BT 1886 voor gamma

Started by J.A.F._Doorhof, May 15, 2014, 10:20:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Met de overgang van analoge toestellen naar digitaal veranderen de "regels" met de komst van UHD (en 4K) gaan er meer dingen veranderen. Zoals jullie weten proberen wij altijd voorop te lopen met deze aanpassingen, aangezien we veel vragen krijgen over de gamma materie en vooral de nieuwe norm wil ik een kleine uitleg geven..

In het verleden zijn we opgezadeld met een gamma curve, dit had (in het kort) te maken met de manier waarop tape en CRT samen moesten werken en het idee was om zoveel mogelijk goede kwaliteit zwart levels te behouden zonder al te veel ruis.

De gamma instellingen zijn altijd afhankelijk geweest van het materiaal en bij projectie (en kleine displays in mindere mate) de ruimte maar ook van het bron materiaal, bij de REC709 kleurspace was de gamma bv in het laag al wat anders dan bij de oude vertrouwde REC601.

Normaliter werkte we altijd met gamma instellingen tussen de 2.2 en 2.35 echter.

Hier zijn echter verschillende meningen en mythes over.
Bij bv REC709 is er wel een standaard van Encoding (het maken van) maar geen standaard voor Decoding, met andere woorden er is geen vast gelegde standaard.

Bij de computer standaarden is dit wel het geval, sRGB heeft bv veel raakpunten met de REC709 standaard maar heeft wel volledig vastgestelde normen. Je zou kunnen zeggen "waarom neem je dan niet die waardes over voor de REC709?".
Daarvoor moet je eigenlijk weten hoe die gamma tot stand komt.

Veel mensen (vooral mensen die net met kalibreren beginnen) denken dat de gamma over de gehele lijn 2.2 moet zijn, dit is echter niet waar, als we even kijken naar de sRGB waardes bij dan is het gemiddelde wel degelijk 2.2 maar is er een hoger gamma bij de witpunten en een lager gamma bij de zwart gedeeltes. Dit is op zich een aanpak die erg goed werkt voor de omgeving waarin je naar een monitor kijkt, maar dat is radicaal anders dan een home theater omgeving natuurlijk, een HT is vaak volledig donker of in ieder geval erg verduisterd waar een computer omgeving vaak meer achtergrond verlichting heeft.

Andere mensen beginnen met een gamma van 2.4.
Dit komt van het "verhaal" dat BD gemasterd zou worden op een gamma van 2.4.
Ook dit is niet helemaal waar, als je een gamma van 2.4 zou gebruiken zou je een behoorlijk contrast rijk beeld zien, maar het zwart detail zal behoorlijk weggedrukt worden en je zou een beeld overhouden dat niet bepaald plezierig is om naar te kijken.

Om deze "verwarring" weg te halen is er de BT1886 norm, deze gaat uit van een gamma die begint bij 2.4 en daarna aangepast word aan de capaciteiten van de display, met andere woorden "wat is het zwart level en wat is de maximale lightoutput", hier word een variabele gamma van berekenend waardoor je uiteindelijk het plaatje ziet zoals het bedoeld is.

In theorie zou een strakke 2.4 gamma kunnen bestaan, maar nog niet vandaag.... het zou een toestel moeten zijn met een absoluut zwart level en oneindig contrast.... en jammer genoeg zijn we daar nog lang niet.

De uiteindelijke curve zal dan ook nog steeds bestaan uit een hogere gamma aan het witgedeelte en een lagere gamma in het zwart.

Bij onze calibraties proberen we altijd uit te gaan van de BT1886 norm maar vaak is dit erg moeilijk omdat toestellen dit vaak niet of nauwelijks ondersteunen, veel toestellen hebben alleen gamma presets of bieden gamma instellingen die vaak maar half of niet goed werken, of waar andere concessies gedaan moeten worden.

In het verleden zaten alle instellingen verborgen in een service menu en was er vaak geen CMS, in de moderne tijd hebben we eigenlijk altijd de grayscale instellingen, en in een groot gedeelte van de toestellen nu ook CMS, gewoon in het user menu, dit is een enorme vooruitgang. Het is dan ook fijn dat nu ook met gamma er veranderingen aankomen. Zowel Panasonic als LG zullen in hun aankomende generaties meer gaan werken met het BT1886 gamma protocol waardoor het voor ons makkelijk zal worden om naast de grayscale en CMS nu ook de gamma nog meer te verfijnen.

Natuurlijk is alle apparatuur en software van ITC Home Theater hier helemaal klaar voor.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

dennism

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 15, 2014, 10:20:14


In theorie zou een strakke 2.4 gamma kunnen bestaan, maar nog niet vandaag.... het zou een toestel moeten zijn met een absoluut zwart level en oneindig contrast.... en jammer genoeg zijn we daar nog lang niet.

(AMO)oled schermen hebben toch een absoluut zwart level en oneindig contrast of heb ik me daarin verkeerd ingelezen?

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

lop.com

Lid sinds 2003

Fox

De volgende stap.....

Netflix | Partner Help Center → FAQ → Originals

Question:

What is Gamma?

Answer:

Gamma refers to the relationship between video signal and light output. A gamma of 1.0 (linear) would mean that an increase of 2x in signal would have a 2x increase in light output. However, most displays have a gamma of between 2.0 and 2.4.



• For video mastering, gamma 2.4 was standardized in ITU-R BT.1886.
• For theatrical mastering, gamma 2.6 was standardized by DCI.


For HDR, a new 'gamma' was introduced called PQ and standardized as SMPTE ST.2084 (see article "What is PQ?").


Question:

What is PQ?

Answer:

PQ stands for 'Perceptual Quantizer' which refers to a new 'gamma' or transfer function for HDR. It uses the human eye as the perceptual basis for its signal-to-light relationship. For this reason, it is highly efficient from very low to very high light levels and is used for encoding HDR images.

J.A.F._Doorhof

Gamma bij HDR is een ander verhaal.
Wil daar niet tever op in gaan, maar het is niet zo eenvoudig als ze hier doen voorkomen.

Er is namelijk nog amper/geen toestel op de markt die alles perfect weergeeft dus vooral bij CMS en gamma worden soms behoorlijke aanpassingen gedaan.

Gamma is iets waar ik door de jaren heen minder en minder "waarde" aan hecht om dit perfect te krijgen.
Ten eerste zit je al met units met irissen of auto dimming, op dat moment gaat de gamma sowieso alle kanten op via kijken.
En dan HDR, breek me daar de mond niet over los.
Het is net wild west bij bepaalde toestellen, kijk maar wat je kan doen en zo goed mogelijk :D

Het is weer lekker uitdagend, REC709 is ondertussen zo simpel te doen dat dit geen uitdaging meer is, HDR een goed beeld geven...... wel.
Als je ook een calibratie overweegt neem in vredesnaam iemand die het vaker doet en een analyzer/software/kennis heeft om HDR goed in te stellen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Quick Reply

Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.

Name:
Email:
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Onze vlag is blauw, wit en:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview