Restauratie Floating Cameleon I uit 1993

Started by Arcoruig, May 11, 2014, 11:54:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arcoruig

Ik heb vorige jaar voor een gunstig bedrag een setje Floating Cameleon I uit 1993 gekocht. Nadat deze een half jaar bij mij op kantoor voor de achtergrondmuziek hebben gediend ben ik van plan deze eens onder handen te nemen. Aangezien de speakers uit 1993 zijn kunnen ze wel wat TLC gebruiken. Of de speakers het waard zijn is een 2e, ik vind het gewoon leuk om te doen :)

Zaken welke op de planning staan:
- Kasten hout restaureren, er zijn wat plaatsen waar butsen en beschadigingen zitten.
- Kasten verven, als de beschadigingen verholpen zijn moeten ze weer zijdeglans zwart worden.
- Demping in de kast nalopen, 1 speaker mist een aantal pritex/wol stukken.
- Frontcovers maken, deze zaten niet bij de speakers, zijn nog wel te koop, echter kosten ze 100,- per stuk, wil dit DIY doen.
- Vilt opnieuw vastplakken
- Filterschema maken
- Filters nalopen en verbeteren waar mogelijk
- Tweeters zijn reeds vervangen

Specificaties volgens de handleiding:
Floating Systems Cameleon I
- Gewicht 27kg
- 2,5 weg
- 1x SEAS 25TFF Tweeter (H519)
- 2x SEAS 17 RE / P Woofer (H528)
- 90db @ 2.83v / 1m
- Bouwjaar 1993
- Crossover op 3200Hz

Deze luidsprekers zijn door Ivan Schellekens ontworpen als "budget lijn" tegenover de Synthese Telefoonhoorns. Naar wat ik kan terugvinden hebben ze toen rond FL 3000,- voor een set gekost. De Cameleon lijn bestond toen uit een Cameleon II (welke 2 weg is) Cameleon I (waar we het hier over hebben) en een Cameleon I Royal (heeft andere drivers en is anders gefilterd, uiterlijk is gelijk). De latere/huidige lijn (Cameleon III, Princes, Queen, etc.) delen optisch dezelfde kenmerken, gebruiken ook SEAS drivers en hebben dezelfde Floating Tweeter constructie, echter zijn vele malen voordeliger gebouwd. Gewicht van bijvoorbeeld het huidige topmodel in de Cameleon lijn is met zijn 17kilo ruim 10 kilo lichter dan zijn 20 jaar oudere voorganger.

www.floating-systems.be


Kast:
De kast is voorzien van bitumen, veel bracing, met zand gevuld compartiment, Pritex, Wol en BAF. Aan de sticker in de Floating buis te zien is de kast, of althans onderdelen ervan bij Circle V.O.F.  in Nuenen (Noord-Brabant) gemaakt. De kast is rondom gemaakt van 22mm MDF, de bracing van 18mm MDF.

Drivers:
Alle drivers zaten vast gekit en de korven van de woofers zijn voorzien van kit om de resonanties te dempen. De Tweeter is verlijmt aan een stuk plastic buis, welke volgestort is met beton. Deze buis ligt op 2 rubber strippen welke voor de ontkoppeling moeten zorgen. Er zitten 2 schroeven in de baffle die er voor zorgen dat de tweeter niet uit de behuizing kan vallen bij vervoeren. De tweeters zitten niet vast met deze schroeven. hier zit een paar mm ruimte tussen.

Origineel zitten hier SEAS 25TAF/G (H398) tweeters in, aangezien er 1 ingedeukt was zijn deze vervangen. DE 25TAF/G was nergens meer de vinden, vandaar dat er voor de SEAS 25TFF (H519) is gekozen, mocht ik een setje 25TAF/G vinden kan ik dit weer terug bouwen.

Bekabeling:
Er wordt gebruik gemaakt van Draka H07V-K 1,5mm2 koperen bekabeling, de tweeter heeft 0.75mm2. Bi-Wire aansluit terminals, waarbij de onderste terminals voor de onderste driver is.

Filter:
Bij alle filteronderdelen zijn de volledige draadlengtes door de print heen gehaald en gebruikt om het component mee vast te solderen. Het soldeerwerk kan mooier en de flux is bruin geworden, maar het zit wel sollide in elkaar.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

#1
Drivers + Floating Buis:
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

Filter materiaal: (Schema moet ik nog maken)

Achter de bovenste woofer zit een klein filterplaatje, voorzien van Audyn CaP 6.8uF condensatoren en 0,0033uF koppelcondensatoren, 6,8 Ohm, 40 Ohm en 3 Ohm UTM Cement Weerstanden. Daarnaast 2 spoelen van Intertechnik, 92mm Diameter 2mm draad. Een zit er achter de woofer naast het filter, een 2e zit achter de onderste woofer. Dit zijn alle Filter onderdelen voor de bovenste woofer en het tweeter.

Onderin zit er nog een 15 Ohm Cement Weerstand, 15uF Audyn Cap Q4 en 0.33mH Spoel achter de aansluit terminals. Deze vormen het filter voor de onderste woofer.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

Weet iemand een simpel programma om het filter in uit te tekenen? Ik ben nu op papier bezig, maar dat moet vast netter kunnen.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Interficior

#4
Quote from: Arcoruig on May 11, 2014, 13:20:32
Weet iemand een simpel programma om het filter in uit te tekenen? Ik ben nu op papier bezig, maar dat moet vast netter kunnen.
Je zou iets als PSpice kunnen gebruiken (of LT Spice en dergelijke), maar er zijn ook genoeg online tooltjes:
http://www.digikey.com/schemeit#
https://www.circuitlab.com/
http://webtronics.googlecode.com/svn/trunk/webtronics/schematic.html

Het voordeel van PSpice of een dergelijk simuleerprogramma is dat je gelijk je filterhellingen kunt simuleren (je speaker dan maar vervangen door een weerstand in serie met een spoel en dan de Rdc en Le gebruiken als eerste inschatting. Dan kun je kijken of je het goed getekend hebt.
Take it or lease it

Arcoruig

#5
Tnx!

Hierbij alvast het filter voor de onderste driver: De waarde van de spoel is een aanname, gebaseerd op zijn formaat en vergelijk van de andere. De tekst is niet te lezen (zit zwarte lak op en de spoel is naas geschroefd ook nog vastgelijmd in de kast. Ik moet een LCR meter hebben wil ik dit netjes kunnen beoordelen, helaas kan mijn Fluke 179 dit niet... Op alle spoelen kan ik nog net  Intertechnik 0912 lezen, echter ik weet niet of dat een specifiek modelnummer of voor een hele serie is..

---afbeelding was incorrect en derhalve verwijderd. ---
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Interficior

Quote from: Arcoruig on May 11, 2014, 13:59:49
Tnx!

Hierbij alvast het filter voor de onderste driver: De waarde van de spoel is een aanname, gebaseerd op zijn formaat en vergelijk van de andere. De tekst is niet te lezen (zit zwarte lak op en de spoel is naas geschroefd ook nog vastgelijmd in de kast. Ik moet een LCR meter hebben wil ik dit netjes kunnen beoordelen, helaas kan mijn Fluke 179 dit niet... Op alle spoelen kan ik nog net  Intertechnik 0912 lezen, echter ik weet niet of dat een specifiek modelnummer of voor een hele serie is..
Ik moet zeggen dat ik dit een raar filter vind voor de onderste woofer van een 2.5-weg. Ik verwacht bij zo'n opstelling dat het kantelpunt zo'n beetje bij 500 Hz ofzo ligt, niet bij 3 kHz.
Take it or lease it

Interficior

Intertechnik 0912 kan duiden op een productiedatum, het kan ook duiden op een artikelnummer:
QuoteLU92/033/200
bestelnummer 1340912
Is een 0.33 mH luchtspoel van 2.00 mm draad.

Wat je anders kan doen is kijken of de gelijkstroomweerstand gelijk is. Dan zou je (mits dezelfde draaddikte) een inschatting kunnen maken van de inductie, die zou evenredig moeten zijn met het aantal wikkelingen in het kwadraat, en de weerstand slechts met het aantal wikkelingen.

Alleen zal het meten van 0.092 ohm weer voor andere problemen zorgen.  :hmmm:
Take it or lease it

Arcoruig

#8
Ik heb 1 spoel waarop ik kan lezen wat er staat:

0.33mh 0.092ohm, diameter 2 en als nummer 0912

Hiervan zitten er 2 in, althans 2 met 0912 als nummer.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

#9
Filter voor Tweeter + Bovenste Woofer, ik moet het nog nameten, maar volgens mij is dit hem.

Iemand op of aanmerkingen? Speaker klinkt goed, als ik iets zou missen is dan is dat in het laag. Iets meer dynamiek zou mogen.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Interficior

Die R2 toch parallel. :)

Klopt het dat één woofer met de plus aan de ground vastzit, en de andere woofer met de min?
Take it or lease it

Arcoruig

#11
Inderdaad, zoals ik het zie heeft de bovenste woofer (welke in serie met de tweeter zit) een omgedraaide polariteit.
Krijg dit alleen even niet netjes in het schema via Digikey.

Nog even een fotootje van de baspijp. Af fabriek het betere leidingwerk. Diameter is 7cm lengte +/- 28cm. De opening wijst in de kast naar beneden, zo'n 7 cm van de bodem van de kast.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

rho

#12
Een serie filter gecombineerd met een parallel filter. Eigenlijk nog nooit gezien.
En dan de onderste woofer nog tot zo hoog laten doorlopen. Vreemd.

Kan je het niet eens simuleren? Met Boxsim van Visaton moet dat wel lukken. (Freeware)

Interficior

Quote from: rho on May 18, 2014, 13:19:08
Een serie filter gecombineerd met een parallel filter. Eigenlijk nog nooit gezien.
En dan de onderste woofer nog tot zo hoog laten doorlopen. Vreemd.

Kan je het niet eens simuleren? Met Boxsim van Visaton moet dat wel lukken. (Freeware)
Ik zie dat het plaatje veranderd is, de onderste woofer heeft nu 8.2 mH als seriespoel. Dat verandert de zaak wel enigszins natuurlijk.
Take it or lease it

rho


Arcoruig

#15
Klopt,

Ik heb van de week alle onderdelen uit de kasten gehaald. Daarbij bleek de de spoel voor de onderste woofer 8.2mh te zijn. De rest is wel allemaal correct.

Ook staat er in de scan (zie 1e post) met specificaties "extra woofer van 30 tot 200Hz". Dat komt dus aardig overeen.

Ik heb trouwens teruggekregen van Floating Systems dat het de originele basreflex buis betreft. Ik vroeg mij dit af ivm de constructie.

Ik ben van de week bij Speakerland geweest in na wat gezellig geouwehoer over speakers in het algemeen vertelde Ruud dat gezien de wijziging van de tweeter. Origineel (Seas 25TAF/G Alu Dome naar een Seas 25TFF Fabric Dome, het filter iets aangepast kon/moest/mocht worden. Voorde 39Ohm heb ik 27Ohm als vervanger en voor de 3 ohm een 4.7 als vervanger in het tweeter circuit. De condensatoren worden preventief vervangen door Audyn MKP QS4 400V. Deze zijn waarschijnlijk gelijk aan de gele Audyn MKP QS 400v die er in zaten, maar wel 20 jaar nieuwer. Verder wat Pritex en Baf gehaald om de vulling van de speakers weer gelijk te krijgen.

Ben nu de fronts aan het maken en de kasten strak aan het maken.

Nog suggesties betreffende algehele revisie?
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Interficior

Zo op afstand als je zegt dat als je wat zou missen dat het in het laag is, dat je de spoel parallel aan de tweeter (!) en in serie met de woofer zo'n laag mogelijke Rdc wil houden, maar aangezien die al behoorlijk laag is zie ik zo 1-2-3 daar geen winst in.

Dan zou je nog kunnen kijken naar je corobar op de onderste woofer, maargoed, dat is al een kernspoel. Als je daar een luchtspoel wil heeft Mundorf wel wat voor je maar dan mag je wel je portemonnee trekken (200 euro per spoel), en anders zou ik kijken naar een I-punkt spoel, zo'n I150-8.2 of een Torobar TO10/8.2. Vooral de laatste heeft een stuk lagere weerstand (0.22 ohm t.o.v. 0.75 van de Corobar die je nu hebt). Maar of het echt de verbetering geeft die je zoekt is een tweede, kost je toch nog rond de 40 euro per stuk.

Andere optie zou zijn om de onderste woofer hoger te laten doorlopen, maar dan ben je wel echt met het design aan het rommelen en zonder meetapparatuur is dat niet zo handig.
Take it or lease it

Arcoruig

Ik heb de Mundorf spoelen gezien, gaat hem prijstechnisch niet worden voor deze speakers. Het design wilde ik niet echt veranderen. Wellicht kan ik nog een beetje rommelen met het dempingsmateriaal wat er in zit.

De kast zit behoorlijk volgestopt. Alle wanden, behalve de voorkant zit 42mm Pritex. Boven de "floating tweeter" buis zit wol. Onderin zit wol. En dan zitten er nog een aantal stukken BAF aan de zijkanten. Door de Pritex lijkt het alsof er weinig "ruimte" in de kast aanwezig is. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat de onderte woofer vrij kan "ademen" naar de basreflexpoort, en niet dat hier veel opstructie van Pritex/Baf tussen zit? In de loop der jaren is de lijm waarmee dit vast zat wat losgeraakt, dus de locatie kan ook iets verplaatst zijn.

| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

rho

#18
Het is inderdaad de bedoeling dat de ruimte tussen woofer en BR poort vrij blijft.
Ik ben niet zo'n fan van Pritex. Als het het goeie, dure spul is met open cellen zal het zeker wel werken. Maar er is ook wel redelijk wat minderwaardig spul op de markt.
Ik ben meer voor producten zoals Bondum800 of gelijkaardige dingen. Heel goeie ervaringen mee in BR kastjes.

edit: typo aangepast

Arcoruig

Het is hezelfde als dat ik van de week bij speakerland heb gehaald qua structuur. Dus dat zal opzich wel kloppen. Ik vind het dikke +/- 8mm grijze/groene vilt echter veel mooier. Neemt in de kast minder ruimte in beslag. Echter ik heb geen idee of dit beter werkt dan Pritex. Bodum800 zegt me niets. Kan er op google ook niet 123 iets op vinden...

Wellicht dat een tapijthandel dit verkoopt?


| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

rho

#20
Sorry, dat had bondum800 moeten zijn. Ik zal mijn post even aanpassen.

Wat die pritex betreft: Het kan er hetzelfde uitzien maar toch helemaal anders werken. Die noppen dingen uit de bouwmarkt werken b.v. niet omdat die een gesloten cel-structuur hebben.

Dat vilt werkt in een heel ander frequentiegebied. Meestal: hoe dikker, hoe lager de laagste frequentie die nog beïnvloed wordt.

Arcoruig

Ik heb nog genoeg pritex liggen wat bij speakerland vandaan komt om de speakers even opnieuw te doen.
kleine moeite en dan weet ik zeker dat het goed is. Het oude is ook wat verweert en brokkelt vrij snel af.

Nu heb ik het Bondum800 gevonden ja. Is dat te gebruiken als vervanger van het Pritex? En dan de plekken met Wol en Baf ongemoeit laten?
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

rho

Ik gebruik zelden pritex. Dus ik nog nooit geprobeerd wat het verschil is in een gewone BR luidspreker.
Wat ik wel weet is dat een matige hoeveelheid bondum800 tegen enkele wanden goed werkt om de middentonen, die uit de BR poort naar buiten kunnen komen, te dempen.
Dat kuist het mid en het laag heel netjes op.

Arcoruig

Bedankt voor de info.
Ik ga er eens mee experimenteren.
| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |

Arcoruig

Wellicht even een hele domme vraag, maar aangezien een van de woofers uit fase aangesloten is tegenover de andere. Althans dat zou volgens het filter moeten. Wat levert dit dan op bij de batterij test? gaan dat wel beide woofers dezelfde kant op.

Of is het enkel dat deze woofer ten opzichte van de tweeter uit fase staat, waarbij bij de woofers onderling wel in fase spelen?

beetje noob op dit gebied...

Gr Arco

| Lyngdorf TDAI-1120 | ScanSpeak Minimonitor | Rel T5 Sub
| LG 42C24 | GoogleTV |