Beeldformaat in de bios niet altijd 21.9??.

Started by hitsenbits, April 14, 2014, 22:31:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hitsenbits

Hallo,

Ik zit al tijden te zoeken naar een forum waar ik iets technisch kan vragen over de projectie in de bioschoop,dus is er niet!dan ga ik hem hier maar stellen.
Zaterdag weer eens naar de bios geweest in Sneek naar Noah 3D ik moet zeggen was een indrukwekkende film maar nu de vraag toen ze de trailers starten waren die wel volledig op het scherm geprojecteert 21.9 maar toen de film zelf begon was het niet meer 21.9 want er zaten links en rechts balken! dus dat is dan 16.9 formaat dat is me nu al twee keer opgevallen ook met de laatste Bruce Willis film.
Hoe kan dat eigelijk worden de films zo aangeleverd op Hd ofzo?je zou toch verwachten dat alle films in de bios in 21.9 formaat zijn.
William.

squeek

Het formaat wordt al bepaald bij het filmen. Zo zijn er genoeg films die in 16:9 zijn gefilmd. Het overgrote gedeelte is wel 21:9. Maar dat wordt dus al bepaald door de regisseur. Als je films thuis kijkt zul je dan ook zien dat sommige 21:9 zijn, andere 16:9.

Één uitzondering waarvan ik weet is avatar. Die is gefilmd in 16:9, maar voor de bioscoop bijgeknipt tot 21:9. Uiteindelijk is ie wel in 16:9 op bd verschenen.

Dus je zal nog vaak beeldvullende films zien in de bios, maar die hebben weer zwarte balken thhuis op je 16:9 beeldscherm.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

VlisChris

Er zijn ook films die tijdens de film wisselen van beeldformaat. Let maar eens op bij bv Batman - Dark Knight Rises.
Die film heeft meerdere beeldverhoudingen. En dan nog allemaal zoals het geschoten is ook.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

squeek

Quote from: Christiaan S on April 14, 2014, 22:47:43
Er zijn ook films die tijdens de film wisselen van beeldformaat. Let maar eens op bij bv Batman - Dark Knight Rises.
Die film heeft meerdere beeldverhoudingen. En dan nog allemaal zoals het geschoten is ook.

Ja maar dat heeft te maken met het imax formaat dat ze terug gebracht hebben naar 16:9 want imax is hoger dan dat. Is maar een handjevol films
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Job

#4
Er zijn heel veel verschillende beeldformaten, maar de laatste 30, 40 jaar komt het neer op twee formaten: 1.85:1 en 2.39:1 (die laatste wordt ook wel als 2.40:1 of als 2.35:1 aangeduid).

1.85:1 is iets minder hoog dan 16:9 (dat is 1.777778:1). 16:9 is een videoformaat, geen filmformaat.

De huidige DCI-standaard (wereldstandaard digitale cinema) kent twee beeldformaten (1.85:1 en 2.39:1) en twee resolutietypes (2K en 4K):
2K/2.39:1/2048×858
2K/1.85:1/1998×1080
4K/2.39:1/4096×1716
4K/1.85:1/3996×2160

Films worden gedraaid met het oog op een dergelijk formaat (1.85:1 of 2.39:1). Maar de sensoren in de camera's hebben soms afwijkende formaten (bijvoorbeeld 2.00:1), wat handig kan zijn voor sommige visual effects en kadercorrecties in de postproductie, maar ook kan het nodig zijn omdat van een film doorgaans meerdere deliverables gemaakt moeten worden. Van een doorsnee film bestaat minstens een versie in bioscoopformaat (1.85:1 of 2.39:1), een 16:9-versie (vaak vereist voor publieke of commerciële televisie, die geen balken willen uitzenden) en een 4:3-versie (meestal enkel voor airlines, vroeger ook voor VHS-release). Er zijn verschillende manieren waarop die aanpassingen naar die formaten kunnen worden gedaan. Simpelweg door links en rechts iets weg te laten (Pan&Scan) of soms wordt er juist meer kader getoond (bijv. bij het common top en het common center systeem). Hier veel meer info.

donaldk

Er is een variatie in verhoudingen tussen 1.33:1 tot en met 2.76:1. Niet alles is 21:9, dat is 2,35:1. Er is 2,37, 2,39, 2,40 enzovoorts, naast 1,85:1 en variaties daarop. Artistieke vrijheid, commerciele vrijheid, daarnaast kan er ook aan de tenstoontellingskant nog wat aangesleuteld worden.

Mediasluis

James Cameron had een mooie standaard bepaald voor het 3D, namelijk 16:9.
Dat heeft maar even geduurd en ze gingen weer alle kanten uit.
Ik had de films in de bioscoop graag op 2,35:1, maar sinds de breedbeeld TV's ben ik juist blij als een film 16:9 is, omdat ik meteen weet dat het straks op mijn scherm thuis beeldvullend is.

Ik ben blij dat de IMAX standaard nu op 16:9 is gezet.
Veel films komen ook in het IMAX en dan kiezen ze meteen maar voor 16:9.
Met de Batman Dark Knight film was het trouwens wel een leuke afwisseling, om de formatenwisseling zo te gebruiken.
Tijdens de stadsgezichten vanaf de daken werd je werkelijk het diepe in gegooid.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

hitsenbits

Zo nu heb ik eindelijk genoeg info over dit onderwerp.nu weet ik er iets meer van.
Laatst in de bios in Heerenveen zaten er ballken boven en onder dat scherm was geen 21.9.
Nog niet aangepast dus.
William.

Mediasluis

Ik vind de verschillende formaten niet eens zo vervelend mits ze niet te lui zijn om de balken aan te laten schuiven om het beeld te maskeren.

Ik was op scheveningen in een theater gaan kijken waar ze een Multimask systeem hadden die op elk formaat het beeld kon aanpassen.
Da-Lite heeft zo'n systeem en is erg mooi voor thuis.
Je moet wel de €'s hebben.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

THX-UltraII

Ik heb een electrisch multi-masking scherm met afstandsbediening waar je pre-programmed kan switchen tussen welk ingesteld formaat je ook maar wil. Werkt ideaal.

Job

#10
Quote from: hitsenbits on April 15, 2014, 11:20:28
Zo nu heb ik eindelijk genoeg info over dit onderwerp.nu weet ik er iets meer van.
Laatst in de bios in Heerenveen zaten er ballken boven en onder dat scherm was geen 21.9.
Nog niet aangepast dus.
William.
hoe bedoel je: nog niet aangepast? 2.35:1/2.39:1/Scope is geen nieuw formaat, het bestaat al heel lang (populair sinds ong 1955).

Job

#11
Quote from: THX-ultraII on April 15, 2014, 11:54:42
Ik heb een electrisch multi-masking scherm met afstandsbediening waar je pre-programmed kan switchen tussen welk ingesteld formaat je ook maar wil. Werkt ideaal.
Met dien verstande dat je het scherm bij Scope dan minder hoog maakt, ipv breder.

Job

#12
Quote from: Mediasluis on April 15, 2014, 10:21:40
James Cameron had een mooie standaard bepaald voor het 3D, namelijk 16:9.
Dat heeft maar even geduurd en ze gingen weer alle kanten uit.
Ze gaan niet alle kanten uit, er zijn momenteel effectief maar 2 releaseformaten: 2.39:1 en 1.85:1.

QuoteIk had de films in de bioscoop graag op 2,35:1, maar sinds de breedbeeld TV's ben ik juist blij als een film 16:9 is, omdat ik meteen weet dat het straks op mijn scherm thuis beeldvullend is.
Er zijn zelden tot nooit bioscoopfilms in 16:9, die zijn 1.85:1. Indien 16:9 beeldvullend op BD/DVD is er sprake van een modificatie.

QuoteIk ben blij dat de IMAX standaard nu op 16:9 is gezet.
IMAX is 1.43:1. D-IMAX kan van alles zijn, maar de projectoren zijn ~1.9:1 full aperture (net als alle andere digital cinema projectoren). De meeste titels zijn evenwel 1.85:1 of 2.39:1.
QuoteVeel films komen ook in het IMAX en dan kiezen ze meteen maar voor 16:9.
Er komt vrijwel niets meer in IMAX uit, en slechts een klein percentage films in Digital IMAX.

THX-UltraII

Quote from: Job on April 15, 2014, 14:18:13
Met dien verstande dat je het scherm bij Scope dan minder hoog maskt, ipv breder.
duh :D

Mediasluis

Wij hebben Digital Imax in Rotterdam en daar draaien steeds nieuwe films.
Nu ook Noah.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

hitsenbits

Heb jij Noah daar al gezien?in Rotterdam.
William.

Job

#16
Quote from: Mediasluis on April 15, 2014, 19:47:49
Wij hebben Digital Imax in Rotterdam en daar draaien steeds nieuwe films.
Ik denk dat we een andere definitie van het woord "veel" hanteren in deze context. Komt bij dat het merendeel van die titels 'gewone' stereoscopische releases zijn, maar dan in D-IMAX-formaat, en dus niet anders gedraaid of geproduceerd, en in hetzelfde beeldformaat als de reguliere 2D- en stereoscopische 3D-versies.

Gaeje

Quote from: THX-ultraII on April 15, 2014, 15:20:55
duh :D
Wat wel jammer is, want de meeste films zijn in scope... Ik zou dan met zo'n voorzetlens werken. (Anamorphic style)