Zelfbouw sub met Exodus Audio Tempest-x

Started by Zilverrug, May 6, 2014, 19:56:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zilverrug

Nu een aantal weken geleden van forumlid Flakkees zijn subwoofers, Exodus Audio Tempest -x en versterker American Audio vlp 2500 overgenomen. In mijn vorige topic (gesloten subwoofer met CSS SDX 15)heb ik beloofd een aantal fotootjes te sturen van de bouw van een nieuwe sub met de aankoop. Belofte maakt schuld dus laat ik beginnen met wat fotomateriaal van de aankoop.


mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Zilverrug

In mijn vorige topic zijn mij een aantal waardevolle tips aangereikt waarvan ik geprobeerd heb deze te te verwerken in de bouw. Het is uiteindelijk een gesloten sub geworden van 120 ltr van, en nu moet ik ff in mijn  geheugen graven, van 70 x 40 x 45. Een snelle rekenaar komt dan uit op 126 ltr. Minus de 5 ltr van de woofer en bracing kwam ik uit op ongeveer 120 ltr. Het ontwerpadvies heb ik gehaald uit de datasheet van http://bassmasters-heaven.nl/files/datasheets/exodus_audio/tempest_x/exodus_audio_tempest_x_subwoofer.pdf.

De kast is gemaakt van mdf in 2 lagen van 22 en 18 mm dik.  Alles bij de plaatselijke professionele houthandel op maat laten zagen en in de huiskamer opgeslagen.
Ja.......dat vond ze goed :clapping: Op de foto het 1e resultaat van de noeste arbeid.

Zilverrug

Na alles nagemeten te hebben, kan de eerste wand van de sub haaks gelijmd worden.

Zilverrug

en daarna de andere zijwand en bovenkant van de sub. Wanden zijn gelijmd en voorzien van enkele schroeven van 4.5 x 6. Voorgeboord met 3 mm combinatietool verzinken en boren. Onder toezien oog van de familie voorlopig dit resultaat.


thebest106

Hoe heet die klem/gereedschap dat je gebruikt om de planken haaks bij elkaar te houden?

Deleted Member 2


mr.crash

Moet ook maar eens van die klemmen halen.
Want het lukt mij nooit om het goed in te klemmen.

Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............


Duck Twacy

Heb ook ooit een paar vandie haakse klemmetjes op de kop getikt bij de Gamma ofzo (wat goedkopere rode met wat dunnere "klemmen"). Spijt dat ik er geen 4 gekocht heb toen, veel plezier van.

rho

Die haakse klemmen zijn inderdaad handig.

Ga je nu de 2 woofers in 120 liter steken of  geef je ze elk 120 liter?

Zilverrug

De klemmen zijn zgn. schilderijklemmen. Normaliter worden deze gebruikt om lijstprofielen in verstek te lijmen.  :clapping: Overigens nog steeds te koop in verschilende kwaliteiten en prijsklasses.  :clapping:

Zilverrug

Ik heb in mijn vorige topic veel adviezen aangereikt gekregen hoe de subwoofers te gebruiken. Vooralsnog ben ik begonnen met een gesloten sub van 120 ltr. De andere wil ik gebruiken, wat me werd afgeraden voor een sonosub. Ben me nog aan het inlezen of en hoe ik dat conform de adviezen van Exodus. Maar eerst verder met dit bouwproject. ;D ;D

Zilverrug

Wellicht minder interessant maar voor de volledigheid een picture van de achterkant. Vervolgens een vieuw van de binnenkant van de sub.

Zilverrug

Nu verder met, en ik hoop dat ik het goed schrijf, de brace van de box. De adviezen waren hieromtrent tegenstrijdig. De 1 zegt doen, de ander zegt dat bij goede kwaliteit mdf is bracing overbodig. Over de kwaliteit van de mdf was de keuze simpel. Deze is van professionele kwaliteit. Uiteindelijk heb ik gekozen het toch te doen.
Zie hieronder de plaatjes van noeste arbeid en de brace. Uiteraard alles gefreesd en geschuurd voor een zeer gladde afwerking.

Zilverrug

en hier het voorlopige eindresultaat van de bracing



mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

chansig

Zeker....die haakse klemmen zijn inderdaad erg handig. Ik had eerder van het bestaan moeten weten...had een hoop ergernis geschild.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mr.crash

Heb je zo'n grote hobby kamer??
Of mag jij zagen in de woonkamer!!  :headbanging:

Han
...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

thebest106

Bedankt voor de reactie op mijn vraag, beide even na gezocht (haakseklem, schilderrijklem) maar vond het aanbod op Google toch minimaal, dus de zoektocht nog doorgezet en uit eindelijk uitgekomen op "verstekklem" denk dat dit dan ook de juiste benaming is. Maar bedankt voor de afbeelding anders had ik niet eens van het bestaan geweten. Mooi project trouwens, ziet er tot op heden allemaal zeer netjes uit. Graag het afbeeldingsformaat iets groter laten, zodat we het in detail kunnen volgen ;D

Zilverrug

Grote hobbykamer jaaaaaaaaa mag, als het buiten slecht weer is gewoon binnen aan de gang. Stofzuiger bij de hand om de stofboel in de hand te houden. De kist wordt verder gevuld met dempingsmateriaal. Ben uiteindelijk terecht gekomen op sonofil aangekocht bij speaker & co te Haarlem. :headbanging:

Zilverrug

Nu aan de slag met de baffle. Gezien het gewicht van de sub wilde ik deze stevig uitvoeren en heb daarom 2 platen van 22 mm op elkaar gelijmd nadat de gaten waren ingefreesd. Voor het frezen heb ik eerst zelf een cirkelgeleider ontwikkeld zie het voorbeeld op de foto.

Zilverrug

Al zeg ik het zelf, maar de cirkelgeleider werkte perfect. Eerst even proefdraaien op een reststuk daarna in het echie. Gezien de stofoverlast deze klus, om de goede vrede te bewaren maar buiten gedaan.  :notify: :notify:

Zilverrug

Hier nog een opname van de verstevigde baffle met de sub voor het plaatje even los  los gemonteerd :crazy: