Macbook Pro / Air

Started by Starred, May 10, 2014, 14:19:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Mijn vrouw werkt regelmatig thuis en gebruikt hiervoor een laptop. Dit is een oud beestje wat steeds meer kuren geeft. Ze gebruikt uiteraard Office en werkt volgens mij met een Citrix client.
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor haar, budget rond de €1250,-
Omdat de Apple spullen die we de laatste jaren gebruiken erg goed bevallen, vroeg ik me af of ik voor haar een macbook pro of air zou kunnen kopen, of dat het slimmer is om toch een windows laptop te kopen?

Xstream

Als je 't niet erg vind om op een oudere Office versie (2007) te werken en Citrix goed ondersteunt wordt door OSX, zie ik geen problemen.
Het "Office" alternatief van Apple vind ik 3x niks. Ook Open Office e.d. vind ik te beperkt om een goed alternatief te noemen voor Office.
Al kun je uiteraard ook altijd Windows ook draaien op OSX, maargoed, daar betaal je niet een stuk meer voor dan een windows bak uiteraard.

Verder zijn er nog tal van overwegingen m.b.t. gebruik die mee kunnen spelen lijkt me.
Sommigen hebben nog de behoefte aan de CD/DVD/BR drive bijv. Die heeft de Macbook pro/air niet.

HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

LocoJ

Quote from: Xstream on May 10, 2014, 14:44:43
Als je 't niet erg vind om op een oudere Office versie (2007) te werken ...

Er is ook een 2011 versie voor OSX (welke overigens niet veel verschilt met 2007, dat dan weer wel  ;)

Quote from: Xstream on May 10, 2014, 14:44:43
Sommigen hebben nog de behoefte aan de CD/DVD/BR drive bijv. Die heeft de Macbook pro/air niet.

Een Pro voor € 1250,- heeft nog wel een CD/DVD drive. De goedkoopste retina is toch weer een kleine € 100,- duurder.

Verder helemaal eens met je verhaal   O0
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

dennism

Quote from: Starred on May 10, 2014, 14:19:20
Mijn vrouw werkt regelmatig thuis en gebruikt hiervoor een laptop. Dit is een oud beestje wat steeds meer kuren geeft. Ze gebruikt uiteraard Office en werkt volgens mij met een Citrix client.
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor haar, budget rond de €1250,-
Omdat de Apple spullen die we de laatste jaren gebruiken erg goed bevallen, vroeg ik me af of ik voor haar een macbook pro of air zou kunnen kopen, of dat het slimmer is om toch een windows laptop te kopen?

Ik zou eerst eens kijken of ze op het werk geen budget heeft voor dat soort zaken, kan je bergen geld schelen :)

Mocht dit niet zo zijn even kijken of ze office lokaal gebruikt of alleen in de citrix sessie. Is het alleen in de Citrix sessie dan is een Mac geen probleem, Citrix werkt ook prima op een Mac (misschien wel even navragen of de IT afdeling op het werk bij problemen ook Mac's ondersteund, ik ken bedrijven waar boyd policy's nog niet toegepast worden, en bijv alleen support bieden op windows boyd machines). Mocht ze office lokaal gebruiken test dan eerst even of ze ook om kan gaan met de Mac versie van ms office, volgens mij zijn de verschillen met de windows versie niet heel groot, maar zijn er wel subtiele verschillen.

ajbeefde

Quote from: Starred on May 10, 2014, 14:19:20
Mijn vrouw werkt regelmatig thuis en gebruikt hiervoor een laptop. Dit is een oud beestje wat steeds meer kuren geeft. Ze gebruikt uiteraard Office en werkt volgens mij met een Citrix client.
Ik ben op zoek naar een nieuwe laptop voor haar, budget rond de €1250,-
Omdat de Apple spullen die we de laatste jaren gebruiken erg goed bevallen, vroeg ik me af of ik voor haar een macbook pro of air zou kunnen kopen, of dat het slimmer is om toch een windows laptop te kopen?

Werken thuis betekent toch dat de werkgever de employee de "tools" verschaft om dat te doen?  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

dennism

Quote from: ajbeefde on May 10, 2014, 18:35:37
Werken thuis betekent toch dat de werkgever de employee de "tools" verschaft om dat te doen?  ;)

Kan, maar hoeft niet. Dit hangt van de company HRM/IT of afdelings policy af, er zijn ook bedrijven die voor een niet ambulante medewerker een kantoor werkplek verzorgen, met de mogelijkheid tot thuiswerken wanneer het personeelslid zijn eigen apparatuur gebruikt (Sooort van Bring your own device "BOYD" maar dan zonder het bring. Terwijl bij ze voor ambulante medewerkers vaak een mobiele werkplek (Laptop + mobiele telefoon) verzorgen, of ambulante medewerkers een budget geven waarmee ze eigen apparatuur mogen kopen (kosten bij luxere apparatuur buiten het budget voor eigen rekening, en vaak wel met bepaalde voorwaarden vanuit de IT organisatie van het bedrijf voor ondersteuning. Bijvoorbeeld geen Linux Laptops, of vanwege bepaalde beveiligings eisen moet de telefoon een blackberry zijn). In mijn werk als IT'er ben ik eigenlijk alle vormen al wel tegen gekomen dus van een vaste stelregel is naar mijn ervaring geen sprake.


Starred

Quote from: ajbeefde on May 10, 2014, 18:35:37
Werken thuis betekent toch dat de werkgever de employee de "tools" verschaft om dat te doen?  ;)

In principe heeft ze haar eigen werkplek op kantoor, maar heeft ze de vrijheid om af en toe thuis te werken

Erik

Op een mac kun je toch parralels en aanverwanten draaien waarmee je windows software op je mac draait onder osx naast mac software...
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Starred

Quote from: Erik on May 10, 2014, 19:22:29
Op een mac kun je toch parralels en aanverwanten draaien waarmee je windows software op je mac draait onder osx naast mac software...

Ja, daar zat ik ook aan te denken.
Is het mogelijk om 2 user accounts aan te maken, waarbij de ene start met Windows7 en de ander met OSX?

Nosoforos

#9
Ik zou trouwens altijd een Air aanraden in deze prijsklasse, het is een fijn toestel en zo licht dat je niet merkt dat je een laptop bij je hebt. Dual boot systeem creëren voor OSX en Windows is volgens mij niet standaard mogelijk (dus dan moet je gaan pielen).
Dit is volgens mij gewoon wat Bootcamp doet - lees maar na op de Apple-website.

Op de moderne snelle laptops is Windows in Parallels oid draaien echter geen enkel probleem.

Cyrus·

#10
Quote from: Starred on May 10, 2014, 19:41:56
Ja, daar zat ik ook aan te denken.
Is het mogelijk om 2 user accounts aan te maken, waarbij de ene start met Windows7 en de ander met OSX?

Bootcamp geeft je die keuze. Aangezien Citrix, Cisco IPSec en Microsoft RDP perfect werken onder OSX zou ik die moeite echter besparen. Met Citrix (of Cisco) een VPN-verbinding maken, een RDP-sessie starten en ze werkt volledig in de Windows-omgeving van de zaak met alle relevante software; lokale software op de Mac is dan voor haar werk misschien niet eens relevant meer. 

Lokale drives en printers van de Mac zijn beschikbaar in de RDP-sessie dus dat is dan ook allemaal beschikbaar. Andersom kun je lokale mappings maken naar drives op het VPN-netwerk. Prima tweerichtingverkeer dus.

Voor RDP heb je onder OSX de client van Microsoft zelf of de gratis alternatieven van o.a. CoRD en 2X.

Ik werk zelf al jaren zo, tot grote tevredenheid.

Het enige wat tricky is: als je thuisnetwerk en het LAN van de zaak dezelfde IP-range gebruken, dan gaat het mis. Maar thuis is een andere IP-range desnoods zo opgezet en de verandering geen issue. Je moet het alleen even weten ;)

Re. Office: ook op Mac is de nieuwste Office365 beschikbaar.

Re. Pro of Air: die vraag is vooral relevant als je de Mac elke dag meeneemt in je tas. De Pro heeft doorgaans wat krachtiger hardware, maar de Air is veel lichter en dunner. Voor kantoorwerk zullen beide prima voldoen.
Groeten,
Edwin

Etiennevh

Even wachten met een mediamarkt aanbieding o.i.d. en je hebt een 13 inch retina met alle aanverwanten voor 1180. Drie weken geleden stond hij nog in het krantje van de MM.

Waarom een pro t.o.v. een air? Omdat hij gewoon meer waard blijft op de tweedehands markt. Koop je over 2 jaar weer een nieuwe MB Pro en leg je een paar honderd euri bij, een air schrijft iets harder af dacht ik. (blijft te gek voor woorden maar toch, Pro's blijven gewoon veel waard 2e hands)

Gewoon lekker citrix of RDP client gebruiken en je hebt helemaal geen bootcamp nodig. Overigens hoef je geen Office 2011 te gebruiken, Office 2013 is volgens mij ook beschikbaar als je bereid bent Office 365 af te nemen.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Starred

€1180 is idd wel mooie prijs voor een pro met retina.
Enig id wanneer deze aanbieding weer geldt?

Bama

Of de markt in de gaten houden en hopen op een mazzeltje, ik kocht gisteren een nwe iMac van een particulier voor 900.  Je leest wel eens van die advertenties op mp en die zijn dus niet allemaal van oplichters.

Etiennevh

Quote from: Starred on May 11, 2014, 13:56:28
€1180 is idd wel mooie prijs voor een pro met retina.
Enig id wanneer deze aanbieding weer geldt?
Geen id. Ik was in ieder geval net te laat, kwam er maandag achter dat ze die week ervoor de aanbieding hadden. Meestal komen de aanbiedingen een paar weken later bij Saturn terug, misschien een goed idee om die even in de gaten te houden. Overigens, als er een actie bij de MM is en die is te ver weg: alle acties gelden ook altijd bij de BCC. Al een paar keer gehad dat ze bij BCC nog prima op voorraad waren en het een stuk rustiger was :)
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Starred

Ok, goed in de gaten houden dus.
En zaken als studentenkorting, of andere kostenverlagende opties, bestaan die?

Bama

Studentenkortingen volgens mij wel, bij mijn dochter op school sowieso

Thanatos

Ik heb een paar weken terug een 15" macbook pro gekocht. Ging nog even +-€300,- van de prijs af omdat ik een internet leverancier had gevonden die hem online in voorraad aanbood voor een stuk minder dan bij de Mediamarkt.. eerst een verhaal aangehoord dat die toko niet bij de keten hoorde met de laagste prijs garantie.. daar even over gefronst en bedankt voor de info. Toen was er ineens wel grotendeels het prijs verschil in korting mogelijk...

De aanschaf prijs was even slikken.. maar in gebruik vlekkeloos en zeer tevreden. Het Retina scherm is oa met foto bewerking schitterend en echt stappen beter dan mijn oude Sony VAIO.

Jeroen V

Ik heb zelf een rMBP 15" maar de RDP clients draaien echt vreselijk slechts, naar mijn mening niet werkbaar zo stroperig. (zowel de MS RDP client, als CoRD) Als ik vanuit Fusion (VMWare workstation voor de Mac) onder Windows 8 een RDP client start draait het overigens wel soepel.

Iets om rekening mee te houden denk ik...

Overigens vind ik Fusion prettiger dan Bootcamp om de simpele reden dat je niet vooraf al een bepaalde hoeveelheid ruimte de op HD hoeft te reserveren. (die kan in Fusion dynamisch meegroeien) Ik heb zelf een 256 GB SSD, en dat gaat toch wel hard. (en een grotere SSD loopt al erg snel in de papieren)

dennism

Quote from: Jeroen V on May 12, 2014, 21:01:38
Ik heb zelf een rMBP 15" maar de RDP clients draaien echt vreselijk slechts, naar mijn mening niet werkbaar zo stroperig. (zowel de MS RDP client, als CoRD) Als ik vanuit Fusion (VMWare workstation voor de Mac) onder Windows 8 een RDP client start draait het overigens wel soepel.


Dit ervaren wij ook soms willekeurig op mac's, terwijl andere van hetzelfde type het niet altijd hebben. geen idee of het een bepaalde OSX versie of patch level is daar het altijd machines zijn die niet in ons beheer zijn.

DVDGuy

Macbook Pro met 4Gb, 500 Gb HD en Intel HD Graphics 4000 nu voor 999,- euro bij Saturn
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Starred

Quote from: DVDGuy on May 13, 2014, 07:41:16
Macbook Pro met 4Gb, 500 Gb HD en Intel HD Graphics 4000 nu voor 999,- euro bij Saturn

Heb ik gezien maar deze heeft geen retina en geen ssd. Dan zou ik liever voor de Air gaan.

Is 8GB overigens noodzakelijk tegenwoordig of kan je nog steeds prima werken met 4GB?

Nosoforos

4GB werkt prima al is meer Ram altijd fijn. Maar belangrijker zou ik vinden dat je voor SSD gaat, ik zou echt nooit meer een computer willen met een ouderwetse harde schijf (ook al verlies je aan ruimte, je wint enorm in snelheid)

Martinus

Quote from: Starred on May 13, 2014, 08:12:32
Heb ik gezien maar deze heeft geen retina en geen ssd. Dan zou ik liever voor de Air gaan.

Is 8GB overigens noodzakelijk tegenwoordig of kan je nog steeds prima werken met 4GB?

prima, draai zowel een os als een vmware met os op 4 gb samen, kom nooit in de problemen. 8gb is echt overrated voor normale gang van zaken.
............

abbcdcg

Ik heb een 6 jaar oude MBP, Intel Core 2 Duo 2,4 , 4 Gb, en een SSD er later in gezet. Gaat nog steeds als de brandweer.
Het is natuurlijk geen game PC, mar voor het dagelijkse werk perfect. Natuurlijk merk ik wel wat verschil met mijn imac QC 3,4 met 16Gb, maar de SSD vind ook ik de beste tip die tot nu toe gegevens is.....