Compacte sub met CSS Trio12

Started by rho, May 18, 2014, 09:27:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Omdat de vorige behuizing waar de sub in zat ons eigenlijk visueel niet meer beviel ben ik een tijdje geleden aan een nieuwe begonnen. Het gaat erg traag omdat ik het een beetje tussen andere werken door doe en omdat ik de freeswerken buiten moet doen (en dat gaat niet als het regent ;) ).

Het wordt een ±52liter + een aardige hoeveelheid polyfill om het netto volume iets groter te laten schijnen.
Niet echt een spannend ontwerp, maar ik probeer het wel netjes af te werken.

Ik ben begonnen met een nieuwe frees aan te kopen en er een cirkelgeleider voor te maken.
Daarna heb ik de interne bracing gemaakt.
Vervolgens alles netjes in de vorm van een kastje gegoten.

rho

Toen dat lekker in elkaar zat heb ik het front gefreesd en op de kist gelijmd.
En uiteindelijk alles netjes bekleed met 6mm MDF, een mooi 6mm schuin kantje eraan gefreesd en een eerste keer lichtjes geschuurd.
Tussendoor heb ik ook de gaten voor de voetjes in de bodem geboord, de gaten voor de speakerterminals voorzien en de montagegaten voor de sub voorzien van inslagmoeren.

En dat ziet er dus allemaal zo uit:

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

mijkie

daar mankeert niets aan, netjes hoor !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

rho

Tot dusverre is het goed gegaan.
Meer nu komt de grootste struikelblok: verven!!
Soms lukt me dat heel goed en soms mislukt me dat compleet. Als ik nu zou achterhalen hoe dat komt kon ik er nog iets uit leren ...
We gaan er dus rustig de tijd voor nemen. :)

morca

mooi kistje!!,verven of spuiten?
K2 is goeie primer maar dat kost wel wat,en alleen spuiten denk ik.

Kan de trio niet in een kleiner kistje?
vind hem best groot,en dan word ie virtueel nog groter door vulling.

Succes met afwerken  ;)

mijkie

Quote from: rho on May 18, 2014, 09:46:59
Tot dusverre is het goed gegaan.
Meer nu komt de grootste struikelblok: verven!!
Soms lukt me dat heel goed en soms mislukt me dat compleet. Als ik nu zou achterhalen hoe dat komt kon ik er nog iets uit leren ...
We gaan er dus rustig de tijd voor nemen. :)

neem de tijd, ook voor het gronden en let op de temperatuur als je af gaat lakken, ik hou als max. 18 graden aan, heeft de verf nog tijd om te vloeien ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

rho

Quote from: morca on May 18, 2014, 09:59:15
mooi kistje!!,verven of spuiten?
K2 is goeie primer maar dat kost wel wat,en alleen spuiten denk ik.

Kan de trio niet in een kleiner kistje?
vind hem best groot,en dan word ie virtueel nog groter door vulling.

Succes met afwerken  ;)
Ik ga met de rol verven.

Hij heeft normaal iets meer nodig dan de 52liter die hij nu krijgt. Maar met de polyfill en een beetje DSP komtdat wel goed hoor.
Hij kan ook in 90 liter met 2 PR's maar dat is te groot voor in de woonkamer.

rho

Quote from: mijkie on May 18, 2014, 10:02:46
neem de tijd, ook voor het gronden en let op de temperatuur als je af gaat lakken, ik hou als max. 18 graden aan, heeft de verf nog tijd om te vloeien ....

Vandaag zou dus wel moeten lukken. :)

mijkie

ben je al toe aan aflakken dan ??

grondverf is niet zo kritisch !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

rho

Nee, vandaag eerst een een laagje grondlak er op.
Ik heb nog andere stukken voor in huis die ook geverfd moeten dus dat komt goed uit. :)

mijkie

lekker weer voor dit soort dingen !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6


rovinggecko

Ziet er mooi uit! Dat verven gaat vast lukken. Zelf heb ik het meest succes als ik eea goed vetvrij maak, voor en na het opschuren. Dan vloeit eea het mooist uit.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rho

Ik gebruik verf op waterbasis. Man dat droogt snel! Droog in 30min!
Da's wel opletten, want veel vloeien is er niet aan.

Ik heb nu een testplankje gedaan (ik moet nog wat experimenteren voor andere projecten) en een plank voor in een voorraadkast. Dat viel niet zo mee.

Maar toen ik de onderkant van de sub deed ging het wel aardig. Kan ik straks de sub omdraaien en de rest doen.
Ik doe het altijd in die volgorde. Dan zie je de "randjes" waar je gestopt bent nooit, omdat die onderaan de sub zitten. (als ze al te zien zouden zijn)

mijkie

waterverf ??

dat droogt zo snel dat het geen tijd heeft om te vloeien .....zeker als je buiten schildert met een beetje wind ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

rovinggecko

Neem aan dat je wel mdf grondverf gebruikt op mdf? Want anders blijft het zuigen...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Timvg


rho

Quote from: mijkie on May 18, 2014, 12:43:26
waterverf ??

dat droogt zo snel dat het geen tijd heeft om te vloeien .....zeker als je buiten schildert met een beetje wind ....

Ik verf binnen. Nu het zo droog en warm is waait er nogal wat stof (zand, pollen, ...) rond. Niet bevorderlijk voor een goed resultaat.

rho

#19
Quote from: rovinggecko on May 18, 2014, 12:49:14
Neem aan dat je wel mdf grondverf gebruikt op mdf? Want anders blijft het zuigen...
Ja natuurlijk. Ik gebruik wel de juiste producten. 't Ligt waarschijnlijk aan de techniek en aan de hoge eisen die ik aan het resultaat stel.
Komt wel goed. :)

Quote from: Timvg on May 18, 2014, 12:49:54
Mooie bouw!

Dank je.
Al de anderen die dit al eerder gezegd hebben: Ook bedankt.  ;D

dre73

Goed laten drogen heeft heel veel invloed op het eindresultaat,zeker op de langere termijn.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Volgens mij een mooie unit om te gebruiken.

Gr Hans

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

Ja,die unit is heel erg fraai.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

chansig

Wie weet ga ik nog een setje woofers inzetten.. :D

Of de scan speaks vervangen met deze units kan ook nog.

G Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Deze unit is volgens mij niet meer in productie.. De SDX 12 wel en die ziet er ook enorm fraai uit, maar volgens mij moet je ze wel importeren uit Canada.