Sony HW40 review

Started by J.A.F._Doorhof, April 24, 2014, 11:04:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MechanicalAnimal

en ondertussen heeft Heimkinoraum.de een "kurztest" online staan

Kurztest HW40es

Jawohl!



SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

roteldebotel

Dank voor snelle antwoord. Ik snap de moeilijkheid bij het beoordelen van 3D. Toch merk ik wel dat commentaren bij beamers over zaken zoals ghosting behoorlijk eenduidig kunnen zijn.
Zo heb ik ook regelmatig gelezen dat de sxrd panelen (of de jVC varianten) vaak minde presteren op 3D, dus vroeg me af of de hw40 hiermee breekt.

Dat die overigens concurrent is van de 7200 wil dat dan ook zeggen dat de prijs ongeveer dezelfde is?

riwi

Quote from: jasjenl on April 28, 2014, 14:24:02
Dat is niet echt een verhelderend antwoord op mijn vraag...
Native contrast bedoelt men mee het on-off contrast met iris uitgeschakeld. Dwz wat kan het paneel maximaal aan zwart en wit halen, na elkaar, zonder hulp van een iris.  Eigenlijk een beetje een maat voor het paneel zonder invloed van de lens.
Bij ansi contrast is de lens weer belangrijker ivm dispersie en zaken als het lichtpad in de projector.

dynamisch contrast kan je natuurlijk mee 'toveren' door het iris compleet dicht te laten gaan. Iets wat in een film niet gebeurt behalve misschien bij een fade to black. Normaal blijft het iris wel op 50% staan of zo.

Ik heb wel eens schuin in de lens van een van mijn vorige projectoren gekeken tijdens het spelen van een film. Je zag het iris eigenlijk alleen in uitzonderlijke gevallen bewegen/dicht gaan. Als er al 10% van het beeld 'licht' is gaat het al open.
Ik zie de dynamisch contrast waarde meer als een marketing getal. Het dynamische iris op zich vind ik wel een positief effect hebben op het beeld.

jasjenl

Aha, het verschil tussen native en ANSI is me nu een stuk duidelijker, dank zowel Frank als riwi voor de uitleg.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

MechanicalAnimal

#54
Quote from: roteldebotel on April 29, 2014, 17:03:29
Dat die overigens concurrent is van de 7200 wil dat dan ook zeggen dat de prijs ongeveer dezelfde is?

De adviesverkoopprijs van de Sony is €2199,- Bij Frank op de site staat hij ook voor die prijs, let wel, meestal levert hij de projector dan gecalibreert en mag je terugkomen met je projector op 200, 600 en 1200 draaiuren (zoiets was het geloof ik) voor een nieuwe calibratie, in totaal dus 4 keer, correct me if i am wrong.

De adviesverkoopprijs van de Epson is €1999,-. Zelfde verhaal wat betreft kalibratie.

Onder aan de streep zal de Epson altijd wel iets goedkoper te krijgen zijn dan de Sony.
Maar ze liggen zo dicht bij elkaar dat je ze echt zou moeten bekijken waar je voorkeur ligt qua beeld denk ik.

Wat ik bij deze pj's van de Sony een behoorlijk pluspunt vind is de stofdichtheid omdat de koeling anders is uitgevoerd, er kan geen stof in je optische pad komen.
Ook de hardware is volgens mij gewoon erg goed, zoals de lensshift-draaiknoppen en de zoomlens.
In de heimkinoreview worden deze nog even apart benoemd.

De Epson heeft weer iets ruimere zoom+lensshift en wat meer lightoutput voor een setting met omgevingslicht en de lamp is goedkoper.

Waar ik persoonlijk ook nog wel benieuwd naar ben is de algehele bouwkwaliteit van beide.

Wat een ieder vindt van het beeld dat ze neerzetten is echt persoonlijk, ik kan niet wachten op de shootout op 17 mei.  :pompom:







SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

THX-UltraII

Quote from: roteldebotel on April 29, 2014, 17:03:29
Toch merk ik wel dat commentaren bij beamers over zaken zoals ghosting behoorlijk eenduidig kunnen zijn.
Zo heb ik ook regelmatig gelezen dat de sxrd panelen (of de jVC varianten) vaak minde presteren op 3D, dus vroeg me af of de hw40 hiermee breekt.
De HW40 heeft EXACT dezelfde 3D techniek als de HW50/HW55. Hier ga je geen verbetering in zien wat betreft ghosting etc

squeek

Quote from: THX-ultraII on April 30, 2014, 10:16:51
De HW40 heeft EXACT dezelfde 3D techniek als de HW50/HW55. Hier ga je geen verbetering in zien wat betreft ghosting etc

Hoe wordt 3D ervaren op de sony's meestal? Tov lcd en dlp?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

427 SOHC

Quote from: MechanicalAnimal on April 29, 2014, 14:45:36
en ondertussen heeft Heimkinoraum.de een "kurztest" online staan

Kurztest HW40es

Jawohl!

Als ik dit zo lees dan komt hij toch zeer mooi voor de dag, ze geven zelfs aan dat zonder calibratie de beeldkwaliteit zeer aanvaardbaar is en gesmaakt zal worden door het merendeel van de mensen.

MechanicalAnimal

kleine vraagje trouwens......

hoe zit het met de adviesprijs van de HW55?

In onderstaande link wordt melding gemaakt van de komst van de HW40 (€2199,-) en een verlaging van de adviesprijs van de HW50 naar €2990,-

http://www.projection-homecinema.fr/2014/03/31/prix-public-du-nouvau-sony-vpl-hw40es-et-baisse-du-prix-public-pour-le-sony-vpl-hw55es/]www.projection-homecinema.fr

Afin de compléter nos précédents articles sur la sortie du nouvel appareil chez SONY, le vpl-hw40es , nous vous donnons aujourd'hui le prix public officiel et le nouveau prix du SONY vpl-hw55es:

Le prix public du SONY vpl-hw40es est de 2190 euros TTC
Le prix public du SONY vpl-hw55es est lui revu légèrement à la baisse et a été fixé à 2990€ TTC


anyone?
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

427 SOHC

Denk dat hij vlot verkrijgbaar is voor 2999  ;D

MechanicalAnimal

#60
I know...maar dat is wat anders dan dat 'ie op de bekende sites nog voor 3199 staat ;-)

Op Hifiklubben (RAF) staat ie al wel op €2990,-
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

427 SOHC

Dacht eerst zelf aan om de hw55 te kopen maar denk toch voor de HW40 te gaan en wat geld in mijn zak te houden om zo binnen paar maanden, jaren voor een leuke 4k te gaan want dat is uiteindelijk toch waar het naartoe gaat!

MechanicalAnimal

Dat is ook mijn strategie, instappen met een 7200 of HW40, eerst maar eens zien of projecteren uberhaupt gaat bevallen. Als ik lees hoe goed die 4K VW600 wel niet is dan ben ik benieuwd naar wat er de komende jaren op de markt gaat komen en tegen welke prijzen.  :popcorn:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

roteldebotel

Dank voor de antwoorden, ik neem het zeker mee in de overwegingen:)

luckske

Ik ben gisteren bij Werner van home@themovies langs geweest en ben naar huis gegaan met een Sony HW40ES in het zwart. Het beeld was gewoon beter (naar mijn mening) dan de TW7200 (geen dag en nacht verschillen) maar de Sony was gewoon scherper en bewegingen waren vlotter.

Vb met de bluray van Oblivion, In het begin gaat Tom Cruise dat machine waar hij in vliegt landen: Bij de Epson was duidelijk te zien dat deze wat frames leek over te slaan waar de Sony veel vloeiender daar mee omging met de frame interpolatie.
Iets later kijkt Tom Cruis in een grot en had je dus een mooi contrast verschil van het donker van de grot en het licht van de lucht. Eerst de TW7200 met iris uit en natuurlijk was de Sony hierin beter - dan met Dynamische iris op, het donker van de TW7200 zal wel zwarter geweest zijn, maar de lucht werd er ook doffer door en de hoeveelheid details was minder.

Daarna The Dark Knight, waar ze boven op het gebouw staan langs het bat light sign ding en daar was de Sony gewoonweg beter. Op de achtergrond staat zo een multi story parking en was duidelijk veel meer gedetailleerd met de Sony en ook de lampen die daar hingen waren veel scherper afgelijnd met de Sony.

Nu ik kwam van een Epon TW700, dus ik was nogal onder de indruk, maar voor die 100 euro lijkt me de Sony echt wel de betere keuze.

MechanicalAnimal

#65
Thanks Luckske!  :coffee:

Gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier gewenst met de HW40  :popcorn:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Starred

Tot welke schermgrootte geeft de hw40 goed beeld?

Millsart

Quote from: luckske on April 30, 2014, 11:46:44
Ik ben gisteren bij Werner van home@themovies langs geweest en ben naar huis gegaan met een Sony HW40ES in het zwart. Het beeld was gewoon beter (naar mijn mening) dan de TW7200 (geen dag en nacht verschillen) maar de Sony was gewoon scherper en bewegingen waren vlotter.

Vb met de bluray van Oblivion, In het begin gaat Tom Cruise dat machine waar hij in vliegt landen: Bij de Epson was duidelijk te zien dat deze wat frames leek over te slaan waar de Sony veel vloeiender daar mee omging met de frame interpolatie.
Iets later kijkt Tom Cruis in een grot en had je dus een mooi contrast verschil van het donker van de grot en het licht van de lucht. Eerst de TW7200 met iris uit en natuurlijk was de Sony hierin beter - dan met Dynamische iris op, het donker van de TW7200 zal wel zwarter geweest zijn, maar de lucht werd er ook doffer door en de hoeveelheid details was minder.

Daarna The Dark Knight, waar ze boven op het gebouw staan langs het bat light sign ding en daar was de Sony gewoonweg beter. Op de achtergrond staat zo een multi story parking en was duidelijk veel meer gedetailleerd met de Sony en ook de lampen die daar hingen waren veel scherper afgelijnd met de Sony.

Nu ik kwam van een Epon TW700, dus ik was nogal onder de indruk, maar voor die 100 euro lijkt me de Sony echt wel de betere keuze.

+1

Ik ben gisteren ook bij Werner langs geweest en ben naar huis gegaan met een sony hw40es in het wit (de laatste  :)).

Een paar weken geleden was ik al eens gaan kijken naar de epson tw7200. Het kwam mij toen over als een heel goede projector maar naar mijn gevoel ontbrak er iets. Dat iets heb ik bij de sony wel teruggevonden. Het beeld loopt veel vloeiender en is minder vlak dan bij de epson. De projectoren zijn zeker aan elkaar gewaagd maar voor mij persoonlijk was de keuze snel gemaakt!

Komende van een optoma h30a is dit tevens 1 van mijn grootste upgrades ooit   ;D
HT: Marantz SR-7012 | Oppo BDP-103D | Intel NUC | B&W CM8 - CMC - M1 - ASW700 | Sony VPL-HW40ES | LG OLED55C7V
Stereo: Kenwood KA-5020 | Kenwood KT-7020 | Schiit Modi 2 | Thorens TD-166 MKII | Sennheiser HD 598

427 SOHC

10 mei ook afspraak met Werner  :popcorn:

kermit

Die Werner krijgt het nog druk! Goede zaak hoor! :pompom:

MechanicalAnimal

Die dingen gaan als de spreekwoordelijke warme broodjes  :popcorn:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

home@the movies

Quote from: MechanicalAnimal on May  3, 2014, 12:20:51
Die dingen gaan als de spreekwoordelijke warme broodjes  :popcorn:

Ze waren inderdaad nog bijna warm als ze in de doos gingen  ;)


MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

MechanicalAnimal

Op AVforums is ook nog een reviewt opgedoken, langzaam maar zeker druppelen de HW40's overal dus binnen....

http://www.avforums.com/review/sony-vpl-hw40es-hw40-sxrd-3d-projector-review.10331

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

MechanicalAnimal

Mijn verslag van de shootout tussen de 7200, HW40 en HW55


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142942.0
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis