Chord Hugo

Started by Richi, May 14, 2014, 11:47:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarkD

Bedankt Richard! Heb er zin in, ben heel benieuwd! :) Ik neem mijn NAS met muziek ook mee. Neemt er nog iemand een lange ethernetkabel mee om mijn Renew DS aan te kunnen sluiten vanaf het modem/router?
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

bottlekiss

Quote from: MarkD on November  3, 2014, 13:28:06
Bedankt Richard! Heb er zin in, ben heel benieuwd! :) Ik neem mijn NAS met muziek ook mee. Neemt er nog iemand een lange ethernetkabel mee om mijn Renew DS aan te kunnen sluiten vanaf het modem/router?

Voor een netwerkkabel wordt gezorgd
Classé-Chord-Dynaudio-Pioneer-Yamaha

MarkD

Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Richi

Quote from: bottlekiss on November  3, 2014, 17:08:08
Voor een netwerkkabel wordt gezorgd
Wel een audiofiel verantwoorde top klinkende UTP kabel toch?  >:D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Oh, en nemen jullie leuke muziek mee?  :worship:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Bas Akkerman

Ik ben bang dat ik af moet zeggen. Er wordt een verrassingsfeestje voor mijn oom gehouden en dat was ook voor mij een verrassing. :nopompom: Ik vind het wel erg jammer moet ik zeggen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Richi

Oei, dat is jammer zeg. Maar wie weet kunnen we een andere keer afspreken. Veel plezier op het feest in ieder geval!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MarkD

Dat is zeker jammer Bas. Was wel benieuwd om live mee te maken hoe jij de muziekweergave beoordeelt!
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Bas Akkerman

Quote from: Richi on November  4, 2014, 10:32:53
Oei, dat is jammer zeg. Maar wie weet kunnen we een andere keer afspreken. Veel plezier op het feest in ieder geval!
Graag! Al was zo'n M&G nou juist zo handig vanwege mijn spaarzame tijd.

Quote from: MarkD on November  4, 2014, 15:03:20
Dat is zeker jammer Bas. Was wel benieuwd om live mee te maken hoe jij de muziekweergave beoordeelt!
Haha, ok... Het is geen kunstje of zo hoor, gebeurt gewoon.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Richi

Ja, tijd is voor velen van ons een probleem. Hier net zo met een drukken (internationale) baan en een jong gezin. Nauwelijks tijd voor de hobby.

Wie weet een andere keer.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Quote from: Richi on November  3, 2014, 21:11:31
Wel een audiofiel verantwoorde top klinkende UTP kabel toch?  >:D
Ik vrees dat ik een beetje op deze uitspraak terug moet komen. Ik heb net de standaard 'Yoko' USB kabel van de Chord vervangen door een van Audioquest en ik weet niet wat ik hoor. Het zal allemaal wel suggestie zijn, maar ik ben in ieder geval zeer blij met wat ik hoor. De nieuwe voedingskabel op de Mac Mini geeft minder storing (hoorde nog wel eens wat gezoem als ie flink stond te rekenen) en meer rust in het geluid. Bizar allemaal. 8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

JeroenGRT

Je bent niet de enige die verschil tussen USB kabels hoort, ik gebruik hier de Audioquest Carbon.
Jammer dat je niet kunt Bas, was wel benieuwd naar de resolution audio en nou missen we een goede schrijver voor het luisterverslag  :D
Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

JeroenGRT

Quote from: Richi on November  3, 2014, 22:00:25
Oh, en nemen jullie leuke muziek mee?  :worship:

Tuurlijk.  ;D

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

bottlekiss

Quote from: JeroenGRT on November  4, 2014, 22:41:23
Tuurlijk.  ;D



Heb je wel heel snelle kabels voor nodig 😂
Classé-Chord-Dynaudio-Pioneer-Yamaha

JeroenGRT

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

MarkD

Zo, net terug van een gezellig dagje dacs vergelijken. Leuk om deze 3 in prijsklasse oplopende dacs (waarvan er dus 1 een streamer is) achter elkaar te kunnen vergelijken op een mooie, muzikale set. Later meer, maar alvast een tipje van de sluier: er kwam uit alle 3 dacs muziek! :tounge:

En nee, we hebben geen Slayer gedraaid...
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

eMVe

"Later" is wel een érg relatief begrip. . .:huh2:. . . maar in ieder geval goed om te lezen dat het een gezellig dagje is geweest.

MarkD

... en de iets langere versie... niet zo heel veel later op de eeuwigheid (een mens moet ook eten en drinken en zijn lief weer begroeten)...

Na de hartelijke ontvangst door Richard, het kennismaken (met de set en met elkaar) en een kop koffie hebben we eerst wat gekletst met een muziekje op de achtergrond. Na het uitpakken en aansluiten van de meegebrachte spullen kon de vergelijking beginnen.

De Audiolab M-dac mocht het spits afbijten (aangesloten via een Audioquest Carbon (?) USB-kabel op de Mac Mini). Deze dac (die ik al ken uit de set van Jeroen) vond ik nu wel aardig klinken, maar het was me wat saai en futloos. De muziek leek wat in elkaar gedrukt, zowel qua ruimtelijke afbeelding als qua scheiding van stemmen en instrumenten. Het luisterde best lekker weg, maar het geluid bleef wat plakken aan de speakers (ook na omdraaien van de stekker, omdat we aanvankelijk de polariteit niet hadden gecheckt). Wat mij betreft een tegenvaller.

Na de heerlijke broodjeslunch was de Linn Klimax Renew DS aan de beurt. Dat verschil vond ik toch wel opmerkelijk. Nu was er ineens wel een heerlijke gelaagdheid in het geluid, stemmen en instrumenten die (voor zover mogelijk) realistisch klonken en een veel ruimtelijker en dynamischer weergave. Wel viel het ons na korte tijd op dat we een tandje harder draaiden dan met de M-dac. Dit ondanks een meting met een geluidmeter van een testtoon (ja Garmt, kom er maar in! ;D). Wellicht dat we de M-dac dus iets tekort hebben gedaan, maar het verschil in weergavekwaliteit vond ik zelf zodanig groot dat het niet alleen hieraan kan hebben gelegen.

Tot slot de Chord Hugo (ook weer via USB aangesloten op de Mac Mini). Een erg fijn klinkende dac, die wat mij betreft toch wel een paar niveaus beter klinkt dan de M-dac, maar het onderspit moet delven tegen de Renew DS. Echter niet op elk gebied. Zo lopen zowel het hoog als laag verder door met de Hugo, terwijl de Renew DS de zaak op de frequentie-extremen van hoog en laag iets lijkt af te ronden. Daardoor klinkt ie iets vriendelijker en de Hugo iets pittiger. Een kwestie van smaak en synergie met de rest van de set. Ritmisch lijkt de Hugo in het bijzonder zijn zaakjes goed voor elkaar te hebben en ook klinkt ie nog iets ruimtelijker dan de Renew DS. De gelaagdheid vond ik dan weer mooier bij de Renew DS. Stemmen sprongen er voor mij meer uit en het was makkelijker om de muziek te kunnen volgen.

Dus ik ben en blijf blij met de Renew DS! :)

Helaas ging de tijd snel voorbij en ontbrak het aan tijd om nog uitgebreider muziek te luisteren. Rest mij nog om gastheer Richard te bedanken voor het gelegenheid bieden voor dit vergelijkend warenonderzoek en de goede zorgen op het gebied van eten en drinken. Uiteraard ook top om weer 2 forumgenoten te leren kennen en wat ervaringen uit te wisselen! :) Wat mij betreft een leerzame en leuke dag zo. :music:

Disclaimer: Er is niet blind getest. Wel zijn volumeverschillen tussen dacs opgetreden. Neem bovenstaande uitkomsten dus gerust met een korreltje zout. Het is slechts mijn weinig wetenschappelijke onderbouwde mening, die waarschijnlijk sterk door autosuggestie is gekleurd!
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

JeroenGRT

Bedankt Richard voor je gastvrijheid, vond het erg gezellig. Deze Tannoy speakers had ik nog nooit gehoord, moest er even aan wennen...maar wat een lekkere sound geven ze!

We starten met de Hugo dac, moest even wennen omdat de zang in vergelijking met mijn eigen set erg ver weg stond....mijn speakers hebben een iets meer upfront karakter. Maar na een tijdje raak je gewend aan het geluid en is het lekker luisteren. Toen maar eens de mdac aangesloten, de interlink paste niet op de mdac omdat de connectoren niet ver genoeg uitelkaar gehaald kunnen worden. Toen een andere zilveren interlink met eichmann bullets aangesloten tussen de mdac en aragon processor...ik vond de mdac het eigenlijk best goed doen in deze set...weinig mis mee dacht ik nog bij mezelf...wel kwam het geluid met deze dac nog niet helemaal goed los van de speakers. Het digitaal filter op de mdac maakte nog wel een verschil, het optimal transient filter deed het naar mijn mening hier het best terwijl ik zelf met slow rollof speel.

Daarna de Linn klimax Ds renew....hier kwam het geluid mooi los van de speakers...ook werd het o zo belangrijke middengebied wat voller weergegeven waardoor het naar mijn idee wat natuurlijker overkwam. Het stukje van supertramp cannonball kwam minder 'geknutseld' over. Wel rond de linn het hoog wat af wat ik persoonlijker wel lekker vind, de Hugo lijkt hierin wat verder door te lopen.
Na de linn aangesloten te hebben zijn we weer teruggegaan naar de Hugo , nu met de zilveren kabel...die voor mij fijner klonk dan de eerste audioquest interlink die er eerst tussen zat. Wat mij vooral ook opviel dat het middengebied van de Hugo iets slanker werd weergegeven dan de linn.

In ieder geval vond ik de linn het fijnste klinken in deze set, de Hugo deed het in deze set wel wat beter dan de mdac alhoewel ik later wel dacht of dit wellicht met het volumeverschil ook nog te maken zou kunnen hebben....met de telefoon dB meten bleek toch niet zo succesvol  :colgate: Ik had persoonlijk het verschil tussen de Hugo en mdac iets hoger verwacht....scheelt mij in ieder geval weer centjes... ;)

Owja muziek wat we hebben beluisterd Ane brun , Supertramp en Alan Taylor . Bedankt voor de leuke dac! / dag . En Mark mooi verwoord en ik denk dat het aan het volumeverschil heeft gelegen haha, maar goed ik houd mijn mdac ook en deze wordt wel voorzien van een nieuw mdac2 mainboard....wellicht dan nog eens een keer testen.

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MarkD

Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Bas Akkerman

Quote from: MarkD on November  8, 2014, 22:34:39
Bas! Gaat het??
Haha, ja hoor. Vind het gewoon jammer dat ik er niet bij was.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

MarkD

Quote from: Bas Akkerman on November  9, 2014, 06:47:10
Haha, ja hoor. Vind het gewoon jammer dat ik er niet bij was.

Ik dacht al zoiets. Zeker jammer dat je er niet bij was. Volgende keer beter!
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

Richi

Ha mannen, excuses voor mijn late reactie. Het was een druk weekend.  :hehe:

Het was weer een heel leerzame en gezellige dag gisteren. Stipt op tijd stonden er twee mannen voor de deur met een paar dozen (met apparatuur) en tassen (vol kabels). Na een korte kennismaking zijn we snel begonen aan het 'wennen aan mijn set'. Nou ja, ik was er natuurlijk al aan gewend en Bottlekiss ook, want hij heeft de set regelmatig gehoord.

Uiteraard hebben we wel eerst alle apparatuur aan het lichtnet gehangen, zodat ze alvast konden wennen aan de plaatselijke stroomvoorziening. :D Wat betreft het luisteren, zal ik me beperken tot mijn conclusies omdat er hiervoor al e.e.a. is geschreven. De Audiolab vond ik qua klankkleur erg fraai, maar het geluid wilde niet echt loskomen van de luidsprekers. Ook na het wisselen van de polariteit bleef dit zo. Achteraf speelden we misschien ook wat te zacht met de Audiolab, wat niet in zijn voordeel was. Zelf denk ik dat dit niet zo gek veel uit zou maken.

De Linn was duidelijk van een andere (prijs)klasse. Ineens was er een veel mooiere ruimtelijke afbeelding, meer detail en vloeiender weergave. Het geluid bleef niet meer zo bij de luidsprekers hangen, maar kwam veel meer naar je toe en ook in de breedte. Bij Yello vond ik het 'lekker strak' klinken en het wad genieten geblazen. Ik begrijp echter wel wat Mark bedoelt als hij soms wat vuurwerk mist. Het is allemaal wat ongekleurd en audiofiel. Dat is prima, maar soms wil je gewoon even los gaan.  :headbanging:

De Hugo heeft wel wat meer dat karakter: het gaat allemaal wat dieper en hoger. De dynamiek is wat groter, de timing is erg goed, maar het klinkt ook minder verfijnd. Wat minder beleefd: een beetje zoals een moderne Engelsman. Hij is bog steeds engels, maar wel met scherpe kantjes vergeleken met de traditionele ingetogen Engelsman van weleer.

Uiteindelijk is het - zoals altijd - een kwestie van smaak en budget. Ja, duurder klinkt beter, al is het maar wat je beter vindt. De Audiolab klinkt voor het geld geweldig, maar als je (veel) meer uitgeeft, krijg je daarvoor meer 'staging', verfijning en ritmisch gevoel voor terug. De Linn en de Hugo vond ik elkaar niet zoveel ontlopen, wat mij betreft was het meer een smaak kwestie. De Hugo is wat expressiever, de Linn wat meer ingetogen.

Het zou leuk zijn om deze shootout nog eens over te doen op de set van Mark of Jeroen om te kijken inverre de harmonie tussen componenten een rol speelt. Zelf ben ik erg gelukkig met de Aragon, Tannoy, Hugo combi. Wij houden wel van een wat bombastisch en 'donkerbruin' geluid. Tears for fears moet wel echt knallen bijvoorbeeld.;D

Kortom, het was leerzaam, gezellig en we hadden natuurlijk véél te weinig tijd, want ik had graag wat op de NAS van Mark willen grasduinen... :angel:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

MarkD

Mooi beschreven! Het blijft zeker een smaakkwestie, waarbij ondanks het wat meer ingetogen karakter van de Linn deze toch mijn voorkeur blijft genieten. Maar de Hugo is zeker een mooie dac, waarbij de bediening van de Mac Mini met de iPad er goed uitzag.

Je bent uiteraard van harte welkom om de shootout bij mij nog eens dunnetjes over te doen. Wellicht komt het grasduinen er dan wel van! En Bas kan in de herkansing! ;) Lijkt mij wel erg leuk om dat te doen op het moment dat Jeroen zijn upgrade naar de M-dac 2 heeft gedaan.
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers