HTPC en een DAC

Started by Horzel, May 24, 2014, 16:27:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horzel

Even gebruik maken van de hier aanwezige kennis.

Ik gebruik een Dell Optiplex 7010 usff (de kleinste uitvoering) als een HTPC. Wat op zich perfect gaat, is zwaar overkill een I7-3770 met 8gb geheugen. Maar goed, hij is erg stil, en mooi compact.

Nu heb ik vandaag een DAC gekocht via het forum, en dat werkt op zich prima. Maar...

De PC zit via HDMI aan mijn Yamaha gekoppeld, en ik kan dus nergens aangeven dat de audio niet via de HDMI moet lopen, maar via een analoge ingang.

Nu heb ik het via een omweg (VGA kabel rechtstreeks naar de TV) op zich opgelost. Maar is niet de mooiste oplossing. De Yamaha RX-A2020 heeft allerlei instelmogelijkheden via scenes etc. Maar dit schijnt niet te kunnen. Nu heb ik iets gelezen over de tweede zone gebruiken mbv een 2 HDMI kabel naar de TV. Maar dit snap ik niet helemaal.

Iemand hier die iets vergelijkbaars toevallig aan de hand heeft gehad?

Ik wil dus bij films audio en video via de HDMI, en MP3 audio via USB-DAC-Analoog en dus alleen video via de HDMI.
XBMC lost het audio deel prima op, mp3 gaat via de DAC, en alle surround formaten gaan via de HDMI. Alleen nu moet de Yamaha nog even willen meewerken.

Yamaha RX-A2020  - Pioneer N-50A -  JBL Studio 590  -  Sony KDL-50W815B - Astell&Kern AK100II - BeyerDynamic T51P - UE900S - B&W P7

Sjettepet

Dit moet je echt regelen in de afspeelsoftware op je PC. Welk OS gebruik je en welke afspeelsoftware. Zelfde software voor audio en video?
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Horzel

Ik gebruik XBMC voor audio en video, draaiend op windows 7.

Maar het is geen software probleem op de PC. Want dat gaat goed, alleen de receiver kan niet overweg met video via HDMI en dan gelijkertijd de audio via een analoge ingang. En aangezien ik meestal de HTPC gewoon via de TV bedien, tenminste via het beeld op de TV is dat lastig. Heb wel een app op mijn Galaxy S5 die het op zich goed doet. Maar wil eigenlijk ook gewoon beeld op de TV en dan het analoge geluid.

En dan is het mooiste via een ingestelde Scene.

Dus bijvoorbeeld Scene 4 (DAC) : Video HDMI 2, Audio Audio 4, en dan nog wat instellingen. Zodat met 1 knopdruk alles goed staat.

Maar ben bang als ik zo hier en daar lees, dat dat hem niet gaat worden :-(

Het is gewoon een beetje een luxe "probleem" maar heb het het liefst perfect.
Yamaha RX-A2020  - Pioneer N-50A -  JBL Studio 590  -  Sony KDL-50W815B - Astell&Kern AK100II - BeyerDynamic T51P - UE900S - B&W P7

Sjettepet

Je zegt: "XBMC lost het audio deel prima op, mp3 gaat via de DAC, en alle surround formaten gaan via de HDMI".

Het probleem is dus dat ook als je mp3 afspeelt, je nog video via je receiver wilt laten lopen (misschien om visualisaties in XBMC te zien, of bij concertvideo's).

Ik ken jouw Yamaha niet maar heb je de DAC op de juiste ingang  van de receiver aangesloten? Vaak moet je de Front aansluitingen van de meerkanaals analoge aansluiting gebruiken, en niet bijvoorbeeld 'CD' o.i.d.

Het lijkt mij dat de Scene's hier inderdaad voor zijn bedoeld.
ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Horzel

Heb net even getest met de DAC analoog aangesloten op de front van mutlichannel. En op zich gaat dat goed, ik kan dan inderdaad video over HDMI en analoog over het front kanaal van multichannel krijgen. Maar heb mijn twijfels over de route van het signaal.

Kan namelijk geen stereo meer kiezen dan, dus ik denk dat alle uitgangen openstaan al komt er geen signaal binnen. Ook als ik pure direct kies hoor ik geen relais klikken wat ik normal wel hoor, en straight kan ik niet aankiezen.

Ik hou het maar op VGA en analoog, gaat me puur om het kunnen bedienen en zoeken via mijn bluetooth keyboard.

Maar bedankt voor het meedenken.

Misschien toch maar eens kijken naar een Logitech AB dan kan ik dit uiteraard automatiseren.



Yamaha RX-A2020  - Pioneer N-50A -  JBL Studio 590  -  Sony KDL-50W815B - Astell&Kern AK100II - BeyerDynamic T51P - UE900S - B&W P7

Joppietersen

is t niet een idee om de PC rechtstreeks dus zonder tussenkomst van de receiver op de TV aan te sluiten?

Dan gebruik je de s/pdif uit van je pc naar de receiver voor de films (meerkanaals dus) en de dac sluit je via usb op je PC aan en de uitgang van de dac op een analoge ingang van de receiver.

Zo kan je ook meteen eenvoudig kijken of er verschil in geluidskwaliteit zit tussen de interne dac van de Yamaha en de externe....

Welke dac heb je trouwens?

Horzel

#6
Heb de Musical Fidelity V-dac II.

En bedankt voor de tip, ik hou het maar bij de VGA aansluiting en audio via de DAC.
Werkt op zich goed.
Yamaha RX-A2020  - Pioneer N-50A -  JBL Studio 590  -  Sony KDL-50W815B - Astell&Kern AK100II - BeyerDynamic T51P - UE900S - B&W P7

marcelvandekamp

hi,

heb een (denk ik) vergelijkbaar iets.
HTPC met xbmc, bij muziek luisteren: via usb out naar USB->SPDIF converter -> Digi ingang op CDP
                        bij film kijken: HDMI naar TV (waar ook het geluid uit komt, doe niet meer aan surround)
Maar ik in xbmc niet zo instellen dat en HDMI out heb EN USB DAC out. kan gewoon niet.

oplossing: 2e user aangemaakt. Bij user A HDMI out, bij user B USBDAC out.
Nadeel: bij alleen muziek luisteren moet ik eerst verplicht de TV aanzetten om te kunnen inloggen , daarna kan ie uit, en bedien ik via tablet.
met vriendelijke groet,

marcel