Een nieuwe start, met 'vintage' spullen -> puur genieten!

Started by ProXius, May 17, 2014, 22:29:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ProXius



Genieten van muziek, dat is uiteindelijk het allerbelangrijkste, toch?
Zo belangrijk dat je het op een gegeven moment gaat vergeten.

In 'het verleden' veel met HT gedaan, heel veel sets en spullen zijn toch wel de revue gepasseerd de afgelopen 6 jaar. Al een hele poos was het echte plezier van het luisteren verdwenen. Je gaat de muziek analyseren, of beter gezegd, de apparatuur. Het klinkt toch een beetje scherp, het laag is toch wat rommelig. De zangeres klinkt wat nasaal en die piano, speelt eigenlijk net vals... Ik heb mijzelf er op betrapt dat ik meer plezier beleefde aan mijn computer setje, dan mijn 'normale set'.

Al een poos geleden dus mijn serieuze setup verkocht en overgegaan op simpele breedbanders. Heerlijk, die rust. ;)
Daarna vooral meer op HT bezig geweest, want ach... muziek klinkt eigenlijk altijd wel prima op de achtergrond.

Toch gaat het knagen, en dan zie je ineens een advertentie op het HT forum.
Het was de advertentie voor een paartje Scan Speak Event's. Een speakerontwerp dat ik al vaker heb beluisterd de afgelopen jaren. Een transmissielijn met een 7" woofer en 28mm tweeter. Simpel ontwerp, mooie maat kast en een voor mijn smaak, ontzettend lekker en compleet geluid.

Vroeger altijd boven budget, maar deze advertentie maakte het toch erg aantrekkelijk. Na wat nadenken en rekenen toch maar de knoop doorgehakt, ze moesten er komen.

De afgelopen week heb ik dus ook de rest van mijn set samen gesteld, want ik had niks meer!
Laag budget, maar nog belangrijker, ik moest er een goed gevoel bij hebben. Absolute performance was voor mij dus niet het belangrijkste. Altijd al een fan van oude apparatuur, dus op zoek en al snel overgegaan tot koop.
Wat staat er dan sinds vanmiddag te spelen?

- Scan Speak Events
- Technics SU-7700 versterker, 2x50 watt uit omstreeks 1976
- Philips CD751 (ja, die met de 'magische' TDA1549 DAC)
- O2 Joggler met Squeezebox software en een 24bit USB DAC via eBay.
- Ixos bekabeling. (IXOS613 + XHA215)

Mijn hemel, dit maakt MUZIEK!  :wub:
Wauw, kan met een gerust hart zeggen dat dit mijn beste set tot nu toe is.
Verslaat met gemak mijn Focal 716V's + Marantz SR9600 setup en dan praten we toch over een waarde van 2300 euro toen ik ze kocht.
Deze speakers, versterker, CD-speler en kabels zijn nog geen 350 euro bij elkaar!

Jeetje dit is echt genieten zeg, haha. Ook heerlijk op laag volume, ideaal. Het laag uit de Event's is wat mij betreft echt magisch. Echt diep en toch behoorlijk strak. (Ookal staan ze in een vrij kleine ruimte)

En tsja, die versterker... met verlichte VU-meters kon hij eigenlijk al niks fout doen.  :wub: Hypnotiserend werken die dingetjes. :D Helaas moet ik hem wel even na laten kijken, want het rechter kanaal krijg een stuk meer laag dan het linker kanaal. In het geluidsbeeld hoor ik het niet eens direct (stemmen prachtig uit het midden) maar ik merk het aan de uitslag van de conus én aan de VU meters zelf. De rechter meter slaat een stuk meer uit... Aan de balans knop draaien werkt absoluut niet, want dan trekt het hele stereo beeld naar links.

Eerst even genieten en binnenkort maar eens rondvragen wat het kan zijn.

Poeh, ik ga lekker verder luisteren.  O0








- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

Xander32

Wat een verademing jouw aankopen en jouw ervaren daarvan, op een forum waarop het veel te vaak gaat om het nieuwste, het duurste, het grootste i.p.v. het genieten van muziek of andere software.

Have fun!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

mijkie

Quote from: Xander32 on May 18, 2014, 07:29:36
Wat een verademing jouw aankopen en jouw ervaren daarvan, op een forum waarop het veel te vaak gaat om het nieuwste, het duurste, het grootste i.p.v. het genieten van muziek of andere software.

Have fun!

+1 !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

BJF

Dat is wat ik ook dacht toen ik de openingspost las. Dit zou ik ook wel willen, maar ik weet niet waar of hoe te beginnen  ;)
NAD M10 V2
Elac FS247

Spijkie

Technics en VU meters, wil je dat nu kopen dan kom je bij mcintosh uit en moet je de beurs trekken :) . Mooi verhaal en herkenbaar, ik heb voor een andere weg gekozen maar wel dezelfde simpelheid. Het scheelt waarschijnlijk ook dat jij weet wat je moet kopen en wat lekker combineert.

Lekker genieten zo!

Groeten
Spijkie
Lumin,audioquest,Lyngdorf 2170, Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Marino

Helemaal goed en op bepaalde punten erg herkenbaar, werkt de Joggler goed?
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

rovinggecko

Kijk, da's lekker eigenwijs.
Mooie foto's ook zo!! Als het net zo klinkt :)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Miesepies

Wow, die Technics is errug gaaf. Hou wel van dat soort knoppen bakken :)  Waar Mcintosh een kermis wordt is dit een mooi plaatje.

Speel zelf nu sinds een aantal weken met 35 jaar oude KEF's en ben erg tevreden over dit paartje vintage kastjes ;)  Denk dat de combi van oud en nieuw erg goed kan werken...

Ruud-

Ik herken dit dus ook, oude Dynaco ST410 met nieuwe Kef LS50, simpele potmeter en een NorthStarDesign cd combi, het best wat ik ooit thuis heb gehad  ;D
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

ProXius

Quote from: Xander32 on May 18, 2014, 07:29:36
Wat een verademing jouw aankopen en jouw ervaren daarvan, op een forum waarop het veel te vaak gaat om het nieuwste, het duurste, het grootste i.p.v. het genieten van muziek of andere software.

Have fun!

Erg mooi berichtje en inderdaad dit raakt precies wat ik bedoel! Heerlijk!  :wub:

Quote from: BJF on May 18, 2014, 08:25:22
Dat is wat ik ook dacht toen ik de openingspost las. Dit zou ik ook wel willen, maar ik weet niet waar of hoe te beginnen  ;)

Bij mij was op een gegeven moment echt de knop om en heb ik letterlijk alles de deur uit gedaan. Toen ben ik naar 2 Cyburg Needle's gaan luisteren met een 3" breedbander waar dus geen ultiem laag en geen ultiem hoog uitkomt, en dit heeft me echt weer 'leren' genieten. ;)

Quote from: Spijkie on May 18, 2014, 08:34:22
Technics en VU meters, wil je dat nu kopen dan kom je bij mcintosh uit en moet je de beurs trekken :) . Mooi verhaal en herkenbaar, ik heb voor een andere weg gekozen maar wel dezelfde simpelheid. Het scheelt waarschijnlijk ook dat jij weet wat je moet kopen en wat lekker combineert.

Lekker genieten zo!

Groeten
Spijkie

Thanks! Inderdaad, en nu niet. :D Voor mij is het 'gevoel' zo belangrijk en dat doet deze set direct al prachtig. Rust in je set betekend meer tijd om te genieten, ben ik heilig van overtuigd. :D

Quote from: Marino on May 18, 2014, 09:56:02
Helemaal goed en op bepaalde punten erg herkenbaar, werkt de Joggler goed?

De Joggler is echt top, maar dan wel alleen i.c.m. een USB DAC hoor. Bediening via de telefoon is echt ideaal. Waarschijnlijk is een echte squeezebox fijner, maar voor mijn Joggler heb ik nog geen 40 euro betaald dus dat is een leuke prijs. ;)

Quote from: rovinggecko on May 18, 2014, 10:01:03
Kijk, da's lekker eigenwijs.
Mooie foto's ook zo!! Als het net zo klinkt :)

Het klinkt lekker warm, vol en uitnodigend. Dus ja, komt wel redelijk overeen met de foto's gok ik.  ;D

Quote from: Miesepies on May 18, 2014, 10:10:20
Wow, die Technics is errug gaaf. Hou wel van dat soort knoppen bakken :)  Waar Mcintosh een kermis wordt is dit een mooi plaatje.

Speel zelf nu sinds een aantal weken met 35 jaar oude KEF's en ben erg tevreden over dit paartje vintage kastjes ;)  Denk dat de combi van oud en nieuw erg goed kan werken...

Ja die Technics is echt een shot in de roos! Wel veel knopjes en dingen, maar wat mij betreft helemaal niet te druk. Gewoon een super gaaf ding. Hij zal wel schrikken, want hij krijgt ook muziek te verwerken waar ze in 1976 nog niet eens van konden dromen. :p (Dubstep zo op z'n tijd, haha)

Quote from: Ruud- on May 18, 2014, 11:50:17
Ik herken dit dus ook, oude Dynaco ST410 met nieuwe Kef LS50, simpele potmeter en een NorthStarDesign cd combi, het best wat ik ooit thuis heb gehad  ;D

Heerlijk is dat hè!? Soms is het ook allemaal zo makkelijk.  :coffee:

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!
Ik zit net alweer een uurtje te genieten.

En weet je wat al helemaal een cadeautje is?
Geen idee hoe het kan, maar ik zet de set aan... en wat denk je? De Technics is weer 'normaal', dus beide kanalen evenveel laag... TOP!  O0 :pompom: :headbanging:
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

felix01

VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

gast2018

aaah die Technics versterker.  Mooi ding, ik had er eentje gekocht een jaar of 3 geleden bij de lokale kringloop, een tijdje op zolder als tweede set versterker gebruikt. Omdat ik eigenlijk geen goede speakers had heb ik hem na een tijdje weer verkocht. Kan wel zeggen dat ik daar spijt van heb.

ProXius

Ja echt een tof ding en helemaal nu hij *afkloppen* ineens weer helemaal werkt. :D

Helaas is mijn audio opname apparatuur momenteel voor een klus in Frankrijk, maar zodra het terug is ga ik lekker eens wat opnemen!
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

klaasje11

samen met de set van een maat van me heeft deze set mij echt geinspireerd!

Ik moet echt eens werk gaan maken van het restaureren van mijn Sansui AU-317
Elac FS57.2 -- Sony TA-N55 ES -- Aristona Voorversterker -- Luxman T-240 -- Sony CDP-M19 -- Sony MDS-JE500 -- Beyer Dynamic DT 770 Pro -- Choseal Q-854 -- Roccat ISKU -- Roccat SAVU -- jaren 70 Philips broodrooster

twani

Quote from: Xander32 on May 18, 2014, 07:29:36
Wat een verademing jouw aankopen en jouw ervaren daarvan, op een forum waarop het veel te vaak gaat om het nieuwste, het duurste, het grootste i.p.v. het genieten van muziek of andere software.

Have fun!
^^

Dit zouden meer mensen moeten doen....

Mr.M

Quote from: twani on November 20, 2014, 19:16:40
^^

Dit zouden meer mensen moeten doen....

Ik zou niet weten wie?? ^^

Dit bewijst weer dat het geen duizenden euro's te kosten om iets moois en goed klinkend neer te zetten..

Veel kuisterplezier..
**UNDER CONSTRUCTION**

twani

Men vergeet regulier één heel belangrijk element.

Van muziek genieten gaat alleen als de "state of mind"  daar helemaal klaar voor is.

Alleen al het uitzicht op deze set zorgt voor de juiste gemoedstoestand, onmisbaar voor het grote genieten.

Op het moment bijv. dat er een versterker van +3K staat, schakelen je hersenen automatisch over naar de "technischluisterenismijngedaneuitgavewelverantwoordgeweest" modus.

Alleen maar letten op allerlei technische details in de klank maar genieten hó maar......



Gitaarwerk__

Ik weet niet hoe het klinkt, maar het ziet er sfeervol uit  :wub: (niet sarcastisch bedoeld overigens :) ). Mooie speakers. En VU meters heb ik altijd een zwak voor.
Kef Reference One, Exposure 2010S2D, Exposure 2010S2, Schiit Gungnir multibit, Pro-Ject debut & Grado Gold, Raspberry Pi + Squeezebox upgrade, Audioquest HawkEye BNC, Kimber 8TC, Kimber vdHul Mainsstream & Mainsserver, Kimber select 1011 & 1016

Siddartha

Geweldig dat je dit doet en respect voor de keuze...
Gaat er echt om dat je, ipv te denken wat je nog meer wilt, authentiek geniet van wat je NU hebt... Top!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

ProXius

Thanks allemaal guys!
De set staat nog steeds heerlijk te spelen, zowel bij film als muziek.
Tot op heden nog geen enkel beetje spijt. Sterker nog, elke dag geniet ik er bijna nog meer van. ;)

:headbanging: :pompom: :coffee:
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

VlisChris

Heerlijke set :D
Zowel qua looks als qua instelling kan ik hier een glimlach van krijgen 8)

En 350 euro? Ik vind het serieus gaaf. Als het maar muziek maakt!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Duck Twacy

#21
Mooi, en als de Technics "op" is, zou je op zoek kunnen gaan naar een mooie vintage Accuphase. Ga je nog een stapje omhoog.

bv http://www.tmraudio.com/product/accuphase-e-202-vin-stereo-integrated-amplifier-100-watt-ch
of
http://audioklassiks.de/wordpress/?p=1154
of
http://www.tmraudio.com/product/undefined-53

Volgens mij is de bouwkwaliteitvan Accuphase zo goed dat je gerust een 30 jaar oude kunt kopen en wellicht na een opknapbeurtje (elcos) speelt ie weer als nieuw.

O, die laatste is een eind bak.

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Maikel_audionerd

Mooie set zeg!
Het mooie aan vintage apparatuur vind ik dat je ongelofelijk veel bang for bucks krijgt. Destijds wisten ze echt wel hoe ze apparatuur moesten maken hoor!
Voortreffelijk bouwjaar trouwens  :tounge2:
Ik gebruik een vintage pre-amp als Phono-amp icm 2 stepup trafos en hoe ontzettend goed dat klinkt, ongelofelijk  ;D

Veel plezier met je set
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

ProXius

Thanks!
Een upgrade zit er voorlopig niet in, ben echt 100% tevreden. :)
In de verre toekomst wellicht de speakers opnieuw finishen, of iets gaafs mee doen. De rest blijft echt nog wel even.  ;D
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"