Sony HW40 review

Started by J.A.F._Doorhof, April 24, 2014, 11:04:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

In het verleden was het makkelijk.
CRT was heer en meester in het home theater.
Ik herinner me nog goed dat Sony ooit een projector uitbracht dat DE CRT killer moest zijn... tja.... lang verhaal kort "not".
Toen kwam Epson, altijd in strijd met Panasonic en natuurlijk JVC met de eerste echte CRT "killers".

Toen kwam Sony ineens op met een JVC killer en eigenlijk hebben ze die trend tot nu toe elke nieuwe generatie doorgezet.
Sony is een apart bedrijf, als ik naar mijn Home Theater kijk hebben we ondertussen de eerste "betaalbare" projector hangen met 4K, de Sony VW500.
Als ik naar mijn fotografie kijk zijn er hele vreemde dingen gebeurt, een paar jaar geleden wilde ik echt geen Sony gebruiken nu hebben we een videocamera van Sony en zijn we de nieuwe 4K AX100 aan het testen, de eerste "betaalbare" consumenten 4K camera, maar qua camera's ben ik helemaal van Canon naar Sony gegaan en gebruik ik de A99 en A7r camera's in mijn dagelijks werk (aangevuld met Fuji en Leaf maar dit terzijde).

Tja..... Sony dus.....

Even een zijnoot.
Een paar maanden geleden was in Home Theater land alles redelijk rustig.
Sony maakte in mijn optiek (en velen zijn het met me eens) de mooiste en beste prijs/kwaliteits projectoren in het hogere segment (-10K), Epson had de onderkant helemaal in een wurggreep met een fantastische line up, jammer genoeg geen lensshift meer in de goedkopere modellen maar goed, qua prijs/kwaliteit hebben ze het goed voor elkaar.

En alles was vredig in Home Theater land, er was een klein aanraakpuntje tussen Epson en Sony met de Epson 9200 die qua prijs net in de buurt kwam van de goedkopere Sony HT serie...... en nu...... daar is dan de Sony HW40 die letterlijk de prijs aanval opent op de sub 3K markt een markt waar Sony tot nu toe nog geen serieuze HT projector had. Maar hoe is deze projector, want meestal worden bij de goedkopere modellen behoorlijke consessies gedaan.....


Vormgeving :
We hebben hier een witte unit staan, zal veel mensen blij maken :D
Verder is de vormgeving zoals we van Sony gewend zijn, strak en persoonlijk vind ik het fantastisch.

AB :
Ook hier is weinig/niets veranderd, ik zou graag ook de inputs een keer verlicht zien maar verder is de AB al erg goed.

De metingen :
In de post zie je de metingen aan de onderkant.
Niet schrikken hier is VEEL veranderd.
Zoals aangegeven willen we altijd de beste kwaliteit leveren voor onze klanten en we hebben daarom onlangs een 4K generator aangeschaft met de bijbehorende accessoires om hem volledig te integreren binnen calman, dit betekend tevens dat we meer testen kunnen uitvoeren op de projectoren en displays, vandaar dat je veel meer schema's en plaatjes zult zien bij deze review.

De grayscale is uit de doos zeer redelijk, ook het CMS is niet helemaal verkeerd, maar er is meer dan genoeg verbetering mogelijk.
Gelukkig laat ook de HW40 zich goed kalibreren met 1 kleine maar..... om de bovenkant van de grayscale goed te krijgen moet het contrast behoorlijk naar beneden, dit kost de projector wel wat contrast ratio jammer genoeg, iets dat ik nog niet eerder bij de andere Sony's heb gezien. Alle metingen etc. zijn dan ook gedaan met die contrast setting. In het uiteindelijke beeld maakte dit weinig uit qua lichtoutput, maar zoals je weet heeft een aanpassing van het contrast bij de contrast metingen meteen een enorme impact. Tevens heeft de HW40 maar 1 geheugen voor een custom grayscale, dat vind ik wat jammer aangezien het een software aanpassing is, maar goed het werkt zullen we maar zeggen. Gelukkig zet Sony niet opzettelijk het CMS uit in de goedkopere modellen :D

Na de calibratie lijkt het CMS helemaal goed, maar zoals je in de nieuwe grafieken kunt aflezen is dat niet helemaal zo.
In de sweep zie je dat het "probleem" bij rood zit, en in een film is dat nagenoeg niet te zien gelukkig tenzij je een volledig rood onderwerp hebt zoals bv een brandweer auto, deze zal in sommige tinten HEEL LICHT naar orange neigen, let wel dit is HEEL licht. Bij andere reviews gaf ik dit meestal aan als "observatie" nu hebben we ook de grafieken om het te laten zien.

Bij veel calibraties en metingen word uitgegaan van de 75-100% stimulatie van de CMS driehoek, op zich een goede methode maar jammer genoeg niet compleet, bij de nieuwe metingen en reviews doen we nu ook de zogenaamde colorsweeps via de generator, hierdoor krijg je per kleur een goed overzicht van wat de projector precies doet. De meting loopt nu van donker naar licht en van verzadigt naar niet minder verzadigt. LET WEL, er zal nagenoeg geen display zijn die alle puntjes perfect neerzet maar dit zul je in de toekomst wel merken als we meer van dit soort grafieken vertonen (oordeel dus niet te hard).

De uniformiteit van de HW40 is goed, er is een klein verloop in de metingen, we meten vanaf nu in 3 kolommen en 5 posities, bij een projector is dit altijd "tricky" aangezien de analyzer afstand echt EXACT gelijk moet zijn. Zowel voor kleur als helderheid valt de HW40 echter binnen de marge.

De contrast metingen zijn als volgt :
Er is geen iris in de projector dus we hebben alleen de native paneel contrast ratio voor je, door het aanpassen van de contrast setting kwam deze uit op rond de 5000:1 (net iets erboven), het ANSI contrast zit op 355:1 wat een zeer mooie waarde is. Zet ik het contrast op de setting net onder het clip punt en de brightness 1 punt lager komen we met de contrast ratio een heel stuk hoger uit (rond de 15000:1) alleen zit er dan een behoorlijke groen infectie in het bovenste gedeelte van de grayscale, sommige zullen zich hier niet aan storen maar het is niet zoals het hoort, en met het contrast op de juiste setting komt er nog meer dan genoeg licht van de HW40 af, maar nogmaals de metingen voor contrast zijn ZEER gevoelig, vandaar dat ik ook eigenlijk een hekel heb aan de full on/full off settings en meer waarde hecht aan de ANSI op dit moment.

Geluid :
De HW40 is een zeer rustige projector, zoals de meeste Sony's.
In de 3D stand komt er wat meer lawaai uit de projector aangezien de lamp naar de hoge lamp modus gaat maar hij is nog steeds rustiger dan de concurrentie.
Ook hier dus weinig veranderingen tov de eerdere Sony's.


Beeldervaring :
Sony zet met de HW40 een waanzinnig mooi beeld neer, sterker zoals je weet ben ik een liefhebber van de SxRD techniek en ondanks dat de 7200 van Epson op papier een hogere contrast ratio haalt prefereer ik toch het filmische beeld van de Sony, wel heeft de Epson wat meer "punch" in het beeld en iets meer lichtoutput, dus als je in een woonkamer kijkt zal de 7200 waarschijnlijk net wat hogere ogen gooien, in een goed verduisterd HT levert Sony gewoon een waanzinnig mooi, diep en vooral rustig beeld met een enorme definitie.

Het beeld kenmerkt zich door veel diepte en een gevoel van echtheid, mede door de kenmerken van SxRD zorgt dit voor een beeld dat zeer reëel aandoet en dat de kijker letterlijk meesleept in de film, de frame interpolatie is iets minder dan wat ik in de VW500 gewend ben, zelfs op de laagste stand zijn er soms wat artifacts te zien, maar over het algemeen doet hij het best goed, ik zou de laagste stand ook gewoon adviseren.


In het kort, gaaf plaatje om naar te kijken en je volledig te verliezen in de film.


Conclusie :
Wil je het beste op HT gebied is het niet meer nodig om een geldtransport wagen te overvallen, met de HW40 maakt Sony het mogelijk om van SxRD techniek te genieten voor de prijs van het middensegment van Epson en dat is een ENORME stap voorwaarts. Natuurlijk zijn er concessies zoals het ontbreken van de iris, de geheugens en het beeld van de HW55 is gewoon wat beter qua punch en detail, maar in alle eerlijkheid..... als je simpelweg niet het budget voor een HW55 hebt maar wel helemaal valt voor de SxRD look... dan is de HW40 DE projector waar je jaren lang op gewacht hebt.

Persoonlijk vind ik de Epson 9200 net een klasse beter (is ook duurder) maar in de markt van de 7200 vs HW40 hebben we voor Home Theater gebruik een nieuwe winnaar ben ik bang, voor woonkamer gebruik zal de 7200 net wat beter zijn maar ga je echt voor pure beeld beleving dan wil ik de HW40 meer dan van harte aanbevelen, het was voor mij een verassing.


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

Thanks!  :worship:


Dat wordt 17 mei een plekje bemachtigen tijdens dé shootout  :pompom:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Lucky Luke

Mooie review van wat een mooie projector lijkt!

Twee vraagjes:
- Wat is SxRD techniek?
- Heb je ook inputlag gemeten?

MechanicalAnimal

#3
SXRD is Sony's LCD-techniek

http://pro.sony.com/bbsccms/ext/SXRD/whatsxrd.shtml
http://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_X-tal_Reflective_Display

Een groot voordeel van SXRD is dat het, in tegenstelling tot, de LCD's van Epson, een stofdichte techniek is (AFAIK). Daarbij geeft, zoals te lezen valt, de SXRD van sony het beeld een filmischer look mee dan de LCDtechniek van Epson.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Millsart

Bedankt voor de review!

Ik was aan het twijfelen tussen deze en de epson 7200. Moeilijke keuze als ik de review lees... ja voor het filmische beeld, nee want hij komt bij ons in de woonkamer (beperkt verduisterd). Volgende week ga ik alvast kijken.
HT: Marantz SR-7012 | Oppo BDP-103D | Intel NUC | B&W CM8 - CMC - M1 - ASW700 | Sony VPL-HW40ES | LG OLED55C7V
Stereo: Kenwood KA-5020 | Kenwood KT-7020 | Schiit Modi 2 | Thorens TD-166 MKII | Sennheiser HD 598

MechanicalAnimal

Millsart!

ga je ze back2back bekijken bij Frank? 17 mei is bij hun de shootout. Dan kun je in 1 ruimte beide projectoren echt naast elkaar beoordelen.
Allicht geef je toch de voorkeur aan het SXRDbeeld boven de iets heldere 7200. Zoals ik in alle reviews lees (even budget buiten beschouwing latend) geeft sony toch echt een andere look&feel mee aan het beeld.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

evilniek

Ook wel LCOS genoemd, Sony noemt het SXRD, JVC D-ILA.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

MechanicalAnimal

#7
Quote from: evilniek on April 24, 2014, 11:47:13
Ook wel LCOS genoemd, Sony noemt het SXRD, JVC D-ILA.
^^

DLP vs LCD vs LCoS: Projector tech pros and cons

Projectors are awesome. Ultrahuge screen, reasonably low price. We've reviewed a few here recently that were fantastic. There are three different technologies projectors use to create an image: DLP, LCD, and LCoS (as shown in the image above).


What's the best? Let's compare.

First, the abbreviations (cribbed a bit from "Projectors vs. TVs: Giant-screen pros and cons" ).


DLP, or digital light processing, uses tiny mirrors (shown at right) to reflect light toward the screen (an "on" pixel) or away (an "off" pixel). Most models use a color wheel -- literally a spinning wheel with color filters -- to create sequential color. Some high-end models use three DLP chips; one each for red, green, and blue. DLP projectors range in price from a few hundred dollars to tens of thousands, and more. Most projectors in movie theaters use DLP. You can find models from Optoma, BenQ, Mitsubishi, and many others.

LCD, which stands for liquid crystal display, is very similar to the technology found in most TVs. LCD projectors use three liquid crystal panels (one shown at right), each tasked with creating an image using just one of the primary colors (red, green, and blue). All three are projected on the screen at once, so you see a full color image. LCD projectors range in price from a few hundred to several thousand dollars, and are available from companies like Epson, Panasonic, and others.

LCoS, or liquid crystal on silicon, is sort of a hybrid between LCD and DLP. It uses liquid crystal chips with a mirrored backing. So they're reflective, like DLP, but block light using liquid crystal, like LCDs. Sony and JVC are the primary manufacturers of LCoS projectors, which they call SXRD and D-ILA, respectively. LCoS projectors range in price from a few thousand dollars to a few models that are in the tens-of-thousands range.

bron: http://www.cnet.com/news/dlp-vs-lcd-vs-lcos-projector-tech-pros-and-cons/
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Mr. Bean

" in een goed verduisterd HT levert Sony gewoon een waanzinnig mooi, diep en vooral rustig beeld met een enorme definitie."

Geldt dit ook voor een 100% verduisterde ruimte met hele lichte muren en wit plafond? Of zou je dan de Epson TW7200 aanbevelen?

Joske007

Bedankt voor deze mooie review, al wil ik deze uiteraard wel eens bekijken voor de aankoop gebeurt : -)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

riwi

Quote from: Mr. Bean on April 24, 2014, 13:05:07
Geldt dit ook voor een 100% verduisterde ruimte met hele lichte muren en wit plafond? Of zou je dan de Epson TW7200 aanbevelen?

Het voordeel van de Sony ligt denk ik op ansi contrast (dwz licht en donker tegelijk in beeld). Met witte muren en plafonds merk je veel minder dat de Sony beter ansi contrast heeft dan de Epson. Ik zou vanwege SXRD altijd de Sony verkiezen boven een Epson.

Millsart

Quote from: MechanicalAnimal on April 24, 2014, 11:35:11
Millsart!

ga je ze back2back bekijken bij Frank? 17 mei is bij hun de shootout. Dan kun je in 1 ruimte beide projectoren echt naast elkaar beoordelen.
Allicht geef je toch de voorkeur aan het SXRDbeeld boven de iets heldere 7200. Zoals ik in alle reviews lees (even budget buiten beschouwing latend) geeft sony toch echt een andere look&feel mee aan het beeld.

Ik kom uit België, ITC is iets te ver helaas. Home@themovies is gelukkig dichterbij.
HT: Marantz SR-7012 | Oppo BDP-103D | Intel NUC | B&W CM8 - CMC - M1 - ASW700 | Sony VPL-HW40ES | LG OLED55C7V
Stereo: Kenwood KA-5020 | Kenwood KT-7020 | Schiit Modi 2 | Thorens TD-166 MKII | Sennheiser HD 598

home@the movies

Quote from: riwi on April 24, 2014, 13:34:59
Het voordeel van de Sony ligt denk ik op ansi contrast (dwz licht en donker tegelijk in beeld). Met witte muren en plafonds merk je veel minder dat de Sony beter ansi contrast heeft dan de Epson. Ik zou vanwege SXRD altijd de Sony verkiezen boven een Epson.

Ik heb net ook onze demo HW40 grondig bekeken en gemeten en ansi contrast is zeker een winnaar bij de Sony, in de Dark knight scene op het dak waar het grote Batman logo staat te branden is dit bvb zeer goed merkbaar.
Ik heb beide toestellen samen hetzelfde beeld laten projecteren en afwisselend afgedekt, verschil is hier zeer goed merkbaar.

Verder kan ik het alleen maar eens zijn met Frank's review, frame interpolatie, sxrd, beter (ansi) contrast (in een goed verduisterde ruimte maken dat deze Sony net wat beter is dan de TW7200.
Al bij al denk ik det je met beide toestellen een geweldige plaatje in huis haalt voor een prijs waar we tot nu toe alleen maar konden dromen.

Gr
Werner

home@the movies

Quote from: Millsart on April 24, 2014, 13:43:30
Ik kom uit België, ITC is iets te ver helaas. Home@themovies is gelukkig dichterbij.

Van harte welkom.

Millsart

Quote from: home@the movies on April 24, 2014, 13:44:53
Van harte welkom.

Ik heb hiervoor gisteren nog gemaild...

grt,
Kenneth
HT: Marantz SR-7012 | Oppo BDP-103D | Intel NUC | B&W CM8 - CMC - M1 - ASW700 | Sony VPL-HW40ES | LG OLED55C7V
Stereo: Kenwood KA-5020 | Kenwood KT-7020 | Schiit Modi 2 | Thorens TD-166 MKII | Sennheiser HD 598

dchris

Beste Frank,

Bedankt voor de snelle review, op papier een zeer mooie machine, in jouw bewoording en beleving nog veel beter  ;D

In de review staat :

het ANSI contrast zit op 355:1 wat een zeer mooie waarde is.

Het ANSI contrast uit jouw review van de HW55 is 345:1

Dit betekent dat de HW40 dus iets beter is dan de HW55, varanties in exemplaren zorgen ervoor dat niet elke machine gelijk is.
Maar mogen we hieruit concluderen het Black level gelijk is?
En hoeveel verschil maakt het t.o.v de Dynamische iris?

Ik heb een batcave, en ben bang dat ik het de output van licht met de HW40 niet kan temperen zodat hij misschien te fel wordt.
Ik heb een CES240 1.0 gain scherm.

Ik hoor graag van je, alvast bedankt  :)
Mvg,

Dchris

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

THX-UltraII

@dchirs een verschil van 345:1 en 355:1 ga je never nooit niet zien. Ook haal je ansi-contrast en black level door elkaar. Het absolute zwart niveau (black level) wordt bepaald door het native contrast. Het ansi-contrast is het verschil (uitgedrukt in ratio) tussen zwart en wit wanneer je een checkerboard pattern weergeeft. Het native contrast is het verschil (de verhouding tussen) het eerst weergeven van een volledig zwart signaal (0IRE) en vervolgens een wit signaal (100IRE). Beide zijn belangrijk maar mijn inziens is native contrast belangrijker dan ansi.

MechanicalAnimal

Vroeg me al waar je bleef  :D
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

dchris

Quote from: THX-ultraII on April 24, 2014, 15:07:47
Het absolute zwart niveau (black level) wordt bepaald door het native contrast. Het ansi-contrast is het verschil (uitgedrukt in ratio) tussen zwart en wit wanneer je een checkerboard pattern weergeeft. Het native contrast is het verschil (de verhouding tussen) het eerst weergeven van een volledig zwart signaal (0IRE) en vervolgens een wit signaal (100IRE).

Ok duidelijk, de materie is voor mij niet geheel duidelijk, vandaar de verwarring.
Mijn vraag blijft dus: hoe groot is het verschil in black level tussen de twee, het gemist van de Dynamic Iris en het niet kunnen knijpen van de lumens (via manuele iris) in een Batcave op een 104" 1.0 gain scherm.
Mvg,

Dchris

J.A.F._Doorhof

Het zwart level is van beide projectoren zeer goed.
Als je een iris gebruikt ga je bij een full black scherm altijd lager natuurlijk, feitelijk kan een iris helemaal dicht.
In de film gaan er andere dingen spelen echter, er is eigenlijk nooit een volledig zwart scherm of een volledig wit scherm, daarom hecht ik ook veel waarde aan de ANSI waardes, en die zijn bij de Sony ook zeer goed.

Dit in combinatie met de look van SxRD geeft de projector gewoon behoorlijk wat punch.
kijk waardes zijn allemaal fantastisch, maar bij contrast metingen is het gewoon niet het hele verhaal, wel een groot gedeelte.

De een roept dat hij/zij meer waarde hecht aan full on full off de ander aan ANSI, voor mij is het een combinatie, ik vind het zwart van de moderne units al dermate goed dat ANSI de doorslag geeft.

Feitelijk voorbeeld.
Bij een hoog ANSI contrast en een normaal gemiddeld full on full off zul je een drukke scene (veel helderheids verschillen) mooi helder wit en mooi afgebakend zwart zien dat voor het oog pikzwart is (nadeel van onze ogen, en in dit geval een voordeel). Bij een projector met een enorm full on full off en een zeer laag ANSI contrast zul je in dezelfde scene veel minder dynamiek ervaren, het zwart is namelijk wat uitgewassen door de infectie van de lichtere gedeeltes.

De vraag is nu WELKE scene doet WAT en op WELKE projector.
Ik kan films laten zien die er op projector 1 waanzinnig uitzien, maar ook zeer slecht, het lullige is dat het ook andersom kan.

Dit was een van de redenen dat vroeger bij demo's eigenlijk altijd animatie of dag scenes getoond werden, en de mensen vonden het zwart fantastisch, ging je naar een horror film kijken zag je alleen maar een lichtgrijze troep.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Lucky Luke

Zeer interesant model voor mij in potentie als ik dit zo lees allemaal.
Maar voor mij is dan wel de input lag relevant.
Is deze ook gemeten of weet iemand wat deze is?

J.A.F._Doorhof

Ik heb die niet gemeten.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Job

Volg. Moet maar eens wat naast elkaar gaan zien. Vooral 40 vs 55.

THX-UltraII

Nog even ter aanvulling op de post van Frank (waar ik het voor het overgrote deel mee eens ben):

Een hoog ansi-contrast heeft een enorm voordeel bij een scene waar je overdag een zwarte auto ziet rijden. Een hoog native contrast scoort goed bij de vele overall donkere scenes zoals bijvoorbeeld de Harry Potter delen. Dit is de reden waarom sci-fi films ook behoorlijk voordeel kunnen halen uit bijvoorbeeld de JVC's.

Ik vind de Sony's en Epsons prachtige machines maar ben nog steeds van mening dat de JVCs de laatste jaren op dit forum niet krijgen wat ze verdienen. Je zou bijvoorbeeld The Dark Knight eens moeten zien op een JVC X700. Werkelijk fantastisch.