Sony HW40 review

Started by J.A.F._Doorhof, April 24, 2014, 11:04:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

squeek

Quote from: THX-ultraII on April 25, 2014, 10:37:15
Nog even ter aanvulling op de post van Frank (waar ik het voor het overgrote deel mee eens ben):

Een hoog ansi-contrast heeft een enorm voordeel bij een scene waar je overdag een zwarte auto ziet rijden. Een hoog native contrast scoort goed bij de vele overall donkere scenes zoals bijvoorbeeld de Harry Potter delen. Dit is de reden waarom sci-fi films ook behoorlijk voordeel kunnen halen uit bijvoorbeeld de JVC's.

Ik vind de Sony's en Epsons prachtige machines maar ben nog steeds van mening dat de JVCs de laatste jaren op dit forum niet krijgen wat ze verdienen. Je zou bijvoorbeeld The Dark Knight eens moeten zien op een JVC X700. Werkelijk fantastisch.

Maar dan spreek je over een kompleet andere prijsklasse volgens mij? Ik denk dat niemand het oneens is met je dat de jvc projectoren gewoon erg goed zijn etc. Maar je moet er wel flink voor bijleggen tov sony en epson, die uiteindelijk een zeer respectabel plaatje neerzetten.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

THX-UltraII

Quote from: squeek on April 25, 2014, 10:58:03
Maar dan spreek je over een kompleet andere prijsklasse volgens mij? Ik denk dat niemand het oneens is met je dat de jvc projectoren gewoon erg goed zijn etc. Maar je moet er wel flink voor bijleggen tov sony en epson, die uiteindelijk een zeer respectabel plaatje neerzetten.
Ik noem ook eigenlijk een verkeerd voorbeeld inderdaad en had de X35 moeten noemen

Lucky Luke

#27
Quote from: J.A.F._Doorhof on April 24, 2014, 16:37:11
Ik heb die niet gemeten.

Wel jammer. Ik denk dat voor veel normale gebruikers al die kleurwaardes en moeilijke termen niet zoveel zeggen. Ik citeer als voorbeeld uit de review "Zet ik het contrast op de setting net onder het clip punt en de brightness 1 punt lager komen we met de contrast ratio een heel stuk hoger uit (rond de 15000:1) alleen zit er dan een behoorlijke groen infectie in het bovenste gedeelte van de grayscale". Hoeveel mensen zijn er die dit begrijpen? Ik haak in ieder geval af.  :embarassed:

Ik heb veel bewondering voor de uitgebreide en snelle review. Want op het internet is er helemaal nergens nog één te vinden dus je bent de eerst ter wereld.  :worship:

Maar denk dat voor de doorsnee gebruiker die ook een spelletje speelt op de beamer input lag des te relevanter is.

MechanicalAnimal

Voor wat betreft de inputlag......de HW40 is pas nét uit.....de reviews zullen zo langzamerhand wel verschijnen hier en daar op het grote boze internet.

als ik wat lees over lagtimes dan zet ik dat wel ff hier neer.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

raindog

Quote from: THX-ultraII on April 25, 2014, 11:07:11
Ik noem ook eigenlijk een verkeerd voorbeeld inderdaad en had de X35 moeten noemen

Die X35 zat inderdaad in dezelfde prijsklasse als de HW40. Ik snap nog steeds niet waarom JVC zich teruggetrokken heeft uit die LCOS instapklasse. Het maakt de keuze voor de Sony in ieder geval wel heel makkelijk.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

THX-UltraII

Quote from: raindog on April 25, 2014, 11:20:13
Die X35 zat inderdaad in dezelfde prijsklasse als de HW40. Ik snap nog steeds niet waarom JVC zich teruggetrokken heeft uit die LCOS instapklasse. Het maakt de keuze voor de Sony in ieder geval wel heel makkelijk.
De X35 is nog steeds verkrijgbaar en zit rond dezelfde prijs als de HW40.

raindog

Quote from: THX-ultraII on April 25, 2014, 11:25:40
De X35 is nog steeds verkrijgbaar en zit rond dezelfde prijs als de HW40.

Misschien dat er her en der nog eentje te vinden is maar de productie van de X35/RS46 is al een tijd geleden gestopt.
Het grootste voordeel van de JVC, ten opzichte van de Sony's, is voor mij het grotere zoombereik. Bij Sony HW40 en HW55 is dat beperkt tot 1.6X waardoor deze projectors relatief dicht bij het scherm geplaatst moeten worden. Iets om rekening mee te houden.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

THX-UltraII

Quote from: raindog on April 25, 2014, 15:13:06
Misschien dat er her en der nog eentje te vinden is maar de productie van de X35/RS46 is al een tijd geleden gestopt.
Het grootste voordeel van de JVC, ten opzichte van de Sony's, is voor mij het grotere zoombereik. Bij Sony HW40 en HW55 is dat beperkt tot 1.6X waardoor deze projectors relatief dicht bij het scherm geplaatst moeten worden. Iets om rekening mee te houden.
De X35 wordt gewoon nog geleverd en goed ook:
http://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/3520238_-dla-x35r-jvc.html

riwi

Quote from: Lucky Luke on April 25, 2014, 11:08:23
Wel jammer. Ik denk dat voor veel normale gebruikers al die kleurwaardes en moeilijke termen niet zoveel zeggen. Ik citeer als voorbeeld uit de review "Zet ik het contrast op de setting net onder het clip punt en de brightness 1 punt lager komen we met de contrast ratio een heel stuk hoger uit (rond de 15000:1) alleen zit er dan een behoorlijke groen infectie in het bovenste gedeelte van de grayscale". Hoeveel mensen zijn er die dit begrijpen? Ik haak in ieder geval af.  :embarassed:

Maar denk dat voor de doorsnee gebruiker die ook een spelletje speelt op de beamer input lag des te relevanter is.
Ik speel geen spelletjes op een projector dus input lag is dan niet belangrijk. Ik denk dat de meesten hier voornamelijk film liefhebber zijn en geen gamer.
Wat er staat is dat als de de projector default laat het contrast 1:15000 is, maar dat alles wat wit/licht moet zijn dan een beetje groenig is.
Als je de grayscale afstelt (= als je alle grijswaarden van zwart tot wit kwa kleur mooi grijs maakt zonder rood, groen of blauw tint) dan heb je 1:5000 kwa contrast.

Er is bij een calibratie altijd de keuze of je optimaliseert voor het een of het ander. Meestal is kleurechtheid wel het doel.

427 SOHC

En is die X35 van 2jaar oud dan zoveel beter dan de HW40?

J.A.F._Doorhof

Sommige mensen focussen op 1 ding. Absoluut zwart level en dan is JVC erg goed. Gaan we verder kijken naar dingen als, scherpte bij pans, CMS, frame interpolatie etc dan blijft JVC ver achter.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Lucky Luke

Quote from: riwi on April 25, 2014, 19:07:48
Ik speel geen spelletjes op een projector dus input lag is dan niet belangrijk. Ik denk dat de meesten hier voornamelijk film liefhebber zijn en geen gamer.
Wat er staat is dat als de de projector default laat het contrast 1:15000 is, maar dat alles wat wit/licht moet zijn dan een beetje groenig is.
Als je de grayscale afstelt (= als je alle grijswaarden van zwart tot wit kwa kleur mooi grijs maakt zonder rood, groen of blauw tint) dan heb je 1:5000 kwa contrast.

Er is bij een calibratie altijd de keuze of je optimaliseert voor het een of het ander. Meestal is kleurechtheid wel het doel.

Ik denk dat je je daar nog wel eens op kan verkijken. Voor de jongere generatie is gamen gewoon vaak een belangrijk onderdeel in het entertainment gebruik. En omdat jongeren ook ouder worden wordt het meer en meer gemeengoed in de algehele doelgroep voor beamers. Je zag/ziet het al in de discussies die in de afgelopen maanden over input lag zijn gevoerd op dit forum. Voor veel leden toch van wezenlijk belang bij de keuze voor een beamer. Daarom ook jammer dat er in de reviews op dit forum eigenlijk geen aandacht voor is.

raindog

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 26, 2014, 05:45:28
Sommige mensen focussen op 1 ding. Absoluut zwart level en dan is JVC erg goed. Gaan we verder kijken naar dingen als, scherpte bij pans, CMS, frame interpolatie etc dan blijft JVC ver achter.

Het is flauw, en onjuist, om te zeggen dat een JVC alleen maar uitblinkt in zwartwaardes. In een direct vergelijk valt op dat de JVC toch ook nog wel een stuk scherper is dan de Sony. Daarnaast heeft de JVC met een motorische lens en een groter zoombereik een sterk praktisch voordeel ten opzichte van de Sony's.
Maar Frank heeft wel gelijk dat de bewegingsweergave van de Sony's duidelijk vloeiender gaat waardoor het beeld bij pans een stuk rustiger oogt. Persoonlijk vond ik dat erg prettig. Mocht de Sony een groter zoombereik hebben gehad dan had hier zeker een HW55 gestaan ipv. een X35. Voor iemand die meer waarde hecht aan diep zwart en gestoken scherpte is een X35 wellicht de betere keus.

Sony is voor mij voorkeur qua beeld op dit moment in ieder geval leading in deze prijsklasse. Het uitbrengen van de HW40 is een hele mooie aanvulling want afgaand op Frank zijn review doet 'ie nauwelijks onder voor een HW55.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

J.A.F._Doorhof

Scherpte ben ik het dus niet mee eens.
90% van een film beweegt en daar is de sony gewoon strak en scherp.

Maar goed beide zijn goed. Alleen in mijn optiek is JVC op dit moment ingehaald door sony.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

The Dutch

Can you share your settings after calibration? ?

evilniek

Quote from: The Dutch on April 27, 2014, 13:21:46
Can you share your settings after calibration? ?

Of course you could, but in truth it would be useless. Because most projectors tend to have colour differences from unit to unit, even if they are from the same brand/model. In order to get the most out of your projector, or any display for that matter, they need to be calibrated individually. Hope this helps, and welcome to the forum.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

The Dutch

Thanks for reply, I understand that each projector is different and how a room will effect its pic. Im getting this next week and just looking for a starting point to test how it differs from out the box settings.

jasjenl

Quote from: THX-ultraII on April 24, 2014, 15:07:47
@dchirs een verschil van 345:1 en 355:1 ga je never nooit niet zien. Ook haal je ansi-contrast en black level door elkaar. Het absolute zwart niveau (black level) wordt bepaald door het native contrast. Het ansi-contrast is het verschil (uitgedrukt in ratio) tussen zwart en wit wanneer je een checkerboard pattern weergeeft. Het native contrast is het verschil (de verhouding tussen) het eerst weergeven van een volledig zwart signaal (0IRE) en vervolgens een wit signaal (100IRE). Beide zijn belangrijk maar mijn inziens is native contrast belangrijker dan ansi.
Vraagje hierover: als een beamer dan geen dynamische Iris heeft, zoals deze Sony blijkbaar, zijn native en ANSI contrast dan in principe gelijk? Want als ik jouw uitleg zo lees zou ik zeggen dat een hoger native contrast tov ANSI contrast alleen maar door Iris achtige truukjes behaald zou kunnen worden.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

ANSI en native zijn totaal anders inderdaad.

Settings are really useless to share, if you start with cinema settings its ok.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jasjenl

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 28, 2014, 03:45:45
ANSI en native zijn totaal anders inderdaad.
Dat is niet echt een verhelderend antwoord op mijn vraag...
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

J.A.F._Doorhof

ANSI contrast :
Word gemeten door een checkerboard van zwart en wit te projectoren
Er word gemeten op zwart en wit en dit word door elkaar gedeeld (verkorte uitleg).

Full on Full off :
Er word gemeten met een volledig zwart en een volledig wit scherm.
Deze waarde is in principe altijd VEEL hoger.

Ansi geeft voor een groot gedeelte weer hoe een film eruit gaat zien, hoewel full on full off daar ook ZEER ZEKER aan meewerkt, een laag ANSI contrast geeft vaak een wat "gloed achtige" infectie in het zwart, waar een zeer hoog ANSI contrast een mooi donker zwart geeft.

Een projector met een zeer hoog ANSI contrast geeft een beeld met zeer veel punch/contrast en kijkt zeer dynamisch, als dan ook full on full off in orde is blijft de projector ook in donkere scenes zeer goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

Quote from: The Dutch on April 27, 2014, 14:39:47
Thanks for reply, I understand that each projector is different and how a room will effect its pic. Im getting this next week and just looking for a starting point to test how it differs from out the box settings.

you might consider buying a proper calibration bluray like that Disney one, that might be a big help if you plan on doing a little tweaking yourself.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

MechanicalAnimal

Ik vond nog een kalibratierapport van de HW40 met meetresultaten, voor de grafiekjesfanaten onder ons  :popcorn:

http://www.chromapure.co.uk/details.asp?id=323&type=products

directe PDF-link:
http://www.chromapure.co.uk/files/VPL-HW40%20test.pdf

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

roteldebotel

Altijd goed dat er concurrentie is voor de tw7200 en dan niet van epson zelf:)
Maar kan iemand ook iets zeggen over het 3D plaatje? Bij voorbaat dank.

J.A.F._Doorhof

3D is goed wat ik zo snel heb gezien.
Ik geef er in de reviews geen aandacht meer aan omdat we er achter zijn gekomen dat het per persoon enorm verschilt hoe iemand 3D ervaart. Waar de een iets ziet schitteren in scene 1 ziet de andere het niet maar zie die weer wat in scene 2 waar de ander weer niets ziet.

Dan komen de brillen om de hoek kijken, bij bril 1 moet de instelling op X staan bij bril 2 op Y, wij hadden bv 2 verschillende merken brillen maar zijn maar overgestapt op 1 type want het was niet goed te krijgen met 2 merken door elkaar.

3D moet je dus echt zelf beleven.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"