Maikel's Home Theater equilibrium

Started by Maikel_audionerd, April 27, 2014, 21:23:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maikel_audionerd

Hallo iedereen,

Heeft iemand van jullie ervaring met de door DTS voorgestelde speaker-opstelling?? Ik heb het dan over DTS-HDMA, dus het 'oude' formaat  :bigsmile:
Ik heb een ruimte die ik helemaal zelf mag inrichten, dus WAF is nvt in de HT-ruimte  :pompom:

Kunnen jullie mij aub helpen met de volgende vragen?:
- Ik zag dat de FL en FR (front) best dicht bij elkaar staan (30 graden hoek vanaf luisterpositie). In hoeverre kun je iets afwijken van de voorgestelde regels?
- Verder zie ik voor SL en SR (surround in 5.1) dat de speakers geacht worden naast je te staan. Dat betekent volgens mij eigenlijk altijd (tenzij je een joekel van een ruimte hebt) dat deze speakers dicht naast je staan. Is de kwaliteit van deze rearspeakers zeker net zo belangrijk omdat ze zo dicht bij je staan of valt dat in de praktijk wel mee?
- In 7.1 worden er nog RSL en RSR (rear) achter de luisterpositie opgesteld, in hoeverre zit hier meerwaarde, zijn er tegenwoordig veel films in 7.1 ?

Belangrijk daarbij is dat ik geen gebruik maak van een surroundprocessor maar van de discrete analoge uitgangen op m'n Dune en ik dus voor alle kanalen aparte eindversterkers heb. Dit is een keus die ik bewust gemaakt heb, ik zou dat niet willen veranderen.

Mijn ruimte is niet groot (4m20 x 2m95, ik zit in de lengte). Ik heb m'n speakers nu opgesteld en ingesteld zodat ze in een 3.1 mix goed afgestemd zijn op elkaar met daarbij rekening houden met alle concessies:
- Scherm (breedte van 1.90, hoogte 1.05, onderkant tot grond ongeveer 80cm)
- Centerspeaker (moet lager voor het scherm maar ik wil niet te laag)
- Positie surroundspeakers (naast me, niet op de deur, niet op het gordijn)
- Positie sofa (niet vlak voor de deur, positie surroundspeakers)

Is een scherm van 1.90 breed (2.16 doorsnede) met een kijkafstand van 3.5m en de kijkhoogte van 80-90cm voldoende voor een mooie cinema ervaring ?

Sorry voor alle vragen, heb veel gelezen in alle privé hometheaters maar kom 'mijn' situatie niet zo tegen. Hopelijk kan iemand me een eindje op weg helpen
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

RalphH

Moet zeggen dat ikzelf de opstelling van de rears waar mogelijk graag wat ruimer maak. Vind dat als ze op de hoek van de bank naar je oren gericht staan, ze teveel plaatsbaar zijn en ook niet echt een lekkere bubble geven.
Zelf heb ik ze ruim achter de bank staan en dan zo gedraaid dat de tweeters elkaar kruisen achter de luisterplek. Puur proefondervindelijk tot ik vond dat het goed/beter was.
De fronts heb ik op dezelfde manier (proefondervindelijk) neergezet. Met de tweeters op de luisterplek gericht, vond ik ze ook te plaatsbaar worden. Center blijft moeilijk om daar het geluid midden uit het scherm te krijgen (work in progress, zoals zoveel ;)).

Heb je je volumes (dB meter), afstanden (meetlint) en bassmanagment wel goed ingesteld in je Dune (als dat kan tenminste...), anders gaat heel de timing verkeerd en maakt plaatsing ook niet veel meer uit.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Maikel_audionerd

#77
Quote from: RalphH on September 24, 2015, 13:17:41
Moet zeggen dat ikzelf de opstelling van de rears waar mogelijk graag wat ruimer maak. Vind dat als ze op de hoek van de bank naar je oren gericht staan, ze teveel plaatsbaar zijn en ook niet echt een lekkere bubble geven.
Zelf heb ik ze ruim achter de bank staan en dan zo gedraaid dat de tweeters elkaar kruisen achter de luisterplek. Puur proefondervindelijk tot ik vond dat het goed/beter was.
Zoals je dat zegt klinkt het ontzettend logisch, een goede bubble is wel waarnaar ik streef. Goede tip om het kruispunt vlak achter je hoofd te hebben (als ik het goed begrijp), ik ga daarmee experimenteren maar heb in ieder geval een goede uitgangssituatie, maw een begin in het 'woud'

Quote from: RalphH on September 24, 2015, 13:17:41
De fronts heb ik op dezelfde manier (proefondervindelijk) neergezet. Met de tweeters op de luisterplek gericht, vond ik ze ook te plaatsbaar worden.
Ik kan nu helaas alleen nog maar testen met muziek, niet met film, en ik mis ook nog de surroundkanalen, dus van een echte surround-bubble zal nog geen sprake zijn maar deze tip ga ik meenemen.
Kan ik aannemen dat als het geluidsbeeld in 3.1 goed is, en ik de surroundspeakers correct opgenomen heb in het totaal, dat ik hierbij de fronts niet meer opnieuw hoef 'af te stemmen' in het totaal?

Quote from: RalphH on September 24, 2015, 13:17:41
Center blijft moeilijk om daar het geluid midden uit het scherm te krijgen (work in progress, zoals zoveel ;)).
Daar zie ik echt nog wel wat concessies. Weet je wat de 'maximale' afstand onderkant scherm tot grond zou mogen zijn?

Quote from: RalphH on September 24, 2015, 13:17:41
Heb je je volumes (dB meter), afstanden (meetlint) en bassmanagment wel goed ingesteld in je Dune (als dat kan tenminste...), anders gaat heel de timing verkeerd en maakt plaatsing ook niet veel meer uit.
Volumes heb ik nu op gehoor met testsignalen en muziekstukken afgesteld, maar ik verwacht dat dit nog wel wat aangepast moet worden bij filmgeluid, een dB meter heb ik helaas niet, ik verwacht dat een app op de iPhone niet gaat werken?
Afstanden met meetlint heb ik gedaan.
Bassmanagement en inregelen van alle kanalen is behoorlijk summier op de Dune helaas, maar eerder heb ik me hier ook mee gered en had ik na heel lang alle levels afstellen wel een hele mooie surroundbubble.

Dank je voor je reactie, dat helpt me al een heel eind op weg. Ik heb je nog wat wedervragen gesteld  :blush:
PS: wat ik mede dankzij jouw antwoorden hoop te kunnen doen is een goede akoestische basis te maken dmv correcte plaatsing van speakers zodat ik daarna kan fine tunen met niveaus en details
Edit: typo
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

RalphH

Quote from: Maikel_audionerd on September 24, 2015, 15:11:20
Zoals je dat zegt klinkt het ontzettend logisch, een goede bubble is wel waarnaar ik streef. Goede tip om het kruispunt vlak achter je hoofd te hebben (als ik het goed begrijp), ik ga daarmee experimenteren maar heb in ieder geval een goede uitgangssituatie, maw een begin in het 'woud'

Zit wel wat verder dan vlak erachter, denk zeker een 50cm, zou eens exact moeten kijken. Maar het is puur proberen. In mijn geval vallen ze zo het beste weg in de achtergrond.

Quote
Ik kan nu helaas alleen nog maar testen met muziek, niet met film, en ik mis ook nog de surroundkanalen, dus van een echte surround-bubble zal nog geen sprake zijn maar deze tip ga ik meenemen.
Kan ik aannemen dat als het geluidsbeeld in 3.1 goed is, en ik de surroundspeakers correct opgenomen heb in het totaal, dat ik hierbij de fronts niet meer opnieuw hoef 'af te stemmen' in het totaal?

In principe wel. Heb ze hier nu voor muziek het lekkerst gezet en dat werkt in surround ook goed door.


Quote
Daar zie ik echt nog wel wat concessies. Weet je wat de 'maximale' afstand onderkant scherm tot grond zou mogen zijn?

50cm is denk ik mooi genoeg, hier hangt ie 40 geloof ik. Hangt ook erg van de grootte van je scherm af. Wat kleiner scherm, moet je wel wat hoger hangen, anders zit je naar beneden te kijken.
Maar met wat schuin zetten en plaatsing, kun je een hoop doen hoor. Als je m wat naar voren trekt, kan de voorkant best wat omhoog komen, kijk je er overheen.
Check mijn topic even, zie je hoe het ongeveer staat.

Quote
Volumes heb ik nu op gehoor met testsignalen en muziekstukken afgesteld, maar ik verwacht dat dit nog wel wat aangepast moet worden bij filmgeluid, een dB meter heb ik helaas niet, ik verwacht dat een app op de iPhone niet gaat werken?
Afstanden met meetlint heb ik gedaan.
Bassmanagement en inregelen van alle kanalen is behoorlijk summier op de Dune helaas, maar eerder heb ik me hier ook mee gered en had ik na heel lang alle levels afstellen wel een hele mooie surroundbubble.

Op gehoor is altijd een linke (en dat zegt niets over jouw gehoor ;D). Zeker de sub stel je dan snel te hard af.
Waarom geen surround receiver/processor aanschaffen waar je alles wat beter in kunt stellen?

Quote
Dank je voor je reactie, dat helpt me al een heel eind op weg. Ik heb je nog wat wedervragen gesteld  :blush:

Daar is dit forum voor he. Ga ook eens ergens kijken/luisteren, geeft ook altijd ideeen.

Quote
PS: wat ik mede dankzij jouw antwoorden hoop te kunnen doen is een goede akoestische basis te maken dmv correcte plaatsing van speakers zodat ik daarna kan fine tunen met niveaus en details

Zeer goeie insteek, wou dat ik daar aandacht aan had besteed toen ik begon, was toen nog helemaal bleu en heb dat dus niet gedaan. Zo zonde, want achteraf aanpakken is veeel lastiger en ingrijpender.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Maikel_audionerd

Quote from: RalphH on September 24, 2015, 18:51:44
Zit wel wat verder dan vlak erachter, denk zeker een 50cm, zou eens exact moeten kijken. Maar het is puur proberen. In mijn geval vallen ze zo het beste weg in de achtergrond.
Duidelijk, nee hoef t niet precies te weten hoor. Het gaat me voornamelijk om de gedachte erachter. Ik verwacht dat het bij mij wel heel iets anders zal zijn. Duidelijk is in ieder geval dat de opgegeven DTS normen als leidend en niet als exact beschouwd hoeven te worden  :laugh:

Quote from: RalphH on September 24, 2015, 18:51:44
In principe wel. Heb ze hier nu voor muziek het lekkerst gezet en dat werkt in surround ook goed door.
Ben benieuwd hoe dat met m'n setup nu gaat, m'n vorige setup zat wel een redelijk verschil tussen muziek en film. Center moest iets harder anders stemmen niet goed verstaanbaar, surrounds moesten iets zachter, anders teveel aanwezig. We gaan het meemaken  :tounge:  Ik hoop dat de verschillen bij mij nu ook te verwaarlozen gaan zijn.

Quote from: RalphH on September 24, 2015, 18:51:44
50cm is denk ik mooi genoeg, hier hangt ie 40 geloof ik. Hangt ook erg van de grootte van je scherm af. Wat kleiner scherm, moet je wel wat hoger hangen, anders zit je naar beneden te kijken.
Maar met wat schuin zetten en plaatsing, kun je een hoop doen hoor. Als je m wat naar voren trekt, kan de voorkant best wat omhoog komen, kijk je er overheen.
Check mijn topic even, zie je hoe het ongeveer staat.
Ik heb het nagemeten en volgens mij kom ik met 50 cm precies goed uit. Ik schrik wel hoe laag m'n center dan komt te staan  :crazy:
Als ik het goed in je topic zie heb je de center gekanteld ietsje naar boven, klopt dat? Dat zou t misschien iets goed maken. Waanzinnige HT heb je trouwens, mooooooi  :worship:

Quote from: RalphH on September 24, 2015, 18:51:44
Op gehoor is altijd een linke (en dat zegt niets over jouw gehoor ;D). Zeker de sub stel je dan snel te hard af.
Waarom geen surround receiver/processor aanschaffen waar je alles wat beter in kunt stellen?
Tja heb je even een uurtje hahaha. Het is eigenlijk zo gegroeid toen ik de Dune kocht en flink wat versterkers nog had staan. 1+1 was iets meer dan 2 dus op die manier heb ik het nu nog steeds.
Ik ben net naar het buitenland verhuist en wil met de middelen die ik nu heb proberen een zo mooi mogelijk resultaat te bereiken.
Daar komt bij dat ik voor HT liever een processor met flinke eindversterkers zie dan een alles-in -machine, nadeel is, zo'n processor is ongelofelijk duur. Ik ben eigenlijk heel erg tevreden met m'n Dune in deze combi. Misschien wel over een jaartje ofzo

Quote from: RalphH on September 24, 2015, 18:51:44
Daar is dit forum voor he. Ga ook eens ergens kijken/luisteren, geeft ook altijd ideeen.
:worship:  :pompom:  Kijken, luisteren wordt lastig maar ik hoop tzt wel liefhebbers te vinden hier, heb me gister op AVSforum ingeschreven, eens kijken wat daar te vinden is ook

Quote from: RalphH on September 24, 2015, 18:51:44
Zeer goeie insteek, wou dat ik daar aandacht aan had besteed toen ik begon, was toen nog helemaal bleu en heb dat dus niet gedaan. Zo zonde, want achteraf aanpakken is veeel lastiger en ingrijpender.
Dat is zonde maar je hebt een waanzinnige ruimte dus volgens mij is het best goed gekomen :)
Ik zit helaas met weinig financiële middelen, het heeft al een vermogen gekost de apparatuur hierheen te verschepen (hifi apparatuur kennen ze hier eigenlijk bijna niet) dus ik moet alles even in kleine stapjes doen. Jammer maar het is niet anders. Op die manier is het wel een leuke hobby dus dat is zeker een positieve keerzijde  ;D

Ooh trouwens ik ga denk ik een UMIK-1 microfoon aanschaffen volgende maand om m'n akoestiek in beeld te krijgen
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

RalphH

Mijn center staat inderdaad wat gekanteld. Heb r "mopads" van Auralex onderliggen. Wel handig, een setje heeft verschillende schuimmaten dus het is makkelijk finetunen.

Kan me voorstellen dat het verschepen van al je spullen een klein vermogen gekost heeft. Waar woont je toekomstige HT dan ergens dat er weinig Hifi te vinden is?

De UMIK is wel een top-aanschaf. Meten is weten. Ben zelf met een dB meter begonnen, die later aan REW geknoopt, toen een behringer mic en nu de UMIK.
De laatste is gewoon makkelijk, laptop, USB, calibratie file en gaan. Gaat erg nuttig zijn voor je. Pas enkel wel op dat je niet doorschiet in het meten, is erg verleidelijk en brengt je niet altijd ergens ;).

Processoren zijn inderdaad ranzig duur. Heb redelijk recent de Integra van iemand over kunnen nemen, erg blij mee maar waarom die dingen nou zoveel duurder zijn dan een kant en klaar apparaat...tja...niche markt zal het wel zijn ;D
Ach en kleine stapjes is toch eigenlijk ook leuker dan alles in 1x neerkwakken, zo gaat het hier ook. Met elke keer een upgrade heb je er nog meer lol van.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Maikel_audionerd

Aah check. Ik ga zelf een houten standaard in elkaar flansen dus die zal ik dan zo maken dat de center er schuin op komt te liggen

Haha m'n HT woont in Het noorden van Bangkok in het mooie zonnige Thailand. Grappige is dat echt iedereen, zelfs behoorlijk arme mensen, een grote flatscreen hebben. Thaise drama tv-series zijn erg populair hier, speakers verkopen ze hier ook, maar de kwaliteit is helaas net als de tv-series  :P

Aah jij hebt dus van begin tot eind de ontwikkeling van Akoestiek-meting doorgemaakt. Ik stap er middenin zometeen, hopelijk is het een beetje fool-proof, maar er is volgens mij redelijk wat te vinden hier op t forum. En tzt kan ik t hier ook even vragen natuurlijk :)
Goed te horen dat je positief bent over de UMIK

Ja precies, ranzig duur is de goede term. Inderdaad omdat 'iedereen' een alles-in-1 apparaat heeft is het een niche markt. Kleine stapjes is het leukst maar ik merk aan mezelf dat ik wat ongeduldig begin te worden. Even geduld dus nog hierzo
Ik had inderdaad gezien dat je een Integra prepro had aangeschaft, cool zeg!
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

#82
 :pompom:   :pompom:   :pompom:   :pompom:   :popcorn:   :popcorn:   :popcorn:   :popcorn:
Yessssssss sinds vandaag nieuwe hardware;
- Microlab actief speaker setje voor surround-kanalen
- Epson beamer EH-TW550 HDready
- Simpel (en gratis) scherm (beter dan voorlopig op muur)
- plafondbeugel

Helemaal blij. Ik had de centerspeaker al bijgesteld en zitten rekenen met beeldgroote etc en kwam tot de conclusie om even te wachten totdat ik in de praktijk kan zien wat welke grootte scherm doet.

Nu dus de volgende stappen:
- rolscherm ombouwen naar 'spanscherm' zodat ik geen of weinig onregelmatigheden zie. Geen idee welke kwaliteit scherm dit is, dat zal ik nog uitzoeken
- beamer voorlopig opstellen en calibreren
- surroundkanalen installeren; fatsoenlijke interlink en luidsprekerkabel maken en speakers een beetje 'inspelen', speakerstands maken
- als ik het scherm heb zoals ik wil dan kan ik de center-speakerstand maken

Zal zo even een (sorry voor de slechte kwaliteit) foto plaatsen
Edit: foto
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Toch wel een memorabele moment vanavond: 1e film in de HT gekeken  :pompom:  : Seven psychopaths
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

i2Paq

Quote from: Maikel_audionerd on October  7, 2015, 19:20:10
Toch wel een memorabele moment vanavond: 1e film in de HT gekeken  :pompom:  : Seven psychopaths


Handig, op zijn kop kijken?

:D

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Maikel_audionerd

Quote from: i2Paq on October  8, 2015, 09:51:31
Handig, op zijn kop kijken?

:D
? Bedoel je dat het beeld op z'n kop staat? Is niet zo hoor, maar de beamer staat (nu nog) op t tafeltje voor ons. Die komt natuurlijk tzt aan het plafond, op z'n kop  :tounge2:

Ik ga vandaag bezig met montage aan t plafond :)
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd


Nou twee dagen uit de running geweest ivm ziekte maar weer aan de beterende hand dus gister de beamer aan t plafond gehangen, kabelgootje gemonteerd en surround speakers opgesteld.
Qua opstelling heb ik eerst met wat filmfragmenten (o.a. Samsara, Looper, Hobbit TDOS) afgesteld. Vervolgens heb ik met Led Zeppelins Celebration day gefinetuned.
Blijkt inderdaad dat wat je al zei Ralph, dat je beter met muziek kan afstemmen. Ik merk dat nu ook. De speakers staan nu in een hoek van 20 graden denk ik, en niet tegen de muur aan maar met zo'n 15 cm rondom aan ruimte. Dat is volgens mij wat je ook geadviseerd hebt, ze stralen nu op zo'n 3/5 vanaf de achtermuur tot oor
_   Muur
|
|
|_   Oor
|
|_   Bank

Hierna hebben we een drietal filmstukken gekeken (m'n vriendin kon niet kiezen) en de surround-'bubble' begint te komen. Ik zal komende tijd nog wat finetunen maar die bubble gaat er zeker komen.

Voordat we film gingen kijken heb ik de beamer gekalibreerd (koste me dit keer ondanks dat het de derde keer was wel 45 min). Bleek dat de beamer qua helderheid, contrast en sharpness al heel goed stond ingesteld, de kleuren stonden echter veel te hoog (saturated), dus die heb ik ver naar beneden afgesteld, waarbij basis blauw zo goed mogelijk overeen kwam. Als ik nu naar Samsara kijk dan is er zoveel meer detail in het beeld te zien, meer drie-dimensionaal (bij 2D) en rustiger voor de oogjes. Ik gebruik overigens de AVS-HD 709 ISO-file (blu-ray).

Kortom missie geslaagd  :pompom:  :popcorn:  Wat nu rest is alle losse kabels netjes wegwerken. Verder moet de powerkabel nog voorzien worden van een stekker aan de kant van de beamer (kon ik hier nog even niet vinden in de buurt)

Even een sfeerimpressie:


Volgende op de TODO is:
- panelen maken voor masking
- stands maken voor surround-speakers
- plafond en muren zwart (suède doek)
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Punt 1 en 2 (maskingpanelen en stands) eerste laag zwart mat

(Hopelijk nu niet op de kop)
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Even een update, ook al is t alleen voor m'n eigen 'administratie'  :unhappy:

Masking en rearspeakers;
16:9 ;

21:9 ;

21:9 licht aan;

Rears;

Deur;

Rack;

Rearspeaker met standaard;
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Erik van Voorst (in memoriam)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Maikel_audionerd

HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

#91
Gister een matzwarte plaat boven het scherm aan het (witte) plafond bevestigd.
Aan beide zijden ongeveer 10cm langer dan het scherm en zo'n 80cm breed.

Sodeju wat maakt dat veel verschil zeg ! Dat had ik dus echt niet verwacht.

Er komt nog een heel stuk extra bij, die plaat ga ik morgen schilderen. Dit is voorlopig even, tzt wordt de gehele voorkant voorzien van zwart doek. Deze panelen laat ik dan lekker zitten en zorgen voor de in en in zwarte delen

PS: wat heerlijk dat m'n vriendin t allemaal prima vind en me lekker helemaal m'n gang laat gaan. Ziet er niet uit zo'n plaat aan t plafond en de maskingpanelen aan de muur maar ze zegt 'The hometheater is all yours'  :pompom:
Vanavond lekkere horror gekeken, was echt genieten  :popcorn:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

riwi

Netjes hoor. En dat die plafond afdekking erg veel scheelt dat heb ik ook al gemerkt. Het is alsof je een 3x zo dure projector hebt ineens :)

Maikel_audionerd

#93
Quote from: riwi on November 14, 2015, 13:10:50
Netjes hoor. En dat die plafond afdekking erg veel scheelt dat heb ik ook al gemerkt. Het is alsof je een 3x zo dure projector hebt ineens :)
Dank je riwi
Ja zeg dat wel. Ik had gelukkig t topic van Kjelt gelezen en was door hem geïnspireerd om t ook eens te proberen.
T mooie is dat er nu maar een klein stukkie zwart aan t plafond zit. Ik kon, door de ellende in Parijs me vandaag niet zetten om ermee aan de slag te gaan, dus dat wordt morgen. Dan ga ik er nog een heel stuk voor-'bevestigen' en zal ik een fotootje maken met dit paneel en beiden.

Er komt nog wel doek overheen hoor dus het komt er uiteindelijk nog wel wat professioneler uit te zien. Ook voor de witte delen van het scherm/masking worden zo afgewerkt. Stapje voor stapje wordt t steeds mooier

Edit: startpost even aangepast zodat t verhaal en de plaatjes weer actueel zijn
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

riwi

Quote from: Maikel_audionerd on September  3, 2015, 07:13:26
Weet iemand toevallig hoe en of ik ext3 partitie om kan zetten naar ext2 partitie??
De ext3 gebruikt nl journaling wat ik helemaal niet gebruik of nodig heb. Niet gehinderd door enige kennis heb ik destijds voor ext3 ipv ext2 gekozen omdat ik dacht dat dat beter zou zijn. Voor USB is dat normaalgesproken ook zo maar in mijn geval zit zowel de Dune als de HDD in dock op een UPS en zal ik nooit zomaar de stekker er tijdens een data-overdacht uit trekken.

Ik heb gelezen dat ik t volume ook kan mounten zonder journaling, heeft iemand ervaring hoe ik dit voor de Dune in linux kan doen?

Een oude vraag las ik, maar ik probeer hem toch te beantwoorden  ;)

Volgens mij is dat iets wat je niet wilt. Met journaling is altijd veiliger en beter. Het journal kost ook amper ruimte of tijd. En er zijn in ext3 ook veel andere verbeteringen doorgevoerd tov ext2. De huidige norm is zelfs ext4 onder linux. Volgens mij kan je de Dune niet vertellen dat ie de ext3 schijf zonder journal moet mounten.

Het journal levert ook bescherming tegen eventuele vastlopers van de Dune. Dus niet alleen powerloss.

Maikel_audionerd

#95
Quote from: riwi on November 14, 2015, 19:58:20
Een oude vraag las ik, maar ik probeer hem toch te beantwoorden  ;)

Volgens mij is dat iets wat je niet wilt. Met journaling is altijd veiliger en beter. Het journal kost ook amper ruimte of tijd. En er zijn in ext3 ook veel andere verbeteringen doorgevoerd tov ext2. De huidige norm is zelfs ext4 onder linux. Volgens mij kan je de Dune niet vertellen dat ie de ext3 schijf zonder journal moet mounten.

Het journal levert ook bescherming tegen eventuele vastlopers van de Dune. Dus niet alleen powerloss.
Hey hartstikke cool en bedankt. Goed om te weten. Ik heb inmiddels het probleem met trage copy niet meer omdat m'n interne HDD deze week is overleden. Ik ga er waarschijnlijk een SSD inzetten waarop ik de downloads 'binnen laat komen' en die zal ik ook in ext3 zetten, ik vermoed dat vooral de copy van ext2 -> ext3 extra tijd kostte.
Op deze manier kan m'n externe WD uit blijven staan, als ie draait wordt ie nl erg heet en moet de airco aan, das weer niet handig voor milieu en rekening (t is hier gemiddeld zo'n 30 gr)
Ik heb een copy sh-scriptje gemaakt dus op deze manier is t wel praktisch :)
Nogmaals dank, dat scheelt me een hoop tijd om uit te zoeken

Riwi, weet je toevallig of de Dune prime/base 3.0 ook ext4 aankan??
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

denoontje

Goede progressie, hoe heb je de masking gemaakt? Als je toch je gang mag gaan schilder je alles toch zwart[emoji48]

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: denoontje on November 15, 2015, 10:22:33
Goede progressie, hoe heb je de masking gemaakt? Als je toch je gang mag gaan schilder je alles toch zwart[emoji48]

......(donker) grijs is al voldoende en wel zo prettig als je verlichting weer aangaat. ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

riwi

Quote from: Maikel_audionerd on November 15, 2015, 04:42:58
Riwi, weet je toevallig of de Dune prime/base 3.0 ook ext4 aankan??

Hoi, Ik wist het niet :) Maar net uitgetest. Schijf met ext4 geformateerd onder linux en daarna in m'n HDbase3D gestoken. En die zegt dat ie hem niet herkend en vraagt of ik hem weer wil formateren. Dus Dune ondersteunt nog geen ext4.

Maikel_audionerd

Quote from: denoontje on November 15, 2015, 10:22:33
Goede progressie, hoe heb je de masking gemaakt? Als je toch je gang mag gaan schilder je alles toch zwart[emoji48]
Hoi,
Thanks, de maskingpanelen zijn 1,5cm MDF panelen matzwart geschilderd, opgehangen met metalen oogjes aan een verticaal eikenhouten balk naast het scherm.
Het scherm is nogal simpel en goedkoop, dus ik ben begonnen met een balkje boven en onder om het doek strak tegen de muur te krijgen, daardoor bobbelt deze niet meer. Tussen deze horizontale balkjes boven en onder (ook MDF) heb ik de verticale balkjes geplaatst.

Het doel van deze constructie is dat ik maar een minimaal aantal schroeven in de muur hoef te boren
Bij een toekomstige verhuizing willen we het huis gaan verhuren en wil ik zo makkelijk mogelijk de boel weer origineel hebben. En hier komt het bruggetje... Dat is dus ook de reden dat ik de boel niet zwart ga schilderen, dat is volgens mij heeel moeilijk weer netjes wit te krijgen

Quote from: Erik van Voorst on November 15, 2015, 11:51:37
......(donker) grijs is al voldoende en wel zo prettig als je verlichting weer aangaat. ;)
Dat is zeker zo, het is echter wel lichtgrijs, dus ik ga tzt wel de geheel voorkant zwart maken met zwart flanel

Quote from: riwi on November 15, 2015, 20:31:27
Hoi, Ik wist het niet :) Maar net uitgetest. Schijf met ext4 geformateerd onder linux en daarna in m'n HDbase3D gestoken. En die zegt dat ie hem niet herkend en vraagt of ik hem weer wil formateren. Dus Dune ondersteunt nog geen ext4.

Kijk dat is heel attent van je, jammer dat ie t niet ondersteund, begrijpelijk is dat natuurlijk wel, t beestje is alweer bijna een decennium oud...

Ennnnnn daar komt ie weer dat bruggetje...
Helaas heb ik die leeftijd gister zelf ondervonden. M'n HDD die intern destijds was ingebouwd had t vorige week begeven. Die begon steeds meer te tikken en klikken, dus omdat ik bang was dat dat een probleem met de voeding zou kunnen veroorzaken heb ik de harddisk eruit gehaald. Helaas werkte daarna de blurayspeler niet meer dus toch weer aangesloten en zoveel veranderingen in zo'n korte tijd kon t ouwe beestje niet aan helaas.
De voeding is dus alsnog overleden en hij doet helemaal niets meer. Balen als een stekker en gister was ik behoorlijk sacherijnig en uit t veld geslagen. Hoe moet ik nu m'n films kijken  :nopompom:
Zojuist toch met een frisse blik opnieuw gekeken en ik zie dat 1 van de condensators vlak voor de spanningsregulators (t zwarte blokje van zo'n 8cm lang) omhoog is gekomen, deze is gesprongen.

Plan van aanpak nu is dus om de condensatoren te vervangen voor nieuwe degelijke exemplaren volgens het draadje van Kjelt (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=152493.0)
Ik hoop echt dat ik m weer tot leven kan wekken  :mellow:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0