vervangen en werkt nu prima.

papaleo

Quote from: TheAkroatis on July 12, 2015, 14:59:23
Nu las ik laatst in een artikel dat de bekende Super Bright IPS Panel's een beetje voorbij gestreefd waren en feitelijk moeten onder doen aan de nieuwere VA-schermen.
We hebben nog steeds geen beslissing genomen voor een Ultra 4K omdat we schrik hebben van de spiegelende schermen.

VA tov IPS schermen hebben dan wel als grootste minpunt/nadeel dat ze maar een beperkte kijkhoek hebben...
Dus als je 'recht' voor je TV/scherm zit is een VA scherm een must tov een IPS scherm.

Spiegelend...,pfff..,dat zijn dan met name de curved schermen (van Samsung),dat lijken wel lachspiegels...(je) ik word er letterlijk misselijk van op m'n maag.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

#97
Quote from: modde239 on July 12, 2015, 01:53:17
Nieuwe shootout tussen 4 UHD tv's.....en de winnaar is.....

http://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-general/2046290-2015-value-electronics-flat-panel-shootout-results.html

http://www.cnet.com/products/lg-eg9600/

Quote from: TheAkroatis on July 12, 2015, 13:51:40
Tja...voor die prijs mag je natuurlijk al wel iets verwachten.


Maar pas op want,'niet alles is goud wat er blinkt...'

Ik heb deze shootout via AVSforum (live) gevolgd,maar het is onvoorstelbaar dat deze LG Oled met de eer ging strijken....
Heel veel BlackCrunch(dicht lopen van het zwart) en aan beide zijkanten zwarte balken lieten zien,ook geen HDR via bv een aangesloten (nieuwste) 4K bluRay spelers,alleen maar via streamen...,enz.

Het Sony en Samsung kamp waren verbeisterd en teleurgesteld dat dit niet mee telde in de waardering..?!

Voor Oled denk ik dat je minimaal nog 'n jaar moet wachten...,zeker wbt de prijs  ;)

Edit;
"If your stuck between the 2 grab a Sony X940C . The Oled has few problems that need to be worked out inaccurate colours and screen uniformity issues causing black bars on the edges. The set is very expensive and can only do HDR through streaming. So when 4k hdr bluray players come out that set will not be able to play hdr for 9000 dollars this is unacceptable IMO. since u have these 2 on ur list grab a X940c or wait another year for OLED.."
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Dday

Quote from: papaleo on July 12, 2015, 17:39:59
VA tov IPS schermen hebben dan wel als grootste minpunt/nadeel dat ze maar een beperkte kijkhoek hebben...
Dus als je 'recht' voor je TV/scherm zit is een VA scherm een must tov een IPS scherm.

Spiegelend...,pfff..,dat zijn dan met name de curved schermen (van Samsung),dat lijken wel lachspiegels...(je) ik word er letterlijk misselijk van op m'n maag.

Heb hier een curved staan en het valt ons erg mee. Zoals aangegeven spiegeling niet meer dan de oude TV. Het zal per situatie / persoon verschillen of de spiegeling storend is. Hier Happy Camper.

papaleo

Quote from: Dday on July 12, 2015, 17:59:30
Heb hier een curved staan en het valt ons erg mee. Zoals aangegeven spiegeling niet meer dan de oude TV. Het zal per situatie / persoon verschillen of de spiegeling storend is. Hier Happy Camper.

Het zal zeker 'persoonlijk' zijn of je het wel of niet storend(der) vind,want de reflecties van een curved scherm zijn gewoon heftiger dan van een vlak scherm.
De curved schermen zijn op dit moment (nog) veel te klein....,zie dan ook totaal geen toegevoegde (meer)waarde wbt de beeld kwaliteit/beleving van de op dit moment verkrijgbare curved schermen tov een vlak scherm.
Of je zou een curved scherm nemen/plaatsen in je woonkamer voor de (trendy)uitstraling, en deze verkiezen tov een vlak scherm,dan zeg ik oké...want voor de rest zie ik dan ook alleen maar nadelen.

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels