Rotel RA-980BX Protection Circuit Probleem

Started by Roelens, June 6, 2014, 15:37:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Roelens

Hi,

Sinds een week heb ik deze versterker aangekocht, aangesloten op 2x Dali 2.5 SE gaf het een geweldige verbetering van mijn muziekervaring thuis voor een hifi audio-novice zoals ik.

Probleem is dat de versterk nu al een paar dagen 'buiten dienst' is en ik het probleem nog niet heb kunnen verhelpen. De versterker zit namelijk continu in de 'Protection' (circuit) modus. Voordat het probleem ontstond waren er twee bronnen op de versterker aangesloten (aux) een m-audio fast-track pro; (cd) een pioneer mixer DJM-600. Mijn speakers had ik bi-wired aangesloten. Na afronding van de luistersessie via de mixer werkte een half uur later de versterker niet meer, op geen enkel kanaal. Het Protection lampje brandt continu. Wel komt er als ik op hoog volume kom op een heel zacht niveau geluid uit de speakers.

Internet leert me (uit de 985BX handleiding):

"Als de beveiligingsindicator oplicht is er iets loos. Er zijn nu drie mogelijkheden: de ventilatiegaten bovenop de versterker worden geblokkeerd, er heerst kortsluiting bij de luidsprekeruitgangen of er is een tijdje lang extreem met de RA-985BX te keer gegaan. Zet de versterker eerst uit, check dan de eerste twee mogelijkheden. De derde mogelijkheid weet u zelf het best. Wacht een paar minuten om de RA-985BX de gelegenheid te geven om af te koelen. Nu zet u de versterker weer aan en moet het probleem zijn opgelost. Doet 'ie het nu nog niet, dan is het tijd om contact met uw niet aflatende leverancier op te nemen."

Dit alles heb ik gechecked en lost niets op. Ook volledig losgekoppeld en enkel aan een voeding blijft de Protection Circuit opgelicht.

Gezien de aankoop via Marktplaats is gemaakt richt ik me nu op deze online community.

Kunnen jullie me helpen dit op te lossen? Iets met zekeringen (versterker heeft voor mijn (zware) gebruik een tijd stilgestaan vermoed ik)? Maar ja waar zitten die en is dat een definitieve oplossing?

Dank en groeten,

Roel

Rowdy

Hoe zijn de soldeerverbindingen op de print(en)?

Douma

Misschien de mixer te hard uitgestuurd waardoor er iets kapot is gegaan? Al zou je dan verwachten dat het direct gebeurt en niet pas na een half uur.

Probeer anders eerst eens alles los te koppelen en vervolgens opnieuw aansluiten. Misschien eerst een enkele speakerkabel gebruiken ipv bi-wired. Voor hetzelfde geld wordt er ergens kortsluiting gemaakt.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Thanatos

Versterker volledig afkoppelen op spanning na. Dan inschakelen. Als hij nog in protect blijft zit het probleem intern.

Oorzaak kan van alles zijn. Ik heb ooit wel een als deze hersteld en meende dat er toen in de voeding eea defect zat maar is al ff geleden  :)

Leuke versterkers met genoeg vermogen. Wel de moeite om op te knappen.

Roelens

Dank voor reacties.

wb mixer, dat zou kunnen, maar er was op zich niets raars aan de hand met uitsturen, volume etc.
wb soldeerverbindingen: die zien er naar mijn idee prima uit, geen rare verbindingen voor zover ik zie

Versterker is volledig afgekoppeld en enkel op spanning aangesloten. Dan nog steeds in Protection.

Verkoper vertelt me: "Ik denk dat de glaszekering (of beide) zijn doorgebrand. Deze zekeringen kun je alleen vervangen als je de kap losschroeft. De zekeringen hebben een waarde van 6.6 A (traag) als ik me niet vergis. De zekeringen zitten op de printplaat van de versterker, zijn ca. 15 mm lang en een doorsnede van ca. 6 mm."

Dus wellicht ga ik dat eerst proberen. Nu nog even die zekeringen zien te vinden... waar zitten die?

Als dat niets oplost misschien naar een reparateur brengen.. lijkt mij ook wel de moeite waard.

brtram

Zekeringen zijn nogal herkenbaar en zitten meestal niet verstopt  ;)

Owner- en servicemanuals kan je hier vinden:
http://www.bwgroupsupport.com/manuals/rotel-archive

Roelens

#6
Jep, klopt, nu ik ze gevonden heb zal ik die ook niet meer vergeten ;)

Er was 1 zekering doorgebrand. Die vervangen en het werkt nu weer! :)

Nu maar afwachten hoe het blijft, hopelijk goed ...

Kan het zijn dat zekeringen 'oud' worden en dat ze na lange tijd van geen gebruik eerder kapot gaan?

Thanatos

Lijkt mij niet..

Overbelasting lijkt mij eerder aan de orde.