raadplegen 'extra' schijf bevattende een OS

Started by solitaire, January 18, 2014, 14:36:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

solitaire

Mijn oude Win XP gebaseerde systeem wilde op een zekere dag niet meer opstarten (alles tm. welkom-scherm, maar bleef dan oneindig hangen).

Aangezien ik Win7 voor een schijntje kon aanschaffen, heb ik de reparatieman m'n systeem hiervan laten voorzien, incl. een nieuwe harde schijf aangezien die, zo werd me verteld, de boosdoener van mijn hangende PC was (ik kan zelf wel het eea. met computers, maar een nieuwe OS met meename van zo veel mogelijk gegevens van m'n oude HDD laat ik graag aan een ander over).

Data van de oude schijf is netjes verhuisd naar de nieuwe. Volgens de reparateur was de oude schijf extreem traag en zou op het punt van definitief 'begeven' staan.

Nu mis ik toch een map, en vraag me af hoe ik de oude schijf toch nog een keer zou kunnen proberen te raadplegen.

Volgens mij:
- oude schijf van master naar slave zetten met het palletje op de achterkant
- oude schijf aansluiten op de ongebruikte bedrading in de PC (data/power)
- PC opstarten en daarbij naar het BIOS gaan om te checken dat de PC van de nieuwe schijf (win7) boot

Is dit zo OK, of sla ik de plank mis ... en hoe moet het dan wel ...


solitaire
Hinterm Horizont geht's weiter.

BJF

Heb je niet iemand in de buurt met een SATA naar USB converter? Hoef je de pc niet eens open te schroeven. Onder andere te koop bij Conrad. Als je in de buurt van Groningen woont kun je die van mij evt. wel halen/lenen.
NAD M10 V2
Elac FS247

solitaire

Nee, die heb ik niet. (Wel aan gedacht aangezien ik een externe schijf heb waarvan volgens de herkenning door de PC niet goed verloopt; daar wilde ik eens een nieuwe converter tussen zetten.)

Bedankt voor het aanbod: ik woon in Arnhem, dus da's niet zo handig tov. Groningen.

MET de converter,
- PC opstarten en daarbij naar het BIOS gaan om te checken dat de PC van de nieuwe schijf (win7) boot
blijft hetzelfde neem ik aan ?


soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

BJF

PC kan gewoon aanblijven. Harde schijf aan de converter hangen, eventueel converter aan de stroom, dan USB inpluggen en W7 zal de extra harde schijf herkennen. Je kunt dan via de verkenner de bestanden en mappen bekijken. Je hoeft dus niet het BIOS in.
NAD M10 V2
Elac FS247

solitaire

Great !

Voor de veiligheid nogmaals de vraag: er bestaat geen risico dat de PC niet weet wat 'ie met het OS (XP) moet dat er op die [dan] externe schijf staat ?



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

BJF

Neen, zeker niet als je de converter pas aansluit als de pc al aanstaat.
NAD M10 V2
Elac FS247

solitaire

OK, dan doen we het zo.

Dank je voor je uitleg !





soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

donron

Check wel ff of de schijf SATA of IDE is voor je een adapter koopt. Een oude PC op WinXP zou ook wel eens IDE kunnen zijn

solitaire

checked; het is SATA (de PC is een jaar of drie)

thanks



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Heb  me een Sharkoon QuickPort Combo aangeschaft, en tot nu loopt alles picobello (afgezien van een inderdaad zeer trage oude schijf ...).

dank aan de meedenkers !




soli


Hinterm Horizont geht's weiter.

solitaire

Tot nu toe de meeste schijfen die voorheen problemen hadden weer aan de praat gekregen (alles weer gebackupped en schijven vernietigd), zelfs een oudere IDE schijf die al jaaaaren klaarlag nog éénmaal ingezien te worden.

Toch zijn er twee schijven die niet benaderbaar blijven.

De schijven worden in de Sharkoon QuickPort Combo geplaatst, maar bij 'aan' zetten is bij de één een continue grommend onregelmatig vrij luid lawaai te horen, bij de ander een zacht zoemend geluid dat lijkt te zoeken naar een stabiel RPM, en de PC meld de schijven niet als 'nieuwe' externe schijf (rechts onder in je scherm) / de drive-letter van de QuickPort blijft bij het vermelden dat 'ie een QuickPort is, maar bij rechtsklikken verschijnt een popup dat een "harde schijf of ander geschikt apparaat geplaatst moet worden": kortom de HDDs worden niet waargenomen.

Ik neem aan dat deze schijven mechanisch kaduuk zijn en afgeschreven kunnen worden ? Of heeft iemand nog een idee ?


Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.